Paard inrijden, maar snapt het been niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:05

Hallo medebokkers!!
Ik heb een vraagje want ik ben mijn IJslander wan het inrijden en ik kan al opstappen, stappen en ze heeft nog geen stap verkeerd gezet. Alleen ze snapt het been niet(wat ofc logisch is).
Mijn vraag is of je dat kan aanleren zonder haar moeten op te jagen. veel mensen zeggen tegen mij, iemand anders met de zweep erachter zodat ze gaat lopen en dan been geven maar ik vind dit niet zo vriendelijk klinken :(:) is hier nog een andere manier voor?
Xx

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:06

Ik had ze altijd eerst aan de hand/longe bekend met stemcommando's en die dan combineren met een hulp. Maar ik heb alleen beleerd voor de wagen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:07

Als het goed is heb je haar met longeren stemcommando's aangeleerd. Die combineer je in het begin met je been, daarna ga je de stemcommando's steeds meer weglaten.

Maar als je dit niet weet, lijkt het me verstandig om het inrijden verder onder beleiding van een prof te gaan doen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:08

Les ? Begeleiding hierin? Wat wil je met been bereiken ? Dat je ijslander voorwaarts gaat? Voorwaart gaan leer je op stemcommando voordat je opstapt aan de longe

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:11

Ik maak altijd een soort klikgeluidje als ze aan de kant moeten. Dat snapte ze de eerste keer toen ik been gaf meteen was echt ideaal. Ben nu rustig af aan het bouwen wat het geluidje betreft onder het zadel.

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:17

Stemcommando kent ze zeker!! Bij draf hoef ik alleen maar: rrrrr te zeggen (van drrrrrraf) en dat doet ze aan de longe ook heel goed ;) maar onder zadel snapt ze dit niet. Een komt binnenkort ook een instructrice die komt helpen met mij les geven maar was even benieuwd en wouw me er meer in verdiepen :)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:17

Polly schreef:
Ik had ze altijd eerst aan de hand/longe bekend met stemcommando's en die dan combineren met een hulp. Maar ik heb alleen beleerd voor de wagen.


Dit. De 2 pony's die ik rij zijn ook eerst voor de wagen beleerd en daarna onder het zadel. Ze kennen de stemhulpen stap en drrrrraf. Je hoeft dan alleen een beetje been te geven en ze begrijpen wat je bedoeld. Dus misschien inderdaad stemhulpen aanleren en die combineren met been.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:21

novabrim schreef:
Hallo medebokkers!!
Ik heb een vraagje want ik ben mijn IJslander wan het inrijden en ik kan al opstappen, stappen en ze heeft nog geen stap verkeerd gezet. Alleen ze snapt het been niet(wat ofc logisch is).
Mijn vraag is of je dat kan aanleren zonder haar moeten op te jagen. veel mensen zeggen tegen mij, iemand anders met de zweep erachter zodat ze gaat lopen en dan been geven maar ik vind dit niet zo vriendelijk klinken :(:) is hier nog een andere manier voor?
Xx


Stemcommando's erop zetten en in het begin zeker iemand op de grond met een longeerzweep en een instructeur in de bak die verstand heeft van jonge paarden inrijden.
Waarom? Aangezien die van jou er nu al niets van snapt, dus het gaat nu al mis, paard leert nu basis ding nummer 1 al niet, dat is namelijk been = voorwaarts, zonder dag kan je helemaal niets.
En die persoon met die longeerzweep staat er niet om je paard af te ranselen he!? Die staat er om vanaf de grond je paard te ondersteunen, dus keertje drijvende hulp geven zonder paard uberhaupt te raken is vaak al genoeg.
Neem aan dat je ook longeert met een longeerzweep?
Mennen doe je ook met zweep, maar daar is ie ook niet bedoeld om je paar vooruit te slaan.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:24

Stemhulpen inderdaad. Wat ik ook gebruik is iemand ernaast die op hetzelfde moment dat jij been en stemhulp geeft, het paard aan het touw mee laat stappen. Als dat duidelijk is, touwtje los, en de persoon ernaast alleen zelf meelopen op het moment dat jij de hulpen geeft. En zo de afstand tussen paard en hulp op de grond groter maken. Dat helpt vaak wel als ze de hulpen niet helemaal snappen.

In draf is dit wel wat lastiger, dus dan zal ik er voor kiezen om iemand te laten longeren terwijl jij er op zit.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:33

Hulp vanaf de grond kan heel handig zijn met zadelmak maken, maar is zeker geen must. Opjagen is absoluut niet handig, je krijgt dan hoogstwaarschijnlijk een schrikteactie met alle gevolgen van dien. Onze 4 jarige begreep het been in eerste instantie ook niet, toch heeft mijn vriend geen hulp van mij nodig gehad.Hij is eerst weer aan de hand gaan werken om het commando stap aan te leren. Toen dat bevestigd was gaf hij been en daarna het stemcommando stap. In een mum van tijd was het stemcommando niet meer nodig. Als je nog weinig weet dan is het misschien handig om eerst eens wat te gaan lezen over hoe paarden leren voordat je met onervaren paarden aan de slag gaat. Paarden leren heel snel, dus een foutje is zo gemaakt!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:35

Overigens heb ik toen ik nog geen stemcommando gebruikte gewoon mijn vriend het paard aan een leadrope laten pakken en als hij haar vroeg mee te stappen gaf ik been. Uiteindelijk werkte dat ook helemaal prima.

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 20:11

Dankjewel iedereen!!!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:18

Opjagen hoeft niet, gewoon je hulp laten longeren en zelf als ruiter meeliften wel.
In het begin is het niet erg dat hij de hulpen niet begrijpt, braaf zijn is het eerste wat telt.
En dan ga je koppelen.
Jij geeft been met stemhulp, geen reactie is je hulp die hem overneemt net zoals met longeren, niet jagen dus.
Uiteraard beloon je hem dan de hemel in als hij aanstapt.
Zo doe je dat een paar keer en heel snel begrijpen ze dat.

En zo ga je ook aandraven, de ruiter geeft de beenhulp met de stemhulp, de longeerhulp ondervangt dit bij geen reactie.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:23

aan de longe met jou erop, en eigenlijk longeren en veel stemcommando's en rustig blijven en belonen als ze het braaf doet.

maar als je de basisdingen daarin niet weet, zou ik het overlaten aan een prof, je hebt het zo verkeerd aangeleerd en dat zou zonde zijn..

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:33

Hoi hoi, superlief hoor, jouw IJslander. Heerlijk dat dit zo makkelijk gaat. Ik denk dat je nu even moet gaan omkeren. Iemand die jou aan de lijn neemt en gaat longeren. Jij lift mee en zodra dat goed gaat, ga jij meehelpen. Op die manier zal ze gaan snappen wat de bedoeling is. En dan draai je het langzaam om. Jij gaat drijven/rijden en degene die longeert ondersteunt. Eerst aan de lijn, daarna los in de bak. Een hele veilige makkelijke manier. Maar ik vind dat je superleuk en ontspannen bezig bent :)

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 11:52

Elpharo, dankjewel!!! Ik wil haar heel erg vertrouwen voordat ik erop ga zitten en zomaar opjagen. Dit heeft denk ik heel goed geholpen want ik kan haar nu als 13 jarige (ja ik zal d'r denk ik wel wat commentaar oo krijgen "laat het aan ervare over" maarja dan kan ik het nooit leren he haha. Ik krijg btw binnenkort wel les) helemaal zelf opzadelen, opstappen, stappen etc! Echt trots op m'n meisje

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:57

Ik zou eerst ook aan de longe gaan rijden, dat is al bekend bij haar. Je moet gewoon je stem gebruiken want dat snapt ze al en vanuit daaruit kun je verder gaan. Het heeft gewoon tijd nodig en het ene paard leert het heel snel en het andere paard weer wat langzamer. Je moet gewoon wat geduld hebben.

Ook ik zou hier alsnog een professional bij halen, voordat je iets fout aan leert.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:23

Hier ook een paard super aan de stemhulpen maar als je erop zat kon je doen wat je wilde maar lopen ging ze niet.

Hier ook aangeleerd eerst in de longeercirkel met mij als longeerder en de beleerster erop



Daarna door naar de grote bak en daar heb ik zeker in het begin nog veel geholpen met de voorwaartse hulp.
Maar na een maand snapte ze het prima en kon ik er op rijden


Na zijn we 4 maanden verder en gaat het super. Maar zoek een hulp die weet wat hij/zij doet dan weet je zeker dat de basis goed gaat en is verder werken een stuk makkelijker

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 16:26

Dankjewel butengeweun! Ja dit heeft de mijne ook, als ik erop zit snapt ze alles minder goed ;)

anneke006
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-02-17

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:58

Je kan misschien ook been geven terwijl er iemand anders is die er naast loopt en haar mee neemt aan de hand. En dat op een gegeven moment afbouwen zodat ze puur op jouw been reageert.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard inrijden, maar snapt het been niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:04

Ik had ook dat iemand haar aan het halster begeleidde terwijl ik beenhulp gaf. Op een gegeven moment doe je het hoofdstel er bij aan en laat je degene ernaast steeds minder sturen.