Beslag gelegd op Girasol van Morgan Barbançon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Beslag gelegd op Girasol van Morgan Barbançon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 09:38

Horses
Juridisch, Dressuur


Advocaat Stephan Wensing heeft namens zijn cliënt, de Duitse dierenarts dr. Victor Baltus van de kliniek Domäne Karthaus in Dülmen, conservatoir beslag laten leggen op Girasol van Morgan Barbançon. Baltus behandelde verschillende paarden van familie Barbançon, maar de rekeningen werden niet betaald. Dat liep op tot een schuld van 40.000 euro. Hij stapte naar de voorzieningenrechter die hem vorige week toestemming gaf om beslag te leggen op de merrie Girasol.

Barbançon nam Girasol in 2015 over van Nadine Capellmann. Onder Capellmann reed de sympathieke merrie naar diverse overwinningen. Ook Barbançon wist een aantal goede scores met haar te rijden. Zo reed ze tijdens hun debuut op het CDI in Saumur een score van 70,88% en won ze vrij snel daarna de zware tour in het Nederlandse Ammerzoden. In oktober kwam de combinatie nog in het nieuws toen Girasol in de stal onderuit gleed tijdens de 4* en 5* dressuurwedstrijd in Es Fangar.

Lees het volledige artikel op Horses
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 01-02-17 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Beslag gelegd op Girasol van Morgan Barbançon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:43

Wat raar, die mensen zwemmen in het geld..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:55

_Zsazsa_ schreef:
Wat raar, die mensen zwemmen in het geld..

Niet zó raar; rijke mensen zijn vaak rijk omdat ze zich moeilijk kunnen scheiden van hun geld....
Leuke gehoord op een lezing van een Amerikaanse da; Hoedt u voor cliënten die zeggen dat geld geen rol speelt, die zijn nl niet van plan te betalen. Hij gaf ook aan dat dit niet in het minst voor het rijkere deel van de samenleving opging.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Beslag gelegd op Girasol van Morgan Barbançon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:12

Gezien hun aankopen van de afgelopen jaren denk ik niet dat ze zich moeilijk van hun geld scheiden maar er zit helaas vaak wel waarheid in wat jij zegt.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Beslag gelegd op Girasol van Morgan Barbançon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:20

Ik denk inderdaad dat geld in dit opzicht geen rol speelt, maar dat er een ander geschil speelt waardoor de familie Barbancon niet betaalt.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:35

Niet dat het onterecht zal zijn hoor, maar ik kijk er wel van op dat je paard dus in beslag kan worden genomen als je je dierenartsrekening niet betaalt. :oo

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:38

Maeve schreef:
Niet dat het onterecht zal zijn hoor, maar ik kijk er wel van op dat je paard dus in beslag kan worden genomen als je je dierenartsrekening niet betaalt. :oo


Toch logisch?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:12

Ik snap zo'n DA toch echt ook niet. Je laat een schuld toch niet tot 40.000 euri oplopen voordat je zegt: ho, ik behandel je volgende paard pas als je de uitstaande rekeningen betaald hebt? Dat doe je toch al als er 5000 euro uitstaat? Hell, dat doe je al als er 1000 euro uitstaat...
En hoeveel zieke paarden moet je in hemelsnaam hebben om voor 40.000 euro rekeningen te hebben?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:14

Er zal wel een geschil aan vooraf gegaan zijn en dat is het fijn als je een advocaat hebt die heeeeeel makkelijk beslag legt.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:15

Ik denk dat het dure behandelingen betreft.. ze heeft ook veel paarden volgens mij. Maar dan nog is 40.000 een erg hoog bedrag.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Beslag gelegd op Girasol van Morgan Barbançon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:17

Joh doet die Wensing nog zaken?
Apart ventje...

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:18

Kuggur schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Wat raar, die mensen zwemmen in het geld..

Niet zó raar; rijke mensen zijn vaak rijk omdat ze zich moeilijk kunnen scheiden van hun geld....
Leuke gehoord op een lezing van een Amerikaanse da; Hoedt u voor cliënten die zeggen dat geld geen rol speelt, die zijn nl niet van plan te betalen. Hij gaf ook aan dat dit niet in het minst voor het rijkere deel van de samenleving opging.

:') ik moet er om lachen, maar het is helaas maar al te waar.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:37

janderegelaa schreef:
Er zal wel een geschil aan vooraf gegaan zijn en dat is het fijn als je een advocaat hebt die heeeeeel makkelijk beslag legt.


Inderdaad, ik las ook de titel en kon er maar één advocaat bij bedenken... En joh...

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:44

Janine1990 schreef:
Maeve schreef:
Niet dat het onterecht zal zijn hoor, maar ik kijk er wel van op dat je paard dus in beslag kan worden genomen als je je dierenartsrekening niet betaalt. :oo


Toch logisch?


Is deze reactie van jou nou sarcastisch of niet? :')

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:44

Maeve schreef:
Is deze reactie van jou nou sarcastisch of niet? :')


Niet :P

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:48

Dat lijkt me niet, Maeve. Waarom is dat vreemd, dat er beslag gelegd kan worden op je paard als je niet betaald? Als je schulden hebt, dan kan er, na de juist weg gevolgd te hebben, beslag worden gelegd op je bezittingen. Paarden zijn daar onderdeel van.

Verder is het ook weer een onduidelijk verhaal. Want 40.000 euro schuld bij de dierenarts, das niet mis. Dan zou je toch ook verwachten dat de dierenarts eerder de rem er op zet?

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Beslag gelegd op Girasol van Morgan Barbançon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:59

Aan de ene kant lijken jullie het een vreemde actie te vinden (''kan er maar 1 zijn'') en aan de andere kant is het logisch?
Ik vind het vooral een vreemde combinatie van oorzaak-gevolg. Is het paard dan het bezit dat qua waarde het meest in de buurt ligt van 40.000? Waarom kies je juist het paard en bijv. geen auto?

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:55

Ik denk dat de prikkel voor de beslagene om de rekeningen van de dierenarts te betalen groter is wanneer er een conservatoir beslag op dit paard ligt, dan op b.v. een auto van dezelfde waarde.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Beslag gelegd op Girasol van Morgan Barbançon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:13

Dat snap ik, maar ik verbaas me er over dat een advocaat dat zelf even mag bepalen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:14

Stelvio schreef:
Ik denk dat de prikkel voor de beslagene om de rekeningen van de dierenarts te betalen groter is wanneer er een conservatoir beslag op dit paard ligt, dan op b.v. een auto van dezelfde waarde.

Conservatoir beslag betekent helemaal niets. Enkel dat ze het paard nu niet kan verkopen. Dat beslag kun je aanvragen zonder dat de schuldenaar dat weet. Maar nu gaat Barbancon zijn advocaten erop zetten en ik gok zo dat die van een wat zwaarder kaliber zijn dan SW.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:46

Maeve schreef:
Aan de ene kant lijken jullie het een vreemde actie te vinden (''kan er maar 1 zijn'') en aan de andere kant is het logisch?
Ik vind het vooral een vreemde combinatie van oorzaak-gevolg. Is het paard dan het bezit dat qua waarde het meest in de buurt ligt van 40.000? Waarom kies je juist het paard en bijv. geen auto?


Je haalt twee dingen door elkaar...

Als iemand een schuld bij jou heeft, kan jij beslag leggen op zijn/haar bezittingen.
Dus logisch dat dit ook in dit geval gebeurt.

Echter is een schuld van 40.000 euro bij een dierenarts niet weinig en kan je je afvragen wat er nu daadwerkelijk gaande is. Dát is wat we raar vinden... En dat betreffende dierenarts nu deze advocaat in de arm neemt, maakt dat ik me des te meer afvraag of deze beslaglegging wel geheel het gevolg is van een schuld.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:38

janderegelaa schreef:
Stelvio schreef:
Ik denk dat de prikkel voor de beslagene om de rekeningen van de dierenarts te betalen groter is wanneer er een conservatoir beslag op dit paard ligt, dan op b.v. een auto van dezelfde waarde.

Conservatoir beslag betekent helemaal niets. Enkel dat ze het paard nu niet kan verkopen. Dat beslag kun je aanvragen zonder dat de schuldenaar dat weet. Maar nu gaat Barbancon zijn advocaten erop zetten en ik gok zo dat die van een wat zwaarder kaliber zijn dan SW.


Dat klopt, maar er moet wel vooraf toestemming zijn van de rechtbank.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:46

Electra63 schreef:
janderegelaa schreef:
Conservatoir beslag betekent helemaal niets. Enkel dat ze het paard nu niet kan verkopen. Dat beslag kun je aanvragen zonder dat de schuldenaar dat weet. Maar nu gaat Barbancon zijn advocaten erop zetten en ik gok zo dat die van een wat zwaarder kaliber zijn dan SW.


Dat klopt, maar er moet wel vooraf toestemming zijn van de rechtbank.

Dat is zo maar aanvraag voor conservatoir beslag wordt eigenlijk altijd gehonoreerd door de rechtbank. Dit komt ook omdat de schuldenaar helemaal niet op de hoogte gebracht hoeft te worden van de aanvraag bij de rechtbank dus dan is er ook geen verweer mogelijk. Eigenlijk een hele rare dwaling in de Nederlandse rechtspraak.

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:41

janderegelaa schreef:
Stelvio schreef:
Ik denk dat de prikkel voor de beslagene om de rekeningen van de dierenarts te betalen groter is wanneer er een conservatoir beslag op dit paard ligt, dan op b.v. een auto van dezelfde waarde.

Conservatoir beslag betekent helemaal niets. Enkel dat ze het paard nu niet kan verkopen. Dat beslag kun je aanvragen zonder dat de schuldenaar dat weet. Maar nu gaat Barbancon zijn advocaten erop zetten en ik gok zo dat die van een wat zwaarder kaliber zijn dan SW.


Conservatoir beslag betekent zeker wel iets, het is een middel tot bewaring van zijn recht voor de schuldeiser. Zodra de eiser de hoofdzaak wint gaat conservatoir beslag over in executoriaal beslag (art. 704 RV)

Dus ik ben nog steeds van mening dat op deze manier geprobeerd wordt om de beslagene te prikkelen om de rekeningen te voldoen.

Verder klopt de stelling dat het paard nu niet verkocht kan worden niet. Het paard kan nu wel nog gewoon verkocht worden (beslag maakt niet beschikkingsonbevoegd), echter veranderd dit niets aan het beslag. (Art. 453a RV)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:07

Je kunt hem alleen niet verkopen want wie koopt er nu een paard dat misschien weer verkocht kan worden?

Voordat het beslag wordt omgezet in executoriaal beslag is er wel een heel proces aan vooraf gegaan. In tegenstelling tot conservatoir beslag. Dat kan ik nu zo op jou aanvragen en dan krijg ik het nog toegewezen ook als ik zeg dat er nog een factuur openstaat.