Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hettieheks
Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-03-12

Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 12:58

Mag ik jullie voorstellen? Knappe shire Floris

Afbeelding

Floris en ik zijn nu 7 jaar samen en we hebben ongelooflijk veel plezier gehad samen.. Eerst voornamelijk aan het werk in de bak en later ook heerlijke buitenritten gemaakt..


Afbeelding

Twee jaar geleden begon echter de ellende :-( Floris bij de smid gewoon voor de routine bekapbeurt, ik had al een vermoeden van rotstraal en besprak dit met de smid. Wat we ook deden om dit te behandelen het werd niet beter en heb er uiteindelijk een andere smid en dierenarts bijgehaald toen ik straalkanker ging vermoeden. Deze konden dat bevestigen.. Dan staat ineens je wereld op zijn kop en komt er zoveel informatie op je af.. heel bokt en andere websites afgespeurd, gesprekken met de dierenarts.. de kliniek de smid en uiteindelijk gezegd schouders eronder en op naar de kliniek! Dit gaan we verslaan..


Afbeelding
En daar ga je dan..

Op de kliniek aangekomen zag het er allemaal wel positief uit ze hadden niet de verwachting dat het heel diep zou zitten en we zouden ipv compleet verwijderen gaan voor prednison en snijden. Floris mocht na een paar dagen mee naar huis.. En zo gingen we om de zoveel weken op en neer naar de kliniek en met een paar maanden wandelen bij huis, hij mocht absoluut niet naar buiten alleen even 2 keer daags het fietspad op om even zijn benen te strekken.

Afbeelding

konden we niet veel later weer lekker aan de slag!


Afbeelding

Dit alles heeft even mogen duren. We waren net weer op ons oude niveau toen we hem op 3 benen het weiland uit konden gaan vissen.. Stok en stok kreupel.. :-( De dierenarts kwam langs en er zat ergens een zweer en dit keer bij zijn voorbeen kanker, nu niet op de straal maar in de hoefwand.. veel dieper :-(

Het advies van een collega dierenarts was laat hem maar inslapen want dit is niks waard, we hebben een andere dierenarts er nog bij gehaald en in overleg met de kliniek omdat dit toch een ander been was gezegd we gaan er nog eens voor. We rijden naar de kliniek en we kijken daar hoe groot het probleem is en wat het beste zou zijn voor Floris.


Afbeelding
En hij had er nog zoveel zin in, hij is nog zo jong.. de kliniek dacht pure pech en nogmaals besloten we gaan ook deze behandeling weer aan. En daarna komt hij op ijzers te staan om te zorgen dat hij niet per ongeluk toch zijn hoef kan kneuzen of iets anders gek waardoor hij weer een acute ontsteking krijgt doordat er een steentje op een vieze manier geraakt wordt etc etc..

Na weer een aantal keren snijden en op prednison gestaan te hebben was er sneller als verwacht verbetering en mocht hij weer mee naar huis om voorzichtig weer buiten lekker op het harde te stappen met strenge controle van de smid en de dierenarts..


Afbeelding
Het zou even duren voordat alles weer aangegroeid was en het ijzer kon niet helemaal vastgezet worden maar het bleef goed zitten en Floris zat lekker in zijn vel, mocht weer elke dag naar buiten en langzaam aan pakken we het rijden weer op..
We hebben hem nog eens lekker laten masseren omdat hij natuurlijk aangezien hij zo zwaar is zijn lijf ook wat verkeerd gebruikt heeft en dat kwam onder het zadel direct naar voren.

Nog eens de pech gehad tussendoor dat er een hoefzweer naar buiten brak bij de kroonrand maar toen dit eenmaal open was geen pas kreupel.. En afgelopen woensdag was het dan zover hij stond weer op zijn ijzers en dit keer konden ze ook helemaal vastgezet worden..

De eerste lessen zouden weer gepland worden en zo naar het voorjaar toe moest het een prachtige zomer voor ons gaan worden..

Helaas.. we wachten op dit moment weer op de smid omdat hij op 3 benen staat zo ineens vanmorgen :-( dus het ijzer word zo verwijderd en dan maar weer verder zien...


Afbeelding


Hij moet op zijn minst pijnvrij gelukkig het gras kunnen maaien en gewoon lekker samen aan de wandel zoals hierboven maar ik zie het somber in :-(

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:02

ach jee, wat een pech. Hopelijk komt hij er weer bovenop.
Ik vind hem echt beeldschoon en hij ziet eruit als een ontzettende lieverd.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:35


Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:52

Gezien je verhaal en de hoeveelheid foto's verplaats ik je topic van MD naar In The Picture.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:55

Wat erg! Jullie hebben echt veel pech! :(:) Hopelijk komt het allemaal weer goed!

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:58

Ben je al bij van Nassau geweest? Ik heb daar goede ervaring mee.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:00

Sterkte zeg :(:)

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:29

Sterkte meid... ik weet wat je doormaakt als je al zo lang aan het klooien bent met de hoeven van je paard :(

Hij is nog zo jong... dat komt het genezingsproces op zijn minst ten goede :) het is ook echt een schitterend dier

Hettieheks
Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 17:43

Afbeelding

Een flinke zool zweer kwam erachter weg vandaag :-( waarschijnlijk doordat het land ook zo hard is.. Vandaag heeft ie voor het eerst uitgehaald naar mij toen ik hem zn pijnstiller wou geven dus dat geeft echt wel aan dat het vreselijk zeer doet.. Maandag weer overleg met de kliniek

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:50

Arme man. En nu? Mag hij nog wel naar buiten?

Hettieheks
Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 19:35

Ja hij moet wel "bewegen" dat zorgt er ook voor dat de rommel naar buiten toe gaat door zijn gewicht.. dat was het advies en als hij niet beweegt word ie nog stijver

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:50

Dikke vette pech ja, maar nog niet opgeven hoor.
Straalkanker is geen echte kanker in de zin van dat het kwaadaardig kan worden. Maar elke keer als er iets zit wat groeit binnen in de hoefschoen dan doet dan heel erg zeer. (ik ken twee types straalkanker , een die er uitziet als bloemkool, wittig en wolkig en een rode die er uit ziet als een opgegelopen wondje onder de hoef)
De normale gang van zaken is wegsnijden en prednison. Vaak is dat afdoende maar straalkanker komt altijd terug. Soms na een week al en soms pas na 10 jaar. Daar is niks over te zeggen. Het reageert op de weerstand van het paard. Dus als hij eens ziek is kun je er donder op zeggen.
Nu is het eerst zaak dit beter te krijgen.
Goed eten is voorwaarde, eten waar alles aan mineralen, en vitamine in zit. Ik heb zelf iets bedacht en daar zal ik je over pb-en want ik hoef geen reclame te maken.
Verder kun je je paard koper bij geven of de kwaliteit van de hoef te verbeteren. Koper haalt een paard uit gras, dat is als er koper in de grond zit. En in Nederland is de kopervoorraad in de grond zo goed als uitgeput. Je kunt er voor laten prikken, ik heb dat niet gedaan. Ik heb koperpilletjes gekocht, ik stamp ze fijn en geef die door het voer. Koper moet je niet blijvend toevoegen maar probeer het eens een maand of 2.
Het zal niet ineens gaan, een hoef groeit nou eenmaal langzaam en je moet rekenen op een jaar voor je uit de brand zult zijn. Wat niet wil zeggen dat je nu een sabatical moet. Als Floris goed is lekker rijden.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:08

Wiske2 schreef:
Ben je al bij van Nassau geweest? Ik heb daar goede ervaring mee.


Zo wonen bovenin groningen...

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:11

Je kunt ook niet blijven snijden, het is een keer op

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:18

Aaah wat sneu! Zo'n mooi dier. Veel sterkte met hem!

Hettieheks
Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 22:03

Esmeralda schreef:
Wiske2 schreef:
Ben je al bij van Nassau geweest? Ik heb daar goede ervaring mee.


Zo wonen bovenin groningen...



Inderdaad dus Brabant is voor ons wel heel erg ver reizen.

Mrie, opgeven is ook niet iets wat we zomaar willen doen. Alleen het moet wel zo zijn dat Floris gelukkig en pijnvrij op zijn minst moet kunnen grasmaaien en die periodes zijn nu gewoon echt tekort. We zijn hier al 2 jaar mee aan het tobben :-) Natuurlijk laten we hem niet zomaar inslapen en dat is ook niet iets wat nu in de planning ligt alleen hij moet wel echt pijnvrij kunnen zijn...

REGINA76
Berichten: 2888
Geregistreerd: 02-07-03

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 02:55

Die pech ken ik ook.
Maar ik ga door maar wel met 30+ pony.
De ene na de andere schimmelinfectie treedt naar binnen.
Omdat m'n pony op 25 jarige leeftijd z'n hoef heeft gebroken.
Komt iedere jaar wel minstens 2/3 keer de schimmel terug.
Maar dankzij m'n goede hoefsmid en dierenarts lukt het mij om haar te kunnen en mogen behouden.
Ze is bijna 31 jaar maar voelt zich nog echt jonkie vitaal en fit.
Ze jan als de beste bokken racen.
Dus wat ik wil zeggen geef het niet op.
Ga door iTS je paard met z'n hoofd naar beneden hangt en in een hoekje staat.
Misschien een optie door een grote paddock voor hem te maken om hem daar dagelijks in te doen is dat wat.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 03:04

Oh bah wat naar en verdrietig allemaal zeg...zo'n mooi witte grote lieverd. Heel veel sterkte.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 03:06

Jeetje wat een pech!! Ik duim voor je

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 08:29

Jeetje wat een verhaal. En wat ie hij een prachtig paard zeg!

Die van mij had aan eerst 3, daarna 4 hoeven straalkanker. Zag dat z'n topic al gelinkt was.
Wat ik je aan wil raden is golden paste te gaan geven om hem te ondersteunen en om de zoveel tijd een behandeling, bij mijn knapste sloeg shiatsu enorm aan en ook de cranio sacraal doet m goed.

Sterkte. En heb geduld, dit is helaas echt iets van de heeeel lange adem :(:)

siepjes
Berichten: 326
Geregistreerd: 01-02-11

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 08:34

Mijn paard heeft ook ernstige hoefproblemen - eigenlijk haar hele leven. Op een geven moment ging het niet meer. Ik ben toen ook naar hoofcare - van nassau gegaan. En toen een heel lang traject. Met speciaal beslag loopt ze nu al tijden goed. Heel veel sterkte - het vraagt inderdaad heel veel geduld...

Babbelz

Berichten: 3
Geregistreerd: 22-01-17

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:20

Jeetje wat naar :( sterkte en niet opgeven hoor, komt goed!

zusi2

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-11-10

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:21

Jeetje wat een pech maar wat heeft jou paardje geluk met jou.

Echt super !
Ik zou zelf precies hetzelfde gedaan hebben, maar een hoop ook niet

Heel veel succes en beterschap

AnydayJarig

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:28

Wat een ontzettend knap paard heb je daar! Houdt moed! Veel sterkte en beterschap toegewenst.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Straalkanker en hoefzweren.. Wanneer houd het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:15

Jeetje, wat ontzettend balen! Prachtig paard. Sterkte met de weg die je nog zult gaan...