Kans op ''promotie'' wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Kans op ''promotie'' wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:46

Wordt lang verhaal. Sorry.
Laten we beginnen met het uitleggen van de situatie.

Ik ben in december 2007 begonnen met werken bij dit bedrijf als laborant Kwaliteit en Milieu. Kwam toen vers van school met een afgeronde MBO niveau 3 opleiding. Toen der tijd waren we met 12 personen incl. 1 leidinggevende. Er werd gewerkt in dagdienst door 8 personen en in 2-ploegendienst door 4 personen.

Inmiddels zijn we een reorganisatie gepasseerd en zijn we over met 3 analisten en een leidinggevende (P) met twee petjes. P doet naast ons aansturen, wat zo'n 15% van zijn tijd inneemt, proces engineering.
Ik heb van P veel taken overgenomen, met name het administratieve gedeelte. Dit gaat erg goed. De coaching,- functionerings gesprekken en vergaderingen doe ik niet.

Ook ben ik stagebegeleider, hierin merk ik dat ik nog erg veel moet leren in het voeren van gesprekken en wordt hierbij geassisteerd door P. Hij vind dat ik het voor een noob best goed doe.

Afgelopen vrijdag had ik geheel onverwacht een spontaan coachings gesprek met P, de twee andere analisten op onze afdeling W en R waren afwezig, dus we konden goed vrijuit praten.
Het gesprek duurde zo'n 3,5 uur... (het werk dat is blijven liggen halen we wel weer in... :D )

Het is de bedoeling dat de functie van P in huidige vorm per 2018 komt te vervallen. In plaats daarvan komt er een meewerkend teamleider.
Op onze afdeling komen er 2 personen daarvoor in aanmerking W en ondergetekende.
Volgens P ben ik degene die dit het beste op me zou kunnen nemen, omdat ik al veel taken doe en mijn competentie meer matcht.
Bij W schort het aan plannings en communicatie skills. Essentieel voor een teamleider.

Bij mij schort het aan het vermogen om het bewust worden en inzicht krijgen van mijn eigen gedrag. Ik wil nog wel eens iets te direct en duidelijk zijn op momenten waarop dit eigenlijk ongepast is. Heb er al diverse keren mee in mijn vingers gesneden, en zorgt voor behoorlijk wat oeps momentjes.
Dit is al jaren mijn struikelblok en komt jaarlijks ter sprake op mijn functioneringsgesprek.
Maar volgens P is alles te leren!

Natuurlijk wil ik meewerkend teamleider worden! Maar er is een heel grote MAAR!

Met R kan ik erg goed opschieten en is al 8 jaar mijn vaste ploegmaat, maar met W botst het behoorlijk.
We gaan professioneel met elkaar om en daarmee is alles gezegd.
W (van turkse komaf) werkt al 20 jaar op het laboratorium, en heeft ook zeer zeker de ambitie om ''baasie'' te worden. Dat wil dus zeggen dat W zich erg gepasseerd gaat voelen als ik (als broekie) meewerkend teamleider wordt. W heeft geen makkelijk karakter en we hebben in het verleden al diverse botsingen en conflicten gehad.

Ook is er in het verleden een erg nare opmerking geplaatst tegenover onze toenmalige vrouwelijke leidinggevende. Komt erop neer dat W geen orders aanneemt van een vrouw. (laat ik dat nou ook zijn :P )
Vandaar dan ook mijn twijfels, want we moeten roeien met de riemen die we hebben! Dat betekend dus dat R en W in mijn team zitten en hetzelfde werk nog steeds gedaan moet worden, in een iets andere setting weliswaar.

Nu is het volgen van een relevante cursus absoluut het probleem niet. Heb er al voldoende gevonden die goed aansluiten bij de bedoeling. En weet bijna zeker dat ik toestemming krijg om 1 of meerdere te volgen.

Ik twijfel wel heel erg of ik dit wel moet gaan doen, want er komen gegarandeerd conflicten en lange gezichten welke niet ten goede komen aan de werksfeer die toch al niet optimaal is.
Ook ben ik bang dat ik er de ''ballen'' niet voor heb door mijn gebrek aan ervaring en onzekerheid.

Maar aan de andere kant is het wel mijn toekomst, is het niet hier dan ergens anders, en staat het natuurlijk gelikt op je CV. Stilstand is achteruitgang. En het woordje kennis economie doet ook mee.
Het financiƫle plaatje maakt het extra leuk.

Dus lieve bokkertjes, wat moet ik doen? Dit met twee handen aanpakken als een pitt-bull. Aanpakken, maar duidelijk maken dat ik twijfel/onzeker ben, of de boot afhouden en W er met de buit vandoor laten gaan.

Alvast bedankt.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Kans op ''promotie'' wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:48

Je geeft zelf al antwoord in je laatste zin man. Kop op, aanpakken die handel!

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:48

aanpakken. jij wilt dit, en als W. zich daarin niet kan schikken moet hij wat anders gaan zoeken

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:52

Wat een mooie kans!
Ik zou eerlijk aangeven dat je het heel graag wilt doen, maar (nog) niet zo goed weet hoe je het met W moet aanpakken.
Ik ga er vanuit dat jij ook nog een leidinggevende/chef/verantwoordelijke boven je hebt. Als er echt problemen ontstaan kan je altijd met die persoon overleggen ;)

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:53

Zou toch mooi zijn als je dit laat lopen omdat W. dit waarschijnlijk niet gaat pikken? :roll:
Kom op! Aanpakken die handel! Dit soort situaties ga je echt nog wel vaker tegenkomen hoor!
Schouders eronder en veel succes!

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:56

Zou mijn situatie kunnen zijn. Ben net in dezelfde functie ook gepromoveerd. 4 jaar geleden ook de kans gehad maar ik stond toen nog niet sterk genoeg in mijn schoenen. Nu opnieuw uitgenodigd en gaan we van beide kanten de kans niet laten liggen. Ik heb net 3 dagen opleiding achter de rug.
Ik ga van operator door naar medewerkend leider. En het is een hele andere wereld maar ik heb het die 3 dagen nog niet zo stom gedaan.

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:57

Dat w niks van een vrouwelijke meerdere wil aannemen, is zijn probleem. Dan leert hij het maar. ... Dat zou jou probleem niet moeten worden.

Gebrek aan ervaring kun je alleen oplossen Door te doen. Toen je in 2007 begon was je net zo'n groentje als nu.

Is er iemand die jouw coach kan zijn als je deze functie op je neemt? Dan zou ik zelf dat doen. Hij kan je bewust maken van je punten op het moment dat je er tegen aan loopt.

Zie jij je wel "onder" w werken? Als het nu al niet heel erg lekker botert, gaat dat echt niet beteren als hij ineens baassie is.

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:57

Just do it. Je kan inderdaad nog leren en conflicten met collega's zullen er altijd zijn in zekere mate.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:58

Ik denk dat je heel veel spijt gaat krijgen als je deze kans niet pakt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:01

Jij dacht dat leidinggevende enkel gekozen werden met instemming van het hele team en een groot applaus? :D

Mooie kans toch dit? Als anderen denken dat je het kunt, betekent het dat je vooral aan jezelf twijfelt. Dat is nergens voor nodig.

En W? Natuurlijk vind hij/zij het niet leuk, maar daar moet hij zich bij neer kunnen leggen en anders is er vast wel plaats voor iemand anders. No offence, maar geen orders aannemen van een vrouw, dan is er voor hem waarschijnlijk binnenkort geen ruimte meer in het bedrijf.

Ik ben heel slecht, maar ik zou het alleen al doen om hem. Geen orders aannemen van een vrouw. We zijn hier al even uit de middeleeuwen. :roll:

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:04

ik ben ook zo'n persoon die altijd denkt: Kan ik dat wel, is dat niet te hoog gegrepen. En als ik het dan toch doe sta ik soms verbaasd van mezelf dat ik toch meer kan dan ik soms voor mogelijk hield. Plus dat dit ook wordt bevestigd door mijn teamcoordinator en diverse collega's.

En jouw leidinggevende vindt toch ook dat jij geschikt bent? Ik zou het met beide handen aanpakken, je krijgt spijt als je het niet doet.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:05

Het gaat met W zo te lezen sowieso niet werken: als jij baas bent neemt hij niets van jou aan, als hij baas is vindt hij jou maar een dwarrel. Dan zou ik toch zelf de touwtjes in handen willen hebben, als hem dat niet zou aanstaan, weet hij de deur naar een andere baan vast wel te vinden. Ik neem aan dat je je bedenkingen kunt delen met P en aangezien hij ook lang in het bedrijf zit, hij weet dat het met W niet altijd makkelijk is, zeker als hij een vrouwelijke leidinggevende heeft?

Independant

Berichten: 244
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:08

Kansen krijg je niet heel vaak dus ik zou zeggen ga er voor :j

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:09

Ik wil iedereen alvast hartelijk danken voor de input. Dit wordt absoluut gewaardeerd!
Ik ben als ik zo lees niet de enige die twijfelt aan haar eigen kunnen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Kans op ''promotie'' wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:15

Zou mooi zijn als je je door zo'n mannetje zo zou laten beperken! Alleen dat al zou mij motiveren om het juist wel te doen. Het is jouw leven, niet dat van hem.