[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:35

Kijk dat is goed te doen qua prijs! Ben benieuwd hoe hij er straks gepimpt uitziet! Leuk :D


_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:36

Leuk! :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 15:17

Osteopaat is geweest want Harvey zit ergens niet helemaal goed. Hij loopt niet kreupel maar het klopt ook niet. Is vlak na de hoefzweer begonnen, best logisch allemaal. Dus ze kwam vandaag behandelen en stond ook met rare frons naar hem te kijken. Na de behandeling zei ze dat zijn linkerheup inderdaad stijf is (was mijn vermoeden) en dat dat waarschijnlijk komt omdat zijn rechter voorhoef nog zeer doet.

Lichamelijk is hij gewoon super gevoelig zegt ze, dus geef hem tijd om te helen. Maar ik mag wel gaan opbouwen in beweging geven, longeren bijvoorbeeld (grote cirkels!) dan kan ik trouwens ook goed zien hoe hij loopt en kan hij even lekker strekken en bloed rondpompen, dat helpt ook in genezing lijkt me :o

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 12:48

Er is er één jarig Hoera Hoera :D
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:59

Gefeliciteerd! *\o/*

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western


martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:10

Gefeliciteerd! :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 17:19

Thanx. Even update, vooral ook voor mezelf, van vanmorgen:

Er is er één jarig Hoera Hoera :D
Afbeelding

Vandaag dlweer naar de bak gewandeld.

Afbeelding

Toen we in de bak liepen was hij iets gespannen, vergeleken met vorige keer.

Aan het einde zag hij iets in de verte en ging fixeren. Hij was vastgenageld aan de grond, kop hoog, ogen groot. Zag er zo uit, kwam volledig uit het niets.

Afbeelding

En ineens ging hij lopen. En snel ook. Wat gecorrigeerd met kleine rukjes aan halstertouw, hij voelde het wel maar was met zijn mind allang vertrokken natuurlijk. Eenmaal uit de bak vond hij het slim om aan te draven >;), we waren gewoon op het erf aan het wandelen, kom nou! Gelijk iets kort maar duidelijk rukje aan touw en een 'UH!' en hij stopte gelijk. Ik heb hem laten kijken en ben zelf met de Mark Rashid methode in mijn achterhoofd ook gelijk weer gekalmeerd. Toen verder stappen wat heel netjes ging, gezien zijn energielevel. Niet kalm, maar braaf.

Hij wilde verderop wel opnieuw snelheid maken en aandraven (hij gaat dan half voor me lopen), nu was een iets mindere correctie nodig en daarna had ik Harvey terug. Nek laag, adem oke, normaal tempo.

Weet niet waar mijn zekerheid vandaan kwam (zo voelde ik me tenminste), en ook geen idee waar hij ineens zo opgewonden van raakte maar die korte correcties en daarna gelijk weer neutraal hielp heel erg!

Het was niet volledig de visie van Mark want die zou waarschijnlijk niet die pressure release actie gebruiken, maar dat is een ingesleten gewoonte die jaren oud is en het gebeurde gewoon. Maar omdat ik me er wel bewust van werd, kalmeerde ik dus gelijk.

De vorige x dat Harvey in de bak gespannen was, was dat puur paniek. Hard rennen, hinniken, overal schichtig kijken, hoofd en adem hoog, ogen groot, etc.

Nu liepen we, gingen stilstaan om te drinken in een plas water en had hij ineens iets gehoord, keek op en zag iets. En ik kreeg het gevoel dat hij gewoon opgewonden was want hij liep er zelfverzekerd en snel op af (die richting op iig). Ik noem het maar even een volbloed moment. En dat waardeer ik niet echt als we wandelen op een erf, dat aandraven met opgeheven staart en voor me voeten lopen omdat hij ineens sneller is...

Weet ook niet zo goed hoe ik het anders, zonder 'geweld' zoals Mark, zou moeten doen?

Nog wat plaatjes van zijn 'stalletje' met uitzicht.

Afbeelding
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:15

Nog gefelciteerd!

Dakota F12+1 / L1+4

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:12

Zalig wat een grote weide om in te vertoeven, fijn wanneer je dat je paard kan bieden.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:29

Hi Ts. lange tijd niet gereageerd, maar wel gevolgd. Wat zijn jullie al goed op weg.
Wat bij mij helpt als mijn paard aandraaft zonder dat ik dat wil, of voor mijn voeten gaat lopen. Is gewoon omdraaien naar hun achterhand lopen, en dan via de andere kant weer de juiste richting op lopen. Hij moet dan wel op de rem en zich omdraaien, wat hem weer remt in het snellere tempo. Misschien helpt het :). En je doet het zonder "geweld". Eigenlijk laat je gewoon zien, als jij sneller gaat of mij afsnijdt. Loop ik de andere kant op. Voor jou weinig moeite voor hem wel.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 11:31

sanne1992 schreef:
Hi Ts. lange tijd niet gereageerd, maar wel gevolgd. Wat zijn jullie al goed op weg.
Wat bij mij helpt als mijn paard aandraaft zonder dat ik dat wil, of voor mijn voeten gaat lopen. Is gewoon omdraaien naar hun achterhand lopen, en dan via de andere kant weer de juiste richting op lopen. Hij moet dan wel op de rem en zich omdraaien, wat hem weer remt in het snellere tempo. Misschien helpt het :). En je doet het zonder "geweld". Eigenlijk laat je gewoon zien, als jij sneller gaat of mij afsnijdt. Loop ik de andere kant op. Voor jou weinig moeite voor hem wel.


Oe dit is eng! Gisteravond zat ik zelf een oplossing te bedenken en dit is serieus PRECIES wat ik ook heb bedacht :=
Griezelig. Heb het zelfs opgeschreven zodat ik mijn 'goede idee' niet zou vergeten :')

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 13:50

Af en toe heb ik van die futloze moedeloze dagen. Vandaag was zo'n dag, o.a. omdat het een korte nacht was.

Het idee dat ik iets moest met Harvey stond me niet aan dus had besloten dat uitrazen en spelen beter zou werken. En daarbij lekker z'n dekentje af! Hij had wat aanmoediging nodig maar uiteindelijk ging hij ook rennen, af en toe een flinke bok erbij en tussendoor genoot hij van de modder :+

Afbeelding

Toen ik moe was ben ik in de wei gaan zitten, en na paar minuutjes kwam hij even buurten <3

Afbeelding

Daarna ben ik gaan uitmesten en de hooinetten gaan vullen, heb meneer uit de wei gehaald, flinke poetsbeurt gegeven, hoefjes gewassen met water en harde borstel (hij tilde twee van de vier zelf op en hield ze omhoog !? Behulpzaam of onaangenaam gevoel...!?), deken weer op en klaar!

Ik ben weer helemaal vrolijk en opgeladen en Harvey zag er ook blij uit. Dit soort momenten zijn ook goed voor de relatie natuurlijk, geen gemoet en lekker spelen :j
De afgelopen dagen hebben we vooral op en neer naar de bak gelopen, dat wordt aardig saai...

Afbeelding

Hij krijgt een grasbuik :=

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 17:14

Deze foto vond ik vanmorgen. Gemaakt vlak voordat ik hem ging 'uitproberen' op buitenrit in mei. Ja ja, ik ben toen eigenlijk op een voor mij vreemd paard gestapt en heb een uur buiten GEREDEN :+

Afbeelding

Ik ga vanaf morgen weer wat actiever met Harvey aan het werk! Ga proberen zijn tempo aan te houden en goed naar hem te luisteren en kijken maar ik wil ook naar mezelf luisteren en mijn tempo volgen want ik heb enorme drang om met Harvey erop uit te gaan! Dus ben op zoek naar een compromis :)

Morgen ga ik de bak in om te wandelen en wat grondwerk te doen zoals achteruit op commando oefenen en mijn tempo wisselingen bijhouden. Kunnen we wennen én tegelijk wat meer doen. Daarna verder wandelen buiten de bak om nog meer nieuwe dingen te bekijken.

Dinsdag wil ik longeren in stap in de wei, misschien draf maar ligt aan weer en bodem, en vrijheidsdressuur in de wei (target).

Woensdag longeren in de bak! Uitstappen op erf.

Donderdag gek doen in de wei.

Vrijdag vrijheidsdressuur (target) en nieuw deel van het erf ontdekken. Het is een groot terrein!

Weekend vrij want dochtertje is mee :) En dan volgende week tweemaal longeren in de bak (met balkje(s)), verder het erf ontdekken, vrijheidsdressuur etc.

Als we aan het einde van het erf kunnen wandelen, het liefst ontspannen genoeg, dan kunnen we aan die kant ook eruit om op de weg te wandelen. Want dat mis ik heel erg!

Van zijn wei naar de rustige weg om te wandelen:
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:49

Ziet eruit als een goed schema! Hoe is met de hoeven?

Dakota F12+1 / L1+4

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 19:43

Yentaah schreef:
Ziet eruit als een goed schema! Hoe is met de hoeven?


Als ik ze zo zie geen verandering, maar dat is ook 1 van de redenen dat ik wil longeren, om te kijken hoe hij ermee beweegt! In de wei ging hij afgelopen vrijdag goed hard maar in een soepele galop. Maar ben erg nieuwsgierig naar draf...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 14:01

woepsie90 schreef:
Morgen ga ik de bak in om te wandelen en wat grondwerk te doen zoals achteruit op commando oefenen en mijn tempo wisselingen bijhouden. Kunnen we wennen én tegelijk wat meer doen. Daarna verder wandelen buiten de bak om nog meer nieuwe dingen te bekijken.


Gelukt! Van te voren nog 'zoek' met clickeren geoefend, bij zijn stalling. Ik was met wandelen eerst nep enthousiast (om mezelf en hem aan te steken :+) maar werd daarna echt enthousiast en Harvey was ook vrolijk en soms even kijkerig, maar erg braaf en bij mij :)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 15:13

woepsie90 schreef:
Dinsdag wil ik longeren in stap in de wei, misschien draf maar ligt aan weer en bodem, en vrijheidsdressuur in de wei (target).

Woensdag longeren in de bak!


Dinsdag, gister, heb ik iets doms gedaan en Harvey zijn communicatie gezien maar niet geregistreerd waardoor zijn emmer overliep en hij uiteindelijk wegstormde en mij even meesleurde. Niet gelongeerd, niet geclickerd. Was erg leerzaam... zucht.

Vandaag heb ik de instelling van maandag geprobeerd. enthousiast zijn. Eerst nep (last van korte nachten, kost allemaal wat moeite), maar uiteindelijk werd ik echt vrolijk. Harvey was eerst gespannen en beetje bozig tijdens poetsen (moet je maar niet in de klei rollen :+) maar na een correctie, afkoeltijd en daarna een kriebelbeurt in zijn manen ontspande hij en was hij ineens heel slaperig... Hebben gestapt in de bak en beide kanten op gelongeerd. Hij was ZO braaf dat ik het daarbij gelaten heb. Positief afsluiten!

Afbeelding

Wel nog veel gewandeld op het erf en op drie nieuwe stukken geweest. Gelijk heel hard en kort ademen, kop erop, ogen vallen er bijna uit, hij is zo makkelijk te lezen :') maar hij was verder heel langzaam en lette ook op mij. Gaat de goeie kant op.

Afbeelding

Afbeelding

En de hoefsmid is geweest die een dode lap van zijn hiel heeft afgesneden, daar waar de zweer open is gegaan, en verder was alles ok. Alleen gevoelig in draf op het harde door de natte wei, maarja...

En touwteugels van Equiplay zijn binnen! Nu is zijn hoofdstel compleet en helemaal naar mijn zin, incl western frontriem.

Afbeelding


Afbeelding

Hoop er deze maand nog op te zitten :)). Vrijdag weer longeren en dan volgende week met tuig longeren en de week erna rijles (stap), mits het longeren in de bak ontspannen gaat.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:00

Wat een gaaf hoofdstel <3

Dakota F12+1 / L1+4

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-17 16:05

Vandaag voor de tweede x in de bak gelongeerd! Vorige keer stelde niet beel voor, was 5 minuutjes stappen...

Met poetsen merkte ik al dat hij energie had maar prima, 'kom maar op' dacht ik :)
In de bak eerst aan de hand rondje gestapt, hij was erg afgeleid en geladen maar braaf. Toen ik hem eenmaal op de volte zette echter, ging hij na een rondje onzeker stappen, gelijk draven en voluit hinniken! Hij maakte erg kleine voltes terwijl hij touw genoeg had. En maar gillen. Zijn vriendin hinnikte terug, heel fijn haha. Hij ging niet ervandoor, niet gebokt, gewoon hard draven met de nek erop en over het hek kijken. Ook af en toe met zijn neus over de grond en hoofd schudden.
Toen hij na paar rondjes vanzelf is gaan stappen heb ik hem weer laten draven en daarna luisterde hij keurig toen ik weer stap vroeg. Naar me toe gevraagd, omgedraaid en op de andere hand verder. Gelijk hard draven, hinniken, etc. en Lady bleef terug hinniken. Maar al gauw werd het minder. Hij was in totaal zeker met 5-10 minuten klaar, hij zweette niet eens. Hij is gestopt met gillen (terwijl Lady door eef gaan!), hoofdje ging laag, stap en draf werd normaler, flink gelikt en gekauwd, etc.

Ik heb continue geprobeerd een rustpunt voor hem te zijn. Niet geprobeerd hem langzamer te krijgen, maar als ik spanning uitstraal zal dat ook niet helpen. Ik heb bewust diep en lang ademgehaald, spieren in mijn gezicht en schouders ontspannen gehouden (dan valt je mond open :') ). Probeerde soort van draaiend standbeeld te zijn haha.

Toen hij eenmaal relaxed was heb ik hem flink beloond met stem, continue. Niet histerisch want hij moest wel ontspannen blijven, maar gewoon blije trotse toon erin. We hebben lang genoeg uitgestapt en hij bleef kalm.

Ondanks zijn spanning en gebrek aan focus, vond ik het een goed teken dat hij zo snel omschakelde, dat hij niet doorgedraaid is en dat hij na een tijdje ook niet meer terug hinnikte naar Lady.

Bij zijn inloopstal en wei heb ik zijn deken weer opgedaan, halster af.... en toen bleef de idioot bij me staan :') Lady en hij keken even naar elkaar, zeker met paar 100 meter afstand ertussen, en ik heb ze echt even uitgelachen. Ze gingen niet naar elkaar toe, maar keken alleen even. Alsof ze zeiden 'waarom deden we nou precies zo moeilijk?'. Nou, inderdaad. Harvey wilde wel even gekriebeld worden dus hebben een poosje staan aaien. Pas toen ik bij de verharding de wei in liep kwam hij sloom achter me aan... paarden :+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 17:15


Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:32

Ach gatver het zit niet mee! :(:)
Ik zou dan toch echt de DA laten komen voor een kreupelheidsonderzoek. Hoeft niet vanuit de hoeven te komen maar kan ook vanuit de rug of heupen komen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 00:57

Zo, ik heb voor mezelf een tijdlijn gemaakt met belangrijke data wat betreft zijn hoeven. Vanaf aankoop tot nu. Handig ook om te laten zien aan smid of arts (ja ja heb een engelse tijdlijn gemaakt ;) ).

Morgen ga ik hem weer even longeren, kijken hoe het is.
Dan de dierenarts bellen want ik wil een bloedtest omdat ik zeker wil weten dat hij genoeg vitaminen etc krijgt.
En morgen bel ik een andere smid voor een tweede opinie.
Dinsdag moet ik mijn eigen smid op de hoogte brengen, als hij nog steeds kreupel is komt hij weer langs (afgelopen woensdag ook geweest.

Ook ga ik contact opnemen met iemand die thermal scans maakt van paarden, met zo'n klein apparaat (warmte sensor oid? Snap het niet precies). Ik wil weten of er nog een zweer inzit en waar precies, en of het een uberhaupt een zweer is. Misschien is het wel iets anders.
Ik wil niet dat de smid het open gaat leggen om te zoeken, als dat achteraf niet nodig blijkt te zijn.
Ik wil nu wel eens heel graag ín zijn hoeven en benen kijken, beetje klaar met het gegok.

En als dit alles iets oplevert, dat hoop ik, dan gaan we het behandelen en tijd geven. En als alles weer gesetteld is wil ik héél misschien, echt heel misschien, hoefijzers voorraan overwegen...
Tenslotte, gezond paard = gezonde hoeven. Máár, voor gezonde hoeven heb je ook de juiste leefomstandigheden nodig! En 24/7 natte weidegang is niet ideaal daarvoor. Maar terug op stal is ook geen optie. Liever ijzers dan terug op stal.

Time will tell!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 13-02-17 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 01:00

Ben benieuwd waarom je misschien toch hoefijzers wilt overwegen?

Edit: je hebt je post aangepast zie ik.

Waarom is 24/7 weide en blootsvoets niet geschikt? Lijkt me juist uitermate geschikt. Heb ik hier ook hoor :)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 01:22

Ik zou sowieso eerst wachten tot de hoefwand helemaal omlaag is gegroeid voor je over ijzers na gaat denken; zoals de hoefwand nu opgevijld is wordt nagels erin zetten heel lastig. Als je nu nagels erin slaat liggen die aan de onderkant waarschijnlijk bloot waardoor ze minder goed houden, en omdat de wand zo'n stuk opgevijld is is hij aan de onderkant dunner en is het risico groot dat er weer een stuk van de wand afspringt als je paard zijn ijzer verliest.

Dus voor je eigen gemoedsrust zou ik het hele ijzerverhaal even laten voor wat het is tot het moment dat de hoefwand weer gewoon op de grond staat en de mustangroll vooral uit een anti-flare randje bestaat en je genoeg wand hebt om A) te zien of hij met meer wand beter loopt, of B) er ijzers onder te slaan nu er genoeg hoef is om dat veilig in te doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 66 bezoekers