juiste manier van lichtrijden ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 20:02

Hoi,

Goh, nou rijd ik al best een tijdje paard ( jaar of 25 :o ), maar lichtrijden doe ik nog steeds niet goed. Ik kom veel te hoog uit het zadel ( volgens mij op mijn knieen ) en op het bovenste punt draai/kantel ik dan mijn bekken naar voren. Ik heb dus echt het sta-zit geleerd met opstaan vanuit de beugels of knieen.
Nooit iemand die me heeft gezegd dat het anders moet.

MAAR ik voel dat het niet goed is, dus hoe moet het wel ??? Kan iemand me dat uitleggen vanuit centered riding of gewoon met tips ?
En ja, ik snap dat zitles een heel goed idee is. Alleen ik heb geen eigen paard .....

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:19

Het is ook mogelijk (privé) zit lessen te nemen op de meeste maneges.


En als je echt nuttige tips wil via internet dan is een filmpje handig.

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:24

Nou komt er aankomende maandag toevallig een video uit over lichtrijden en doorzitten. Maar deze twee videos zijn ook ontzettend belangrijk als voorwaarde voor het juist lichtrijden:




Een goede oefening (niet in het filmpje, maar ik laat wel een variant op de ton zien), is op je knieën zitten. Probeer dan jezelf eens op te richten zoals je dat in het lichtrijden ook doet. Alleen moet je bovenlijf absoluut verticaal blijven! Je mag niet eerst met je schouders of hoofd naar voren gaan. Je bekken moet hierbij rechtop blijven, alsof je een glas water erin hebt staan. Je mag dus niet morsen! Ook niet op het hoogste punt. Het lijkt simpel, maar kost stiekem veel kracht.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 20:26

Ha hallo, dat is snel ! ;) :D
Ik snap wat je bedoelt met die oefening van overeind komen, echt vanuit je bovenbenen dus. Moet je zo ook lichtrijden ? Dus niet met je bovenlichaam naar voren ? dat lees ik juist overal ....


Ik ga de filmpjes kijken !

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:29

Maris schreef:
Ha hallo, dat is snel ! ;) :D
Ik snap wat je bedoelt met die oefening van overeind komen, echt vanuit je bovenbenen dus. Moet je zo ook lichtrijden ? Dus niet met je bovenlichaam naar voren ? dat lees ik juist overal ....


Ik ga de filmpjes kijken !


Zo moet het inderdaad. Niet jezelf op laten wippen en uit balans je bovenlijf in de strijd gooien. Daarmee raak je alleen maar uit balans en wiebel je aan alle kanten (zoals de beweging die je in je bekken omschrijft). Goed lichtrijden voelt ontzettend stabiel en 'sterk'!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 20:41

Zucht, waarom zegt nou niet gewoon iedereen hetzelfde over hoe je dingen moet doen ?!

Net een filmpje zitten kijken van Heather moffet ( wacht ik zoek het even voor je ), die zegt wel bovenlichaam naar voren ..... ??
https://www.youtube.com/watch?v=6WfEjdk ... CF89BD079C vanaf 2.50 minuten ongeveer.
Wat vind je daar dan van ?

Alicia2U, net je filmpje over de juiste beugellengte gezien !

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:49

Ik zou gewoon eens een centered riding les nemen.. die kijken naar het hele plaatje en wanneer je bijvoorbeeld blokkeert ergens (onbewust) wordt lichtrijden ook lastiger..
Centered riding heeft naar mijn mening de beste tools in huis wat betreft zitles.. ik heb er altijd veel aan gehad iig

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 20:52

Licor schreef:
Ik zou gewoon eens een centered riding les nemen.. die kijken naar het hele plaatje en wanneer je bijvoorbeeld blokkeert ergens (onbewust) wordt lichtrijden ook lastiger..
Centered riding heeft naar mijn mening de beste tools in huis wat betreft zitles.. ik heb er altijd veel aan gehad iig


Ja, zit ook zeker in de overweging. Alleen ik heb dus geen eigen paard en ik wil wel les op een paard ( niet op een zitbal, dat heb ik al eens gehad... )

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:52

Klopt inderdaad Maris, maar dit is een simulator die niet voorwaarts gaat. Daarop beweeg je toch anders dan op een echt paard. Afhankelijk van het opleidingsniveau van het paard zit je met je bovenlijf wel eens wat in een andere balans. Soms wat meer naar voren en soms wat meer terug. Maar wel altijd met een bekken in middenstand!

Waar ik echter met mijn opmerking vooral op doel, is dat de inzet van de beweging naar voren en naar boven niet vanuit je schouders en hoofd mag komen. De eerste inzet zit in het bekken. Als je dat in acht houdt met je bekken in middenstand, kun je zowel met je bovenlijf wat naar voren als wat terug gaan zitten op je paard. Wanneer je de oefening op je knieën doet, blijf je echter verticaal. Zo oefen je het scharnierpunt van je knieën en de juiste spieraanspanning in je bovenbeen het beste.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 20:54

Jeetje dan wordt lichtrijden een krachtsport ! vanuit je bovenbenen omhoog komen kost veel kracht ! oeff

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:55

Ik denk dat er ook wel instructrices zijn waarbij je op hun paard kunt rijden..

Wat ik overigens ook altijd heel leerzaam vind is student rider zijn tijdens een update.. dan krijgen de instructeurs les in het lesgeven en daarvoor hebben ze dan 'proefpersonen' nodig.. kan bijvoorbeeld bij alona.. heel interessant!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:56

Als ik je omschrijving zo lees rijdt je echt heel bewust licht terwijl het eigenlijk niet meer moet zijn dan het volgen van de beweging van je paard.

Informeer inderdaad eens bij een manege in de buurt. De meesten hebben wel een mogelijkheid tot zitlessen.

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:56

Ja, dat is iets waar veel mensen zich nogal in vergissen. 90% van de ruiters die ik lesgeef kunnen eigenlijk niet lichtrijden, maar laten zich alleen ritmisch uit het zadel wippen. Het is meer dan alleen 1-2-1-2, sta-zit-sta-zit!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:59

Je bovenlichaam gaat in elk geval niet teveel naar voren. Probeer zelf vooral ook eens uit of je de beweging gewoon iets kleiner kunt maken.
Als het kan gewoon lekker een niet te moeilijk drafje, liefst met lange teugel, zonder je teveel druk te maken om hoe het paard loopt, maar gewoon zelf eens kijken of je een paar cm minder uit het zadel kunt komen.

Probeer je lichaam en vooral je schouders en je ademhaling lekker soepel te houden. Gewoon alles een beetje kleiner, met minder spanning en kijken wanneer je de beweging nog kunt volgen en wanneer niet.

En raak je dan het ritme kwijt, of raakt je paard het tempo kwijt, of wat dan ook, dan ga je weer even nadrukkelijker lichtrijden, zoek weer een lekker drafje op, en probeert het gewoon nog een keer.

Voor mij helpt het om iets meer voor-achter te denken dan sta-zit, en dat een deel van de beweging uit je buikspieren komt. Maar vooral het ontspannen houden van je lichaam is belangrijk. Check dus af en toe zeker hoe het met je schouders is, en met je tenen, en met je ademhaling.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:24

Wat het lichtrijden bevorderd is je heupen openen en opnieuw balans creeëren. Heel veel ruiters trekken zich onbewust op aan de teugels, wat uiteraard niet de bedoeling is. Dit zijn 2 oefeningen om dit te oefenen:

1. Als je zit in het zadel benen laten afhangen (zonder beugels). Doe ze opzij, dus verder van het paard als net zoals jezelf wijdbeens gaat staan op de grond, draai de tenen naar binnen en maak een scheppende beweging naar binnen zodat zij recht naar beneden vallen in hun natuurlijke houding. Ben je stijf in je heupen dan kan dit ongemakkelijk zijn, per been een paar keer oefenen. Met deze oefening maak jij je pezen in je heupen losser en flexibeler.

2. Met draven teugels los, geen contact zodat jij je er niet onbewust aan kan gaan trekken, en in verlichtte zit. Zover mogelijk dat je bijwijze van iemand wilt flashen met je achterste MAAR balans en rug recht houden op je paard. Dan ga je 3 passen doorzitten en weer zo staan. 2 passen doorzitten en weer zo staan. Later 1 pas zitten en weer staan en echt STAAN. Dit is heel moeilijk maar een super goede oefening voor je balans, je heupen en je ritme gevoel bij het paard.

Daarbij ook heel bewust omgaan met lichtrijden. Juist niet met je bovenbenen want dan ga je met je knieën klemmen in het zadel en belemmer je paard in zijn beweging en wordt jezelf nog strammer en stijver.

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:29

Bralindy schreef:
Daarbij ook heel bewust omgaan met lichtrijden. Juist niet met je bovenbenen want dan ga je met je knieën klemmen in het zadel en belemmer je paard in zijn beweging en wordt jezelf nog strammer en stijver.


Ik ga voor een groot gedeelte mee in wat je schrijft, behalve het bovenstaande. Klemmen zijn weer andere bovenbeenspieren, namelijk die aan de binnenkant van je bovenbeen. De quadriceps, de spieren aan de voorkant, heb je juist heel hard nodig bij het lichtrijden. Zo ook je hamstrings aan de achterzijde en de spieren aan de zijkant van je bil bij een juiste beenhouding. Klemmen werkt inderdaad averechts op de balans en de juiste aanspanning van onder andere de buikspieren, maar je hebt je bovenbeenspieren wel degelijk wreed in gebruik bij het paardrijden ;)

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:49

Dan heb ik dat verkeerd begrepen ;) dacht dat zij klemmen bedoelde bij op de bovenbenen rijden. Excuus.

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 01:18

Is er hier iemand die nog weet waarom lichtrijden is uitgevonden?
De originele bedoeling van lichtrijden is om tijdens langere drafreprises het rijden minder belastend te maken voor ruiter en paard.
Je hoort er niet moe van te worden.
Wat ik hier boven lees is exact het tegenovergestelde.
De sportschool is er niks bij.
Ik ben absoluut eens met het feit dat de meeste ruiters niet goed kunnen lichtrijden.
Ze bewegen voornamelijk voor of na de beweging van het paard.
Het zit/sta principe is daar voor een groot deel debet aan.
Niet het oplaten werpen, want als je dat ontspannen doet en niet hoger dan je paard je opgooit ( en dat kan minimaal zijn) blijf je in balans in de beweging van je paard.
Boven benen vangen het weer gaan zitten op, maar worden niet gebruikt om je omhoog te werken.
Als je dat moet gaan doen, hoe blijf je dan in het ritme van het paard?
Dan kom je m.i. er altijd achteraan.
Ik ga in veel dingen mee met centered riding, maar dit..... hmmm nou nee, niet bepaald.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 01:34

Tip, remedio.nl heeft een simulator en les paarden, eigenaresse is opgeleid door Heather moffet, maar ook fysiotherapeut voor mensen. Je kan bij haar eerst op de simulator lessen en daarna te paard. Je kan dan de uitleg van de simulator direct naar het paard vertalen. Ze zit alleen wel een eindje bij jou uit de buurt.

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 01:35

Alicia2u schreef:
Ja, dat is iets waar veel mensen zich nogal in vergissen. 90% van de ruiters die ik lesgeef kunnen eigenlijk niet lichtrijden, maar laten zich alleen ritmisch uit het zadel wippen. Het is meer dan alleen 1-2-1-2, sta-zit-sta-zit!


Vreemd dat jij als balans coach zit- sta c.q. 1-2 ziet als exponent van oplatenwerpen.
Mijn ervaring is juist dat mensen die ooit zo hebben leren "lichtrijden" zich nou net niet laten opwerpen, maar zich omhoog duwen. Vaak op hun beugels of ook zoals jij bepleit op hun bovenbenen.
De duwers rijden vrijwel allemaal achter de beweging van het paard aan.

@ Amable
Simulator kan nuttig zijn, maar je mist toch de voorwaartse beweging.
Dat maakt toch verschil in de balans.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 02:00

Ik heb geleerd te oefenen in stap, en dan vooral je buikspieren in zetten. Of zoals ik tegenwoordig in de les roep: "Poes omhoog" Je bekken is dan al gekanteld anders gaat het niet, je gebruikt actief je buikspieren je Benen blijven ontspannen want die hoeven alleen de poes maar te volgen. En dan maar een klein beetje omhoog, je hoeft niet hoger want het gaat er om dat je met je knieen even een schommeling van het paard op vangt. Anders wordt de beweging die je maakt zo groot dat je of heel veel moet bewegen of het ritme niet vast kan houden.
Hou het simpel en klein.
Succes

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 02:01

Whaa, straks snap ik er helemaal niets meer van ! Maar dat je moet gaan staan vanuit je bovenbenen dat snap ik idd niet helemaal. Dat kost mega veel kracht en dat is toch de bedoeling niet ?
Wat doe je met je rug tijdens het licht rijden ? Recht of wat hol ?
En navel schuin naar voren/boven, is dat goed ?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 02:05

Die houd je zoals je netjes rijd, gewoon rechtop ontspannen
Navel moet naar boven, niet schuin naar voren, daar heeft hij niks te zoeken. Dan krijg je zo'n ruiter die je steeds naar voren en naar achtern ziet gaan elke stap. Dat is niet mooi en daardoor heb je vanaf een bepaald niveau geen tijd om je volgende hulpen goed te geven.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 02:07

Ik ga dus staan vanuit mijn buikspieren. ook heel zwaar, (ik smokkel wel eens hoor) door dat je ritme hebt valt de kracht die je moet zetten heel erg mee.

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:05

idje schreef:
Alicia2u schreef:
Ja, dat is iets waar veel mensen zich nogal in vergissen. 90% van de ruiters die ik lesgeef kunnen eigenlijk niet lichtrijden, maar laten zich alleen ritmisch uit het zadel wippen. Het is meer dan alleen 1-2-1-2, sta-zit-sta-zit!


Vreemd dat jij als balans coach zit- sta c.q. 1-2 ziet als exponent van oplatenwerpen.
Mijn ervaring is juist dat mensen die ooit zo hebben leren "lichtrijden" zich nou net niet laten opwerpen, maar zich omhoog duwen. Vaak op hun beugels of ook zoals jij bepleit op hun bovenbenen.
De duwers rijden vrijwel allemaal achter de beweging van het paard aan.


De test is of je op elk gewenst moment in draf kan blijven staan in je beugels, zonder aan de teugels te trekken. Kun je dat niet, dan rijdt je geen licht met balans en controle over je eigen lijf, maar laat je je ritmisch uit het zadel wippen. 9 van de 10 ruiters kan deze oefening niet. Het vergt veel kracht van de m. rectus femoris (een van de koppen van je quads) en je bil- en buikspieren. Deze spieren werken samen om je bekken stabiel te houden, zowel in lichtrijden, doorzitten en staan.

Het lichtrijden is oorsprokelijk uitgevonden voor de postilion ruiter; de ruiter op het voorste koetspaard. Deze werden ingezet voor meer controle, vaak in een meerspan. Op prinsjesdag zie je deze ruiters nog terug. De bewegingen van een koetsgefokt paard zijn erg groot in de rug (en vaak ook in de benen). Door alternerend te staan en zitten, hoef je maar één fase van de draf met het bekken exact te volgen en bij een groot bewegend paard spaart dit engergie.

Paardrijden kost kracht. Vrij veel kracht als je niet gewend bent om je houdingsspieren te gebruiken: de grote spieren in e buik, rug, billen en bovenbenen. Door de veranderingen in de samenleving en de zittende maatschappij worden deze spieren veel minder gebruikt en zijn ze dus ook veel minder sterk dan in de tijd dat onze dressuurboeken geschreven zijn. Waar het daar misschien wordt omschreven als weinig kracht, telt dat nu veel minder. We zijn gewoon minder sterk. In basisconditie zou je als ruiter minimaal 5 km hard moeten kunnen lopen, en er zijn veel ruiters die dat echt niet redden. We zijn met z'n allen een beetje slap geworden.

Je bekken blijft in middenstand tijdens het lichtrijden. Zo kun je beweging in de voor-achterwaartse richting goed opvangen. Dat houdt in dat je rug ook neutraal blijft; niet hol en niet bol. Je navel blijft daarom ook recht naar voren wijzen, tussen de oren van je paard. Dat is heel belangrijk! Veel mensen maken een kleine rotatie als ze gaan staan en draaien weer terug als ze gaan zitten. Blijf dus goed tussen de oren van je paard mikken.