kan niet rijden zonder zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

kan niet rijden zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 12:51

hey! ik heb een springpaardje maar om te kunnen springen moet ze naar het been luisteren en vooruit lopen en gehoorzamen. thuis rij ik zo goed als altijd dressuur maar als ik dressuur rij kan ik niet rijden zonder zweep of ze gaat niet vooruit. geef ik dan een tik van de zweep is ze zo bang van die zweep dat ze in galop zit en als ze dan eindelijk stilstaat staat ze te beven op haar benen. dan rij ik verder en is ze weer zo sloom en gaat niet vooruit en lluisterd nie tnaar de hulpen. ik geef dan weer een tik en ze staat weer te beven; wat moet ik doen opdat ze wel goed naar mijn been zou luisteren?

groetjes Tlove

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:54

Misschien met sporen gaan rijden?Of rij je daar al mee?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 13:09

heb ooit eens met plastieken spoortjes gereden en dan liep ZIJ MET MIJ de hele piste rond en bokte als een gek. daarom doe ik dat nooit meer aan. het waren zelfs maar plastiken spoortjes. ik hield mijn benen mooi stil en ik wou in draf en daar ging ze: bok bok bok. coursen, heel de piste rond. dat helpt niet, jammergenoeg.

groetjes

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:19

Misschien helpt het als je met de zweep schijnbewegingen maakt?

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:22

Misschien moet je haar een tijdje uitbesteden bij iemand met veel ervaring. Je instructeur bijvoorbeeld.

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:39

Een zweep is bedoeld als hulpmiddel om je been te ondersteunen. Als zij niet reageert op je been en er dan vervolgens in galop vandoor stuift als je de zweep erbij pakt (en daarna staat te shaken op haar benen) dan vraag ik mij af hoe je de zweep gebruikt. Tik je bij achter je kuit of geef je een harde mep?
Ik zou het paard weer voorzichtig laten wennen aan de zweep zodat ze de zweep weer als hulp gaat zien ipv als straf (bijvoorbeeld met de zweep in je hand een appel geven, voorzichtig bij het borstelen ook met de zweep over haar lichaam strijken. Let op: langzaam opbouwen!).
Verder, ook gezien je eerdere topic over springen, ga ik mee met eveline. Mischien moet je haar een poosje uitbesteden en daarna samen weer les nemen? (en vooral niet gaan springen!)

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-02 18:31

k, goed. als ik sla, geef ik een tik op haar achterhand. echt niet hard. het is een koppig beest. ik zal er haar aan wennen, rustig.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 19:15

Een tik op de achterhand lijkt mij niet verstandig. Ik zou een tik vlak achter mijn kuit geven. Ik heb andere topics van jou gelezen en ik krijg het gevoel dat jouw paard eigenlijk een behoorlijk gevoelig paard is en geen koppig beest.
Is dit jouw eerste paardje? Heb je hiervoor een verzorgpaard gehad of vooral op maneges gereden?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-02 09:00

jep, het is mn eerste paard. hiervoor heb ik al vanaf mn 7de op manege paarden gereden.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:28

De plaats waar je tikt is inderdaad heel belangrijk. Als je op zijn kont tikt kan ie denken dat ie gebeten is bijvoorbeeld en dan wordt ie natuurlijk bang. Ik zie ook vaak dat mensen een kort zweepje gebruiken en die tegen de nek aandrukken of tikken (zachtjes natuurlijk) zodat het paardje in ieder geval weet dat je die zweep hebt. Bij veel paarden is het idee dat je een zweep hebt al genoeg om hem beter te laten lopen.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:12

De zweep moet je idd zien als ondersteunende hulp. Dus zodra je paard niet op je been reageert een tikje achter de kuit. Eigenlijk is je paard niet goed voor het been. Dit kan je oplossen door veel overgangen te maken. Als je dit consequent doet zal je zien dat je op den duur geen zweep meer nodig heb.

Succes

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:28

Rijd je jouw paardje aan de teugel? Als dat zo is , heb je de achterhand dan echt goed mee? Want als haar hoofdje wel in de krul is , maar de rug en achterhand werken niet mee , loopt ze helemaal uit elkaar . Dan loopt ze eigenlijk nogal slungelig en kan ze misschien het gevoel hebben dat er niet echt met dr gewerkt word en dus een slakje word.
Als dit het geval is , laat dat 'in de krul lopen' dan even achterwege. Let er wel op dat ze mooi aan het been loopt.

Een pony waar ik met rijd heeft een heilige schrik van een zweep. Toch neem ik altijd een zweepje mee . Anders wilt ie niet lopen , of heel traag dan. Maar ik raak hem NOOIT met dat zweepje , ik heb het gewoon vast en ik dreig er zelfs niet mee.

Succes!!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 19:20

vandaag heb ik mijn slome paardje eens in de piste los gelaten. eerst liep ze maar wat te snuiven en te zoeken tot ik 'kk' zei en een beetje achter haar liep. ze zat meteen in galop en haar staart stond fantastisch mooi! net als een arabiertje. ze stond ook te snuiven en blazen! toen ze overging in draf had je die knieachtie Kwijl moeten zien joch! zalig, en die staart Kwijl Kwijl Kwijl zalig! echt een hele arabier. 5 min ervoor had ik ze nog gereden enze ging weer niet vooruit. wel heb ik zonder zweep kunnen rijden maar echt de hele tijd benen geven dat het niet meer normaal was! dan heb ik ze maar los gelaten.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 19:20

vandaag heb ik mijn slome paardje eens in de piste los gelaten. eerst liep ze maar wat te snuiven en te zoeken tot ik 'kk' zei en een beetje achter haar liep. ze zat meteen in galop en haar staart stond fantastisch mooi! net als een arabiertje. ze stond ook te snuiven en blazen! toen ze overging in draf had je die knieachtie Kwijl moeten zien joch! zalig, en die staart Kwijl Kwijl Kwijl zalig! echt een hele arabier. 5 min ervoor had ik ze nog gereden enze ging weer niet vooruit. wel heb ik zonder zweep kunnen rijden maar echt de hele tijd benen geven dat het niet meer normaal was! dan heb ik ze maar los gelaten.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 19:44

probeer als je gaat rijden om niet iedere pas je benen eraan te houden!
daar wordt je alleen zelf moe van en het paard voelt ze op een gegeven moment niet meer, dus reageert ze niet meer op je been.

hou je benen mooi stil, zodra ze dan lanzamer gaat geef je heel duidelijk been!als ze dan naar voren springt beloon je haar, dus niet straffen als ze dan ineens te hard wegspringt.
en dan hou je je benen weer netjes stil, gaat ze dan weer langzamer, geef je opnieuw heel duidelijk been.
op die manier wordt je zelf minder moe, en weet ze dat ze door moet lopen.

je kan als hulpmiddel je zweep in je hand houden, reageert ze niet op je been, leg dan je zweep vlak achter je kuit, dus niet slaan of tikken!alleen de zweep achter je been leggen en dan met je been aansporen!

rij veel overgangem dus draaf een stukje, en weer terug naar stap, na een paar meter stappen draaf je weer weg, dat moet ze doen zodra jij been geeft!reageert ze niet dan schop maar 1x hard! draaft ze heel traag aan geef je ook meteen nog een keer flink wat been!

op die manier krijg jehaar vlugger aan het been.

dus hou je been netjes stil NIET iedere pas blijven aansporen!
rij veel overgangen en tempowisselingen, reageert ze niet gelijk op je been, dan schop 1x duidelijk!is niet zielig, dan weet ze dat ze op je been moet letten!wat ook helpt is je zweep gewoon in jehand houden, reageert ze echt niet op je been, dan leg jeje zweep achter je kuit, maar sla haar niet meer op haar kont!dat heeft geen enkele zin daar wordt ze alleen maar bang van!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 20:39

ja ik denk ook dat je beter met je zweep bij je kuit een tikje kunt geven of gewoon eeb kleine schijnbweging met je zweep
want als ze staat te beven als je je zweep gebruikt dan gaat er toch ergens iets fout

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 18:54

k, super! danke
Hyper!:):):)
groetejsi!!!!!!!

ook ga ik proberen de basis van vrijheidsdressuur aan te leren, voor het vertrouwen!
greotejs

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kimmetje26, onpaard, xSimonee en 17 bezoekers