Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14025
Geregistreerd: 20-04-16

Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 17:49

Bokt / British Horse Racing
Draf- en Rensport, Welzijn


Afgelopen weekend overleed renpaard Many Clouds vlak na een spectaculaire overwinning op de Cotswold Chase in Cheltenham. Vorig jaar werd de 10-jarige Engels Volbloed nog geopereerd aan ademhalingsproblemen, maar verder leek het dier gezond. Trainer Oliver Sherwood vermoedde een hartaanval als doodsoorzaak. Uit autopsie is nu gebleken dat een ernstige longbloeding Many Clouds fataal werd. Hoewel het dier wel vaker ataxische verschijnselen vertoonde na een race, hielden deze symptomen op geen enkele wijze verband met zijn dood, aldus Tony Welsh, dienstdoende dierenarts voor de British Horseracing Authority.

Een ernstige longbloeding kan ontstaan als gevolg van een gebroken bloedvat. Tijdens de autopsie werden geen tekenen van gezondheidsproblemen gevonden. Bovendien droeg Many Clouds tijdens een training op 17 november 2016 een hartslagmeter, waarbij de gegevens binnen de normale parameters bleven, zowel tijdens als na de training. Welsh: "Dit soort letsel is zeldzaam. Het kan optreden bij paarden die geen onderliggende gezondsheidsproblemen hebben en bij sportpaarden in alle disciplines."

"Ondanks dat dit een zeldzaam incident is, zijn we vastbesloten om meer te leren over de oorzaken van deze symptomen, en of er meer gedaan kan worden om dit te voorkomen," zegt Welsh. Er zijn sinds 2000 verschillende studies gedaan naar de sport. Uit de cijfers blijkt dat het totale sterftecijfer in Britse paardenraces is gedaald met een derde in de afgelopen 16 jaar.

Welsh voegt toe: "Ataxie na een race en soortgelijke symptomen zijn gekoppeld aan een verhoging van de lichaamstemperatuur na inspanning. Het is niet ongewoon bij renpaarden en andere sportpaarden, en kan simpel behandeld worden door het paard water aan te bieden. Ondanks enkele meldingen na het incident, is er geen bewijs gevonden dat deze symptomen verbindt aan dodelijke slachtoffers in paardenraces. Uit de resultaten van de autopsie van Many Clouds blijkt ook dat het er geen verband is tussen de ataxie en zijn treurige dood."

"Onze gedachten gaan uit naar iedereen die verbonden was met het paard. Elk verlies van leven is betreurenswaardig, en we blijven gebruik maken van onderzoek, veiligheidsmaatregelen, regulering en onderwijs om het sterftecijfer zo ver mogelijk te verlagen."

Bekijk hier de laatste race van Many Clouds:



Gerelateerd nieuwsbericht:
[VN] Renpaard Many Clouds overlijdt na zege Cotswold Chase
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 01-02-17 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:34

Verschrikkelijke sport dit....die beesten worden imo gewoon de dood ingejaagd met als die jagerij en dan die zweepslagen op het einde terwijl je ze gewoon aanziet dat ze op zijn. Bah! Mijn mening, ik vind het niks!

xPabloBokt

Berichten: 9391
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:04

Loes'sCorner schreef:
Verschrikkelijke sport dit....die beesten worden imo gewoon de dood ingejaagd met als die jagerij en dan die zweepslagen op het einde terwijl je ze gewoon aanziet dat ze op zijn. Bah! Mijn mening, ik vind het niks!


Ik vind het überhaupt al discutabel dat een paard dat geopereerd is aan zijn longen nog de baan opgestuurd wordt. Geld doet lelijke dingen -O-

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:19

Zeldzaam is het naar mijn idee niet. Longbloedingen gebeuren wel vaker met racepaarden.
Ook mijn eerste gedachte was "waarom een paard weer laten racen na een operatie aan de longen..?". Het komt mij niet over als iets onverwacht. Maar goed, ik weet ook niet wat voor operatie het dier gehad heeft.

Sneu voor het paard..

Edit: Wat een enorm lange afstand moeten die dieren lopen zeg..

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:45

Waarom zou een paard dat volledig gezond is verklaart niet mogen lopen? Ik zie daar totaal geen reden voor.. daarbij vind ik deze race heel vriendelijk verlopen, Ik zie alleen in de laatste meters wat zweepgebruik waarvan ik me afvraag hoeveel klappen een paard daadwerkelijk krijgt want daar zijn strenge regels aan verbonden. De paarden lopen goed, de hindernissen zijn veiliger gemaakt dan vroeger, ik zie over het algemeen een vrij losse teugel... Ik zie deze sport liever dan de cross die zo populair is tegenwoordig.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:57

Mijn vriend heeft een hartoperatie gehad en is ook gezond verklaard. Hij mag best sporten maar zijn hart extreem belasten is geen aanrader.
Als een paard iets aan zijn longen heeft gehad en deze race moet lopen dan lijkt het mij vrij logisch dat de longen zeer zwaar belast zullen worden. Zeker als er al problemen zijn geweest bij het dier zal ik mij gaan af vragen of het wel verstandig is.
Als een paard na een peesblessure weer goedgekeurd wordt hou je toch ook rekening met die pees? Dan zal je daar toch ook niet zware belastingen op loslaten?
Ik niet, en zo te lezen zijn er meer mensen die dat niet zouden doen. Ik vind longen toch wel een belangrijk orgaan.

Ik ben het met je eens dat de paarden vriendelijk gereden worden.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:02

No_No schreef:
Mijn vriend heeft een hartoperatie gehad en is ook gezond verklaard. Hij mag best sporten maar zijn hart extreem belasten is geen aanrader.
Als een paard iets aan zijn longen heeft gehad en deze race moet lopen dan lijkt het mij vrij logisch dat de longen zeer zwaar belast zullen worden. Zeker als er al problemen zijn geweest bij het dier zal ik mij gaan af vragen of het wel verstandig is.
Als een paard na een peesblessure weer goedgekeurd wordt hou je toch ook rekening met die pees? Dan zal je daar toch ook niet zware belastingen op loslaten?
Ik niet, en zo te lezen zijn er meer mensen die dat niet zouden doen. Ik vind longen toch wel een belangrijk orgaan.

Ik ben het met je eens dat de paarden vriendelijk gereden worden.

Mijn merrie heeft een zware peesblessure gehad en is daar 100% van hersteld, springt weer ed. Om maar een voorbeeld te geven :) Longen is natuurlijk iets anders, maargoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:09

Loes'sCorner schreef:
Verschrikkelijke sport dit....die beesten worden imo gewoon de dood ingejaagd met als die jagerij en dan die zweepslagen op het einde terwijl je ze gewoon aanziet dat ze op zijn. Bah! Mijn mening, ik vind het niks!


Dat jij het niks vind, wil niet zeggen dat ze de dood in gejaagd worden. Als je meer kennis hebt van deze sport, zul je weten dat het geen mishandeling is wat hier plaats vindt. En als je het artikel goed leest, kun je ook zien dat het paard verder gewoon gezond was.
Een longbloeding kan altijd voorkomen, ik heb een pony op de manege gereden die een longbloeding kreeg door een buitenrit. Natuurlijk is het risico hoger met paarden die topsport bedrijven, maar dat wil neit zeggen dat ze dood worden ingejaagd.
En lees je even in over het zweepgebruik en de zweep op zich, voordat je kritiek gaat leveren ;)

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:15

Tja, in het oorspronkelijke bericht stond: Hij wilde winnen!! Helaas, niet het paard maar de jockey dus, paard word letterlijk over de streep gemept.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:33

Als er geld mee gemoeid is, wordt een dier, in dit geval een paard, alleen gebruikt als middel om dat geld binnen te krijgen. Topsport met dieren, paarden in dit geval, is er alleen ter meerdere glorie van de mensen die het dier bezitten/berijden/mennen. Een paard heeft er niets aan. Helemaal niets. Dit dier is dus inderdaad de dood ingejaagd, puur en alleen voor geldelijk gewin.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9309
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:10

Aan de longen geopereerd :+ :+ :(:) :(:)
Whahaha wat een giller!!
Hij is geopereerd aan ademhalingsproblemen sterker nog in het oorspronkelijke bericht staat een wind operation.
Dat heeft dus iets te maken met de luchttoevoer oftewel met of de stembanden of de soft pallet van het paard die voor de opening van de luchtpijp kan gaan zitten.
Als ze hieraan geopereerd worden krijgen ze daarna dus weer beter lucht, wordt dus gedaan om het welzijn van het dier te verbeteren.
Dit is iets wat met name alleen op volle snelheid gebeurd.

En dan nog zo'n opmerking hij wordt over de finisch gemept. De laatste paar honderd meter wordt hij mt handen en voeten en een zwiepende zweep aan de gang gehouden meppen doet hij niet.

Ja ik weet niet of ik nou in een scheur moet liggen van deze opmerkingen of moet janken omdat de onkunde er vanaf druipt.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:39

Kyrkelover, jouw laatste alinea omschrijft heel treffend precies hoe ik er ook over denk.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:12

ik ga geheel met kyrkelover mee!! wat een onzin lees ik zeg....
Daarbij, hier een paard van een pensionklant gehad wat tijdens de buitenrit een longbloeding kreeg!
Dier liep altijd uren buiten met baasje en uit niks een neusbloeding midden in het bos, op de terugweg uiteindelijk in elkaar gezakt en overleden....
Ophalen met de trailer had geen zin meer.... Bleek ook een longbloeding te zijn,

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:45

Joolien schreef:
Loes'sCorner schreef:
Verschrikkelijke sport dit....die beesten worden imo gewoon de dood ingejaagd met als die jagerij en dan die zweepslagen op het einde terwijl je ze gewoon aanziet dat ze op zijn. Bah! Mijn mening, ik vind het niks!


Dat jij het niks vind, wil niet zeggen dat ze de dood in gejaagd worden. Als je meer kennis hebt van deze sport, zul je weten dat het geen mishandeling is wat hier plaats vindt. En als je het artikel goed leest, kun je ook zien dat het paard verder gewoon gezond was.
Een longbloeding kan altijd voorkomen, ik heb een pony op de manege gereden die een longbloeding kreeg door een buitenrit. Natuurlijk is het risico hoger met paarden die topsport bedrijven, maar dat wil neit zeggen dat ze dood worden ingejaagd.
En lees je even in over het zweepgebruik en de zweep op zich, voordat je kritiek gaat leveren ;)


Heb er genoeg verstand van, en zoals.ik al.aangeef is het mijn persoonlijke mening dat ik.het een verschrikkelijke tak van de sport vind. Zijn wel meer takken, en deze is er voor mij een van.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9309
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:52

@Loes's Corner nu heb ik jou al in meerdere topics aan zien geven dat het niet jou sport is en dat je er wel verstand van hebt.
Nou vind ik dat ieder zijn mening mag hebben en als jij deze tak van sport niks vindt even goede vrienden.
Het enige waar ik mij over blijf verbazen is dat je zegt dat ze de dood ingejaagd worden met al die zweepslagen en jagerij.
Dan vraag ik mij werkelijk af waar in godsvredesnaam heb jij dan de rensport bekeken?
Was dit voordat alle zwepen aangepast zijn met een zachte buitenkant en harde core, was dit in een land waar er geen regels zijn of wat moet ik mij hier in godsvredesnaam bij voorstellen.
Ik heb jaren in de rensport gewerkt en met mij vele andere. Heb dan ook heel veel kennissen in de rensport en ja er zijn altijd rotte appels, maar dat wat jij beschrijft heb ik met de beste wil van de wereld nog nergens gezien. Dan heb ik het over Nederland/ Belgie/Frankrijk/Duitsland/Engeland.
Je weet dat als je paard in Engeland bijvoorbeeld de koers uit komt er direct meerdere officials aanwezig zijn die de paarden controleren. Een striem op de kont bijvoorbeeld is echt not done en krijg je dan ook een boete voor om maar een voorbeeld te geven.
Nu is het zo dat ik actief ben of ben geweest in verschillende disciplines dressuur/ springen / cross/ endurance / ponyrennen / rensport en de meeste regels had ik toen ik in de rensport reed.
Als ik met een striemende dressuur zweep mijn paard iedere pas een tik verkoop is er niemand die er wat van zegt, als ik in het springparcour mijn paard voor iedere sprong meerdere tikken op de schouder geef en per weigering een paar of 3 op zijn reet is er niemand die er wat zegt.
In de endurance heb je dan iets meer regels vanaf een bepaalde klasse is zweepgebruik verboden, maar stel nou dat ik mijn dier in het bos af zou slaan is er niemand die er wat van zegt(hooguit iemand die uit sociale controle mij hierop aanspreekt). Bij de ponyrennen zijn sporen en zweep verboden eerst zo leren rijden, met de handen.
In de rensport zelf mag ook niet iedereen zomaar een zweep dragen en op het moment dat je dat wel mag zit je aan 2 a4tjes regels verbonden.
In de training heb ik overigens in al die jaren ook nog geen stal meegemaakt waarbij de zweep veelvuldig in training gebruikt werd, eigenlijk had je er vaak wel eentje bij voor de veiligheid maar gebruiken kwam zelden voor, zeker niet om ze harder te laten gaan.

Ben ik het dan met alles eens in de rensport om alles maar even over een kam te scheren. Nee natuurlijk niet, maar om te zeggen dat ze de dood ingejaagd worden :? :?

En om niet te vergeten wie Many Clouds was en om hem een eer te bewijzen in plaats van al deze onzin een paar mooie tribute filmpjes die van hem gemaakt zijn.


Hier op 3:12 trouwens te zien net na zijn fatale race, een blij paard en blije jockey niets vermoedend van wat er komen gaat.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:03

Er wordt op een gemiddelde jumping meer paarden 'over de hindernis geslagen' dan wat ik in dit filmpje zie gebeuren. Ik denk dat het gewoon zonde is voor het paard. Een longbloeding kan je nu eenmaal niet voorspellen. Genoeg paarden die het zo ook krijgen. En ik denk wel dat zo'n paarden willen winnen ja. Soms zit het gewoon ingebakken erin. Om als eerste te moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:09

Loes'sCorner schreef:
Joolien schreef:

Dat jij het niks vind, wil niet zeggen dat ze de dood in gejaagd worden. Als je meer kennis hebt van deze sport, zul je weten dat het geen mishandeling is wat hier plaats vindt. En als je het artikel goed leest, kun je ook zien dat het paard verder gewoon gezond was.
Een longbloeding kan altijd voorkomen, ik heb een pony op de manege gereden die een longbloeding kreeg door een buitenrit. Natuurlijk is het risico hoger met paarden die topsport bedrijven, maar dat wil neit zeggen dat ze dood worden ingejaagd.
En lees je even in over het zweepgebruik en de zweep op zich, voordat je kritiek gaat leveren ;)


Heb er genoeg verstand van, en zoals.ik al.aangeef is het mijn persoonlijke mening dat ik.het een verschrikkelijke tak van de sport vind. Zijn wel meer takken, en deze is er voor mij een van.


Zoals Kyra al zegt, als je er genoeg verstand van zou hebben, zou je weten hoe het werkt met de zweep etc.

Famfa
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:31

Eigenlijk is er al genoeg over gezegd,maar wat de mensen blijkbaar niet opvalt,is dat het dier al een behoorlijk stuk voor de finish al niet zuiver en krachtig meer is,je kunt duidelijk zien dat het dier daar al over zijn grens van het toelaatbare ging,en als een goede jockey moet je dat voelen,mij verbaasde het dat dit nobele dier overeind is gebleven,want hij loopt niet maar zwalkt op snelheid door de baan op het laatse stuk met nog zeker 2 hindernissen te gaan,diep triest dat het moet racen ot het fataal word,en een dier dat met een gewoon buitenritje neerstort had al een afwijking,er zijn ook mensen die zo neerstorten,maar een paard leeg rijden is echt iets anders,en dat is wat ik hier heb gezien.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:58

Famfa schreef:
Eigenlijk is er al genoeg over gezegd,maar wat de mensen blijkbaar niet opvalt,is dat het dier al een behoorlijk stuk voor de finish al niet zuiver en krachtig meer is,je kunt duidelijk zien dat het dier daar al over zijn grens van het toelaatbare ging,en als een goede jockey moet je dat voelen,mij verbaasde het dat dit nobele dier overeind is gebleven,want hij loopt niet maar zwalkt op snelheid door de baan op het laatse stuk met nog zeker 2 hindernissen te gaan,diep triest dat het moet racen ot het fataal word,en een dier dat met een gewoon buitenritje neerstort had al een afwijking,er zijn ook mensen die zo neerstorten,maar een paard leeg rijden is echt iets anders,en dat is wat ik hier heb gezien.


Ik heb een filmpje gezien van de laatste minuten en dat was ook het eerste dat me opviel. Many Clouds ziet er echt op uit, wat het nog verbazingwekkender maakt dat hij uiteindelijk wint maar ik vond het ook niet helemaal fijn ogen.

Wie weet had die longbloeding niks te maken met de fatale afloop maar een verband lijkt me toch ook niet helemaal onlogisch. Die longen staan onder zo'n grote druk bij zo'n enorme inspanning, dan denk ik dat een bloeding waarschijnlijker is in dit geval dan bij een paard dat een rondje dressuur loopt.

xkimmie

Berichten: 431
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:06

Katyatje schreef:
Famfa schreef:
Eigenlijk is er al genoeg over gezegd,maar wat de mensen blijkbaar niet opvalt,is dat het dier al een behoorlijk stuk voor de finish al niet zuiver en krachtig meer is,je kunt duidelijk zien dat het dier daar al over zijn grens van het toelaatbare ging,en als een goede jockey moet je dat voelen,mij verbaasde het dat dit nobele dier overeind is gebleven,want hij loopt niet maar zwalkt op snelheid door de baan op het laatse stuk met nog zeker 2 hindernissen te gaan,diep triest dat het moet racen ot het fataal word,en een dier dat met een gewoon buitenritje neerstort had al een afwijking,er zijn ook mensen die zo neerstorten,maar een paard leeg rijden is echt iets anders,en dat is wat ik hier heb gezien.


Ik heb een filmpje gezien van de laatste minuten en dat was ook het eerste dat me opviel. Many Clouds ziet er echt op uit, wat het nog verbazingwekkender maakt dat hij uiteindelijk wint maar ik vond het ook niet helemaal fijn ogen.

Wie weet had die longbloeding niks te maken met de fatale afloop maar een verband lijkt me toch ook niet helemaal onlogisch. Die longen staan onder zo'n grote druk bij zo'n enorme inspanning, dan denk ik dat een bloeding waarschijnlijker is in dit geval dan bij een paard dat een rondje dressuur loopt.


Dat hij niet zuiver loopt ben ik het niet mee eens, ik zie een eerlijk paard dat alles geeft. Deze paarden zou je kunnen vergelijken met marathon lopers, dus ja tegen de finish aan dan is de tank aardig leeg. Heel zonde dat dit geweldige paard zo aan zijn einde is gekomen, maar geloof me, als dit paard niet 100% gezond was dan zou hij niet gekoerst hebben. Ik ken een aantal mensen die iedere dag met dit paard te maken hadden en die zijn hier echt kapot van. R.I.P Many Clouds ✨

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Ernstige longbloeding werd renpaard Many Clouds fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:31

De hartslagwaarden melden wat anders. Hij zat gewoon op goede waarden.

Als wij de cross uitkomen kan het ook wel eens zijn dat paarden door het zuur wat verkrampt lopen. Maar dmv hartslagmeting en direct goed naverzorgen kan dat binnen korte tijd opgelost zijn. Een schaatser loopt ook verkrampt na een 1500 meter schaatsen. Maar na even goed uitfietsen en fysio is dat over.

Voor een buitenstaander is het niet te beseffen hoe meetbaar deze (en eventing) sport is. Daar kan menig dressuurruiter of springruiter wat van leren. Die doen een hoop 'op gevoel'. Maar op gevoel ben je vaak te laat.