Welk voer voor meer engergie voor haflinger.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Welk voer voor meer engergie voor haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 10:40

Ik hoop dat het hier goed staat.

Ik heb een oude type (barokke) haflinger van 12 jaar en deze is snel moe, ik probeer steeds meer, langer en intensiever te trainen (dus conditie opbouwen), maar het wil niet lukken.
Vorig jaar heeft ze wel een flinke verkoudheid gehad met hoesten, maar volgens dierenarts is ze niet dampig en moet ze gewoon in het werk kunnen (de longen zijn goed). De dierenarts zegt ook dat ze goed op gewicht is voor dit type haflinger.
Op de subi dieetmix schuurt ze niet.

Op advies van de instructuur ben ik naast 1 boterkuipje subli dieetmix per dag ook 1 hanje zwarte havermix bij gaan voeren, hier werd ze inderdaad vlugger van. Maar ze begint er ook van te schuren. Ik heb daarna subli basismusli geprobeert ook hier schuurt ze af en toe van (wel minder)en ze is er redelijk actief op. Maar ik ben dus bang als dadelijk het gras weer begint ze groeien dat alles bij elkaar te rijk aan eiwitten en suikers wordt.


Ik weet dat ze gevoelig is voor suikers en eiwitten, zeker in het weide seizoen.
Ze krijgt dus per dag 5kg grof stengelig, uitgebloeit hooi (Weide is ingezaaid met low fructne mix), ze heeft onbeperkt tarwe stro tot haar beschikking.
1 boterkuipje subli dieetmix met 30gr foeneknof zeewier mix. 20 gr gedroogde brantnetel. 1 boterkuipje geweekte pulp

Wat zouden jullie adviseren voor meer energie
Omega 3-6-9 olie?


dieseltje09

Berichten: 1854
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:48

Ik zou inderdaad sterk aanraden over te gaan op een toevoeging van olie. Zetmeel en suiker zorgen voor explosieve energie, leuk voor piekprestaties maar stukken minder geschikt voor de lange duur prestaties.

Ik voer zelf maisolie bij(de dure omega 3-6-9 oliën zijn helemaal niet nodig), ondertussen 100ml per dag(dit is genoeg voor mijn fjord die flink in training staat en geregeld wedstrijden rijd in het Z). Langzaam de hoeveelheid olie die je geeft opvoeren ivm gewenning van de stofwisseling en zo de optimale opname van de vetten hier uit.

Hier staat wel een interessant stuk over: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen

Groot voordeel, die van mij staat op een high fibre brok (totaal aan suiker 4,2% en zetmeel 6,8%) met handje luzerne(melasse en dus vrij van extra toegevoegde suikers) voor de smaak en zorgen dat hij niet als een stofzuiger door zijn voerbak gaat :D en de olie zorgt ervoor dat hij perfect op gewicht blijft, genoeg energie heeft voor het werk en toch stiekem beetje bij beetje aan het afvallen is(iets met hij was wat aan de forse kant :+ )
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 01-02-17 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Op naar nieuwe avonturen ❤️

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:54

Ik had mijn haf eerst Pavo Natures Best muesli gegeven,beviel me niet super.Jeukerig,niet actiever.
Nu voer ik Hartog Energy Classic,deze bevalt goed,is actiever,maar blijft wel leuk.Er zit een beetje haver in.
Ik hoor wel goede berichten over vitalbix muesli.Daar zit ik momenteel over te twijfelen.Dat is zonder haver dacht ik.
Ik voer goede kwaliteit voordroog.74%droge stof,laag suiker.
Ik lees graag met je mee TS.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 10:56

Dieseltje09: waar haal jij de maisolie.

Ik had zitten denken aan de omega olie van EJ, daar zou ik ruim een maand mee kunnen doen 15- 30 ml per dag dat is tenminste het advies

dieseltje09

Berichten: 1854
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:59

maringe schreef:
Dieseltje09: waar haal jij de maisolie.

Ik had zitten denken aan de omega olie van EJ, daar zou ik ruim een maand mee kunnen doen 15- 30 ml per dag dat is tenminste het advies



Dat is het doserings advies maar niet voor een paard om extra energie te krijgen, die veel te dure omega olie(want in mijn mening is dat het echt, je weet waat omega olie uit bestaat hopelijk? Soja olioe met lijnzaadolie gecombineerd namelijk :Y) ) is leuk als extra voor een glanzende vacht niet als energiebron!(athans niet in de hoeveelheden die je moet voeren als energiebron, maar ik zou zeker aanraden daarvoor de infor uit de link te lezen!

Ik haal mijn maisolie gewoon bij de supermarkt :D 1.30 voor een fles bij de lidl/dirk/AH etc Overigens moet er bij zeggen dat ik juist voor de Maisolie ben gegaan omdat mijn paard wat gevoelig is voor maagklachten. Voor een betere verhouding omega 3-6 is sojaolie een hele fijne, kost nog zelfs iets minder. Soja olie wordt in de supermarkt verkocht als slaolie trouwens!

Op naar nieuwe avonturen ❤️

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70492
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:25

Ik verplaats dit topic naar Voeding en Supplementen omdat het daar beter past.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 13:28

Dieseltje09: dank je wel voor de info. ik ga je link lezen.

Op voervergelijk wordt namelijk verteld om op te passen met maisolie, omdat de verhoudingen 3-6-9 niet helemaal in verhouding zijn voor een paard, maar in iedere geval bedankt zover en ga me verder verdiepen.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:35

Ik heb er ook zo een staan. Die geef ik voor de langzame energie bietenpulp en subli omega 369 en een schep haver per dag. Sinds 2 weken een super fit en voorwaarts paard zonder explosief te zijn. Verder krijgt ze een schep Equifyt pre active, 200 gram Equilin basic.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Welk voer voor meer engergie voor haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:48

ik heb ook zo'n haflinger staan. bij hem wordt het allemaal nog een stuk lastiger gemaakt want hij mag geen suikers, omdat hij gevoelig is voor spierbevangen... ik heb nog geen oplossing gevonden

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Welk voer voor meer engergie voor haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:58

Bovenstaand advies is super laag in suikers.

dieseltje09

Berichten: 1854
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:11

maringe schreef:
Dieseltje09: dank je wel voor de info. ik ga je link lezen.

Op voervergelijk wordt namelijk verteld om op te passen met maisolie, omdat de verhoudingen 3-6-9 niet helemaal in verhouding zijn voor een paard, maar in iedere geval bedankt zover en ga me verder verdiepen.



Klopt, maisolie heb ik juist gekozen vanwege maagklachten uit het verleden. Zoals ik al vermelde is Soja olie een olie met een veel betere verhouding omega (sla olie in de supermarkt) maar maisolie wordt voor paarden met een geschiedenis met maagklachten beter aangeschreven.

Nogmaals, probeer bij paarden met jeuk weg te blijven van suikers en zetmeel(en haver bv is 1 grote zetmeel bom maar niet zo erg als bv mais en gerst) overigens is haver wel weer erg laag in suiker maar toch zou ik het advies van wwillemijn niet snel geven

Op naar nieuwe avonturen ❤️

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:33

ik vind 5 kg hooi erg weinig voor een stevige haflinger. ondanks dat ze stro kan eten erbij.
ik zou meer hooi voeren, zo'n 8 kg en gewoon een plak stro erbij voor te knabbelen.
heb je al eens geprobeerd om meer dieetmix te voeren. van een boterkuipje krijgt ze waarschijnlijk lang niet de dagelijkse hoeveelheid vit. en mineralen binnen. en vaak ook veel te weinig vit.e. belangrijk voor spieren o.a.
misschien kun je in plaats van de dieetmix ook een goede , gezonde vitaminekorrel voeren zoals vitalbix. kwestie van uitproberen waar je paard extra energie van krijgt.


Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:28

Ik zou ook eerst beginnen met een vitamine/mineralen korrel, want ik kan me voorstellen dat ze niet alles voldoende binnen krijgt met haar rantsoen.

Dana 968 km klasse III
Tip-Top 526 klasse II
Klava 477,5 km klasse II
Jaimy 135 km klasse II

Anoniem

Re: Welk voer voor meer engergie voor haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:35

Soja olie heeft helemaal geen goede omega verhouding. Het ligt natuurlijk een beetje aan de soort, maar de verhouding omega 6/omega 3 = 7.8/1
Je wilt de hoeveelheid omega 6 juist zoveel mogelijk beperken. De belangrijkste/enige reden waarom sojaolie wordt toegevoegd aan veel lijnzaadolie is dat het wel meer vitamine E bevat dan lijnzaadolie en voor de vertering van olie is vitamine E nodig.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 09:08

Zoals Dieseltje09 zegt, wil ik absoluut niet meer zetmeel of suikers gaan voeren i.v.m schuren.

dingogirl: Toen ik mijn Haf kreeg toen was ze enorm vet. In overleg met dierenarts ben ik terug gegaan naar deze hoeveelheid hooi. Ook heb ik heel grof hooi wat uitgebloeid is. 5 kg is een groene kruiwagen vol (gewogen). Ze heeft stro als stal bedekking dus kan onbeperkt eten als ze wil.
Vitamine korrel heb ik een lange tijd van Marstall gevoerd en merk geen verschil tussen wat ik nu voer.

Voor de vit en mineralen krijgt ze de foeneknof, zeewier, brandnetel mix bij. dit is ruim voldoende volgens dierenarts.

Ik heb een andere Haf gehad met erge zomereczeem en die heb ik met het dieet van Nicollette Hebing onder controle gekregen, dus goede ervaringen met de mix.

Mijn dierenarts adviseerde om zonnebloem olie te voeren voor energie, maar daar heb ik geen goed gevoel bij. Waarom weet ik niet.
Na wat zoekwerk op internet kwam ik bij omega 3-6-9. Dan vind ik de omega mix van subli positief door de vit e en selenium i.v.m de opname van de omega.

eva1969

Berichten: 4034
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Welk voer voor meer engergie voor haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:12

Wij voerden granenmix van Subli toen ons hafje meer energie nodig had voor de trainingen. Zij had nooit jeukklachten dus ik weet ook niet of dat van invloed zou zijn.

Insta: ArtbyEvaRoeters

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:15

Ik zou juist het ruwvoer omhoog gooien. Daar halen ze de eerste behoefte uit. Houd zo'n 10-12% aan van het lichaamsgewicht (voor jouw haf zou ik rond de 9-10 kg gaan zitten). Je bent langer en intensiever aan het trainen, dus het is ook niet zo gek dat ze meer behoefte heeft dan wanneer je haar kreeg.
Is ze nu weer op gewicht?

Voor aanvulling van vitamines en mineralen kun je een vitaminebrokje geven, eventueel aangevuld met iets wat rijker is in eiwit om de spieren te ondersteunen. Olie is zeker een goede optie, maar ook voer als Agrobs Fetura (en zo zijn er nog wel meer) zijn wat hoger in eiwit. Niet teveel van voeren, het is echt alleen extra om de spieren te ondersteunen in de opbouw, voor je het weet wordt ze weer te dik. Voor voedingsstoffen is een vitaminebrokje in principe voldoende voor dit type paard.

Zelf geef ik de voorkeur aan Marstall Force. Maar dat is omdat de mijne snel heet wordt van ander voer. Als je wat pittiger en heter wil, zou je ook naar Metazoa kunnen kijken. Vitalbix is ook prima voer, de mijne ging er alleen zand van likken en doet het beter op de Force. Dit zijn allen vitaminebrokjes die goed zijn. Er zijn er nog meer, daar loopt nu ook een topic over op VS.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 09:18

eva1969: De granenmix heb ik gehad, is met zwarte haver en zit veel zetmeel in, wordt omgezet in suikers, maar ze werd er inderdaad wel actiever van.

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:20

Wij voeren onze haflingers 0,5 kg gastro plus ( suiker en zetmeelarm)en supplement balancer http://www.jepaardgezondenfit.nl/balancer.html voor vitamines en mineralen. Lijnzaadolie en zonnebloemolie. En 10 kg hooi pd
Daar doen ze het goed op in de sport.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:52

maringe schreef:
dingogirl: Toen ik mijn Haf kreeg toen was ze enorm vet. In overleg met dierenarts ben ik terug gegaan naar deze hoeveelheid hooi. Ook heb ik heel grof hooi wat uitgebloeid is. 5 kg is een groene kruiwagen vol (gewogen). Ze heeft stro als stal bedekking dus kan onbeperkt eten als ze wil.

Nu je paard weer mooi op gewicht is en aan het werk hoeft ze niet meer op een afvallen-dieet. Ik zou in eerste instantie ook kijken naar wat meer hooi van betere kwaliteit.

Daarmee bedoel ik geen superdeluxe hooi maar wel met wat meer voeding erin dan het hooi dat je nu voert. Dat was perfect toen er wat kilo's af mochten, nu heeft het lichaam meer voedingsstoffen nodig.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 14:20

Amanda: Ik denk dat 10% een foutje is want dat zou 47 kilo zijn want :D
Ik heb in je profiel gekeken en mijn haf is zo'n zelfde type als die van jou in je profiel.

Ik heb ze ondertussen al 4 jaar, toen kreeg ze graszaad hooi met stro dus ze heeft al veel beter hooi. Ga ik ze meer hooi voeren dan wordt ze weer dikker. Het hooi is 1ste snede van bemest land, dus de kwaliteit is goed, ook volgens mijn dierenarts.

Ik heb in het verleden tot het voorjaar, marstall force gevoerd, maar toen was ze ook niet actief.

Ze heeft ook geen tekorten is uit bloedonderzoek uitgekomen, dus daar ligt het niet aan.

Ze loopt overigens niet actief in de sport, ik zelf rijd 2x per week dressuur matig en mijn dochter 1x per 2weken spring les, 1x per week club les en 1xper week een bos rit.

Via PB heb ik een goede tip gehad die nog niet is vernoemd, nl de vacht. Ze staat zonder deken en heeft een dikke vacht, mogelijk kan ze haar hitte niet kwijt, dus ik ga haar gedeeltelijk scheren, om te kijken of ik dan verschil merk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:42

maringe schreef:
Via PB heb ik een goede tip gehad die nog niet is vernoemd, nl de vacht. Ze staat zonder deken en heeft een dikke vacht, mogelijk kan ze haar hitte niet kwijt, dus ik ga haar gedeeltelijk scheren, om te kijken of ik dan verschil merk.

Dat is zeker een goede tip. Als het beter ging toen ze in de zomervacht stond of toen het vroor kun je er wel vanuit gaan dat het niet kwijt kunnen van de warmte een rol speelt.

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:48

Oh dat zou ook zeker kunnen :j
Die van mij werd ineens enorm jolig toen de vacht er af was :D

En ik zat met een ander topic in mijn hoofd met mijn getallen :o
Je kunt uitgaan van 1,5kg hooi per 100kg lichaamsgewicht of 2-2,5 voordroog.
Maar in jouw geval zou je dan uitkomen op 7-8kg droog hooi. Uitgaande van 450-500kg. Ik weet niet wat je paard precies weegt, maar als ze op de mijne lijkt is dat wel een prima richtlijn. Voordroog of kuil zou dan iets meer in kilo's moeten.

Hoeveel je rijdt is best aardig hoor. Dat is toch 4/5x per week en fatsoenlijke beweging en dan kan het heel goed zijn dat ze iets nodig heeft.

Die van mij loopt ook 4/5 dagen per week. Is fris zat, maar hij heeft ook echt wel wat nodig om de spieren te ondersteunen. Suikers (granen, zetmeel, enz) geeft korte felle energie, eiwitten geeft langzaam en geleidelijk energie. Daarom zou ik het daarin zoeken en kom je met olie ook een heel eind.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 08:07

In het voorjaar (rond mei - juni) is ze het meest actief. Als we een bos rit maken en we gaan dan richting huis, dan wil ze ook naar huis, maar nu wil ze het liefste stappen na 3 kwartier rijden.

Ze weegt rond de 475 kilo, volgens zo'n gewichts meetlint. Meestal hou ik voor hooi 1 % aan per 100 kg lichaamsgewicht, daarnaast krijgt ze nog stro.

Zondag eerst gedeeltelijk scheren en kijken of het helpt en anders ga ik olie bij voeren.

ellepel

Berichten: 47316
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:35

maar ze krijgt met 1 boterkuipje muesli echt te weinig vitamines binnen naast het ruwvoer. En hoe veel van die kruiden geef je, dat moet echt flink veel zijn hoor voor wat vitamines, en wat je veearts zegt over zonnebloemolie is ook niet correct,
op bokt zijn er wel topics over te vinden
Zou het daar in zoeken en gewoon een vitaminekorrel bij geven.
Zeker seleniumtekort kan vermoeidheid geven, had je daar ook op laten testen?

Ik hdb toevallig die van mij nu op metazoa staan, zijn lekker happy en vrolijk daar van
Lexa heeft ook erg goede supplementen.
Heb ze ook allebei moddervet gehad en juist erg hoog gaan doseren met vitamines naast hooi en toen kwamen ze juist beter op gewicht.
Zou dus gaan rekenen wat je nou eigenlijk daadwerkelijk geeft en wat er nodig is en kijken hoe je dat aanvult
:j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bloodymary, femke_harley, Hieperdi en 69 bezoekers