Kitten en kattenbak probleempje...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiVita

Berichten: 189
Geregistreerd: 17-01-06

Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 16:22

Hallo,

Wij hebben sinds enkele maanden een kitten in huis, van nu ongeveer 5 maanden oud.
Ze gaat perfect op de bak, alleen gaat ze niet echt 'zitten' als ze plast waardoor ze eigenlijk meer tegen de rand van de bak plast dan echt erin. We hebben een kattenbak met zo een deksel erop, maar het loopt dus gewoon tussen de rand van de bak op de grond.

Ook graaft ze niet in de bak, ze springt er gewoon in en plast meteen (ook als ze soms nog met haar achterste buiten de bak zit), daarna begraaft ze ook niet maar springt er meteen weer uit.

De kattenbak proper houden gaat dus heel moeilijk zo, aangezien alle urine langs de randen van de bak hangt moet ik er bijna dagelijks alles uithalen en de boel afwassen...

Iemand die dit herkent? Is dit normaal gedrag voor een kitten? Of weet iemand een goeie tip om de boel wat netter te kunnen houden?

<3
Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:24

Kattenbak kopen met een hogere opstaande rand?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:26

Aaww die foto! Ik had niet precies hetzelfde probleem, maar ik zette de kittens (als ze weer eens op een verkeerde plek hadden geplast) handmatig in de bak en ging dan zelf met hun pootjes in de bak graven. Vaak ging er dan wel een lampje branden. Ook als ze niet graven na de boodschap, terughalen en zelf met ze gaan graven :P

Anoniem

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:27

En als je de deksel er af haalt? Het klinkt alsof ze haast heeft. Vindt ze de deksel eng misschien?

MiVita

Berichten: 189
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 16:31

Supervixen; We hebben al een bak met een volledig gesloten deksel, het loopt dus echt tussen de rand van de bak en het opzetstuk (deksel)

antje_ vip: is ze dan al niet te oud om dat nog te leren? Ze is 5 maanden...

Tica_81: dat denk ik niet, als het deksel eraf is plast ze er helemaal over

Nog vergeten te vermelden, het is een papfleskitten, gevonden op een parking met een paar dagen oud.
Zou dit ermee te maken kunnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:34

Hmzzz nee dan is het vast niet de deksel. De locatie van de bak misschien?
Andere bakvulling geprobeerd?

Het kan in heel simpele dingen zitten.
Ze kunnen altijd nog iets leren, zeker nu nog.

Heeft ze wel een kat gehad die haar dat soort dingen heeft geleerd? Of alleen mensen? Dan zou je idd zelf moeten leren wat ze moet doen

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:38

1 van mijn katten piest steeds tegen de achterkant van de kattenbak (met deksel) en dan loopt de pies dus ook tussen de bak en het deksel door op de tegels. Dus daar heb ik maar krant neergelegd. Ben benieuwd of iemand hier weet wat het te betekenen heeft. Maar bij jouw kat is het dus nog erger ts, de mijne piest in ieder geval nog in de bak.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:42

Anders misschien dichtkitten :D

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:10

De grote bak van peewee heeft achter een hele hoge rand. Kan hem wel voor je opmeten als je wil? :)

Hoogte buitenmaat: 27 cm
Hoogte binnenmaat :20 cm
En de kap heeft een dubbele rand. Dus als ze in de binnenkant tegen de kap piest, loopt dat dus gewoon de onderste bak van de peewee in!

Excuses voor het niet schoonmaken van de bak voor de foto's :p

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:36

Wij hebben ook 1 met een heel hoge rand. Ik zou inderdaad eens de tip gebruiken die hier werd aangehaald van graven met de pootjes. Als hij is opgevoed door jullie, kent hij dan wel dat hij moet graven in zijn bak? Misschien iets minder grind indoen, zodat hij lager zit dan als de bak een hoge rand heeft kan misschien ook werken?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:39

Ik heb een bak waar het niet tussen kan lopen. Er zitten geen handvaten aan de kap en kap zit niet geklemd aan de onderbak dus ligt er los op.
Echter omdat de bovenkant een inkeping heeft valt de onderbak in de bovenbak. De kat kan omhoog plassen maar het blijft er in. Jaren een omhoog plassende poes gehad...

http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenb ... bak/135812

MiVita

Berichten: 189
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 20:16

Ze is niet door ons opgevoed, maar door een opvanggezin van het asiel. Geen idee of er daar andere katten waren waar ze het van geleerd heeft.

Het valt me nu net binnen dat ze het in het begin toen we haar hadden wel ging graven, toen stond de kap er nog niet op en vloog alle grind uit de bak. Nu doet ze het alleen niet meer.

Anders toch maar eens kijken voor een andere bak idd.
Dierenfan: die ziet er inderdaad wel handig uit :)

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:30

Hoi hoi, een vriendin van mij had dit ook. Dit heeft uiteindelijk gewoon een kleine speciekuip neergezet met een stuk uit de zijkant om erin te komen...werkte als een charm. Niet erg mooi, maar wel functioneel :)

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:32

Ik zou een normale hoge bak kopen (zonder van die gaatjes in de onderkant) met normaal kattengrind er in, geen houtkorrels.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:35

Dit is zeker geen normaal gedrag. De haast, niet graven en niet goed zitten zijn allemaal signalen dat er iets niet bevalt aan de bak. Als de bak voor een kat goed is, gaan ze er rustig in, zitten, en na hun behoefte graven ze even (in het grid en niet aan de wanden!) en wandelen er rustig weer uit.

Wat er niet goed is voor deze kat is een kwestie van uittesten. Het kan liggen aan de de bak zelf: vorm, maat, hoogte, kap of juist open (ze ging wel graven zonder kap zei je dus het lijkt erop dat een open bak haar meer bevalt). Het kan liggen aan het soort grid en dat kan dan liggen aan het gevoel ervan of de geur. Ook kan het nog liggen aan de lokatie van de bak. Het liefst een rustige plek die niet te dicht bij voer en water staat. Maar ook weer niet te afgelegen.... kortom: veel katten zijn zeikerds! Het is soms ff uitzoeken wat het is. In jouw geval zou ik grid gaan testen met een open bak omdat ze al duidelijk heeft gemaakt dat ze dat fijner vind dan een gesloten bak.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:40

Zijn de korrels niet te grof om te graven? Sommige katten houden van een fijne korrel want de grove korrels doen zeer/ gevoelig aan de kussentjes.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:40

Ik zou grit halen dat heel fijn is. Dat van mij is zo fijn als zand. Is te koop bij onder andere petsplace maar anders is er ook fijn grid te bestellen via zooplus. Ze graven hier heel graag in en het stinkt nooit.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:22

Zwerte schreef:
Dit is zeker geen normaal gedrag. De haast, niet graven en niet goed zitten zijn allemaal signalen dat er iets niet bevalt aan de bak. Als de bak voor een kat goed is, gaan ze er rustig in, zitten, en na hun behoefte graven ze even (in het grid en niet aan de wanden!) en wandelen er rustig weer uit.

Wat er niet goed is voor deze kat is een kwestie van uittesten. Het kan liggen aan de de bak zelf: vorm, maat, hoogte, kap of juist open (ze ging wel graven zonder kap zei je dus het lijkt erop dat een open bak haar meer bevalt). Het kan liggen aan het soort grid en dat kan dan liggen aan het gevoel ervan of de geur. Ook kan het nog liggen aan de lokatie van de bak. Het liefst een rustige plek die niet te dicht bij voer en water staat. Maar ook weer niet te afgelegen.... kortom: veel katten zijn zeikerds! Het is soms ff uitzoeken wat het is. In jouw geval zou ik grid gaan testen met een open bak omdat ze al duidelijk heeft gemaakt dat ze dat fijner vind dan een gesloten bak.


Ik zou Zwerte's adviezen ter harte nemen.

Jij bent kattengedragsdeskundige als ik me niet vergis?

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 08:43

Ik zie de grove korrel en ik heb bijna hetzelfde probleem. In Deze graaft mijn kat niet maar fijne zand korrels wel. As we speak poept hij wat ontzettend stinkt omdat het niet begraven ligt. Vorige maand had ik een andere zak die een vriendin gebruikt met heel fijn zand en daar rook ik niks van en werd in gegraven Volgende keer haal ik mooi die andere zak weer

MiVita

Berichten: 189
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 09:38

Ik denk dat sommige mensen verwarren met de foto's van de bak en korrels die hierboven zijn geplaatst. Deze zijn niet van mij, wij hebben een hele normale kattenbak met kap en fijn grit.

We hebben al veel verschillende soorten grit gebruikt, maar nu gebruiken we weer hetgene wat we in het begin hadden en waar ze wel in ging graven. Dit is het fijnste denk ik.

De bak op verschillende plaatsen zetten hebben we ook al gedaan. AL kan ik er nog wel een paar uitproberen. Zonder de kap ging ze inderdaad wel graven, maar ook niet zitten waardoor ze ook wel tegen de randen ging 'sproeien'. Alleen was ze dan nog een stuk kleiner waardoor het toch wel in de bak liep. Gisteren was ik hem aan het schoonmaken en had hem neergezet zonder kap. Ze ging er toen meteen in maar plaste er wel over...

Welk fijn grind raden jullie aan om te proberen? Ik ben van Belgie maar bestellen bij zooplus kan ik wel.
Misschien op zoek naar een alternatieve kattenbak dan? Idee van hoge plastic opbergbox zodat de randen een stuk hoger zijn? En dan zonder kap?

Lynn_Nikita: idd vreselijk stinken doet het als het niet ingegraven wordt, en de urine plakt dan nog eens langs de randen van de bak dus is niet proper te houden en al zeker niet geurvrij

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:20

Wat is haar houding eigenlijk? Staat ze echt rechtop en trilt haar staart erbij? Poept ze wel normaal?

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:25

Kattenbak met hogere rand halen inderdaad, heb je grit? Of korrels?

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kitten en kattenbak probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:30

Misschien heel dom :o? Maar is haar plasgaatje wel goed.Niet een geboorteafwijking eraan.Bv scheef.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:35

Ik heb ook een met de hand gevoede kitten gehad, uit een asiel pleeg gezin. Hij ging wel op de bak, begroef ook niets en met een half jaar laten castreren omdat hij overal begon te piesen en sproeien.
Waarschijnlijk kwam dit omdat hij nooit een moeder heeft gehad die hem voor heeft gedaan hoe en waar het wel moest. Andere poezen die ik had, konden het hem duidelijk niet meer leren, in inprentingsfase was al voorbij.
Al met al heb ik 15 jaar met een onzindelijke kat gezeten, waar ik met veel aanpassingen ( waaronder voor de nacht een bench met kattenbak erin) .
Ik hoop voor jou dat het nog goed komt, ga anders zo snel mogelijk in gesprek met een katten gedragsdeskundige, misschien is er nog iets aan te doen nu je kitten nog zo klein is .
Overigens zou die van jou , mijn nieuwe kitten kunnen zijn , ik heb nu net zo een grijsje ....

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:42

Elpharo schreef:
Hoi hoi, een vriendin van mij had dit ook. Dit heeft uiteindelijk gewoon een kleine speciekuip neergezet met een stuk uit de zijkant om erin te komen...werkte als een charm. Niet erg mooi, maar wel functioneel :)

doe dan een mooie kleur flexitub!
springt ze zo in en niet duur