Dealen met je jetlag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:56

Na twee weken geleden een topic over het overleven van lange vluchten vandaag deel 2: hoe deal je met een jetlag?
Gisterochtend geland, maar m'n interne klok staat helaas nog op 6 uur later afgesteld. Ik moet nu slapen wanneer ik eigenlijk wakker hoor te zijn, en ik moet voor mijn gevoel midden in de nacht wakker worden. Normaal zou ik het lekker uitslapen en wel weer zien, maar helaas begint mijn echte leven morgenochtend weer, wat betekent dat ik er op ongoddelijke tijdstippen uit moet (half 7 bij de bushalte staan).
Ik voel me er op dit moment fysiek ziek van, ben al de hele dag misselijk en heb al ontzettende migraine sinds ik geland ben.
Het doorzetten met een goed slaapritme zal wel moeten, maar zijn er andere dingen die jullie gebruiken om een jetlag door te komen? Had niet verwacht dat ik er zo veel last van zou hebben :+

Wat is jullie ultieme jetlag-tip?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:59

Je "moet" daar eigenlijk gelijk niet aan toegeven. Als je in de ochtend landt even een uurtje slapen, maar verder gelijk weer je normale ritme aanhouden. Op die manier heb ik er eigenlijk nooit last van.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:00

Heel erg lang doorgaan met je normale dingen tot je ogen dichtvallen en dan naar bed gaan. Al had ik vorig jaar een langere jetlag aangezien ik in de kreukels zat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:01

Nies_ schreef:
Je "moet" daar eigenlijk gelijk niet aan toegeven. Als je in de ochtend landt even een uurtje slapen, maar verder gelijk weer je normale ritme aanhouden. Op die manier heb ik er eigenlijk nooit last van.

Ik heb na het landen niet geslapen, ben gisteravond gewoon op een normale tijd naar bed gegaan. Wel met een (natuurlijk) slaappilletje omdat ik voor mijn gevoel nog wakker moest zijn, maar niks geks. Vanmorgen ook gewoon om 9 uur eruit gegaan.

Het forceren van een normaal slaapritme doe ik dus wel, maar het gaat me meer om het fysieke ongemak dat erbij komt kijken. Heb hier nog nooit last van gehad dus begin me half af te vragen of ik niet gewoon ziek aan het worden ben.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:07

Mijn eerste jetlag heb ik overbrugt door tegen 1500 in te storten. :+ Ik was toen om 0700 geland. Daarna heb ik doorgeslapen tot de volgende ochtend :=. Hierna heb ik nog 1 a 1,5 week klachten gehad. (Ik had toen wel een bizar lange reis met weinig slaap achter de rug). O.a. vermoeidheid, maar ook duizelingen en het gevoel nog in het vliegtuig te zitten. Dat gevoel wat je hebt als je na 1 dag varen van een boot afstapt. De grond was continue in beweging, heel irritant!

Latere jetlags heb ik eigenlijk altijd aangepakt door na de landing even te slapen en verder dus via een zo normaal mogelijk ritme te leven. Het is iets wat 'uit je systeem' moet raken.

Ik ben er dus maar 1 keer echt ziek van geweest, en daar was weinig aan te doen behalve mijn ritme in de gaten houden en rust pakken wanneer ik te duizelig werd..

Anoniem

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:11

Ik volg even.. Ik ga in mei naar de USA en moet dag na terugkomst meteen weer werken.. Zelf heb ik bedacht om terug 'gewoon' een hele lange dag te maken en 's avonds op tijd naar bed te gaan en een normale nacht te maken. In theorie lijkt me dat dat moet lukken :+

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:21

Veel water drinken tijdens de vlucht, goed hydrateren en direct in je normale ritme gaan. Een uurtje eerder in bed is niet erg, maar tussen de middag is funest. Jezelf bezig houden met bijvoorbeeld al het fotoboek, van de afgelopen reis heb ik direct de eerste twee avonden in elkaar gezet, zodat ik het naar bed gaan nog kon uitstellen.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:42

Ach, bij mij werkt het allemaal niet.
Per uur tijdsverschil kost het gemiddeld een dag om weer in je ritme te komen. Dus met 6 uur tijdsverschil ben je 6 dagen verder enz enz.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:54

Zelfs naar Australiƫ had ik nauwelijks last van een jetlag. Al in het vliegtuig had ik m'n klok gelijk gezet met de klok van de bestemming en ook daarnaar gaan leven. Daarnaast heb ik mijn maaltijden op de normale tijden gepakt. Als je bijv in de nacht gaat eten, denkt je lijf dat het ontbijt krijgt en wordt dan dus wakker.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:37

Ik heb er in het land van bestemming gelukkig nooit last van, ik heb het pas als in terug in eigen land ben.
Wat ik eraan doe? Tijd al op eigen tijd zetten van tevoren, in het vliegtuig alvast het ritme van NL aanhouden etc. Maar het werkt allemaal voor geen meter, ben meestal een week van slag _O-. Maar nou moet ik er wel bij zeggen dat ik dat ook al heb als de zomertijd weer in gaat in NL, daar ben ik meestal ook een paar dagen van slag van. En dat is maar een uurtje :').

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:41


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:45

ellepel schreef:
Heb je al eens een middel al L-tryptofaan geprobeerd?

Hier staat ook wel info
http://www.slaapklachten.nl/jetlag

Haha ik slik al dagelijks L-tryptofaan, maar kan er eventueel wel aan denken om mijn dosis te verdubbelen (heb nu een vrij lage dosis)

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:50

Hoeveel mg neem je nu?
Wat ik trouwens wel zelf nadeel van l tryptofaan vind is dat als je het juist meerdere dagen gebruikt het vaak ook averechts kan werken, dan word je er juist moe,suf sloom duizelig van.
Zou daar dus naar kijken om het niet te lang te slikken, boven een bepaalde hoeveelheid mg per dag kun je die verschijnseelen namelijk ook krijgen.

Verder geen tips, heb een hekel aan vliegen :')

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:56

Relaxed schreef:
Ik volg even.. Ik ga in mei naar de USA en moet dag na terugkomst meteen weer werken.. Zelf heb ik bedacht om terug 'gewoon' een hele lange dag te maken en 's avonds op tijd naar bed te gaan en een normale nacht te maken. In theorie lijkt me dat dat moet lukken :+


Zo doen wij het meestal ook. Nachtvlucht terug, gewone NL dag draaien, rond een uur of 10 naar bed en de volgende dag aan de slag. De eerste week valt wat zwaarder dan normaal maar wij hebben verder geen klachten.

TS, al eens een middagdutje geprobeerd? Gewoon even een uurtje rusten? Ik kan daar zelf altijd erg van opknappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:59

ellepel schreef:
Hoeveel mg neem je nu?
Wat ik trouwens wel zelf nadeel van l tryptofaan vind is dat als je het juist meerdere dagen gebruikt het vaak ook averechts kan werken, dan word je er juist moe,suf sloom duizelig van.
Zou daar dus naar kijken om het niet te lang te slikken, boven een bepaalde hoeveelheid mg per dag kun je die verschijnseelen namelijk ook krijgen.

Verder geen tips, heb een hekel aan vliegen :')

Ik slik het wel dagelijks, komt omdat ik concerta slik en L-tryptofaan de negatieve bijwerkingen daarvan weer een beetje omdraait.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:13

Ik heb in Australiƫ nergens last van gehad, maar eenmaal terug in Nederland duurde het wel 1,5 week voor ik niet meer midden in de nacht wakker werd en me overdag als een zombie voelde. := Heeft ook te maken met de overgang van zomer naar winter en lange naar korte dagen vermoed ik.

Gewoon het ritme oppakken en even accepteren dat je je moe voelt. 's Avonds op tijd naar bed en pas opstaan als de wekker aangeeft dat het daar tijd voor is. ;)

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:23

Net anderhalve week terug uit Tokyo (8 uur tijdverschil). Eerste dag was rampzalig, misselijk, hoofdpijn, echt waardeloos. woensdagmiddag geland, rond negen uur in de avond thuis en op redelijk normale tijd naar bed gegaan. Hele volgende dag op de bank gehangen, rustig aan gedaan, maar pas in de avond naar bed. Was er echt "ziek" van. Dag erna ging het langzaam beter, maar slaapritme begint nu pas beetje in normale gang te komen. Naar japan toe had ik er nauwelijks last van en toen ik 15 jaar geleden twee keer naar Amerika ben geweest zelfs helemaal niet.

Wat helpt? Doen wat bij je lichaam past. Voel je dat je moet slapen gewoon doen. Eerste dag aan je gevoel toegeven, gewoon doen dus!

Anoniem

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:24

Ik slaap 's nachts gewoon prima maar ik ben de hele dag moe, hangerig, draaierig en misselijk. Heb ook al sinds zondag migraine en dit is echt de eerste keer dat een aanval zo lang duurt.. Begint nu wel af te nemen, makkelijker onder controle te houden met een paracetamolletje in ieder geval.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:38

Ik bereid me eigenlijk in het vliegtuig al voor op de tijden die daar zijn, dus ga ook op die tijd slapen (tijd van bestemming) als dat normaal is. Kom ik om 13.00 aan dan ga ik na een lange vlucht gewoon door tot 19.00/20.00 en dan slapen met de tijd die daar geldt :)

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:26

Wat wij altijd doen..is net wat anders en niet praktisch en moet net maar kunnen...maar ik probeer het altijd zo te plannen dat ik gewoon een nacht/dag door kan slapen zo tot je weer in ritme bent...dus eigenlijk gewoon een enorm lange dag/nacht maken (boel verduisteren). Nu moet ik zeggen dat ik ook wel heel lang kan slapen zonder wakker te worden en niet iedereen dat kan...dan wordt het lastiger.
Verder goed eten, drinken, sporten en zo normaal mogelijk doen en er niet tegen vechten helpt toch niet...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Dealen met je jetlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:36

Mijn ervaring is dat het van oost naar west erger is maar dat zal voor iedereen misschien anders zijn.
Heen naar Bangkok nergens last van maar terug dikke week last van gehad. Elke nacht werd het wel net een uurtje later dat ik wakker werd :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:36

Toen ik 's ochtends weer in Nederland was na 26 uur vliegen heb ik het tot 8 uur in de avond volgehouden, de volgende ochtend was ik om 11 uur wakker :=

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:45

Zorgen dat ik een paar dagen heb om weer terug in het ritme te komen.
In het vliegtuig mijn klok gelijk zetten met land waar ik heen ga.
En me meteen in het nieuwe ritme dwingen.

Eigenlijk heb ik het probleem vooral als de klok vooruit gaat en ik te lang op moet blijven, voordat ik naar bed kan.