Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 22:40

Hoi Bokkers,

Mijn pony loopt al een paar dagen niet helemaal lekker, eerst alleen in draf, maar nu ook in stap. Morgenochtend komt de DA (deze vond het geen spoed hebben na aanleiding van het filmpje wat ik appte, zie onderstaand filmpje). Ze eet verder goed en is ook alert, totdat ze moet stappen...

Iemand die er iets in herkent toevallig? Ik loop hier met een zweepje in mijn hand, normaal vliegt ze dan alle kanten op, maar nu is het gewoon te zielig om aan te zien! Echt sloom en ze loopt ook gewoon niet goed...

Ze is in het verleden een keer spierbevangen geweest (ongeveer 4 jaar geleden), lijkt het hier misschien op?

Het filmpje is een beetje donker, sorry!



Alvast bedankt voor jullie reacties, uiteraard zal ik ook even posten wat de DA heeft gezegd.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:12

Is de DA al geweest? Succes!

Rietjee_xx

Berichten: 509
Geregistreerd: 14-02-16

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:16

Nouja, ik wil echt niks zeggen.... lijkt op wat mijn vz pony had! Maar k ben geen dierenarts

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:00

Hoe wordt ze gehouden? 24/7 buiten, op het land, op de paddock, op stal?
Veel paarden lopen gevoeliger met deze kou. Misschien iets in de trant van winterbevangenheid?

http://bokt.digidip.net/visit?url=http% ... genheid%2F
Zie deze link

"Er is geen sprake van laminitis omdat er geen ontsteking van de dermale lamellen plaatsvindt. Winterbevangenheid is een probleem met de doorbloeding van de benen van het paard. De bloedvaten in de hoeven vernauwen doordat er meer cortisol aangemaakt wordt."

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:32

lijkt naar mijn idee op spierbevangen. Maar alleen een DA kan dat echt vaststellen. heeft ze de laatste tijd minder gelopen maar wel het zelfde aantal voer gekregen?

is de DA al geweest? ben wel benieuwd wat daar uitkomt.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:39

Hoefbevangen?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:52

Ik zou ook zeggen spierbevangenheid, zeker omdat ze dat eerder gehad heeft.
Ze loopt heel voorzichtig en de pijn/het ongemak lijkt in haar hele lichaam te zitten.
Hoe ziet de urine eruit? Die is bij spierbevangenheid vaak erg donker.
Temperatuur opgenomen?
Hoe eet/drinkt ze?

Ik zou haar goed warm houden, niet dwingen tot beweging en geen krachtvoer geven (als ze dat al kreeg).
Als de DA niets concreets vindt, dan zou ik aandringen op een bloedtest.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:00

Persoonlijk vind ik haar niet lopen als een hoefbevangen paard. Daarvoor loopt ze te weinig op eieren.
Net als Aksja vind ik het meer lijken alsof ze in haar hele lichaam ongemak heeft.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:07

Zo liep die van mij na het krijgen van een veulen... Eerst veearts erbij gehad en o.a. de buigproef gedaan, maar daar was verder niks bijzonders aan te zien. Toen zei hij: zet haar maar eens een aantal weken op rust (ze deed al niet bijzonder veel). Na 5 weken was ik het wachten zat, want van steeds op rust zetten werd ze ook niet blij. De osteopaat is toen 2 keer geweest en nu is het weg.

horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 21:31

De dierenarts is vandaag geweest. Hij heeft onder andere een buigproef gedaan en haar rug gecontroleerd. Ze reageerde nergens op en hij kon dan ook niets vinden. Ook liep ze weer als een kievit (dierenarts had echt zo iets van... oké waarom ben ik gebeld?), echter wanneer je er een zadel op legt en gaat draven is het nog steeds niet goed... We hebben nu Metacam gekregen en we moeten een week lang 30 minuten per dag met haar stappen. Hopelijk zal ze hier door beter gaan lopen. Daarna mogen we het rijden weer gaan oppakken en mocht ze dan toch nog niet goed lopen dan moet ik er inderdaad een osteopaat bij halen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:36

Past je zadel wel? Knelt het nergens?

horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 21:44

Zou kunnen... misschien ook maar een zadelmaker inschakelen... Ik heb werkelijk waar geen idee. Ze heeft dit zadel nu al 3 jaar en nooit problemen gehad.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:45

Het kan best zijn dat ie dan even opgevuld moet worden. Is ze verder veel veranderd van bouw het afgelopen jaar? Dunner of dikker geworden? Alles kan er aan bijdragen dat het zadel net vervelend voor haar ligt..

horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 21:50

Niet echt veranderd qua bouw. Nog steeds dezelfde dikkie :o Zal volgende week tijdens het rijden even kijken of ze nog steeds slecht loopt. In dat geval ga ik en een osteopaat bellen en de zadelmaker.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:56

hoeveel loopt ze buiten of vrij in de binnenbak op dit moment?
begrijpelijk dat met deze stijfbevroren grond de paarden in toerbeurt kort in de bak kunnen om even de benen te strekken... maar ze worden wel flink stijf.. zelfs als je een uurtje per dag beweging geeft staan ze nog te lang op stal.. kun je op dit moment vrij weinig aan doen tenzij je een enorm vlak stukje grond hebt dat niet zoals mijn paddock mijnenveld is veranderd omdat het zo vreselijk nat was direct voor de vorst. als hij buiten op een bevroren paddock heeft gestaan kan hij zich ook gemakkelijk wat verstapt hebben..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:57

Het hoeft niet altijd je paard te zijn die verandert. De kussens van je zadel veranderen in de loop van de tijd ook.

Ik zou overigens zoveel mogelijk vrije beweging geven, maar wel op een vlakke (bij voorkeur zachte) bodem. Rust roest.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:31

horses1990 schreef:
De dierenarts is vandaag geweest. Hij heeft onder andere een buigproef gedaan en haar rug gecontroleerd. Ze reageerde nergens op en hij kon dan ook niets vinden. Ook liep ze weer als een kievit (dierenarts had echt zo iets van... oké waarom ben ik gebeld?), echter wanneer je er een zadel op legt en gaat draven is het nog steeds niet goed... We hebben nu Metacam gekregen en we moeten een week lang 30 minuten per dag met haar stappen. Hopelijk zal ze hier door beter gaan lopen. Daarna mogen we het rijden weer gaan oppakken en mocht ze dan toch nog niet goed lopen dan moet ik er inderdaad een osteopaat bij halen.



Zo'n pony heb ik ook, daar moet je dierenarts wel doorheen kunnen kijken.
Ze stond een paar jaar terug op 3 benen, gefilmt hoe ze hinkte naar stal en op het moment dat de dierenarts het erf op reed zette ze zo dat poot weer op de grond.

Sterkte.

elinefoto
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:28

het zou heel goed hoefbevangen kunnen zijn. Ik ben geen dierenarts ofzo, maar de pony van een meisje op stal had het ook!

horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:08

Inmiddels loopt ze nog steeds goed. Vandaag in de paddock ook weer aan het rondrennen... wellicht dat het dan toch aan het zadel ligt... Aanstaande zaterdag gaan we het zadel er weer op leggen (op advies DA). Ben benieuwd hoe ze dan loopt...

horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:36

Voor de mensen die zich afvragen hoe ze wordt gehouden... ze staat twee uur per dag in de paddock met haar beste vriendje (tenzij ik heel fanatiek met haar bezig ben geweest). Meer kan helaas niet, sta in de randstad en ben al meerdere keren verhuisd naar een ander plekje, maar beter als dit kan ik haar niet bieden hier in de Randstad :( Ben al van een stalhuur van € 150 naar € 330 gegaan per maand om haar een beter plekje te bieden. In de zomer staat ze in de nacht op het land en overdag op stal. Dit vanwege de waarschuwing van de DA dat ze niet onbeperkt op het land mag... Wellicht dat dit toch te weinig is? Wanneer ze goed loopt, krijgt ze wel ook naast de paddock minimaal 1 uur per dag beweging (voor de menwagen of onder het zadel). Mijn opa is toevallig een boer in Berkenwoude met heel veel land en ook twee andere paarden. Mocht het echt niet meer gaan dan verhuis ik haar en laat ik haar lekker haar oude dag slijten met die twee ander paarden (welke ook wel alleen 's nachts op stal staan). Ze is nu bijna 20.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:31

Ik woon zelf in Delft en pony's staan in Bleiswijk 24/7 buiten met vriendjes. Het bestaat dus echt! Hoop dat je snel de oorzaak vindt, heel veel succes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:35

24/7 is ook niet zaligmakend hoor, ik heb die van mij na een paar jaar 24/7 buiten nu weer deels op stal staan en ze zien er een stuk beter uit. Daarnaast krijgen ze nu ook meer regelmaat in hun beweging want dat was in de winter gewoon niet mogelijk.
Voor mij nooit meer 24/7 buiten, ts ik vind dat je heel erg je best doet!

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:36

Ik bedoel natuurlijk wel 24/7 buiten met de juiste voorzieningen. Dus genoeg plek om droog te liggen, te rennen/spelen/lopen en genoeg ruwvoer. 24/7 buiten in een modder paddock van 10x10 wordt inderdaad geen enkel paard gelukkig van (ik bedoel hiermee dus niet dat jij je paard zo hield, maar je begrijpt het verschil).

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Pony loopt niet goed, herkent iemand dit misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:38

Hmm 21 uur per dag op stal, tja dat is wel veel.
Met die leeftijd kunnen natuurlijk ook kleinere probleempjes als lichte artrose mee gaan spelen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:36

Bliksem schreef:
Ik bedoel natuurlijk wel 24/7 buiten met de juiste voorzieningen. Dus genoeg plek om droog te liggen, te rennen/spelen/lopen en genoeg ruwvoer. 24/7 buiten in een modder paddock van 10x10 wordt inderdaad geen enkel paard gelukkig van (ik bedoel hiermee dus niet dat jij je paard zo hield, maar je begrijpt het verschil).



Zeker begrijp ik het verschil.
Ik had ze buiten, open schuilstal met bodembedekking, deels verharde uitloop en deels zand en natuurlijk gras. 24/7 beschikking over kwalitatief goed ruwvoer maar geen haar op mijn hoofd die ooit zo weer paarden gaat houden.

Je bent veel meer tijd kwijt met mesten, ze konden in mijn geval niet geschoren worden daar en stonden dus noodgedwongen de hele winter stil en ik maar ploeteren daar.
Nu staan ze overdag deels buiten en 's nachts binnen (en in de zomer 24/7 buiten), ze zijn weer helemaal happy aan het werk, zitten mooi in de bespiering en zijn minstens zo blij als toen ze buiten stonden.
Paarden houden is ook een stukje management en dat was gewoon voor mij en mijn beesten niet haalbaar met 24/7 buiten.
Daarmee zeg ik niet dat 24/7 buiten niet goed is maar er word altijd maar gedaan alsof het fantastisch is en je niet beter kan maar soms is het echt niet beter.
En ja, ik ben nog van de generatie (oliebol ben ik al zo oud) dat toen ik mijn pony net kocht dat ze toen binnen stonden tenzij je er zelf was om hem buiten te zetten.
En geloof het of niet maar dat soort stallen bestaan nog steeds :j ook niet mijn keuze maar het is er. Ik denk dat TS het helemaal niet slecht heeft voor in de randstad.