Hoe conditie weer goed opbouwen? En waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Hoe conditie weer goed opbouwen? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 10:10

Ik zal mijn verhaal beetje samenvatten: Mijn moeder is toen ik klein was overleden. Mijn vader woonde lang samen met Bo (afgekort op bonus moeder noem dr Bo) dat is zeg maar mn stiefmoeder maar zo mag ik haar niet noemen :p. Ze zijn gescheiden. Mijn vader kan niet voor me zorgen en ik ging met Bo mee. EN TOEN kwam mijn droom uit! Naar een (oude) boerderij EN Diego mag mee! EN ze betaald hem. IK hoef dus niet meer 4 wijken te lopen om hem te betalen :D!!
-
De schuur is omgebouwd en Diego staat er met een oude shet van de buurman en ze kunnen het goed vinden samen. We mogen de (koeienwei) van de buurman gebruiken maar hij heeft t liever niet omdat ze het helemaal vertrappen dan... Maar ze moeten toch naar buiten en ze lopen gewoon op ons erf!! We zijn bezig om een weitje van de overbuurman te huren of te kopen of van de zomer een stukje land bij de buurman af te zetten zodat ze dan niet tussen de koeien lopen, hahaha.
-
Sinds kort 'rijd' ik weer. Naja er op zitten en een neckrope om zn nek en een beetje stappen op het erf. Ik weet dus niet zo goed hoe ik weer oet beginnen met rijden en waar ik moet rijden. Je kan hier prachtig buitenrijden en heb talloze keren met hem gewandeld buiten. Ik weet niet goed hoe ik het weer op moet pakken... Ik vind het best el spannend. Ook om meteen naar buiten te gaan (als ik erop zit), want als er iets gebeurt lig ik daar op de grond. Ik dacht dan gaat Bo mee, maar daar zit ze niet op te wachten en ze kan Diego ook niet stoppen als er iets gebeurt. In een wei ofzo rijden is ook niet mgoelijk en er is ook geen bak ofzo. Ik heb op heb erf al een keer weer met zadel gereden maar hij is meer op zn gemak zonder.
-
help.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe conditie weer goed opbouwen? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:23

Ik zou als ik jou was gaan kijken of er mensen zijn met een rijbak bij jou in de buurt waar je wandelend naar toe kan en vragen of je daar gebruik van mag maken om te rijden/ longeren. Zo kun je hem rustig oppakken en als het weer vertrouwd voelt ohz naar buiten gaan.

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 10:25

Elisa2 schreef:
Ik zou als ik jou was gaan kijken of er mensen zijn met een rijbak bij jou in de buurt waar je wandelend naar toe kan en vragen of je daar gebruik van mag maken om te rijden/ longeren. Zo kun je hem rustig oppakken en als het weer vertrouwd voelt ohz naar buiten gaan.


Ik heb er rond gezocht... Er is helaas niemand met een bak...!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:29

Even opzoek gaan naar een bak in de buurt. Er zijn vast wel meer mensen met paarden in de buurt en die kunnen je dan ook helpen met Diego. Een buitenritje met zijn tweeen is altijd makkelijker dan helemaal alleen. Misschien even de buurman vragen of hij mensen met paarden kent of opzoek naar een rijvereniging in de buurt.

Als Diego meer op zijn gemak is zonder zadel dan met zadel zou ik wel even gaan kijken of het zadel goed past. Als het bijv. klemt dan kan je paard daar best wat nerveus / vervelend door zijn. Met een goed passend zadel heb je toch meer steun dan op blote paardenrug dus dat is wel veiliger bij het rijden.

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 10:33

Evelijn schreef:
Even opzoek gaan naar een bak in de buurt. Er zijn vast wel meer mensen met paarden in de buurt en die kunnen je dan ook helpen met Diego. Een buitenritje met zijn tweeen is altijd makkelijker dan helemaal alleen. Misschien even de buurman vragen of hij mensen met paarden kent of opzoek naar een rijvereniging in de buurt.

Als Diego meer op zijn gemak is zonder zadel dan met zadel zou ik wel even gaan kijken of het zadel goed past. Als het bijv. klemt dan kan je paard daar best wat nerveus / vervelend door zijn. Met een goed passend zadel heb je toch meer steun dan op blote paardenrug dus dat is wel veiliger bij het rijden.


Het zadel past goed, maar ik heb nooit echt met zadel gereden. Hij is het niet gewend dus :). Daar wil ik aan gaan werken.
De buurman had vroeger een stal met een stuk of tien paarden hij is er 4 jaar geleden mee gestopt en heeft de stallen omgebouwd en zijn bak gesloopt :( .

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 10:36

Evelijn schreef:
Even opzoek gaan naar een bak in de buurt. Er zijn vast wel meer mensen met paarden in de buurt en die kunnen je dan ook helpen met Diego. Een buitenritje met zijn tweeen is altijd makkelijker dan helemaal alleen. Misschien even de buurman vragen of hij mensen met paarden kent of opzoek naar een rijvereniging in de buurt.

Als Diego meer op zijn gemak is zonder zadel dan met zadel zou ik wel even gaan kijken of het zadel goed past. Als het bijv. klemt dan kan je paard daar best wat nerveus / vervelend door zijn. Met een goed passend zadel heb je toch meer steun dan op blote paardenrug dus dat is wel veiliger bij het rijden.


Had het hem gevraagd maar hij wist helaas niemand... Het ziijn allemaal van die typische oude friese boeren hier xD

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:38

Misschien een advertentie op Bokt zetten.... misschien woont er wel een aardige Bokker (die wonen ook wel in Friesland :Y) ) dat je hulp zoekt bij Diego. Wat paardenvrienden in de omgeving is toch leuk *\o/*

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 10:39

Evelijn schreef:
Misschien een advertentie op Bokt zetten.... misschien woont er wel een aardige Bokker (die wonen ook wel in Friesland :Y) ) dat je hulp zoekt bij Diego. Wat paardenvrienden in de omgeving is toch leuk *\o/*


Dat is wel een goed idee! Dankjewel!

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 10:39

stoerebanaan schreef:
Evelijn schreef:
Misschien een advertentie op Bokt zetten.... misschien woont er wel een aardige Bokker (die wonen ook wel in Friesland :Y) ) dat je hulp zoekt bij Diego. Wat paardenvrienden in de omgeving is toch leuk *\o/*


Dat is wel een goed idee! Dankjewel!


Ik zal ook wel op school rondvragen o er nog oaardenmensen zijn :p

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Hoe conditie weer goed opbouwen? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 11:24

Ik kreeg de tip om in de berm naast de weg voor de boederij te gaan rijden dat ga ik denk ik doen, is een goed idee :D!!

DRhorse2002
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:55

stoerebanaan schreef:
Ik kreeg de tip om in de berm naast de weg voor de boederij te gaan rijden dat ga ik denk ik doen, is een goed idee :D!!


Is Djego wel goed verkeersmak? Over de weg rijden waarschijnlijk allemaal auto's en als er een fietspad is waarschijnlijk ook brommers en fietsers etc.
Als je paard niet goed verkeersmak is, kan het gevaarlijk zijn, hou er sowieso rekening mee dat, ook als is Djego goed verkeersmak, hij natuurlijk altijd nog altijd schrikken.
Én als je zonder zadel en met neckrope rijd, heb je wel wat minder controle over je paard, als 'ie ervandoor gaat. Dat kan zeer gevaarlijk zijn, als hij de weg op rent.

LiesBakker
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-16

Re: Hoe conditie weer goed opbouwen? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:14

Pas goed op. Je hebt er niks aan als je eraf valt en je je paardje kwijt bent. Kan je geen advertentie plaatsen om iemand te zoeken in de buurt die je wilt helpen? Misschien kan je op marktplaats kijken. Succes!!

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 13:37

DRhorse2002 schreef:
stoerebanaan schreef:
Ik kreeg de tip om in de berm naast de weg voor de boederij te gaan rijden dat ga ik denk ik doen, is een goed idee :D!!


Is Djego wel goed verkeersmak? Over de weg rijden waarschijnlijk allemaal auto's en als er een fietspad is waarschijnlijk ook brommers en fietsers etc.
Als je paard niet goed verkeersmak is, kan het gevaarlijk zijn, hou er sowieso rekening mee dat, ook als is Djego goed verkeersmak, hij natuurlijk altijd nog altijd schrikken.
Én als je zonder zadel en met neckrope rijd, heb je wel wat minder controle over je paard, als 'ie ervandoor gaat. Dat kan zeer gevaarlijk zijn, als hij de weg op rent.


Diego is helemaal bomproof :)! Maakt niet uit hoe veel geluid de tractor maakt of hoe groot de vrachtwagen is hij zet geen stap verkeerd. maar het blijven wilde dieren en kunnen altijd wel schrikken

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Hoe conditie weer goed opbouwen? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 13:39

Ik heb ook op school rondgevraagd maar echt NIEMAND. een eimand rijd op een manege op paar km afstand van mij. Ik had erheen gebeld of het mogelijk is voor een kleinde bijdrage de buitenbak even te gebbruiken maar helaas doen ze daar niet aan...