Vrachtwagen met B rijbewijs of trailer combinatie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolevdveen
Berichten: 52
Geregistreerd: 28-02-15

Vrachtwagen met B rijbewijs of trailer combinatie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 18:29

Hallo bokkers,

Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar... Met het oog op de toekomst ( tweespan shetanders (wedstrijd?) mennen) zit ik enorm te twijfelen welke combinatie ik nou moet nemen.. Ik heb verschillende opties bedacht maar zal graag de ervaringen van anderen willen horen:
Optie 1: 2 paards vrachtwagentje welke met B rijbewijs te besturen is en waar ik 2 shetlanders en een marathonwagen tegelijk in kan vervoeren.
Optie 2: Zo'n hati pony mentrailer (weet ik de prijs nog niet van), geschikt voor 2 shetlanders en voorop koetsenframe.
Optie 3: Nu een degelijke 1.5 paards trailer kopen en als de tijd van het tweespan rijden daar echt is, een bus kopen zodat de pony's in de trailer kunnen en de wagen achterin in de bus.

Mij lijkt zo'n vrachtwagentje wel ideaal, alles past er in 1 keer in en het staat allemaal veilig en droog. Het enige wat mij tegenhoudt is het feit dat ik niet weet wat duurder zou zijn.. ( Onderhoud, brandstof, aanschafprijs etc).

Wat zijn jullie ervaringen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:38

Die vrachtwagentjes hebben toch een tussenschot? Hoe krijg je daar een koets en 2 pony's in?

Volgens mij kan je beter een ponytrailer aankopen en een bus waar de koets in kan. En gewoon goed de gewichten in de gaten houden, denk dat je aardig in de buurt van 3500kg komt. Die koetsen wegen ook best wat.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:40

Er is een vrij recent topic van iemand die een bus gekocht heeft en daar zelf een veewagentje van maakt, met plaats voor 2 ponies en een koets. Kan m zo snel niet terug vinden op mijn kleine telefoontje, maar misschien een idee?

nicolevdveen
Berichten: 52
Geregistreerd: 28-02-15

Re: Vrachtwagen met B rijbewijs of trailer combinatie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 18:48

@varekaj, ja en nee, ik vermoed dat die met wat handigheid wel te verplaatsen/ er uit te halen zijn dus daar ben ik niet zo bang voor. Het gaat mij echt puur om de kosten aan elkaar af te wegen..

@gamblerscup, bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of ik dat kan vinden maar denk niet dat ik die moeite wil nemen aangezien het geheel dan ook nog weer opnieuw gekeurd moet worden.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:48

Kijk anders ook even in topics over welke vrachtwagentjes je met je B rijbewijs überhaupt MAG rijden. Bokker Ikke weet daar veel van.
Nu denk ik dat het met shetlanders en een kar wel meevalt met gewichten, maar 't is wel iets om over na te denken. Sommige vrachtwagentjes hebben echt heel weinig laadvermogen (400kg ga jij ook overheen zitten met twee shetten, twee mensen & een kar).

Ik zou gaan voor zo'n trailer met koetsenframe.

Verder: moet je een aparte auto kopen? Of heb je al een beetje een trekauto?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:30

De huidige wagentjes hebben al een volledig ingerichte laadbak. Daar moet je dan toch ook aan verbouwen? Of wil je een soort verhuiswagen op B rijbewijs aankopen en inrichten? Want zo een gebakje dat al kant en klaar is, daar krijg je echt geen koets in met 2 shetten. Heb al aantal keer zoiets gehuurd voor ik eigen bakje en later trailer met auto en BE haalde. Behalve het discutabele laadvermogen zijn ze vaak best krap hoor.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:45

[TAO] [VOLG] het maken van mijn pony-menbus
Het "ombouwtopic"

Dit is soort van de enige, werkende oplossing.
Dit werkt met pony's en een niet te zware kar. De commercieel gebouwde wagen zijn niet geschikt, tenzij je er eentje op bestelling laat bouwen (dito kosten).

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Vrachtwagen met B rijbewijs of trailer combinatie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:49

Als je budget dit aankan, zou ik gaan voor een 2-paardsvrachtwagentje (van een professionele ombouwer) en erachter een open aanhangwagen voor je koets.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:55

Het had mijn topic kunnen zijn.

Ik heb een auto waar mn oude wagen in kon, maar geen 125 spoorbreedte in paste dus kon geen wagen voor (mini) marathon in. Maar was het aan en afkoppelen helemaal zat.
Dus heb mijn hati zonder frame ingeruild voor een andere pony - trailer met koetsframe. Ik ben er helemaal blij mee. Er is geen hele grote trek auto voor nodig.

Voor je wagen in je auto heb je echt een flinke bus nodig wil je de gemiddelde recreatie marathon wagen er in kwijt kunnen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:57

Ik herinner me wel dat onze enkelspan marathonkoets in onze oude trailer kon qua spoorbreedte. Maar geen flauw idee of er nog een shet bij kon. Laat staan 2.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:06

ikke schreef:
[TAO] [VOLG] het maken van mijn pony-menbus
Het "ombouwtopic"

Dit is soort van de enige, werkende oplossing.
Dit werkt met pony's en een niet te zware kar. De commercieel gebouwde wagen zijn niet geschikt, tenzij je er eentje op bestelling laat bouwen (dito kosten).

Jaaaa, deze bedoelde ik!

TS, het keuren is echt het meeste werk niet. Het ombouwen, dat wel :')

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:25

Vrachtwagens betaal je wegenbelasting voor, trailers niet. Je kan geloof ik wel een gereduceerd tarief aanvragen. Maar daarnaast heb je waarschijnlijk toch nog een andere auto nodig want je gaat niet met je paardenvrachtwagen boodschappen doen of op vakantie. Dus dan heb je weer dubbel wegenbelasting enzo.

Ik zou zelf persoonlijk liever gaan voor een knappe trekauto en een trailer met koetsenframe of een trailer die groot genoeg is voor de marathonwagen. Ik heb zelf een ruime tweepaardstrailer (zonder koetsenframe) met verlaagde stangen voor mijn pony. Ik heb op dit moment alleen 2 tweewielers, maar een marathonwagen zou er ook in passen. Dan zou je wel wat moeten aanpassen, zodat de wagen voorin kan staan en daarachter in de breedte de pony's. Zijn meerdere die het zo doen en dat zou ik zelf ook doen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:43

Jelleee schreef:
Vrachtwagens betaal je wegenbelasting voor, trailers niet. Je kan geloof ik wel een gereduceerd tarief aanvragen. Maar daarnaast heb je waarschijnlijk toch nog een andere auto nodig want je gaat niet met je paardenvrachtwagen boodschappen doen of op vakantie. Dus dan heb je weer dubbel wegenbelasting enzo.

Ik zou zelf persoonlijk liever gaan voor een knappe trekauto en een trailer met koetsenframe of een trailer die groot genoeg is voor de marathonwagen. Ik heb zelf een ruime tweepaardstrailer (zonder koetsenframe) met verlaagde stangen voor mijn pony. Ik heb op dit moment alleen 2 tweewielers, maar een marathonwagen zou er ook in passen. Dan zou je wel wat moeten aanpassen, zodat de wagen voorin kan staan en daarachter in de breedte de pony's. Zijn meerdere die het zo doen en dat zou ik zelf ook doen.

Nee, die knappe trekauto rijdt gratis.....

Een Volvo V70 is best een knappe trekauto in de wat beter gemotoriseerde versie maar of je maar wel even 900 euro per jaar wegenbelasting wil aftikken (benzine-versie).

Als ik dat afzet tegen de kosten van de vrachtauto (19 ton treingewicht) a 145 euro (kwarttarief, inderdaad) dan weet ik het nog niet zo net. Zeker als je eigenlijk die grote auto helemaal niet nodig hebt.

Er zijn nogal wat individuele factoren die bepalend zijn voor je keuze.

Zou je die grotere, knappe, trekauto toch al willen rijden (vrije keuze) dan is een passende trailer inderdaad de goedkoopste oplossing.
Heb je in het dagelijks leven eigenlijk genoeg aan een Pinda, dan is zo'n bus niet eens een rare keuze.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Vrachtwagen met B rijbewijs of trailer combinatie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:20

Ik zeg nergens dat zo'n auto gratis rijdt (zou wel fijn zijn overigens!) of dat dat goedkoper is. Wel zou ik er zelf voor kiezen om het bij 1 voertuig te houden, dus inderdaad een knappe trekauto. In plaats van een vrachtwagen en een andere auto er nog bij.

Wat een knappe trekauto is ligt ook weer helemaal aan de trailer die je zou willen. Een hati pony trailer is een ander verhaal als een grote tweepaardstrailer.

SunNDLM
Berichten: 713
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: "Quaedamme"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:44

misschien is het handig om jezelf af te vragen wat voor wedstrijden je wilt gaan rijden. Wil je alleen eendaagse dressuur en vaardigheidswedstrijden rijden of op termijn ook samengestelde wedstrijden? Als je ook samengestelde wedstrijden wilt gaan rijden dan moe je ook nadenken over de mogelijkheid om je pony's te laten overnachten namelijk.

Wijzelf hebben een tweespan Welsh pony's en maken gebruik van een B rijbewijs vrachtwagen. In onze vrachtwagen kunnen 3 pony's en een marathonwagen en op de vrachtwagen kunnen we 2 boxen maken voor tijdens de wedstrijden. Die gebruiken we tijdens de samengestelde wedstrijden maar ook tijdens eendaagse wedstrijden als we lang aanwezig zijn. Voor de pony's is het fijn als ze een beetje rond kunnen draaien ipv hutje mutje op stand staan...

Persoonlijk vind ik een vrachtwagen fijner dan een trailer. Ik heb ook een enkelspan paard en die past niet in de vrachtwagen in verband met de hoogte. Daarmee moet ik dus altijd op stap met de trailer. Het grootste nadeel vind ik nog wel dat ik mijn spullen altijd in de kofferbak van de auto moet vervoeren en de auto dus ook een "naar paarden stinkende" wagen wordt.

Verder is het denk ik vooral financieel waar je over na moet denken. Heb je al een E rijbewijs? En een auto die een trailer mag trekken? Moet je die auto delen? Zo ja, is die auto altijd beschikbaar als jij 'm nodig hebt voor de paarden?

Wij hebben een vrachtwagen ongeveer gelijk aan deze afmetingen en laadvermogen. http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=28. Voorin staat de kar met daarnaast de spullen. Dichtbij de klep staan de pony's overdwars. Tip is wel om de pony's altijd als laatste te laden. Mocht er ooit iets gebeuren dan hoef je niet eerst de kar uit te laden voordat je bij de paarden kan!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:20

SunNDLM schreef:
misschien is het handig om jezelf af te vragen wat voor wedstrijden je wilt gaan rijden. Wil je alleen eendaagse dressuur en vaardigheidswedstrijden rijden of op termijn ook samengestelde wedstrijden? Als je ook samengestelde wedstrijden wilt gaan rijden dan moe je ook nadenken over de mogelijkheid om je pony's te laten overnachten namelijk.

Wijzelf hebben een tweespan Welsh pony's en maken gebruik van een B rijbewijs vrachtwagen. In onze vrachtwagen kunnen 3 pony's en een marathonwagen en op de vrachtwagen kunnen we 2 boxen maken voor tijdens de wedstrijden. Die gebruiken we tijdens de samengestelde wedstrijden maar ook tijdens eendaagse wedstrijden als we lang aanwezig zijn. Voor de pony's is het fijn als ze een beetje rond kunnen draaien ipv hutje mutje op stand staan...

Persoonlijk vind ik een vrachtwagen fijner dan een trailer. Ik heb ook een enkelspan paard en die past niet in de vrachtwagen in verband met de hoogte. Daarmee moet ik dus altijd op stap met de trailer. Het grootste nadeel vind ik nog wel dat ik mijn spullen altijd in de kofferbak van de auto moet vervoeren en de auto dus ook een "naar paarden stinkende" wagen wordt.

Verder is het denk ik vooral financieel waar je over na moet denken. Heb je al een E rijbewijs? En een auto die een trailer mag trekken? Moet je die auto delen? Zo ja, is die auto altijd beschikbaar als jij 'm nodig hebt voor de paarden?

Wij hebben een vrachtwagen ongeveer gelijk aan deze afmetingen en laadvermogen. http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=28. Voorin staat de kar met daarnaast de spullen. Dichtbij de klep staan de pony's overdwars. Tip is wel om de pony's altijd als laatste te laden. Mocht er ooit iets gebeuren dan hoef je niet eerst de kar uit te laden voordat je bij de paarden kan!

Dan vind ik de wagen van Toydol toch practischer en door z'n lagere opbouw rijdt ie waarschijnlijk ook stabieler, bij iets meer laadvermogen (de wagen van Toydol is hier en daar een tikkie overmaats uitgevoerd).


Jelleee schreef:
Ik zeg nergens dat zo'n auto gratis rijdt (zou wel fijn zijn overigens!) of dat dat goedkoper is. Wel zou ik er zelf voor kiezen om het bij 1 voertuig te houden, dus inderdaad een knappe trekauto. In plaats van een vrachtwagen en een andere auto er nog bij.

Wat een knappe trekauto is ligt ook weer helemaal aan de trailer die je zou willen. Een hati pony trailer is een ander verhaal als een grote tweepaardstrailer.

Oftewel: het ligt helemaal aan elke individuele situatie.

Ik heb mijn vorige vrachtwagen ook een tijd gebruikt voor dagelijks verkeer. Gaat prima met zo'n overmaatse bus, soortgenoot van deze: http://link.marktplaats.nl/m1125960860 in een 5600kg uitvoering.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Vrachtwagen met B rijbewijs of trailer combinatie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:24

Wij hebben zo'n vrachtwagen die met een gewoon rijbewijs bestuurd kan worden. Er kunnen bij ons 2 D-pony's in en een menwagen met 4 wielen. Is echt ideaal. Als we wel eens naar het bos gaan, gaan er 2 pony's en een paard van 1.70 in met aanhanger erachter voor de wagen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:38

savannah030x schreef:
Wij hebben zo'n vrachtwagen die met een gewoon rijbewijs bestuurd kan worden. Er kunnen bij ons 2 D-pony's in en een menwagen met 4 wielen. Is echt ideaal. Als we wel eens naar het bos gaan, gaan er 2 pony's en een paard van 1.70 in met aanhanger erachter voor de wagen.

Dat zal qua gewicht nooit uitkomen, denk dat het niet is toegestaan. :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Vrachtwagen met B rijbewijs of trailer combinatie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:53

Ik had een hati ponytrailer met koetsenframe :) beginnen bij 4500 euro dacht ik. Maar de prijs kan je bij hem opvragen want ik had wat extra opties erop laten bouwen.

Ideaal lichtgewicht. Makkelijk te handelen in je eentje en fijn in gebruik. En je hebt er geen gigantische trekauto voor nodig. Max 1300 totaalgewicht. Leeggewicht met schot was 540 kilo.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:22

gekvanfleur schreef:
savannah030x schreef:
Wij hebben zo'n vrachtwagen die met een gewoon rijbewijs bestuurd kan worden. Er kunnen bij ons 2 D-pony's in en een menwagen met 4 wielen. Is echt ideaal. Als we wel eens naar het bos gaan, gaan er 2 pony's en een paard van 1.70 in met aanhanger erachter voor de wagen.

Dat zal qua gewicht nooit uitkomen, denk dat het niet is toegestaan. :)


Toch doen we het :) En het gaat prima.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:35

savannah030x schreef:
gekvanfleur schreef:
Dat zal qua gewicht nooit uitkomen, denk dat het niet is toegestaan. :)


Toch doen we het :) En het gaat prima.

Maar MAG het ook?? Als in: wat weegt dat setje daadwerkelijk, met name met dat grote paard erop?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:42

Ik ben van de bus, met shetlanders zou ik die keuze absoluut nog een keer maken.

Omkeuren is 40 euro en echt de moeite niet, het hoeft alleen maar aannemelijk te zijn dat er pony's in staan, bij mij is de laadplank niet eens open geweest :D kost je 30 minuten en 40 euro.

Ik had hiervoor een omgebouwde pony trailer (dat was goedkoper dan een hati) en een 4x4 trekauto (lichter dan dikke station en dus goedkoper in wegenbelasting)

Voordelen bus: geen aanhanger, dus veiliger, rijdt prettiger, keert sneller, je mag harder, pony's staat stabieler, koets staat binnen en droog en achter slot.
Belasting kwart tarief
Met meerdaagse wedstrijden trekhaak nog vrij voor caravan/vouwwagen, eventueel zelfs nog paardentrailer achter te hangen.
Ik ga dit seizoen kijken of ik de pony gewoon op de wagen kan stallen in de nacht, dat scheelt een hoop gedoe. Trailer kon dat sowieso, maar die was groter van binnen.

Qua (ongeveer) kosten was:
Trailer
-1500 aanschaf en 800 ombouw dus 2300, aanschaf benzine 4x4 trekauto 4000, dus 6300. Wegenbelasting 161 euro per kwartaal. Reed 1 op 10, dus 2900 brandstofkosten bij 20.000

Bus
- 5000 aanschaf en 1700 ombouw, dus 6700. Wegenbelasting 177 euro per kwartaal en rijdt 1 op 15 op diesel dus 1573 euro brandstof kosten.

Onderhoud is vergelijkbaar.

Ik rijd overigens met mijn bus gewoon elke dag. Waarom niet? Hij rijdt prima en zo onzuinig is die niet.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 00:47

Of dat mag weet ik niet. Ik rijd altijd alleen maar mee. Maar de bestuurder en tevens de eigenaresse van de paarden zal het wel weten neem ik aan. En zij doet niet dingen die niet verantwoordelijk zullen zijn.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 01:07

savannah030x schreef:
Of dat mag weet ik niet. Ik rijd altijd alleen maar mee. Maar de bestuurder en tevens de eigenaresse van de paarden zal het wel weten neem ik aan. En zij doet niet dingen die niet verantwoordelijk zullen zijn.

Ergens geloof ik niet dat ze weten wat de regels zijn. Ze zitten geheid boven de toegestane max MTM en dan ben je de sjaak als er wat gebeurt.
Er rijden heel wat mensen illegaal rond in die Bwagens.

SunNDLM
Berichten: 713
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: "Quaedamme"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:51

ikke schreef:
SunNDLM schreef:
misschien is het handig om jezelf af te vragen wat voor wedstrijden je wilt gaan rijden. Wil je alleen eendaagse dressuur en vaardigheidswedstrijden rijden of op termijn ook samengestelde wedstrijden? Als je ook samengestelde wedstrijden wilt gaan rijden dan moe je ook nadenken over de mogelijkheid om je pony's te laten overnachten namelijk.

Wijzelf hebben een tweespan Welsh pony's en maken gebruik van een B rijbewijs vrachtwagen. In onze vrachtwagen kunnen 3 pony's en een marathonwagen en op de vrachtwagen kunnen we 2 boxen maken voor tijdens de wedstrijden. Die gebruiken we tijdens de samengestelde wedstrijden maar ook tijdens eendaagse wedstrijden als we lang aanwezig zijn. Voor de pony's is het fijn als ze een beetje rond kunnen draaien ipv hutje mutje op stand staan...

Persoonlijk vind ik een vrachtwagen fijner dan een trailer. Ik heb ook een enkelspan paard en die past niet in de vrachtwagen in verband met de hoogte. Daarmee moet ik dus altijd op stap met de trailer. Het grootste nadeel vind ik nog wel dat ik mijn spullen altijd in de kofferbak van de auto moet vervoeren en de auto dus ook een "naar paarden stinkende" wagen wordt.

Verder is het denk ik vooral financieel waar je over na moet denken. Heb je al een E rijbewijs? En een auto die een trailer mag trekken? Moet je die auto delen? Zo ja, is die auto altijd beschikbaar als jij 'm nodig hebt voor de paarden?

Wij hebben een vrachtwagen ongeveer gelijk aan deze afmetingen en laadvermogen. http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=28. Voorin staat de kar met daarnaast de spullen. Dichtbij de klep staan de pony's overdwars. Tip is wel om de pony's altijd als laatste te laden. Mocht er ooit iets gebeuren dan hoef je niet eerst de kar uit te laden voordat je bij de paarden kan!

Dan vind ik de wagen van Toydol toch practischer en door z'n lagere opbouw rijdt ie waarschijnlijk ook stabieler, bij iets meer laadvermogen (de wagen van Toydol is hier en daar een tikkie overmaats uitgevoerd).


Tja zo ieder z'n mening. Persoonlijk vind ik de bus van Toydol te klein en te weinig mogelijkheden hebben. Wij hebben een laadvermogen van 1200 kilo dus met twee pony's en onze kar zitten we altijd goed (2x 275 + 180 = 730 kg). Wij kunnen m ombouwen tot twee boxen, drie pony's en een tweespanwagen, twee pony's en de vierspanwagen, twee marathonwagens en een pony. Wij hadden vroeger een indeling zoals toydol en daarbij sprongen alle pony's over het schot waardoor de marathonwagen zwaar beschadigd raakte. Voor ons een duidelijke boodschap dat de pony's liever niet achterwaarts reizen (omdat dus 3 en niet maar 1 pony dat grapje uithaalde en meerdere malen...). Voordat wij de indeling naar onze smaak hebben ingericht bestond onze wagen uit een zadelkamer, drie stands waarbij de pony's achteruit reizen en ruimte voor een marathonwagen.