Wanneer zadel erop?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
eqxsam
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-06-16

Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 17:05

Hoi! Ik heb een shetlander van 2, word in mei 3 jaar. Netjes meelopen, stilstaan etc heeft ze al aardig onder de knie. Maar nu vraag ik me af wanneer ik een keer het zadeltje (boomloos) erop mag doen en stukje lopen/ longeren. En wanneer ze mag wennen aan het hoofdstel en bitje. Alvast bedankt!


Esther_r20

Berichten: 2410
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:11

Ik zou in de zomer laten wennen aan zadel/bitje . Alles onbelast. Speelse manier laten wennen. En dan volgend jaar voorjaar licht gaan belasten. Neem je tijd

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:24

Omdat HAW bedoeld is voor het plaatsen van rijfoto's verplaats ik je topic naar YRT.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:28

Ik zou beginnen als je paard 3 bijna 4 is.

So what if im crazy? The best people are.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:35

Kijk naar jouw paard, wat hij kan en wilt. Sommige paarden zijn er mentaal gewoon nog niet klaar voor, andere paarden willen uitdaging. Zo heb ik momenteel een 2,5 jarige die al zadelmak is, het bit kent en met dubbele lijnen gelongeerd kan worden. Puur omdat hij zo graag wilt werken en uitdaging nodig heeft. Hij leert het dan ook heel snel.

Een ander paard van mij is pas met 3,5 jaar zadelmak gemaakt en toen hij ruim 4 was ingereden. Kan er verschillen dus. Zolang het onbelast is, dus niet rijden, kan het echt geen kwaad.

eqxsam
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-06-16

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 19:17

Ze vind werken leuk! Ik kijk nog even aan hoe ze het longeren oppakt :)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:19

Met vier jaar beginnen met een zadeltje wennen vind ik erg laat. Mijn merrie heb ik met 2.5 al eens een zadel opgelegd en los in de bak wat laten lopen en laten wennen. Daar is niks mis mee :) echt een mens erop gebeurd pas als ze minimaal drie is. Bij mijn vorige ruin begonnen toen hij 2.5 was en pas met 4 jaar erop, hij was er met 3 nog niet aan toe.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:25

Waarom een half jaar van te voren al een zadel? Als je ze went aan allerlei situaties is een zadel totaal niet spannend. Ik zou gewoon rustig een paar weken voor je iemand er op zet beginnen met 3.5 ofzo.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:29

Omdat ze het bewegen van het zadel dan totaal niet spannend meer vinden, net zoals het omdoen van het halster op den duur ook totaal geen spanning meer geeft. Dat gevoel wil ik hebben voor ik ergens op stap. Een betere vraag, waarom zou je het niet doen? Het schept een band je schaad er niemand mee.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 07:02

4 jaar is laat maar dat is alleen maar fijn voor het paard, ik vind minimaal 3. Paarden zijn laat uitgegroeid en sommige leggen met 2 al het zadel al erop en daar ben ik een beetje tegen haha.

So what if im crazy? The best people are.


zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 07:14

Weet dat de meesten er anders over denken ,maar wacht toch nog lekker .Beesie wordt als goed is heel oud ,dus tijd zat .Alleen maar beter voor ruggetje .Als je wilt werken zijn er nog zoveel andere leuke dingen

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 07:23

Ligt heel erg aan het paard .
Mijn pony was met 3 jaar echt puppy. Hebben we geleerd als 4 jarige.
Mijn fries daar in tegen is nu 1.5 jaar en lijkt al bijna volwassen..
Afbeelding

Zadeltje opleggen kan niks kwaad. Leren ze mooi wat van en weegt vrij weinig

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 07:30

Ik heb chameur toen hij bijna drie was voornhet eerst een zadel opgelegd. Zondernsingel gewoon los op zijn rug. Dit.deed.ik 2 a 3 keer per week tot.alle spaning weg was. Daarna singel aan een kant vast zonder vast te maken en dit herhaald tot de spanning weg was. Toen vast gemaakt op het 1ste gaat en dit herhaald. Iedere.keer als de.spanning weg was een gaatje strakker. Dit heb ik een paar maanden gedaan en toen dat helemaal klaar was heb ik hem.er.mee losgegooid in de binnenbak. Nooit een reactie gegeven erop. Het inrijden is ook heel soepel verlopen. Alles.spelenderwijs

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 10:43

Arabier schreef:
4 jaar is laat maar dat is alleen maar fijn voor het paard, ik vind minimaal 3. Paarden zijn laat uitgegroeid en sommige leggen met 2 al het zadel al erop en daar ben ik een beetje tegen haha.

Waarom ben je daar op tegen? Daar moet je toch een argument voor hebben?

Afbeelding

Ze vind het niet eng, het weegt amper iets en je schaad ze er niet mee? Ik weet wel dat je er fijnere paarden van krijgt die niet zo snel ergens van staan te kijken bij het inrijden :) ik ervaar het als heel prettig. Ik doe het meestal in het weekend, even opzadelen wat figuurtjes lopen en dan week de rest van de week puppy paard zijn in de weide (24/7). Ze wordt ik april 3 en afgelopen zomer heeft ze voor het eerst gewend aan het zadeltje. Ik ga er pas op zitten als ze minimaal drie is. Maar alles wat ik haar daarvoor kan leren is heel mooi meegenomen. De hoefsmid zegt zelfs iedere keer dat ze zo ontzettend makkelijk is, omdat ze stilstaan enzo ook allemaal al kent. Ik zou het persoonlijk erg eng vinden een groen paard van drie uit de opfok te krijgen, die zijn dan al zo volwassen en niks gewend.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 10:56

Als je er niet op gaat zitten kan zadel in wezen niet zo veel kwaad. Het probleem is dat "met 2 het zadeltje er even op" vaak resulteert in "al eens longeren" en al snel zijn ze hem gewoon aan het zadelmak maken en is ie met 2.5 in gereden en dat vind ik te vroeg voor alle paarden. :) Mentaal en fysiek.
hier staat een bijna 3 jarige (april is ze 3) die heeft een weekje geleden oid eens het zadel op gehad. Ze heeft er even mee los gelopen in de bak, wat gebokt en zichzelf geweest en toen ze weer kalm was heeft ze een snoepje gekregen en heeft ze zich weer bij haar vrienden gevoegd. En daar staat ze nu nog steeds. Daar ga ik eind april rustig mee beginnen kwa zadelmak maken en dan zal ik er naar de zomer toe wel op zitten. Gas, rem en stuur installeren en voor de winter weer de weide op. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 10:57

Arabier schreef:
4 jaar is laat maar dat is alleen maar fijn voor het paard, ik vind minimaal 3. Paarden zijn laat uitgegroeid en sommige leggen met 2 al het zadel al erop en daar ben ik een beetje tegen haha.

En wat is daar erg aan?
Ik vind wennen aan een (strakkere) singel een goed idee.
Dat kan zowel met een zadel als longeersingel.
Dan hebben ze straks een stuk minder enge dingen te leren.

Net zoals oefenen met een deken(tje), is ideaal als er ineens wel 1 op moet.
Dan zijn ze al gewend aan de singels tussen de benen en dat je wat over hun heen "gooit".

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:06

zuma1 schreef:
Weet dat de meesten er anders over denken ,maar wacht toch nog lekker .Beesie wordt als goed is heel oud ,dus tijd zat .Alleen maar beter voor ruggetje .Als je wilt werken zijn er nog zoveel andere leuke dingen

Ja want het beschadigd de rug van het paard om een zadel van nog geen 2 kilo er op te leggen.. :j heb je gezien hoe die dieren spelen? Dat is echt veel belastender dan een zo'n licht engels zadeltje.. die dingen wegen echt niks. Die kan ik zelfs optillen met 2 vingertjes. Een zwaar westernzadel van 10 kilo, ja dat is een ander verhaal.
Er is niks mis mee om een paard te laten wennen aan zadel en hoofstel. Laat het een deel van hun zijn, zodat ze alles echt accepteren voordat je er druk op geeft. Dat kan echt wel vanaf 1,5 jaar imo. T werken zelf wel altijd korte periodes omdat ze nog maar kort kunnen concetreren.. zadel en hoofdstel er op/ in laten kan wel een tijd hoor. Dat is verder geen werk.
Ik begin meestal met een longeersingel of bareback broncridingzadeltje (maar dat hebben we niet in nl :P ) zodat ze oke zijn met de singel. Daarna een oud zadel die kapot mag en daar laten we ze mee rond lopen voor een uurtje ofzo. Ze mogen eten, rollen, rondrennen, bokken.. wat ze maar willen. Ze staan dus gewoon vrij. Ik was eerst heer verbaast over het rollen en vroeg me af of dit niet heel slecht is voor de rug.. Maar uiteindelijk heb ik er nog nooit een paard slecht door gezien. Een paard rolt niet wanneer het zich niet veilig voelt. Het is dus een goed teken wanneer hij rolt. En daarnaast gaat de singel strakker om de buik wanneer hij op staat. Je kan goed zien hoe hij daar dan op reageert.. Ook gebeurt het wel eens dat het zadel onder de buik draait. Raken ze daar ook meteen aan gewend :D
Zo wordt je paard écht zadelmak normaal gesproken zonder stress.
Met het bit hetzelfde. We doen het gewoon om en laten hem er mee rond lopen. Hij mag gewoon eten of wat hij ook maar wilt. Pas als ze het bit in de mond geaccepteerd hebben, beginnen we met flexing..

Ney
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:30

Zadel erop leggen kun je naar mijn mening het beste niet vroeger dan 1,5 doen, liever nog ouder en ze geleidelijk aan laten wennen aan het zadel.
Inrijden hangt er vanaf of je paard er klaar voor is en of ze al volgroeid zijn. Zo zijn IJslanders meestal pas bij een jaartje 5/6 volgroeid. Voor het inrijden zou ik eerst alvast wat spieren kweken zodat je meteen een passend zadel kunt kopen en het niet zo is dat als je paard eenmaal spieren heeft opgebouwd dat je een nieuw zadel nodig hebt.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:34

Wauw, sorry, maar een paard leren dat het mag rollen met een zadel op klinkt in mijn oren als een van de meest onverstandige en daarnaast gevaarlijkste dingen. Hoe ga je hem straks afleren dat het niet mag rollen met een mens erop. Daarnaast vindt ik een uurtje rondlopen met een zadel erop geen korte periode. Mijn 7 jarige loopt een uur met het zadel op in training. Met korte periodes doelt men eerder op 10/15 minuten.
Maargoed, iedereen doet het op zijn eigen manier. Maar rollen op met een zadel vindt ik echt een no-go. Mooi dat je er nooit een paard slechter van hebt zien worden, maar ik vermoed dat je geen röntgen ogen hebt.. Dus om dit te adviseren is niet heel verstandig. Dat je het zelf doet moet je natuurlijk zelf weten.

Ik ben ook van mening dat er voor 3,5 jaar (die van mij was ruim 4) een paard niet ingereden moet te worden. Of hij er nou wel of niet klaar voor is mentaal en/of fysiek. Er zijn voldoende dingen die je met een paard kan doen als je uitdaging wilt bieden. Paarden worden vanaf hun 4e jaar tot hun (in een goed geval) 20e bereden. Laat het paard zijn eerste 3,5 jaar lekker paard zijn joh. De rest van zijn leven kan/moet hij nog werken.

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:36

Mijn merrie is met 4 a 4,5 pas zadelmak gemaakt/ ingereden. Ze is nu 4 maanden onder het zadel (zadelmak maken erbij ingenomen) en wordt in juni 5. Het ligt dus inderdaad heel erg aan wanneer je paardje er klaar voor is.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:44

Eight schreef:
Omdat ze het bewegen van het zadel dan totaal niet spannend meer vinden, net zoals het omdoen van het halster op den duur ook totaal geen spanning meer geeft. Dat gevoel wil ik hebben voor ik ergens op stap. Een betere vraag, waarom zou je het niet doen? Het schept een band je schaad er niemand mee.


Een band scheppen en bomproof maken kan op 101 andere manieren.
Niet omdat als het zadel er toch ligt je er ook wel even een paar seconden op kan gaan zitten. En och dan kijken we even of een stapje ook goed gaat. Jeetje dat gaat goed laten we een bosritje maken. Oja ze is pas 2 maar ja ze vind het zo leuk -O-

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:48

Ik ben van mening dat een zadeltje (zonder ruiter natuurlijk!) minder belastend is dan longeren. Heb er hier één die als jaarling altijd door de omheining glipte om naast zijn grote vriend te gaan staan als die opgezadeld werd. Dan legde ik voor de fun es paar seconden het zadel op zijn rug, bleef ie doodleuk staan. Of het een voordeel is voor het zadelmak maken? Geen idee, hij is bijna 7 en nog niet ingereden, vooral omdat ik geen tijd/haast heb, en teveel paarden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:27

Azmay schreef:
Eight schreef:
Omdat ze het bewegen van het zadel dan totaal niet spannend meer vinden, net zoals het omdoen van het halster op den duur ook totaal geen spanning meer geeft. Dat gevoel wil ik hebben voor ik ergens op stap. Een betere vraag, waarom zou je het niet doen? Het schept een band je schaad er niemand mee.


Een band scheppen en bomproof maken kan op 101 andere manieren.
Niet omdat als het zadel er toch ligt je er ook wel even een paar seconden op kan gaan zitten. En och dan kijken we even of een stapje ook goed gaat. Jeetje dat gaat goed laten we een bosritje maken. Oja ze is pas 2 maar ja ze vind het zo leuk -O-

Je weet dat zadel er op niet betekent dat je verplicht er in moet gaan zitten he?
Hier heeft de jonge ook al een zadel op gehad ondanks dat ze nog drie moet worden maar daar kwam verder niks bij kijken kwa werk. Zadel op, singel er rond en los in de bak. Stond er alleen bij om te voorkomen dat ze er mee zou rollen. Meer niet.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:29

Ayasha schreef:
Je weet dat zadel er op niet betekent dat je verplicht er in moet gaan zitten he?
Hier heeft de jonge ook al een zadel op gehad ondanks dat ze nog drie moet worden maar daar kwam verder niks bij kijken kwa werk. Zadel op, singel er rond en los in de bak. Stond er alleen bij om te voorkomen dat ze er mee zou rollen. Meer niet.

Klopt, maar er zijn genoeg mensen die niet kunnen wachten.
Als mensen vragen hoe jong een paard een zadel op mag ben ik daar toch altijd tamelijk bang voor.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:34

Zadel erop kan verder niet zoveel kwaad maar heeft naar mijn idee ook geen toegevoegde waarde omdat een half jaar of zelfs een jaar voor het echte werk al aan te wennen. Die van mij heeft het zadel nooit als een probleem ervaart en ik denk dat ze hem maar een keer of 4 voor het rijden op gehad heeft. Ene paard heeft wat meer tijd nodig dan het andere maar een groen paard heeft daar echt geen maand voor nodig om aan te wennen. Dus persoonlijk zie ik het als overbodig om ver van te voren te beginnen maar verder zal het geen kwaad kunnen.
Mijne is pas tegen de 4 jaar ingereden en dus ook pas net van te voren een zadel opgekregen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers