Opstappen en wegrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fjordengek93
Berichten: 158
Geregistreerd: 16-02-16

Opstappen en wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 23:46

Waarschijnlijk een hele domme vraag..

Ik wil mijn paardje rustig gaan opbouwen nadat ze ruim een jaar heeft stilgestaan.

Nu heeft ze bijna geen bespiering meer, kan ik er nu gewoon op gaan stappen en zoveel mogelijk rechtuit?
Of is het beter om eerst aan de longe bespiering op te bouwen?


Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Opstappen en wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:50

Zeker eerst werken aan bespiering naast je paard. Hou er rekening mee dat je paard onverwacht kan reageren als je na lange tijd zomaar weer opstapt.

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Opstappen en wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:05

Eerst van op de grond aan bespiering ed werken, goed gymnasticeren zeg maar. En dan pas er op.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Opstappen en wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:20

Ja hoor dat kan, maar wel voorzichtig. Eerst maar eens een paar weken stappen

Bejaarde bokkers weten meer


Runa

Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:41

Het liefst eerst bespiering opbouwen vanaf de grond. Het mooiste is als de spieren waar het zadel op komt niet alleen jou kunnen dragen, maar ook onderliggende structuren kunnen beschermen.

Bovendien is de kans groter dat het zadel straks weer past als het paard zijn spieren weer terugheeft, wat weer een rekening van de zadelmaker kan schelen ;)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:42

Tenzij er een medisch probleem is, zou je volgens mij gewoon moeten kunnen beginnen met wat korte stap ritjes, gecombineerd met longeer/lange teugel werk.

balkjes doen het ook meestal goed voor spieropbouw.

succes!

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:44

Ik ben van de zomer weer begonnen nadat mijn paard meer dan een jaar had stil gestaan. Ben begonnen met 10 minuten stappen onder de man. Het hele lijf moet weer aan dat extra gewicht wennen. Na elke 3 x rijden nam ik er weer 5 minuten bij. Duurde even, maar dan heb je nog ieder geval niet snel overbelasting. Toen ik op een half uur zat heb ik sneller uitgebreid. Maar goed ik sta op de loonse druunse duinen, dus daar vermaak je je met stapritjes ook prima.
Vanwege wat been problemen moest die van mij vooral rechtuit, anders hadden ik hem daarnaast ook nog aan de longe opgepakt.
En ik heb een boomlooszadel aangeschaft want had geen zin in een zadel dat steeds niet zou passen bij veranderende bespiering.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:33

Hoe bedoel je precies met bijna geen bespiering meer? Een paard dat gezond is behoud altijd wel bespiering als die tenminste gewoon voldoende buiten komt en dus beweging heeft. Ik zie ook niet echt in waarom er perse eerst aan de hand spieren opgebouwd moeten worden. Gewoon rustig beginnen met stappen en rustig aan opbouwen. Wat kleine stukjes draven onder het zadel zou voor een gezond paard toch geen probleem moeten zijn als je het mij vraagt.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Opstappen en wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:36

Zolang je paard gezond is, en er geen medische problemen waren. En je paard braaf is zie ik niet een probleem waarom je er niet op kan klimmen. Je moet hem/haar natuurlijk niet meteen helemaal afmatten dat is niet eerlijk, je moet ook niet verwachten dat alles meteen perfect gaat. Ik zou gewoon dan kalm aan doen, misschien eerst rustig een half uurtje ofzo.
Is er wel medisch probleem kan je beter even overleggen met je dierenarts.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers