Betaal je extra belasting over overwerk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21710
Geregistreerd: 21-03-05

Betaal je extra belasting over overwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:31

Goedenavond,

Ik had wat overgewerkt en dit kreeg ik uitbetaald alleen nu valt me op dat ik nu minder over zou houden als ik het overwerk bedrag van mijn gewone salaris aftrek. De loonheffing is in vergelijking met een oudere loonstrook ook met 70 euro om hoog gegaan dit terwijl het overwerk nog geen 200 euro bedraagt. Helaas is de belastingdienst niet meer bereikbaar maar misschien weet iemand hier hoe dit zit? Mn chef was overtuigd dat je er niet meer over af hoefde te staan.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Betaal je extra belasting over overwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:39

Ik geloof dat je daar inderdaad niet meer over hoeft te betalen hoor!

moonsparkle
Berichten: 21710
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:41

Kan het dan zijn dat de loonheffing zoveel omhoog is gegaan omdat het een nieuw jaar is? :( want als de loonheffing elke maand zo'n 90 euro meer is ten op zichten van vorig jaar dan zou ik dit jaar maandelijks minder verdienen.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:42

Daar betaal je inderdaad meer belasting over. Voor mij de reden om overwerk als tijd-voor-tijd op te schrijven. Daar heb ik meer aan.

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Betaal je extra belasting over overwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:47

Een hele hoop meer zelfs, daarom pakken de meeste er vrije dagen voor terug in plaats van uitbetalen. :j

moonsparkle
Berichten: 21710
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:48

Dat dacht ik dus ook, maar zoals ik zei de chef zei dat dit niet zo was dus ging ik akkoord met een deel uitbetalen en een deel tijd voor tijd, maar nu valt het me dan toch even tegen :o Als ik er op zoek via google vind ik het ook nogal onduidelijk.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Betaal je extra belasting over overwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:53

Vaak wordt daar een hoger tarief op ingehouden inderdaad, je kunt het teveel betaalde evt weer terugkrijgen bij je belastingaangifte.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:11

Dit vond ik op loonwijzer.nl. Zij zeggen dat je niet meer belasting betaalt. Lijkt me eerlijk gezegd ook niet logisch, je betaalt belasting over je verdiensten, het maakt de belasting niet uit op welk tijdstip en tegen welk tarief je die verdiend hebt.

Als overwerk wordt uitbetaald, is dat meestal een maand later. Op je salarisstrook zie je dit apart vermeld en wel in de categorie ‘bijzondere beloning’. Veel mensen denken dat ze daarom extra belasting betalen over overwerk. Dat is een misverstand: in de gewone reguliere loonbetaling wordt al rekening gehouden met alle heffingskortingen. Over incidentele loonbetalingen zoals overwerk of vakantiegeld betaal je dus meteen belasting. Voor de meeste werknemers zal daarop het tarief van de tweede of derde schijf van in totaal 42 procent van toepassing zijn.

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:49

moonsparkle schreef:
De loonheffing is in vergelijking met een oudere loonstrook ook met 70 euro om hoog gegaan dit terwijl het overwerk nog geen 200 euro bedraagt.

Je zegt nog geen €200 en ik weet niet hoe ver het er vanaf zit, maar op zich klinkt €70 loonheffing op €200 niet gek (te veel is dan weer een andere discussie ;) ).
http://belastingschijven.net/belastingschijven-2017/ In de eerste schijf is het belastingtarief 36,55%.
Als we uitgaan van een verdiend bedrag van €200 houdt dat €73,10 aan loonheffing in. Ik vermoed dat je normaal gesproken nog profiteerde van loonheffingskorting, deze wordt (vaak?) niet meegenomen bij overwerk.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:00

Je betaald echt wel meer belasting over overwerkuren hoor! Dus het bedrag klopt waarschijnlijk gewoon helaas.. Ook een beetje raar dat je baas dit niet weet.

irisdepony
Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:02

Hangt denk ik af van het soort contract wat je hebt

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Betaal je extra belasting over overwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:04

het gaat toch bij je belasting om je totaal verdiende salaris per jaar.........(en volgens mij houden ze standaard 52% in = hogste tarief) om te voorkomen dat werknemers moeten bij betalen....is je jaarloon niet zo hoog dat hij voor een gedeelte in de schijf valt dat je 52% moet betalen dan krijg je dat verschil toch gewoon weer terug?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:11

Klopt, je betaalt niet meer over overwerk. Zou wat zijn! Het wordt berekend over je totale inkomen en of dat nou is van 30 uur in de maand werken of full time met 10 overuren maakt geen reet uit. Er wordt niet 52% ingehouden, veel mensen komen niet eens in de schijf terecht. Ik heb al een paar keer bijna €1000 bij moeten betalen omdat ik weken van 60 a 70 uur maakte, maar dat heeft er niks mee te maken met het feit dat het overuren waren, puur en alleen met dat ik veel meer verdiend had dan verwacht.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Betaal je extra belasting over overwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:22

Het ligt er ook aan hoeveel je in 1x uit laat betalen. Bij mij zijn mn overuren langzaam uitbetaald, door in plaats van 24 uur 32 uur uit te betalen tot ze op waren. Dan weet je ook dat je niet ineens teveel verdient waardoor je veel belasting betaalt.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:29

Wow, wat komt hier een hoop onduidelijkheid voorbij.

Het werkt als volgt:

Een overwerkvergoeding valt in de categorie 'bijzondere beloningen'. Je werkgever moet (dat is sinds vorig jaar namelijk verplicht) daarop de tabel bijzondere beloningen toepassen. Je jaarloon van vorig jaar is daarbij doorslaggevend voor het belastingtarief van dit jaar. Je vindt de tabel hier: https://www.adp.nl/kennis/wet-regelgevi ... -beloning/

In mijn geval wordt er over bijzondere beloningen 40,80% + 8,39% ingehouden. Bijna de helft dus.

Als er door de toepassing van deze tabel te veel loonbelasting/premie volksverzekeringen wordt ingehouden, krijg je dat terug bij je aangifte inkomstenbelasting.

Het verschil in nettoloon kan ook komen door een hogere pensioenbijdrage voor jou als werknemer (dat is in heel veel branches aan de hand). Kom je er niet uit? Vraag het dan de salarisadministrateur van je organisatie.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Betaal je extra belasting over overwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:42

Klopt hoor, tink. Maar komt er toch echt op neer dat je niks extra's betaalt omdat het overuren zijn. De genoemde tarieven in jouw link zijn dan ook hetzelfde als die in de link van Douce.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:20

Het komt hier op neer: Je standaard salaris is zo berekent dat wanneer je verder geen aftrekposten hebt (zoals hypotheek) je op het eind van het jaar geen aangifte hoeft te doen omdat je niks hoeft te betalen en niets terugkrijgt. Dit is zeg maar een afspraak tussen de belastingdienst en de werkgever die een heleboel mensen een hoop werk scheelt.

Als je gaat overwerken, of je hebt af en toe een extra baantje of iets dergelijks dan is je totale jaarinkomen niet meer van te voren in te schatten. Daarom wordt er in de eerste instantie bij oa overwerk een hoger belastingtarief gerekend want je zou zomaar in totaal in een hoger tarief kunnen vallen aan het eind van het jaar.

Daarom kun je in het jaar na je overwerk aangifte doen bij de belasting en als dan blijkt dat er teveel was ingehouden dan krijg je dat terug.

Uiteindelijk gaat het er altijd om wat je in totaal over het hele jaar verdient wat dus wel zou kunnen betekenen dat je met je inkomen over het overwerk net in een hoger tarief valt en over een deel van je totale inkomen meer belasting betaalt.

Shenavallie
Berichten: 11569
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:27

Mij is verteld door mijn werkgever dat er niet meer belasting wordt ingehouden op overwerk, maar wel dat je belastingvrije voet minder wordt.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Betaal je extra belasting over overwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:30

Er wordt me hier toch een partij onzin verteld. Tink, Nies en Jacquel snappen 'm.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:35

Die term is ook verwarrend want die klopt feitelijk niet. Er is geen belastingvrije voet. Over elke euro die je verdient/aan inkomen hebt betaal je belasting. Vervolgens kun je kortingen krijgen en/of aftrekposten hebben waardoor je over het geheel weer minder belasting betaalt. Per saldo kan het er dan wel op uitdraaien dat je geen of weinig belasting betaalt.

Bijvoorbeeld de algemene heffingskorting is een vast bedrag aan korting die niet verandert als je meer of minder verdient. De arbeidskorting is een korting die hoger wordt naarmate je meer verdient maar dat gaat niet oneindig door. (Ik zou het na moeten kijken maar als ik me goed herinner groeit de arbeidskorting niet recht evenredig mee met je inkomen en zit er een maximum aan)

Hoe dan ook uiteindelijk komt het steeds neer op dat je mogelijk in een hogere belastingschijf terechtkomt door een totaal hoger inkomen.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:36

veerledec schreef:
Er wordt me hier toch een partij onzin verteld. Tink, Nies en Jacquel snappen 'm.



Ik niet -O- ?

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:41

Alik schreef:
veerledec schreef:
Er wordt me hier toch een partij onzin verteld. Tink, Nies en Jacquel snappen 'm.



Ik niet -O- ?


Nee, jij niet. Sorry, maar er wordt geen extra belasting ingehouden op een bijzondere beloning omdat je er misschien door in een hogere schijf belandt...

Nies_ schreef:
Klopt hoor, tink. Maar komt er toch echt op neer dat je niks extra's betaalt omdat het overuren zijn. De genoemde tarieven in jouw link zijn dan ook hetzelfde als die in de link van Douce.


Nee, het is de 40,80% uit de link van Douce + 8.39%. Die 8,39% is verrekenings- &
loonheffingskorting.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Re: Betaal je extra belasting over overwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:53

Volgens mij is de vraag die gesteld wordt "betaal ik meer belasting over mijn inkomen door overwerk". Het antwoord is nee tenzij je daardoor in een hogere belastingschijf terecht komt en volgens mij heb ik dat beschreven. Of je het nu bijzondere beloning noemt of niet dat maakt niet uit. Het is inkomen en dat wordt belast volgens de geldende tarieven.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:31

Klopt inderdaad. Arbeidskorting stijgt eerst en naarmate het inkomen nog hoger wordt daalt het weer. Vanaf 120.000 (dacht ik) en een beetje per jaar is het weer €0 net als wanneer je geen inkomen uit arbeid hebt. Daar zal die 8,39% ook wel uit zijn opgebouwd, naast natuurlijk de heffingskorting wat er gewoon boven staat. Maar ik ga het er niet op narekenen, ik weet namelijk heel goed wat er straks bij de IB aangiftes aangegeven moet worden.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:52

Alik schreef:
veerledec schreef:
Er wordt me hier toch een partij onzin verteld. Tink, Nies en Jacquel snappen 'm.



Ik niet -O- ?

Haha nee, maar wel bijna. Wat Tink zegt inderdaad.