Prix d'Amerique 2017

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Camilla_K
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-04-05

Prix d'Amerique 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:36

Zo, dagje koukleumen maar was wel erg leuk! Dit wilde ik al langer meemaken, zgn bucket-list (ook al ben ik niet van plan om al te snel deze wereld te verlaten) en was zeker de moeite. :)

Als (bijna) eerste binnen en als (bijna) laatste eruit. 10 koersen, waarvan nr 5, Prix d'Amerique, met een miljoen euro als prijzenpot, uiteraard de mooiste. Hierbij een kleine impressie (kwaliteit is wat achteruit gegaan bij het uploaden): Enjoy!

1. Openingsparade
Afbeelding

2. Mooie "paardenmensen"
Afbeelding

3. Eerste koers wan monté. Mijn kamera was zo snel ingesteld dat het resoneren (?) van het grote scherm ook zwarte vlaktes geeft.
Afbeelding

4. Tweede koers was een autostart
Afbeelding

5. Voor de hoofdkoers was er nog een grote carrousel voor een live (militair) orkest. Het witte paard was commandant oid en stond vrij netjes stil tijdens de figuurtjes. Maar toen hij naar huis mocht werd hij toch wat vrolijk.
Afbeelding

6. En dan was was het tijd voor Prix d'Amerique. Spannende eindstrijd, op de foto Belina Josselyn rechts, zij werd tweede, en de winnaar, Bold Eagle (links) vliegt haar voorbij naar de finish.
Afbeelding

7. Bold Eagle voor de race
Afbeelding

8. Belina Josselyn
Afbeelding

9. En de publieksfavoriet Timoko (niet geplaceerd, begon te hard en kon het niet volhouden)
Afbeelding

10. In de middag was er heel even bijna zon
Afbeelding

11. De laatste starts waren met kunstlicht - geeft een heel ander sfeer
Afbeelding

12. De winnende paarden van elke koers werden even aan de VIP's gepresenteerd (op de foto kun je twee vinden, goed zoeken, hoor). Brave beestjes.
Afbeelding

13. Uhum... dit paard heeft in ieder geval één hoofdstel om.
Afbeelding

14. Laatste koers was weer een monté, nummer één is toepasselijk de winnaar bij de finish
Afbeelding

15. Doei! :)
Afbeelding

Na een dagje stilstaan buiten (en het waaide wel wat): :brr: Volgend keer toch maar Eliloppet (in mei)? :)
Laatst bijgewerkt door Camilla_K op 31-01-17 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:41

Gave foto's!

Lijkt me leuk om een keer in het echie te zien :)

Maar brrrr wat moet jij het koud hebben gehad daar :brr:

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Prix d'Amerique 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:44

Mooie impressie.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:47

Wat tof dat je er bij was! Leuk om je fotoimpressie te zien :D

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:35

Mooie foto's! Een bezoekje aan de PDA & Elitloppet staan ook hier op de wishlist. :)

Vooral de PDA ademt elk jaar weer ongelooflijk veel sfeer.

En heb je ook een foto van mijn persoonlijke favoriet Propulsion? O:)

Camilla_K
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 09:28

Ja, hierbij Propulsion. Helaas geen topfoto, het was een beetje op goed geluk welke wel & niet (hard) langsdraafden. En de WC-organisatie was bagger -ik was 20 min efficiënte warming-up-fototijd kwijt in de rij. :(

Afbeelding

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Prix d'Amerique 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:31

Wat gaaf zeg!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:16

Wat een leuke plaatjes ! <3
Dat hoofdstel idd... heb nooit goed begrepen hoe je zoiets omdoet zonder in de knoop te geraken :') :')

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:44

Ik was er ook. Het was er dit jaar warm hahaa, enkele jaren geleden had het de hele dag geregend en 3° met de altijd aanwezige kou. Brrrr Maar de sfeer is er elke keer fantastisch!!

Van dat jaar heb ik fotos geplaatst op bokt. Ik was toen ook naar het trainingscentrum van Grosbois (dat is paardparadijs, ik denk dat heel weinig mensen zelf weten dat dit prachtig paardendomein bestaat) gegaan. Zal eens kijken of ik ze terugvind :)

De videos die werden gemaakt als voorbereiding op PDA waren een supere extra dit jaar. Ze hebben er echt werk van gemaakt. Ik krijg er rillingen van.. Zoveel emotie! Ze staan op YouTube onder 'trot tv', ik had ze al gedeeld in het nieuwstopic.

Camilla_K
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 00:43

Ja, het had vast kouder gekund. Of horizontale natte sneeuw. :D

Het "ergste" was wachten op de hoofdkoers, om mijn plek bij de reling te houden stond ik er toch wel een paar uurtjes stil. Alles voor de foto's, haha.

Ik zag de video's inderdaad. Vroeg in de ochtend lieten ze ze ook (ten dele?) op de schermen zien.

LoveHorse15
Berichten: 118
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Wolvega

Re: Prix d'Amerique 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 01:03

Wat een ga de foto's!
Hdt was vast leuk om dat mee te maken!

Licor

Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 01:04

Mooie foto's! Ik wil er ook graag eens naar toe..

ikkelies

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Den haag,Groningen

Re: Prix d'Amerique 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:31

Onwijs gave foto's! Ik zou daar ook graag een keer gaan kijken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Prix d'Amerique 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:56

mooi bedankt voor het delen.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Prix d'Amerique 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:01

Wat gaaf! Dat staat hier ook nog op de bucketlist :D
Ik ben blij dat ik dat hoofdstel niet om hoef te doen :')

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Prix d'Amerique 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:00

Gaaf! Mooie foto's

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:32

Mooi impressie van de topsport. Wat een geweldig paard is Bold Eagle!

Camilla_K
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 16:18

Leuk, uitgelicht. :)

Er wordt nu besproken over Bold Eagle, dat hij misschien mee zou doen in Elitloppet. Alleen de regels in Scandinavie zijn wat anders dan in Frankrijk. Het uitbreken van Belina Josselyn & BE in de laatste bocht van PdA had best voor diskwalificatie kunnen zorgen in Zweden.

Dus wordt gezegd dat als BE op een ander manier moet draven, niet eerst lekker rustig in de groep + eindsprint maar al vanaf het begin op de tweede baan oid (dus dat hij wat meer moet vechten voor zijn positie om bij de eindsprint te kunnen), dat het wel een ander verhaal kan worden.

Ook is de afstand anders, PdA 2700m en EL 1 mijl.

Ik ben benieuwd. :)

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:08

Gave foto's! Die paarden bij de binnenkomst zijn niet bang. Gaaf!

Kan iemand uitleggen waarom dat ene paard een soort dubbel hoofdstel heeft? Gaat dat later nog af of blijft dat om? Ben erg benieuwd

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:16

Het blijft zo, als ik me niet vergis is een teugel eigenlijk op een soort van halster/bitloze optoming. Ik heb van horen zeggen dat er sommige paarden heel sensibel op bit reageren en vaak op bitloze optoming verl beter. Gezien wedstrijdreglement niet toelaat om bitloos te rijden, ja dan lossen ze het zo op.

Ik ben naar Elitlopette gegaan toen Timoko er deelnam. Dit jaar staat het ook op planning om te gaan. Uit reportage met trainer en eigenaar Bold Eagle werd gezegd dat hij zal deelneme (natuurlijk op voorwaarde dat hij niet ziek ofz wordt). Amerika doen ze niet gezien het team geen zin heeft in quarantaine. Timoko is wel gegaan. https://m.youtube.com/watch?v=Qtphv8dp6ro

Hier video over grosbois: https://m.youtube.com/watch?v=KAif5IoEfzQ

Sfeer bold eagle fans: https://m.youtube.com/watch?v=UwnUsj5lzTw
Ik vond ook volgende heel sportief: bold eagle fan wou na wedstrijd een woordje zeggen aan Timoko fans. Namelijk "jullie hebben een kampioen, waar jullie terecht fier op mogen zijn. Hij verdiende het echt, wij zijn met jullie tot op het einde. Bravo aan jullie topper!"
Wat ook heel opmerkelijk is, Timoko heeft lyme ziekte gehad en is toch op wereldniveau gekomen. Hier hele video over Timoko
https://m.youtube.com/watch?v=yqYvCQetCCM

Als je op YouTube op 'trot tv' of ´equidia' zoekt vind je massaal veel videos. Ik heb equidia hier op tv thuis dus kan hele dag naar paardjes kijken hihii

En hier moet ik telkens mij tranen opdrogen. Zoveel emotie!
https://m.youtube.com/watch?v=WNnoNceNhAg
https://m.youtube.com/watch?v=XttinPmsZks

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:23

Jillsil schreef:
Gave foto's! Die paarden bij de binnenkomst zijn niet bang. Gaaf!

Kan iemand uitleggen waarom dat ene paard een soort dubbel hoofdstel heeft? Gaat dat later nog af of blijft dat om? Ben erg benieuwd


Als ik de foto zo bekijk zitten er de volgende onderdelen om:

- Mondhalster. Dit is een losse neusriem, met ringen aan de zijkant. Hier zit één van de teugels aan vast, inderdaad om zoals hierboven al gezegd is een soort half bitloos effect te krijgen.
- Kruismondhalster. Dit is een losse mexicaanse neusriem.
- Hoofdstel met opzet. De opzet heeft een klein bitje in de mond en loopt tussen de oren door naar het zadel, dit zorgt voor steun om te blijven draven mocht het paard moe worden.
- Franse kap. Dit is de kap met de oogkleppen, het paard raakt zo minder snel afgeleid. Er zijn ook oogkleppen die je naar boven of naar onder kan trekken tijdens de race, maar deze zitten vastgenaaid.

Camilla_K
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 22:37

Dank jullie Crazygirl en Ziyadah. Ik had alleen kunnen bevestigen dat er niets af wordt genomen voor de start, want foto is genomen net ervoor. Alle monté-paarden werden trouwens voor de kar opgewarmd, en verschenen pas net voor de start met pikeur erop. Ik heb monté niet eerder live gezien.

De ringetjes van het "bitloze" mondhalster worden vaak voor die "hoofdstangen" (geen idee hoe het heet) gebruikt, toch?

Het is wel vaak zo dat de beter het paard de minder prullaria: Timoko, Bold Eagle en Belina Josselyn hebben alle drie niet eens een overcheck (dus opzet).

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Prix d'Amerique 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:10

Opwarming monté is nu eenmaal fysiek zwaarder dan attelé (voor mens). Soms is opwarming monté maar dat zijn dan vaak paarden die attelé moeilijk/gevaarlijk zijn.

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:12

Leuk om te zien!
Ook de filmpje zijn leuk, Richard westrik (van timoko) is een oud manege vriendje van mij en zijn zus is een vriendin van mij.
Het was dat ik dit jaar te laat was om vrij te regelen op mijn werk maar was anders samen met hun gaan kijken, volgens mij altijd 1 groot feest daar!

Anoniem

Re: Prix d'Amerique 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:37

Mooie foto's hoor! Mis het soms wel eens, naar de koers gaan! En gaaf dat Timoko weer mee deed :)
Monte heb ik ook gereden, dat is idd best zwaar, vooral als je er op volle snelheid vanaf valt :+