Oproep open peiling voor fructaan index app

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
collie99
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-12-10

Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 15:32

De Australische professor Christopher Pollitt gaf tijdens een onderzoek naar hoefbevangenheid 7,5 gram fructaan per kilo lichaamsgewicht aan zijn proefpaarden in de universiteit van Queensland en binnen 48 uur waren alle paarden hoefbevangen. De conclusie van het onderzoek was dat Hoefbevangenheid ontstaat met name door fructaan. (https://rirdc.infoservices.com.au/downloads/08-062)

Hoefbevangenheid is een ziekte die paarden vooral in het voorjaar oplopen. Wanneer de temperatuur te laag is, te weinig water en te weinig voedingsstoffen kan het gras niet groeien. Is er toch voldoende zonlicht aanwezig dan wordt er fructaan geproduceerd dat wordt opgeslagen tot de temperatuur wel hoog genoeg is. Wanneer de temperatuur dan hoog genoeg is wordt het fructaan alsnog verbruikt.
Door de lage temperatuur kan het gras niet groeien dus wordt het zonlicht gebruikt om de voedingsstoffen om te zetten in fructaan. Dat is dus de reden waarom hoefbevangenheid in het voorjaar zo vaak voorkomt!

Om hoefbevangenheid te voorkomen is informatie over factoren als weertype, temperatuur, regen en de hoeveelheid zonlicht zijn erg belangrijk om te weten wat de fructaangehalte is in het gras. Helaas kan de fructaan gehalten in zeer korte tijd drastisch veranderen.
Het is ook bekend dat fructaan opgeslagen wordt in grasstoppels, dus zeer kort afgegraasde weitjes kunnen juist extra gevaarlijk zijn!
Wij willen “realtime” app ontwikkelen waar je niet alleen de juiste hoeveelheid fructaan kan opmeten maar ook de temperatuur, luchtkwaliteit, waterkwaliteiten ev. een gps kan (gebruiken bij het paard of de rijder) zodat je altijd weet waar je paard is. Via je smartphone kun je alle gegevens zien.

Onze vraag is natuurlijk of er voor een dergelijke app belangstelling is en welke andere functies je handig lijken om erbij te hebben.

Ben je geïnteresseerd of heb je anderszins belangstelling, laat me dat weten.

Ik wil de mening weten van zoveel mogelijke paarden mensen daarom zouden we het enorm waarderen als je dit bericht met andere zou willen delen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:01

Zo'n app bestaat al

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:28

Dit bestaat inderdaad al en anders kun je altijd de fructaanindex via internet raadplegen.

collie99
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-12-10

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 18:01

Niet in de werkelijke tijd gedurende welke een proces of gebeurtenis plaatsvindt op alle plekken in NL. Tegelijkertijd geef de app het actuele temperatuur, luchtkwaliteit, watervervuiling en de GPS van he paard en ev. ruiter. Ik heb naar een dergelijke app gezocht en niet gevonden. Via een sensor wordt de actuele stand van het fructaan gemeten in het gras.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:04

Ok, maar voor mij niet interessant in ieder geval. Red me prima met de middelen die er al zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:05

Maar hoe werkt die sensor dan?
Dan moet je toch meet apparatuur plaatsen?
En mijn wei is anders dan die van de buren.

collie99
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 18:07

"De plaatsen in de tabel zijn gekozen vanwege hun geografische ligging en omdat ze een vliegveld hebben waar de weersomstandigheden voortdurend worden gemeten. Kies de dichtstbijzijnde plaats, woon je ergens tussenin dan kijk je gewoon bij beide plaatsen om te zien welk weertype het meest overeenkomt met je eigen waarneming. Het verschil zal niet groot genoeg zijn om een dramatische verandering van de risicofactor te veroorzaken."

Aldus de fructaan index op de site (http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html) .

Wij gebruiken sensoren die geplaatst zijn op de plek waar het paard zich bevindt.Volgens de laatste bevindingen kan het per plaats juist erg veel verschil zijn. Via je smartphone kan alle data's precies zien.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:49

Maar jou app weet toch niet welk ras gras ik heb staan. Hoe kort het afgegeten is. Wat ik heb bemest. Of ik heb gesproeid. Zelfs een regenbui kan erg plaatselijk zijn.
Daarom mijn vraag. Hoe werkt die sensor dan.
Dat paard natuurlijk de weerstations gebruikt ben ik van op de hoogte.
Maar jij presenteert jou app als anders. :)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:54

Er bestaat al een app, dus die kun je beter gaan benaderen om te vragen voor een samenwerking om verbeteringen aan te gaan brengen......anders heb je tig apps over hetzelfde onderwerp.

Het beste is om gewoon goed in te gaan lezen van hoe het zit met het gras en de fructaan en de soort weersomstandigheden en dan is het al voldoende om gewoon van dag tot dag te gaan bekijken van of er een risico is of niet, want alleen jij weet hoe het er aan toe is met de omstandigheden, het gras en het soort weer........App weet inderdaad niet hoe en wat je doet met het gras en of er zeer plaatselijk geregend heeft of niet etc.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:24

collie99 schreef:
Wij gebruiken sensoren die geplaatst zijn op de plek waar het paard zich bevindt.Volgens de laatste bevindingen kan het per plaats juist erg veel verschil zijn. Via je smartphone kan alle data's precies zien.

Dus als ik jouw app koop dan kom jij een sensor in mijn weide plaatsen?


Ik vind je idee niet heel duidelijk omschreven, daarnaast lezen je berichten niet prettig doordat veel van je zinnen niet lopen. Misschien kun je (voortaan) je posts even nalezen en goed leesbaar maken?

collie99
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-12-10

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:20

Wij willen “realtime” app ontwikkelen waar je niet alleen de juiste hoeveelheid fructaan kan opmeten maar ook de temperatuur, luchtkwaliteit, waterkwaliteiten ev. een gps (gebruiken bij het paard of de rijder) zodat je altijd weet waar je paard is. Via je smartphone kan je alle gegevens zien.Maar er zijn veel meer mogelijkheden met de app. Als de app wordt ontwikkeld kan deze gedownload worden via de app store . De sensoren moeten apart worden gekocht en kunnen door de gebruiker of door het bedrijf worden geïnstalleerd.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:17

collie99 schreef:
Wij willen “realtime” app ontwikkelen waar je niet alleen de juiste hoeveelheid fructaan kan opmeten maar ook de temperatuur, luchtkwaliteit, waterkwaliteiten ev. een gps (gebruiken bij het paard of de rijder) zodat je altijd weet waar je paard is. Via je smartphone kan je alle gegevens zien.Maar er zijn veel meer mogelijkheden met de app. Als de app wordt ontwikkeld kan deze gedownload worden via de app store . De sensoren moeten apart worden gekocht en kunnen door de gebruiker of door het bedrijf worden geïnstalleerd.

Dit komt op mij over als een flink ambitieus plan (maar misschien overschat ik het hoor), bij een dergelijk plan vind ik een professionele werkwijze passen en duidelijke communicatie/goede zinsopbouw en een goed verhaal vind ik daarbij horen. Nu, maar ook als je tot een daadwerkelijke lancering komt: een slordig aangekondigde app ga ik niet kopen. Is maar een tip.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 08:44

Het idee is goed. Laat je vooral niet onmoedigen. door negatieve reacties.
De doelgroep zal waarschijnljjk de meer grote stallen zijn, die kunnen investeren in de sensoren etc.
Afhankelijk van de prijs ben ik geinteresseerd in fructaanbepaling.

Mocht je ooit een app ontwikkelen waarmee ik thuis elke baal hooi afzonderlijk kan contoleren op suiker, etc dan ben ik zeer geïnteresseerd .

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 08:59

Ik volg het evenn.
Je zegt dat die in de appstore komt, komt deze app ook beschikbaar voor android? Want appstore is Iphone toch?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:09

hoe heet de al bestaande app?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:18

plutolover schreef:
hoe heet de al bestaande app?

Als je zoekt op fructaan vind je hem.


Ik vind dit best een leuk idee maar als je echt meetappatatuur moet aanschaffen (en hopelijk veilig midden in je wei kwijt kunt) vrees ik dat het een flink duur geheel word.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:24

collie99 schreef:
Wij willen “realtime” app ontwikkelen waar je niet alleen de juiste hoeveelheid fructaan kan opmeten maar ook de temperatuur, luchtkwaliteit, waterkwaliteiten ev. een gps (gebruiken bij het paard of de rijder) zodat je altijd weet waar je paard is. Via je smartphone kan je alle gegevens zien.Maar er zijn veel meer mogelijkheden met de app. Als de app wordt ontwikkeld kan deze gedownload worden via de app store . De sensoren moeten apart worden gekocht en kunnen door de gebruiker of door het bedrijf worden geïnstalleerd.

Maar hoe ga je al die waardes dan meten? Hoe meet je fructaan in gras? Moet je dan elke keer een grasspriet voeren aan de sensor? Temperatuur en luchtkwaliteit snap ik. En als je de waterkwaliteit wil meten, moet je daar dan weer een aparte sensor voor hebben die je in het water hangt?

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:28

Die sensoren; op basis waarvan werken die?
De rest stelt allemaal geen ruk voor om te maken, maar de fysieke bepaling van de waardes in het gras, daar ben ik wel heel benieuwd naar.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:34

Omdat het hier gaat om een markt onderzoek verplaats ik het topic naar School Studie Werk.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:09

Ik vind het op zich een goed en handig idee als je het helemaal kan uitwerken zoals je van plan bent, maar ik ben wel bang dat het gewoon onbetaalbaar gaat worden. Als je ziet dat een simpel weerstation van de gamma al 50 euro kost, dan moet een weerstation die verbinding maakt met de iphone en ook nog luchtkwaliteit meet in zo'n kleine oplages toch honderden euro's gaan kosten?
En ik neem aan dat je de lengte van het gras dan zelf moet invullen, en je telefoon dan een schatting geeft van de hoeveelheid fructaan?

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:22

8nnemiek schreef:
Ik vind het op zich een goed en handig idee als je het helemaal kan uitwerken zoals je van plan bent, maar ik ben wel bang dat het gewoon onbetaalbaar gaat worden. Als je ziet dat een simpel weerstation van de gamma al 50 euro kost, dan moet een weerstation die verbinding maakt met de iphone en ook nog luchtkwaliteit meet in zo'n kleine oplages toch honderden euro's gaan kosten?
En ik neem aan dat je de lengte van het gras dan zelf moet invullen, en je telefoon dan een schatting geeft van de hoeveelheid fructaan?

Maar wat is de inkoopprijs van dat weerstation? 10 euro? Laat zo'n extra funktie op het station nou ook 10 euro kosten, sjonge.......

Kosten zitten niet in apparatuur maar in datatransmissie. Op welke manier wil je je data beschikbaar krijgen? Via bluetooth is het bereik bepekt, Wireless LAN (WiFi) is niet heel veel beter en via GSM is data op deze schaal niet gratis
Hoe ga je die sensor voeden? Hoe bescherm je dat middenin een paardenweide?

Ik zie de technologische uitdagingen wel voor me; hopelijk vindt je ook de echte oplossingen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:25

Ik zie geen negatieve berichten. Wel berichten die om duidelijkheid vragen omdat die niet gegeven wordt.
Na herhaald vragen weten we nu dat je niet alleen de app moet aanschaffen maar ook een sensor.
Communicatie kan inderdaad verbeteren.

Het plan is goed.
Maar ik denk ook snel te duur voor veel mensen.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:29

bruintje123 schreef:
Het plan is goed.
Maar ik denk ook snel te duur voor veel mensen.

Die mensen mogen dan een weekje met mij meelopen; krijgen ze opeens een heel ander besef van "duur".

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Oproep open peiling voor fructaan index app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:38

En hoe moet ik dat begrijpen?

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:07

bruintje123 schreef:
En hoe moet ik dat begrijpen?

Het begint hier pas serieus te worden bij 6 cijfers voor de komma.