Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 01:31

elisedcl schreef:
Sonja89 schreef:
Sorry, belangrijkste stuk vergeten. Mijn Kees doet dit ook met enige regelmaat en dan strek ik mijn arm uit en vraag hem achterwaarts te gaan (zoals Jens mij heeft laten zien: door mijn hand tegen zijn borst aan te leggen, of door het halstertouw richting zijn borst te houden, waardoor er lichte druk op zijn neus komt) tot hij op een armlengte afstand is. Dan laat ik los en zodra hij weer in mijn ruimte komt, doe ik bovenstaande opnieuw.

Met een armlengte afstand zal ze het niet redden jou omver te duwen!


Maarja ik kan tg moeilijk op voorhand weten wanneer ze dit gaat doen? En als ze eenmaal duwt is het toch al te laat niet?


Je zet een persoonlijke ruimte op die je behoudt. Als het paard daar binnenkomt is je hand daar om hem daar buiten te houden. Normaal kan ze dan niet gaan duwen. Gebeurt dat toch, dan vraag je een pas of 2 achteruit (van je weg). Als je dan terug begint te wandelen mag ze terug de afstand dichten tot de grens die je hebt gesteld aan je persoonlijke ruimte.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 07:55

jensvl schreef:
Maar het antwoord op je vraag is dus eigenlijk dat als je doelsnelheid bereikt is, je een 10 hebt van jullie energie. Nooit meer of minder als je de doelsnelheid hebt bereikt. Geef je dan beiden evenveel energie, is dat gewoon 2 keer een 5.

Maar staar je er niet op blind. Het is niet meer dan een hulpmiddel.


Aha, merci! Bij de paarden denk ik ook niet in getallen, maar thuisgekomen vroeg ik het me ineens af.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:59

elisedcl: ik zou mij vooral niet blindstaren op dominantie ja of nee. Wat ik gezien heb van de mensen van jouw stage is dat ze met mens en dier heel fijn om gaan. Ik zou er gewoon met open vizier heen gaan en niet al met het idee dat zij iets 'anders' of 'verkeerd' doen.

Ik dacht afgelopen zondag nog aan dit topic toen mijn jonkie niet over een paardverslindende kolkende rivier wilde (klein, iets dieper stroompje over het pad waar je in 1 stap overheen kon).
Voorwaartse beweging op een kleine hulp actief belonen, druk er gelijk af. Achterwaarts gaan (en schrapen) niet afstraffen (het is beweging en dat vroeg ik). Zodra hij stil stond wel gelijk weer voorwaarts vragen zodra hij stopte. Enige wat hij niet mocht was omdraaien. Zelf rustig blijven en in de richting kijken waar we heen gaan. Zeker een uur geprobeerd. Luisterboek aangezet om geduldig te kunnen blijven.
Gefaald :+ Toch af moeten stappen en toen wilde hij mij wel volgen. Paar keer aan de hand er overheen. Toen nog een paar keer onder het zadel.
Wel past het in zo'n situatie beter bij hem om vriendelijk en duidelijk te blijven, dan 'vertrekt' hij mentaal niet zo snel.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:19

De hoeveelste keer was het dat je met dit paard zo'n stroompje over stak?

Als dit 1 van de eerste keren is, is dit absoluut niet gefaald. Dan is het niet meer dan logisch dat je even afstapt en er dan samen door gaat. Als je dit natuurlijk al vaak gedaan hebt en het paard heeft voldoende balans om dit met jou op de rug te doen, is het iets anders.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:43

Nee, uiteindelijk niet gefaald. Klopt.
Het is meer een algemeen ding dat hij nog niet klaar (b)lijkt om dit soort dingen zelf te proberen. Veel handje vasthouden bij dit paard.
Hij gaat dus binnenkort ook een keer aan de hand mee naar een cross terrein.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:55

Sonja89 schreef:
jensvl schreef:
Maar het antwoord op je vraag is dus eigenlijk dat als je doelsnelheid bereikt is, je een 10 hebt van jullie energie. Nooit meer of minder als je de doelsnelheid hebt bereikt. Geef je dan beiden evenveel energie, is dat gewoon 2 keer een 5.

Maar staar je er niet op blind. Het is niet meer dan een hulpmiddel.


Aha, merci! Bij de paarden denk ik ook niet in getallen, maar thuisgekomen vroeg ik het me ineens af.
Dit bedoelde ik ook exact ;)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:28

Peetstap schreef:
Dit bedoelde ik ook exact ;)


Oh, in dat geval begrijp ik zeker wat je bedoelt. :D Ik ben inderdaad een echte denker en houd van theorie, maar bij de paarden probeer ik dat los te laten voor zover mogelijk.

pol013, mooi voorbeeld dat je beschrijft. Ik ben erg benieuwd wat het effect zal zijn van aan de hand over het crossterrein! Lijkt me interessant te bekijken of er na een keer al verschil te zien is, of daar meerdere keren voor nodig zijn en of het verdwijnt, of in het karakter blijkt te zitten.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:44

Wat een leuke updates weer!

Polo, wat knap dat je zo lang geprobeerd hebt, wat een geduld :j! Slim van dat luisterboek. Heb je wel eens schriktraining met hem gedaan? Ben benieuwd hoe hij dat doet :)?

Sonja, wat een wiskunde ineens :+ waar staat die theorie? Kwam volledig uit het niets voor mij hihi, ben wel nieuwsgierig.

Elisedcl: diep respect, kan niet anders zeggen, echt heel dapper dat je graag dit (toch wat 'lastige') paard wilt helpen _/-\o_

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:47

Vandaag voor het eerst een volledig rondje in de bak gestapt, en in alle rust *\%/*

ik liep op mijn doel af, moest even motiveren met stemhulpen en lichte druk om hem niet te laten stoppen vlak voor de ingang (zoals hij nu altijd doet, er is daar namelijk een kruispunt in het pad dat leidt naar twee nieuwe stukken terrein = veel afleiding = willen stilstaan en kijken).

De bak in gestapt en met een lage nek helemaal rond gewandeld! Hij brieste zelfs even.

Dit is plattegrondje van onze stalling. Rechts zijn wei met inloopstal (1 van die kleine aangerenzende schuurtjes), en links de bak.


Afbeelding


:):)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:52

woepsie90 schreef:
Sonja, wat een wiskunde ineens :+


Daar had ik een 5 voor op mijn eindlijst van de middelbare school en daarna wilde ik er nooit meer iets mee te maken hebben, dus alsjeblieft... :)) Energie wordt besproken in 'Whole heart, whole horse'.

Wat een gave update, wow! Moet je zien hoe snel het ineens gaat als er een begin is... Wat vond Harvey er zelf van?


En inderdaad Pol013, ik had al gereageerd op jouw post maar zag dat mijn eerste gedachte er niet bij stond, namelijk: EEN UUR?!?! :wow: Doe mij alsjeblieft de helft van jouw geduld, haha! Echt, petje af. :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 17:19

Sonja89 schreef:
woepsie90 schreef:
Sonja, wat een wiskunde ineens :+


Daar had ik een 5 voor op mijn eindlijst van de middelbare school en daarna wilde ik er nooit meer iets mee te maken hebben, dus alsjeblieft... :)) Energie wordt besproken in 'Whole heart, whole horse'.

Wat een gave update, wow! Moet je zien hoe snel het ineens gaat als er een begin is... Wat vond Harvey er zelf van?


Hij was kalm! Nekje laag, adem prima, even aan wat mest op de grond geroken halverwege, liep zelfverzekerd maar ontspannen naast mij, op mijn tempo. Zo trots! Daarna eruit en toen heb ik hem langs het pad laten grazen als beloning, was wortels vergeten haha.

O dat boek komt binnenkort hier binnen, ben benieuwd naar dat stukje dan. Dank je wel!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:09

@elisedcl: als je paard op de twolazysevenranch staat is dat echt vlak bij mij en kan ik makkelijker nog eens langs komen om te kijken of ik nog met andere dingen kan helpen (is maar 3km van mij vandaan).
Dan kunnen we evt samen eens kijken hoe ze is aan de hand buiten in een nieuwe omgeving.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:57

Pfff eerste training was een ramp... :( Hoe moeilijk is het om om te gaan met een paard dat wel super brut tegen mij is... alles wat ik doe is teveel voor haar. Echt alles. Altijd pist en duwen en bijten en... pfff ik ben het eigenlijk echt beu. Ik was nog maar pas begonnen en ben gewoon gestopt en in tranen gebarst. Ik denk echt niet dat het mij gaat lukken... ik kan het niet. Misschien moet ik haar maar gwn wegdoen naar iemand die het wel kan. Ik denk dat ik stilletjes aan de hoop aan het opgeven ben... na een dik jaar staan wij nog nergens... en ik heb alles geprobeerd. Alles. Ik geef haar alles wat een paard nodig heeft en toch... Toch is alles wat ik doe verkeerd... Ik weet het even niet meer. Sorry.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:10

Ik kan me voorstellen dat dat echt niet leuk is en dat je hier jezelf echt niet goed bij voelt. En het zal tijd kosten om door te dringen. Ik weet niet hoe vaak je aanwezig bent op de twolazysevenranch tijdens je stage. Maar ik wil de tijd dat je daar bent echt heel wat tijd besteden aan het proberen door te dringen op een rustige manier om te kijken wat lukt en niet en hoe ze op wat reageert. Zolang ze daar gestald staat kan ik er meerdere uren per week mee aan de slag. Voor mij is het een hobby, en een compleet nieuw iets om mee aan de slag te gaan, dus echt een uitdaging. Dus ik wil dit gerust op vrijwillige basis doen. Ik kan natuurlijk zoals ik al zei niet beloven dat het mij gaat lukken, maar de kans is groter als ik er regelmatig mee aan de slag ga gedurende meerdere weken.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:12

pol013 schreef:
elisedcl: ik zou mij vooral niet blindstaren op dominantie ja of nee. Wat ik gezien heb van de mensen van jouw stage is dat ze met mens en dier heel fijn om gaan. Ik zou er gewoon met open vizier heen gaan en niet al met het idee dat zij iets 'anders' of 'verkeerd' doen.


Dat doe ik zeker niet. Ik ben al 3 jaar op rij op leervakantie geweest op de ranch en heb al eens 4 weken stage gedaan dus ik weet heel goed hoe het hier aantoe gaat :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:17

Elisedcl, sterkte hoor. Het klinkt inderdaad heel frustrerend, jammer.

Zelf heb ik me wel vermaakt vandaag. Vooral dat wachten op hele lichte druk vond ik grappig, want nu ik er op ging letten merkte ik inderdaad dat je echt bijna niets hoeft te doen terwijl de pony het toch als druk voelt, en na een paar momentjes gaat zoeken naar een uitweg.

Was een heel laagdrempelige pony, dus het stelde echt heel weinig voor, een halve minuut wachten denk ik, daarna proberen om de druk weg te schudden / hoofd omhoog, toen nog even wachten, en toen ontspannen en meelopen. Maar de 'druk' die ik zette was een slaphangende teugel ongeveer een cm optillen, terwijl die nog steeds slap hing. En toch wordt dat opgepikt.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:22

Inderdaad. Het laat zien wat ze kunnen opvangen. Het laat ook zien dat ze bereidwillig zijn. Ze willen het goed doen, anders zouden ze wel pas iets doen op hogere druk.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:51

Toen ik 'Paarden liegen niet' las, met best wat wrede dingen die uit naam van horsemanship gedaan worden, was ik wel blij dat ik eigenlijk altijd wel de lol heb gehouden in hun medewerking. Genoeg dingen die ik zachter en fijner op kan lossen dan ik heb gedaan, maar in die echt hardhandige vijandigheid richting paarden herken ik me gelukkig niet.

En idd, de bereidwilligheid is echt groot. Dit was zelfs een situatie dat de pony eigenlijk iets anders wilde dan ik (rechtsaf naar lege voeremmers en stal, terwijl hij helaas linksaf moest naar de poetsplaats.) In andere situaties is de drempel nog lager en zou de pony zelfs het wachten en het hoofdschudden niet hebben gedaan.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:05

Ik denk dat de dingen die je daar leest niet meer zo extreem voorkomen in de laatste jaren. Dat was eerder in het begin ervan.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:09

Hallo lieve mensen in dit topic, mag ik ( behalve meelezen) ook wat vragen?

Omdat er (zo lijkt het) een 'vast' groepje is wat reageert vraag ik dit eerst even.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:14

Waarom zou het niet? Het is nog steeds een forum ;)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:16

jensvl schreef:
Waarom zou het niet? Het is nog steeds een forum ;)


Haha is zo maar ik vraag dit meestal als er een langere periode dezelfde mensen met elkaar babbelen. Voelt een beetje als 'inbreken' anders.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:19

Nee hoor, geen probleem.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:27

Inmiddels heb ik een boek besteld nog even wachten totdat ie binnen is.

Als ik enkele reacties zo lees lijkt het alsof het ook voor een groot deel met mindset te maken heeft (?).
Ik heb nadat ik mijn paard gekocht had veel gehad aan een curcus mindfulness....moet eerlijk bekennen in eerste instantie met lichte tegenzin ( leek mij wat zweverig) maar had al snel door dat dit een positieve bijdrage begon te leveren.

Ik heb leren denken in 'beelden' en ' gedachten'...vond dit erg moeilijk omdat ik mij daar in het verleden niet bewust van was en niet mee bezig hield.
Maar voor mijn paard en mij werkt het goed en eenmaal onder de knie kost het geen energie.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:33

De attitude is van groot belang ja. Je doel is om een partnerschap op te bouwen van waaruit al de rest voort vloeit. En dat kun je niet als je standaard je paard de schuld geeft of denkt dat het paard zijn best niet doet ed.

Het gaat er inderdaad om wat de attitude is en natuurijk ook over hoe je de principes en gedachtegang praktisch kunt implementeren in de training. Attitude en gevoel (dat pas na een tijdje komt) zijn de belangrijkste factoren denk ik.