Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:43

Met de insteek om je paard daar te laten trainen?
Misschien heb ik het antwoord op deze vraag gemist, sorry als dat zo is.


elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:46

cissie schreef:
Met de insteek om je paard daar te laten trainen?
Misschien heb ik het antwoord op deze vraag gemist, sorry als dat zo is.


Wel ik krijg af en toe priveles met haar, maar ze staat hier vooral omdat ik dan na mijn werk met haar kan bezig zijn.

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:48

Ik stuur je een pb..dat lijkt me handiger.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:16

Ga er nog inhoudelijk op in, maar eerst gewoon een virtueel hart onder de riem want volgens mij kun je dat best gebruiken.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:21

@ peetstap en cissie: beelddenken/visualiseren van het gewenste lijkt mij ook zeker nuttig op de manier zoals hier uitgelegd. Met rijden straks ga ik dat ook zeker kunnen gebruiken!

@ elisedcl, ook ik leef met je mee! Zo'n rotgevoel, nog geen week geleden had ik hetzelfde en schreeuwde hier ook dat ik ze ging verkopen. Hopelijk lukt het vanavond even afstand te nemen van de situatie, afleiding te vinden. En als je een beetje bekomen bent, misschien morgen of een andere dag, helpt het misschien om hier neer te zetten wat er verkeerd ging vandaag. En huilen mag, schaam je daar niet voor! Kan soms erg opluchten...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:56

jensvl schreef:
@cissie: Bedankt voor de verduidelijking. Ik denk zeker dat het beelddenken kan helpen (ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik kan het me zeker voorstellen)
Dit helpt sowieso om je energie aan te passen aan je doel volgens mij.

Ik ben wel iemand die altijd mijn einddoelen wil behalen. Maar dan wel met bijna oneindig veel heel kleine tussenstappen zoals jij. Ik houd wel mijn grotere doelen en mijn einddoel in het oog, maar concentreer ook voornamelijk op de kleine stapjes die nodig zijn om dat te bereiken. Niet dat ik van te voren bij bvb een probleempaard weet welke kleine stapjes ik ga gebruiken om tot de oplossing te geraken, want dat doe ik niet. Maar wel dat ik op dat moment naar het paard ga luisteren, ga kijken wat werkt en wat niet. En dan bepaal ik welke kleine dingen ik wil bereiken op welke manier (de echt kleine details van doelen en manier van werken dus) en ga daarmee aan de slag.

Dus ik werk zelf momenteel niet met beelddenken (ik denk dat ik er ook niet goed in ben en dat het veel oefening vergt om een beeld lang genoeg voor je te houden). Maar ik kan me voorstellen dat het heel nuttig kan zijn.
Het enige dat ik me dan voor mezelf afvraag is of het beelddenken en het concentreren daarop er niet voor gaat zorgen dat ik kleine belangrijke signalen over het hoofd ga zien. Maar dat zal ik pas weten als ik het eens uitgeprobeerd heb.


Iedereen kan het leren Jens dus jij ook haha...ik was er in het begin alles behalve goed in maar door veel te oefenen lukt het me aardig momenteel.

Wbt het missen van evt kleine signalen tijdens het beelddenken, daar hoef je je geen zorgen over te maken denk ik.
Zelf merk ik dat ik veel sensitiever wordt door het denken in beelden.
Omdat ik me afsluit voor alles wat er om me heen gebeurd en gezegd wordt...behalve m'n paard natuurlijk.

Zal per persoon verschillend zijn denk ik, ik ben vrij snel afgeleid. Mensen die tegen me beginnen te praten, of ik raak gefocust op een paard van een ander omdat bepaald gedrag me dan even triggert.
Eigenlijk best irritant van mezelf...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:14

Ik ga het zeker eens uitproberen. Ik ben er ook zeker van dat iedereen kan leren hoor. Alleen weet ik dat ik paarden nu echt aanvoel en redelijk snel weet wat werkt en de kleinste signalen (zoals het aanspannen of ontspannen van een spier ed) goed kan zien. En ik weet niet of dat mij nog gaat lukken als ik tegelijk moet nadenken over een beeld. Ik heb gemerkt dat het vaak een klein detail is in de training dat het verschil kan maken. En ik focus momenteel 100% op het paard en op de communicatie en ga van daaruit verder. Maar van de moment dat het goed mogelijk is om dat te proberen, ben ik zeker bereid daar eens wat tijd aan te besteden.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:19

Met name in het begin voelt het alsof je geen oog meer hebt voor al het andere wat op dat moment belangrijk is.
Tenminste zo heb ik dat ervaren destijds...en ik kan me voorstellen dat dit dan Ten kosten gaat van...iets anders. Daar heb je denk ik wel een punt.

Toch vind ik het een verrijking naarmate het 'eigen' is...maar daar gaat wel wat aan vooraf dat is waar.

Wie weet ontstaat er ooit een moment waarbij je de ruimte hebt om het uit te proberen...ben benieuwd naar je bevinding tegen die tijd!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:22

Als er de ruimte is kan ik dat zeker proberen. Ik zal ook laten weten hoe dit bij mij werkte dan.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:38

jensvl schreef:
Als er de ruimte is kan ik dat zeker proberen. Ik zal ook laten weten hoe dit bij mij werkte dan.


Jens ik neem nog contact op om verder af te spreken dan.

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:17

Elise:

*\o/* go for it girl *\o/*

Mooi om te lezen dat je het samen met Jens gaat proberen ....zet hem op samen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:24

Ik heb even bijgelezen, was een hoop ineens ;)

Ondanks de wending in het verhaal (sterkte met de beslissinf elise!) wil ik dit toch even aankaarten, want dit viel me op:

elisedcl schreef:
Straks wat bij te lezen blijkbaar... ik ga zometeen het vierkant proberen. Het zal wel met stokken zijn in plaats van balken. Ik ben eens benieuwd... Ik denk dat ze rap haar interesse zal verliezen maar we zullen zien


Als je die quote leest dan zie je dan je bij voorbaat al denkt dat het niet gaat lukken, en ik denk dat daar een groot deel van het probleem zit. In alles wat je leest komt die twijfel naar boven, je wil het zo goed doen maar je paard wil het allemaal niet want ze heeft je niet graag terwijl je zo hard je best voor haar doet. Zie je dat zelf ook?

Daar is op zich niks mis mee, maar is volgens mij wel de kern van het probleem. En het stomme is: je paard denkt zo niet. Die beseft niet hoeveel tijd je erin steekt en hoeveel liefde je wil geven. Een paard is een paard ( ;) ) en die zitten anders in elkaar. Het helpt niet om steeds negatief te denken want dat pikken ze dan weer juist wel op en dan lukt het ook niet.

Heb je die oefening met het vierkant geprobeerd? Hoe verliep dat?


En pas op, ik begrijp je volledig hoor, ik vraag me ook regelmatig af waarom ik die van mij heb gekocht. Hij heeft zoveel dingetjes en nog meer issues, er is altijd wel iets met hem en het lijkt er niet op dat hij mij nu zo geweldig vindt. Ik steek tonnen tijd en (gelukkig iets minder tonnen) geld in hem en hij wil nog steeds niks doen voor mij. Nu ik met dat projectpaard bezig ben is het contrast nog groter, die wil je zo graag plezieren en reageert op de kleinste dingen, echt dag en nacht verschil met mijn varken. Vandaag is de bekapper geweest en die zei spontaan dat hij liever werkte met de blinde (die een hoefsmidtrauma heeft, levensgevaarlijk was op dat gebied en nu soms nog op het randje zit) dan met deze, terwijl die gewoon voetjes geeft en blijft staan zolang als nodig. Maar zijn houding en uitstraling.. wauw.. word je echt vrolijk van ;)

Wat ik merk bij die van mij, en dat is niet altijd simpel: hoe minder ik wil, hoe beter alles gaat. En dan echt minder willen, niet doen alsof. Maar gewoon zelf een baaldag hebben en wat gaan rondhangen bij of met de pony en dan is hij best te pruimen. Maar hoe meer je echt wil, hoe moeilijker hij wordt. En dit ging ook tot bijten en aanvallen en omver lopen en hersenschuddingen en noem maar op.. je wil het niet weten ;)

Lang verhaal, sorry, maar ik begrijp je wel. Denk alleen dat jouw insteek gaat moeten veranderen voordat je iets verandering bij je paard kan krijgen :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:32

Oké, ik hoor nog wel van je dan.
Wat [***] zegt is inderdaad ook van belang.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:35

Even iets anders. Vandaag eindelijk "finding the missed path binnen gekregen. Ik ben nog maar 2 hoofdstukken ver, maar heb al weer flink wat interessante nieuwe dingen geleerd waar ik in mijn verdere training met paarden nog veel aan ga hebben.
Het is weer zo'n boek dat echt heel leerzaam gaat zijn heb ik zo de indruk. Ik laat er meer over weten als ik het boek uit heb.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:01

Dat klinkt heel goed Jens! Ben benieuwd naar je recensie straks. Ik wacht nog op A journey to softness. :)

pol013

Berichten: 8985
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:28

Wat ik na het uitlezen van horses never lie er voor mijzelf uithaal:
Wel of niet dominant boeit mij (en mijn paarden) niet zo heel veel. De voorbeelden van 'fout' die in het boek worden aangehaald herken ik niet op die manier of verbind ik daar niet aan. Hoe je daar in staat is denk ik meer paard en mens afhankelijk. Wat past bij jou, bij hoe je echt bent. En je vermogen om daar binnen nuances aan te brengen op maat voor het betreffende paard.
Wat ik wel wat universeler vind
Kijk naar kleinere pogingen van je paard ook al leiden ze met een omweg naar je doel. Dan stimuleer je een paard meer om mee te werken en denken.
Ben creatiever in het zoeken naar de weg naar je doel met minder rechtlijnige ideeen van waar je heen moet, langs welke weg en in welk tijdspad.
Hou het connectie lijntje met je paard 'aan' en werk met hem en niet op hem.

Veel dingen heb ik altijd wel geweten/ gevoeld maar geef je zo een meer rode draad functie. Heel simpele alledaagse voorbeelden:
Mijn paard heeft altijd harder voor mij willen werken na een uitgebreide poetsbeurt. Heeft natuurlijk niets met het poetsen zelf te maken maar met de aandacht en connectie die je daar mee hebt. Dan werken we meer samen dan naast elkaar.
Dan het geven en nemen: ik heb altijd 'noodgedwongen' moeten kijken naar zijn wensen anders krijg je er niets van gedaan. Dus de nodige dosis buiten rond scheuren in ruil voor dressuur werk in de bak.

Ook hier: heel persoonlijk hoor. Het blijft leuk om te zien hoe anderen er tegenaan kijken en mee werken.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:29

Algemeen:

Ook voor de meelezers die dingen gaan uitproberen met hun eigen paarden:
Er zijn genoeg paarden die zo gesloten zijn of zijn geworden dat veel wat hier wordt besproken niet of weinig effect heeft.
Heb je daarin geen ervaring in opgebouwd kan dat doorslaan naar juist negatieve invloed en reactie.
De verhalen die ik hier mee mag lezen binnen het kader: ik doe alles voor mijn paard maar echt contact maakt ze niet, komen me helaas maar wat bekend voor.
Zijstraat: hele manege stallingen staan vol met dit soort afgesloten paarden in zelfprotectie helaas.

Heb best met aardig wat verschillende karakters mogen werken, gaande van " autistisch" tot hyper gevoelig en voor ieder is de aanpak weer anders.
Ik kom er heel vaak ook niet uit zonder hulp.
Echt ik heb er soms ook meer dan ik aan kon aan energie in gestoken, maar de luiken bleven dicht...
Daar leer je veel van, en kom je op een persoonlijk punt dat je soms vrij snel keuzes maakt door er niet meer energie in te steken als nodig en je feitelijk berust in wat paard op dat moment is.

Er zijn in paardenlijf een aantal punten te vinden die ons mens vlot duidelijk maken wat er aan trauma's verborgen zit , en ik maak uit eigen bescherming toch wel vaak de keuze dat het me verder niet aangaat en de eigenaar zelf dat mag oplossen.
Vrijwel altijd ligt er een probleem bij de mens, en zou je het paard ermee helpen, terug in handen eigenaar gaan ze direct weer terug naar hun oude modes.

Dat maakt het zijn met paarden zowel moeilijk als mooi tegelijk, want als er een in je handen komt die vanuit de geslotenheid en de zelfbescherming zich gaat openstellen en vrolijk, speels en oplettend wordt is dat een geschenk waar je heel bij van kunt worden.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:09

Peetstap schreef:
Zijstraat: hele manege stallingen staan vol met dit soort afgesloten paarden in zelfprotectie helaas.


Misschien staan we wat te snel klaar met dat soort oordelen - als manegeruiter ben ik juist steeds weer verrast over hoe snel de paarden zich open willen stellen voor steeds weer andere mensen.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:11

Interessant

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:23

Hier een ex-manègepaard die het niet bepaald goed heeft gehad. Ooit is er wat misgegaan (dat hoefsmidtrauma komt ergens vandaan en dat was er al toen hij op de manège kwam), via een handelaar is hij op de manège terechtgekomen (eerst voor de zomerkampen, daarna is hij gebleven voor de manège zelf), daar was hij bij de moeilijkste paarden op een bepaald moment, kon zomaar ineens ontploffen en niemand zag het aankomen. Stond daar buiten de lessen om in een donkere stal, die volgens mij achteraf gezien niet eens 3x3 was. Als hij geluk had werd hij tussendoor eens buiten geborsteld (het is maar wat je geluk noemt), verder niks. Is weggegaan toen hij aan 1 oog blind werd, is dan op 2 jaar tijd een keer of 5 verhuist en daarna bij mij terechtgekomen. In het begin moest hij niks van mij weten, ik kon het hem niet kwalijk nemen. Maar als je hem nu ziet ... niemand geloofd de verhalen van vroeger nog, heeft iedereens hart gestolen en steelt iedereens hart (nieuwe mensen zijn meteen weg van hem). Zo'n ontzettend lief paard die zo graag z'n best doet voor je ..

Ik weet niet of ik zo zou zijn als ik paard was :+

En dat is zo'n contrast met mijn andere pony, die altijd particulier is gehouden, op de weide (wel lang alleen) en het nooit echt slecht heeft gehad. En die sluit zich compleet af en moet niks van je weten.. Begrijpen wie begrijpen kan ;)

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:30

Ik heb mijn paard (e-pony :p) ook van de manege (later werd dit een vereniging). Geen grootschalige maar wel steeds een andere ruiter. We zijn er nog niet, maar we hebben een begin.
Vandaag rende de kudde in paniek door de wei. Als Zorro alleen in de wei staat heb ik er geen probleem mee om er dan midden in te staan, hij zoekt me dan op als hij in paniek is. Maar met andere paarden... Dus ik stond in de paddock, waar hij wel gewoon in kan vanuit de wei en ik riep hem en in eens stond hij stil en keek mijn kant op en toen kwam hij in draf naar mij toe (ietwat te veel energie maar niet met een "verkeerde" intentie).

Edit: ik snap ook wel dat hij te veel energie erin stak want hij was helemaal opgefokt, maar ik blijf het zo gaaf vinden dat hij in zulke situaties echt op mij vertrouwd ofzo. En dan ontspanning kan vinden bij mij.

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:54

Dat klinkt echt super

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:57

Het was ook echt super :D Hopelijk doet hij dat ook ooit als hij gewoon stond te grazen maar dan loop ik 1000+ stappen vooruit :o

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:15

Wauw xxdomiixx, dat is echt een blijk van vertrouwen. Mooi hoor!

Hier vandaag met mijn kleintje gespeeld. Toen ik op stal kwam, stond hij zo achter het hek *\%/* :# *\%/* :# *\%/* . Echt, daar is gewoon geen ontkomen aan. :D Focus was ver te zoeken, dus tussen het rollen-rondwandelen-rondkijken door hebben we wat geoefend met wijken voor de voorhand en links en rechts inbuigen voor druk op de teugel. Daarna zijn we een paar keer samen over een sprongetje gegaan en de balk bleef zowaar liggen. :P Afgesloten met een miniwandeling, samen draven blijft het leukst. :))

Kees wilde ik eigenlijk alleen maar even voeren, maar ze hadden in de wei net een nieuwe baal hooi gekregen. Hij begroette me wel, maar bleef het liefst waar hij was. Y)(^) Ik heb er even gezellig bij gestaan en ben toen naar huis gegaan. Morgen weer een dag!


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:48

xxdomiixx schreef:
Ik heb mijn paard (e-pony :p) ook van de manege (later werd dit een vereniging). Geen grootschalige maar wel steeds een andere ruiter. We zijn er nog niet, maar we hebben een begin.
Vandaag rende de kudde in paniek door de wei. Als Zorro alleen in de wei staat heb ik er geen probleem mee om er dan midden in te staan, hij zoekt me dan op als hij in paniek is. Maar met andere paarden... Dus ik stond in de paddock, waar hij wel gewoon in kan vanuit de wei en ik riep hem en in eens stond hij stil en keek mijn kant op en toen kwam hij in draf naar mij toe (ietwat te veel energie maar niet met een "verkeerde" intentie).

Edit: ik snap ook wel dat hij te veel energie erin stak want hij was helemaal opgefokt, maar ik blijf het zo gaaf vinden dat hij in zulke situaties echt op mij vertrouwd ofzo. En dan ontspanning kan vinden bij mij.


Wauw wat een gaaf moment moet dat zijn geweest!
Kan me voorstellen dat je daar van hebt genoten.

Soms zo onverwacht maar zo fijn....

Ik hou ervan als het me overkomt en als een ander dat meemaakt. Zo ik heb weer wat extra positieve energie op mogen snuiven van je bericht, thanks!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers