nadelen van 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 14:29

Ik ben aan het kijken voor een andere stalling omdat ik wil dat mijn paard meer buitenkomt dan nu. Nu is het een dagdeel ongeveer. Dit is geen help me kiezen met een stal vraag, maar een van de opties die ik overweeg is een kudde van max 8, met een grote inloopstal, snachts met een paddock en track, overdag gaat draadje naar wei open. Er zijn stallen voor noodgevallen/blessures. Als ik het doe zou ik het erg spannend vinden en zou het liefst de eerste nachten zelf in die stallen gaan kamperen om te kijken of het wel goed gaat.

Maar wat wel mn vraag is, wie heeft zn paard zo staan en waar loop je tegenaan? Of wie heeft zn paard 24/7 buiten gehad en nu toch weer 's nachts binnen staan en waarom?

omdat alles zo positief is zal ik ook zeggen waar ik bezorgd over ben:
*hij staat altijd onderaan in rangorde, mag hij wel de inloopstal in waar het hooi is
*verwondingen, hoewel alles zonder ijzers staat
*liggen/slapen, de grote inloopstal is beton met een paar rubberen matten maar geen bodembedekking.
*rust, hij heeft nu natuurlijk een rust plekje op stal en buiten is er continu beweging en van alles, maar misschien is dat menselijk denken van mij. als hij nu buiten staat wil hij na een paar uur altijd graag naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Arienette op 04-02-17 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:31


Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:34

Mijn paarden staan altijd 24/7 buiten.de enige problemen waar ik tegenaanloop zijn voederopname (ze krijgen zowiezo onbeperkt hooi, maar mijn oudste merrie zou het beter doen op rijker hooi of voordroog, en de twee jonge liefst zo arm mogelijk, krachtvoer geven moet je er ook bij blijven. Maar dit los ik op door de oudste bietenpulp, zemelen, lucernebrok en linamix extra bij te geven. de standaard is een schep bietenpulp met vitaminebrok erdoorheen.)
Daarnaast zijn ze altijd wel vies :D, of je moet er een deken opgooien. Voor de rest zijn ze supergelukkig en zou ik ze nooit willen ophokken.
Must is wel een droge stal en minstens een droge verharding waar ze kunnen staan om te eten. en onbeperkt ruwvoer uiteraard.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:36

Mijn paarden staan eigenlijk hun hele leven al 24/7 buiten en doen het prima. Vroeger in een grote kudde en sinds we de paarden aan huis hebben in een kleine groep. Doordat er één paard bij stond die sneller at als onze paarden was het op een gegeven moment nodig om onze paarden 's nachts op stal te zetten, zodat ze in elk geval 's nachts genoeg hooi konden eten. Het paard in kwestie is inmiddels verhuisd en nu met een kleine shet erbij is het niet meer nodig om ze 's nachts op stal te zetten en staan ze dus weer 24/7 buiten. Ze kunnen de stallen wel gewoon in.

Groetjes Jolanda

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:38

Blubber overal;
Op je paard, op je schoenen, aan de kruiwagen, op je broek.
Het is echt essentieel om een stuk getegeld te hebben waar de paarden met droge voeten kunnen staan. Of waar de paarden kunnen staan als de grond heel ongelijk is opgevroren.

Daarnaast ben je dus nogal afhankelijk van weersomstandigheden, als het regent is alles nat, als het vriest is alles koud en hard.

Maar dit weegt absoluut op tegen de voordelen :)

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 14:40

In dit geval hebben ze onbeperkt hooi en doen ze krachtvoer met een emmer om het hoofd en ik ga in het andere topic kijken die had ik niet gevonden :)

edit:dat gaat iets meer over in eigen beheer in de wei vs in pension. Dat eerste wil ik sowieso niet ivm werk/vakanties enzo.
Laatst bijgewerkt door Arienette op 04-02-17 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:42

Mijn paard staat nu sinds een paar dagen 24/7 buiten met schuilstal. Het enige waar ik op dit moment tegenaan loop is dat er in de kudde een aantal dominante paarden zijn die het op hem gemunt hebben. Maar dit legt zich wel.
En ja, de modder :')
Modder overal. Voor de rest ben ik enorm gelukkig met hoe hij erbij loopt!
De mijne staat wel in "pension" op de weide, dus als ik een dag niet kom wordt hij gewoon in de gaten gehouden. Op dit moment hebben we nog geen rijbak maar die gaat er wel komen.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:46

Mijn merrie staat 24/7 in een paddock paradijs, 's nachts in de paddock en hebben ze de track erbij. Als het weer het toe laat. Midden ze zo lang mogelijk het land op. Momenteel even niet omdat de weides te nat zijn, maar ruimte genoeg. Ze kunnen een grote inloopstal in wanneer ze willen en rondom de stal is het betegeld en kunnen dus altijd droog staan. Voeren doen we in toerbeurt, werkt perfect.

Geen nadelen, enige dingen die minder fijn zijn is in de regen de track mestvrij maken. Maar dat is iets wat ik moet doen en zie ik dus niet als een nadeel omdat haar welzijn me belangrijker is

Is this the real life,

is this just Fantasy?

cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:46

nadelen ervaar ik tot nu toe indd voeropname en dat mijne de laagste in rang is en dus ook als laatste hooi mag eten maar dat is op te lossen door meerdere voerplekken.
maar hij mag ook regelmatig niet naar binnen als de rest binnen staat,maar daar maak ik me niet druk om omdat hij toen hij de gelegenheid wel had ook nooit binnen wilde staan.

het was bij mij kiezen voor dit of met zn 2en op een stal met deuren 24/7 open en een paddockje eraan en mijn voorkeur ging voor dat laatste uit maar zelf heeft hij gekozen voor de 24/7 buiten.
want in stal met paddock was hij een wever en hier is hij rustig.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:54

De nadelen die ik kan bedenken is dat ze altijd vies zijn, maar dat vind ik zelf geen probleem. Dan maar een vieze pony. En als er geen betegeld of goed gedraineerd stuk is is heb je kans op veel modder, een droog gedeelte vind ik zelf heel belangrijk.
Maar ik zet nooit meer mijn pony op stal, hij word er echt ongelukkig van.

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

roosjenat

Berichten: 1489
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:56

Mijn pony's staan 24/7 buiten. In de winter staan ze eigenlijk de hele dag op het drooge en dan 1 uurtje even op het weiland. Zomers gaat het hek automatisch open om 0800 en dan staan ze Tot 1900 op het weiland. Wij hebben 3 grote paarden en 3 kleintjes en die staan apart. De grote hebben een grotere betonnen paddock en de kleintjes iets kleiner en ook hebben ze allebei een schuilstal. De kleintjes gaan alleen wel veel later zomers naar buiten omdat ze anders veelste dik worden. We hebben geen modderboel en de paarden vinden het fijn.

We hebben geen nadelen. Alleen maar voordelen.

Bmh's Miley |Bixie | BB + 12 | B+14 | L1+11| L2+12 | M1+20 | M2+11 | Z1+0 dressuur

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:25

Hier staat de mijne sinds oktober in een PP. Het bevalt ons uitstekend, maar het ritme heeft wel wat aanpassingstijd nodig gehad. Het is een fijne groep die zich in het land snel vormde, in de inloopstallen is er nog wat oppervlakkige lakschade geweest ;)
Hoe een groep zich houdt met jouw paard hangt heel erg van de paarden af die er al staan. De buren hebben een flink dominante ertussen staan en daar zie ik toch regelmatig ruzie en gejaag, ben erg blij dat dat hier niet het geval is.

Wat ons grootste probleem was is het wennen aan het warm houden. Hiervoor heeft ze altijd 's nachts op stal gestaan en merkte dat ze dit jaar toch een deken nodig had om op gewicht te blijven. Mijn merrie was wel al 21 toen we verhuisden en is kort daarvoor ook nog verhuisd, wat denk ik wel bijgedragen heeft aan het wennen. Maar verder doet ze het uitstekend :) Ik zou dus niet midden in de winter willen verhuizen, liever wanneer de nachten al weer iets warmer zijn waardoor het wennen wat prettiger is.

Als er onbeperkt wordt gevoerd valt het probleem van als laatste eten ook vrij snel weg, de jouw zal dan gaan eten wanneer de rest staat uit te buiken. Mijn ervaring is dat dat zich snel genoeg regelt.
Enkel rubberen matten als ondergrond zou ik wat minder enthousiast over zijn.. Uit (Zwitsers?) onderzoek is gebleken dat paarden toch liever kiezen voor een strobodem dan een rubberen bodem om op te rusten. Maar je hebt ook kans dat jouw paard liever op het zand ligt te slapen en enkel de stal gebruikt om te schuilen.

"Een draver, is gaver" :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:33

Ik heb de paarden thuis 24/7 buiten staan zomer en winter.
Heb ook in pension gestaan dus ik weet de verschillen wel aardig.

Ik vind de nadelen vooral; blubberige bodem bij veel regen (hoeft niet natuurlijk maar kost vaak wel aardig wat om écht een goede bodem te realiseren), rangorde (er is er altijd 1 die minder krijgt/de l*l is :D , Dat de paarden altijd smerig zijn, uitmesten is meer werk doordat ze over hun hele verblijf mesten, 1 pony laat zich niet altijd zo goed pakken dat is ook lastig.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:42

het is vooral voor jezelf de nadelen; kruiwagen door blubberige stukken, mest overal vandaan rapen etc. Alle paarden in hun EIGEN voerpaddockje zien te krijgen als ze bijgevoerd moeten worden.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:48

Femek2902 schreef:
Blubber overal;
Op je paard, op je schoenen, aan de kruiwagen, op je broek.
Het is echt essentieel om een stuk getegeld te hebben waar de paarden met droge voeten kunnen staan. Of waar de paarden kunnen staan als de grond heel ongelijk is opgevroren.

Daarnaast ben je dus nogal afhankelijk van weersomstandigheden, als het regent is alles nat, als het vriest is alles koud en hard.

Maar dit weegt absoluut op tegen de voordelen :)


:D Dit dus. Altijd fijn als je aankomt en je eerst de (met wat mazzel) droge modder tot in de oren eraf mag borstelen. En vastgevroren mesthopen losbikken als het vriest, en nog goedgemutst elke dag ernaartoe gaan tot verbazing van huisgenoten.
Voorheen op stal hadden ze een paar weken nodig om te wennen na een verhuizing.
Het moment dat we ze 24/7 buiten hebben gezet, hoe relaxed ze gelijk waren, en nu bijna een jaar later nog steeds, is echt top.

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:51

24/7 buiten hele jaar door lijkt me ideaal maar heb de juiste omstandigheden nog niet gevonden. Mijn paard is nl onder in de rangorde en trekt het niet als ze niet voldoende kan schuilen. Daarbij hebben onze paarden verschillende voer behoeftes en dat is wel lastig als ze altijd 24/7 buiten staan.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:02

Het gebrek aan bodembedekking is voor mij een absolute no-go en minimum overdekte ingestrooide ligplek van 8 m2 per paard moet behaald worden voor mij.
Verder zelf overwegend goede ervaring met groepshuisvesting.
Moet wel zeggen dat ik 1 paard gehad hebt die daaraan stuk ging, die had echt haar eigen plek nodig snachts.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:04

Ik heb thuis 7 paarden in een kudde staan die 24/7 buiten staan met grote inloopstal. We hebben 2 stukken wei, met daartussen een stuk verhard en de inloopstal. Zowel in de stal als buiten heb ik voerplekken zodat eigenlijk alle paarden altijd wel bij het hooi kunnen, het eten is dus geen probleem. Ieder voert zijn eigen paard krachtvoer, dat kan in een aparte loods waar je lekker binnen kunt staan met je paard. Verder komen er binnenkort 3 boxen voor nood. Als het vriest is het lastig om de mest op te ruimen. We kunnen gewoon binnen staan om te poetsen en te zadelen. Voor mij wegen alle nadelen ruimschoots op tegen de voordelen, onze paarden zitten echt zo lekker in hun vel en zijn eigenlijk nooit ziek en blessures hebben we ook niet vaak. Ze kunnen lekker veel bewegen en spelen met elkaar en elkaar kriebelen. De paarden gaan vaak in de wei liggen en we hebben een stuk paddock met los zand, dat vinden ze ook heerlijk om in te gaan liggen.

Master Saddle Fitting Consultant SMS Qualified Saddlefitter


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:05

Ik heb echt een hekel aan modder dus heb alles met zand of bestrating. :P

Met voer is gewoon een kwestie van onbeperkt en voldoende voerplekken. Dan komt ook de laagste in rang wel aan bod.
Als ze daarna nog meer aan brok nodig hebben zet ik ze bv tijdens het uitmesten even apart.

Voor paarden is het, mits voldoende voerplekken en droge ondergrond + grote schuilstal, heerlijk!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:10

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het voeren van krachtvoer bij mijn paarden.. De hoogste in rang zijn het eerste klaar en gaat dan iedereen langs. Ja en de bodem wordt sneller modderig, maar daar zijn we mee bezig. Verder heb ik echt geen nadelen!

Het is minder werk qua mesten dan wanneer ik 6 stallen moet doen, ik loop met de modder met de kruiwagen naast de paddock dus dat is ook geen probleem. Qua hooi voeren is het een kwestie van genoeg voederplekken creëren. Wat betreft de schuilstal zou dat nog een dingetje kunnen zijn. Bij mij staan alleen de kleintjes in de stal, dus dat probleem heb ik niet. Maar zolang er genoeg ruimte is dan zou dat bij jouw paard geen probleem moeten zijn.

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:18

Waar ik in jouw geval voor zou opletten:
- risico op mok als ze veel in de modder lopen (vooral paarden met witte benen zijn hieraan gevoelig)
- te mager worden als ze laag is in rangorde (is het nu een dikkerdje, of eerder snel te dun?)
- als je paard nu graag op stal staat, zal ze wel gelukkig(er) worden van 24/7 weidegang?

Wat ik me ook zou afvragen: vindt je paard ook dat ze te weinig buitenkomt, of is dat jouw mening? Hier merk ik dat aan het enthousiasme: als ze 8 à 10 uur buitengaan, komen ze naar binnen gerend, maar 's morgens bij het buitenlaten moet ik ze bijna nog een duwtje geven. Bij erg vriesweer hou ik ze wel es binnen tot 's middags, en dan rennen ze wel naar buiten.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:28

Te dik of te dun is wel vaak een issue inderdaad. De groep moet wel goed samengesteld worden. Dus geen koudbloed die 2x per week een staprondje loopt samen met een sportpaard dat 6x per week voor SGW getrained wordt.
Mijn vorige stal had voor nerveuze warmbloedjes echt onbeperkt hooi, voor de warmbloed recreatiepaarden een dubbel net erover en voor de koudbloeden een slow slow slow feeder met extra arm hooi met stro erdoorheen.

Ofwel meerdere groepsstallingsopties op 1 bedrijf.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:35

Mijn paarden staan 24/7 buiten. Het enige waar ik tegen aanloop is de regen haha.

Ik heb ze beide toen vrij abrupt van paar uur in de paddock overgezet op 24/7 buiten. (1 van pension en 2e toen ik hem overnam). Bij beide geen probleem.

Wel zou ik meerdere eet plekken kiezen. Eigenlijk altijd 1 per paard. Als het tussen de paarden goed gaat kan minder ook.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:54

Zijn die matten het enige waar ze op staan of is er ook gewoon een zand paddock, want op zand slapen is natuurlijk prima.

En of het nat is of niet hangt natuurlijk af van de ondergrond en onderhoud. Bij ons is bv een hoek wel snel nat, maar een groot deel blijft droog.

Met onbeperkt hooi en een verder stabiele groep zou het voeren geen probleem hoeven zijn, ieder op z'n beurt. Als er echt een vervelende tussen zit die anderen geen kans geeft is het lastiger.

Mijn paarden staan in een zandpaddock met schuilstal, maar daar zijn ze eigenlijk nooit in te vinden. Wij voeren in 3 porties per dag en de groep is zo stabiel dat niemand drukte maakt met voeren, gewoon ieder naar een voerpunt.

Naar mijn idee zijn de paarden die na een x aantal uur weer naar binnen willen het gewoon zo gewend en kunnen ze het ook wel weer ontwennen als je het wat tijd geeft. Dat geldt ook voor het settelen van de groep, dat kan wel een paar maanden duren voor het echt voor iedereen duidelijk is.

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:58

Nadeel vond ik dat ik mijn paard ongelukkig zag worden met de dag, ze stond alleen bog maar voor bij het hek te wachten tot ik er was en ze eindelijk de wei uit mocht.
Maar nu moet ik zeggen dat die van mij ook wel erg veel behoefte heeft aan momenten voor haar alleen, ze kan prima met andere paarden maar ook prima zonder.
Ik had het daar echt wel goed voor elkaar hoor maar ik denk niet dat 24/7 buiten geschikt is voor elk paard, die van mij viel af, was chagrijnig etc, zag haar met de dag opknappen toen ik haar weer verhuisd had naar een stal waar ze snachts in een box stond.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, NoorW, OlleBolle, YandexBot en 124 bezoekers