Pododermatitis kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Pododermatitis kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 23:20

Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met 'pododermatitis' bij de kat.

Onze 'kleintje' heeft vorig jaar enige tijd 2, soort van, gezwollen voetjes gehad. Ze had er geen last van en liep er ook niet kreupel op. DA gaf aan direct geen zorgen te maken en in de gaten houden. Na enkele weken was het eigenlijk weg en heb ik er geen aandacht meer aan geschonken.

Vandaag kwam ze weer bij me liggen (het kreng, doet ze anders nooit) en zag ik dat haar achterpootje (het voetzooltje) weer gezwollen was. Dit keer met oppervlakkige scheurtjes, vooral op de opperhuid. Wat rood, maar wederom niet pijnlijk en ze loopt er niet kreupel op.

Het advies is nu om een biopt te nemen en het bloed te laten testen op FelV/ Fiv en te starten met antibiotica.

Je merkt helemaal niks aan de kat. Is goed op gewicht, raced als een jonge godin door het huis en is nog altijd even krengerig naar de andere kat in huis.

Zijn er meer mensen met een kat met pododermatitis en wat is de prognose/ behandeling enz. :)


Afbeelding

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Pododermatitis kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 13:57

Niemand die hier ervaring mee heeft ;)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Pododermatitis kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:07

Helaas nooit van gehoord, maar vind het wel interessant dus lees even mee

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: Pododermatitis kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:15

Als ik mij niet vergis kan een pododermatitis ook door een gist (malassezia) worden veroorzaakt, zeker bij katten. Dit is eenvoudig te onderzoeken met een huidafkrabsel en deze te bekijken onder de microscoop. Deze prognose is gunstig als het goed behandeld wordt. Misschien kun je dit eens voorleggen bij je DA?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:18

Is hij getest op FeLV ? (kattenleukemie) ik hoop het niet maar in mijn ervaring kan dit een symptoom zijn.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Pododermatitis kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 14:33

Ze gaat woensdag mee om idd te laten testen op FelV/ fiv. Eventueel direct een biopt laten nemen. Misschien inderdaad even een afkrabsel, maar het is echt een kreng als het op vasthouden e.d. aankomt. Dus misschien dat bloedafname met een roesje moet. Maar dat zien we dan wel weer. Ben heel wat gewend hahaha