Pensioen afkopen. Ja of nee, wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Pensioen afkopen. Ja of nee, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 13:27

Ik heb net als velen bij verschillende pensioenfondsen gezeten en krijg nu de kans van 1 om mijn pensioenfonds af te kopen.
Maar wat is wijsheid? Het gaat hierbij om een aanzienlijk bedrag ,ik kan het geld op dit moment zeker heeel goed gebruiken en zal dan ook nog een leuk bedragje over hebben om te sparen.
Uiteraard gaat er nog belasting vanaf en staat er ook in de brief dat het invloed zal hebben op zorg en huurtoeslag.
Wat zouden jullie doen? Of wat is jullie ervaring hier mee?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Pensioen afkopen. Ja of nee, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:35

Ik heb vorig jaar er ook eentje af laten kopen. Kon net als jij het geld heel goed gebruiken en omdat het toch maar een kleine was, die afgekocht.
Gaat 40% belasting vanaf dus hou daar wel rekening mee als je besluit het te doen.
Verder zitten mijn vriend en ik NET boven de grens om in aanmerking te komen voor huursubsidie dus die zorg hadden we al niet, maar het bedrag was in mijn geval toch te klein geweest om daar een al te groot negatief effect op te hebben. Op mijn zorgtoeslag had het in elk geval geen effect; die bleef hetzelfde.

Omdat het bij jou om een aanzienlijk bedrag gaat zou ik eerst uitzoeken via de belastingdienst in hoeverre het bedrag invloed gaat hebben op je toeslagen voor 2017. En dan pas besluiten of je afkoopt ja of nee.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:47

Ik hoop minimaal een aantal jaren van mijn pensioen te mogen genieten en al ben ik er wel huiverig voor dat er tegen die tijd weer van alles is veranderd, zou ik deze zekerheid ook niet op durven geven.
Als het om een aanzienlijk bedrag gaat, kun je ook een belangrijk deel van je inkomen mislopen als je gepensioneerd bent.

Maar jij weet zelf hoe hard je het geld nu wel of niet nodig hebt, dus dat kun je alleen zelf afwegen.
En verder inderdaad wat cynn zegt

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 13:53

Dank je wel voor jullie antwoord. Met 40% eraf houd ik nog een geweldig bedrag over.
Morgen de belastingdienst maar even bellen.

Aan de andere kant gebruik ik het resterend bedrag om te sparen. Dat natuurlijk straks ook voor mijn pensioen zal zijn.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:58


Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Pensioen afkopen. Ja of nee, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:00

Kun je je pensioen niet overdragen naar je huidige pensioenfonds?
Hoe langer het blijft staan, hoe meer het voor je werkt.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 14:54

Dammie schreef:
Kun je je pensioen niet overdragen naar je huidige pensioenfonds?
Hoe langer het blijft staan, hoe meer het voor je werkt.


Ja dat kan ook. Maar met mijn huidige situatie is het gewoon heel verleidelijk het nu af te kopen.

Moeilijk...moeilijk...

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pensioen afkopen. Ja of nee, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:39

Dat zou ik niet doen, je weet nooit hoe je toekomst is. Het leven wordt alleen maar duurder.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Pensioen afkopen. Ja of nee, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:50

Ik heb het wel gedaan bij twee kleine bedragen van een paar honderd euro. Bij een groot bedrag zou ik wat meer willen uitzoeken of het voordelig is om te doen.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:51

xxCYNNxx schreef:
Ik heb vorig jaar er ook eentje af laten kopen. Kon net als jij het geld heel goed gebruiken en omdat het toch maar een kleine was, die afgekocht.
Gaat 40% belasting vanaf dus hou daar wel rekening mee als je besluit het te doen.
Verder zitten mijn vriend en ik NET boven de grens om in aanmerking te komen voor huursubsidie dus die zorg hadden we al niet, maar het bedrag was in mijn geval toch te klein geweest om daar een al te groot negatief effect op te hebben. Op mijn zorgtoeslag had het in elk geval geen effect; die bleef hetzelfde.

Omdat het bij jou om een aanzienlijk bedrag gaat zou ik eerst uitzoeken via de belastingdienst in hoeverre het bedrag invloed gaat hebben op je toeslagen voor 2017. En dan pas besluiten of je afkoopt ja of nee.


De inhouding is afhankelijk van je inkomen, kan oplopen naar 52%

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:52

Persoonlijk zou ik het niet doen, er gaat erg veel af voor de belastingdienst.......zonde.

Maar ja, als het heel hard nodig hebt.........

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:08

Ragdollcat schreef:
Persoonlijk zou ik het niet doen, er gaat erg veel af voor de belastingdienst.......zonde.

Maar ja, als het heel hard nodig hebt.........


Belasting betaal je straks ook als het pensioen wordt uitgekeerd.

Ik zou het alleen doen, als ik nu een hele goede pensioenregeling heb en ik weet dat ik straks na pensionering voldoende heb en dit kleine pensioen eigenlijk niet nodig heb.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:28

Je mag toch alleen een pensioen tot 450 per jaar afkopen?
Juist om je te beschermen tegen korte termijn denken.
Die 450 per jaar heb je ook niet heel veel aan als je met pensioen gaat.
Hoogstens gaat er dan iets minder belasting af.
Maar als het om zo'n bedrag gaat kan je dat best doen als je dat geld nu goed kan gebruiken.

marschwood
Berichten: 454
Geregistreerd: 25-08-08

Re: Pensioen afkopen. Ja of nee, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:38

je zou ook eens kunnen informeren of banksparen een goed alternatief is.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:42

Lous schreef:
Dank je wel voor jullie antwoord. Met 40% eraf houd ik nog een geweldig bedrag over.
Morgen de belastingdienst maar even bellen.

Aan de andere kant gebruik ik het resterend bedrag om te sparen. Dat natuurlijk straks ook voor mijn pensioen zal zijn.

En als je spaar bedrag te hoog wordt mag je daar ook weer belasting over betalen, voeg daar inflatie en verleiding om het ergens anders aan uit te geven aan toe en de vraag is of je het tegen die tijd nog hebt. Bel je pensioenfonds en vraag hun of het belastingtechnisch voordeliger is om dat bedrag bij een ander pensioenfonds van jouw te storten of op je rekening te storten. Het zo te laten is belastingtechnisch in elk geval het voordeligst voor jouw.

Wil je het gebruiken als pensioenaanvulling in eigen beheer, koop er dan huis en of land van. Rente is momenteel nihil en je garantie mocht de bank onderuit gaan beperkt (en het hele financiƫle systeem is ook niet in bijster goede staat). Verhuren/verpachten kan je meteen al een zakcentje opleveren en daar zit (of zat, dus navragen) ook een belastingvrij bedrag op.

Ik heb die vraag ook gehad, al ging dat om misschien 250 euro, ivm belastingen niet gedaan. Die na je pensioenleeftijd zijn nl een heel stuk lager.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Pensioen afkopen. Ja of nee, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:47

Mijn vriend heeft er toevallig net ook 1 laten uitbetalen. Ging ook om een leuk bedrag. We hebben er voor gekozen om t te laten uitbetalen omdat je niet weet of dat er tegen de tijd dat je met pensioen gaat uberhaubt nog pensioen is. Ze zijn er zo in aan het graaien dat over nemen ook niet echt een optie is. Ik heb trouwens de keuze aan hem gelaten, is zijn geld.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:56

Tilmar schreef:
Je mag toch alleen een pensioen tot 450 per jaar afkopen?
Juist om je te beschermen tegen korte termijn denken.
Die 450 per jaar heb je ook niet heel veel aan als je met pensioen gaat.
Hoogstens gaat er dan iets minder belasting af.
Maar als het om zo'n bedrag gaat kan je dat best doen als je dat geld nu goed kan gebruiken.


Zoiets is het inderdaad wel...
Maar goed, het afkoopbedrag daarvan kan voor TS natuurlijk wel een aanzienlijk bedrag zijn.

Persoonlijk zou ik het overdragen naar een ander pensioenfonds. Tenzij je uit het afkoopbedrag een mogelijkheid ziet om er iets uit te halen wat je straks bij pensioengerechtigde leeftijd hetzelfde oplevert als de waarde van het pensioen nu is. Let wel, waarde van het pensioen (weet het exacte woord niet meer) is een stuk hoger dan het afkoopbedrag!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:02

Electra63 schreef:
xxCYNNxx schreef:
Ik heb vorig jaar er ook eentje af laten kopen. Kon net als jij het geld heel goed gebruiken en omdat het toch maar een kleine was, die afgekocht.
Gaat 40% belasting vanaf dus hou daar wel rekening mee als je besluit het te doen.
Verder zitten mijn vriend en ik NET boven de grens om in aanmerking te komen voor huursubsidie dus die zorg hadden we al niet, maar het bedrag was in mijn geval toch te klein geweest om daar een al te groot negatief effect op te hebben. Op mijn zorgtoeslag had het in elk geval geen effect; die bleef hetzelfde.

Omdat het bij jou om een aanzienlijk bedrag gaat zou ik eerst uitzoeken via de belastingdienst in hoeverre het bedrag invloed gaat hebben op je toeslagen voor 2017. En dan pas besluiten of je afkoopt ja of nee.


De inhouding is afhankelijk van je inkomen, kan oplopen naar 52%


ow excuus, zoals het bij mij toen gezegd werd, klonk het alsof dat het standaard tarief er voor was.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:03

Siersma schreef:
Mijn vriend heeft er toevallig net ook 1 laten uitbetalen. Ging ook om een leuk bedrag. We hebben er voor gekozen om t te laten uitbetalen omdat je niet weet of dat er tegen de tijd dat je met pensioen gaat uberhaubt nog pensioen is. Ze zijn er zo in aan het graaien dat over nemen ook niet echt een optie is. Ik heb trouwens de keuze aan hem gelaten, is zijn geld.



Met dezelfde gedachte heb ik al mijn oude pensioenfondsen afgekocht. Was een stuk of 6 en heb er een mooi bedrag aan overgehouden. Nu kun je het krijgen en over een paar jaar is het verdampt. Ik zit nu bij pensioenfonds zorg en welzijn en op die manier bouw ik pensioen op voor de toekomst.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Pensioen afkopen. Ja of nee, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:08

Mijn salaris is geen vetpot. Dus die 52% kom ik niet aan denk ik.

Maar goed, ik heb de eerder gegeven website even bekeken en ik mis sowieso nog een fonds in mijn overzicht, dus daar ga ik morgen ook nog even achteraan.

Jeetje 33 en nu actief moeten zijn voor mijn pensioen :=

marschwood
Berichten: 454
Geregistreerd: 25-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:24

Lous schreef:
Mijn salaris is geen vetpot. Dus die 52% kom ik niet aan denk ik.

Maar goed, ik heb de eerder gegeven website even bekeken en ik mis sowieso nog een fonds in mijn overzicht, dus daar ga ik morgen ook nog even achteraan.

Jeetje 33 en nu actief moeten zijn voor mijn pensioen :=

dit heb ik ook gedaan op die leeftijd en daardoor nu de mogelijkheid met 60 jaar met vervroegd pensioen te kunnen gaan