Na spierafname zadel niet meer passend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

Na spierafname zadel niet meer passend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 20:15

Mijn paard heeft vanwege een blessure drie maanden stil gestaan en nu zijn we sinds +/- zes weken het rijden weer aan het opbouwen.

Een jaar geleden zijn mijn vzh- en springzadel beide gecontroleerd, paard bleek een moeilijke rug te hebben, en na veel zadels passen zijn deze twee 'als beste uit de test gekomen'.

Voordat mijn paard een blessure kreeg was ze volop in training, dus die drie maanden stil staan hebben gezorgd voor behoorlijk wat spierafname. Met het rijden kantelt ze nu af en toe haar hoofd met de neus naar rechts, en wil ze niet lekker los laten. Na het rijden is er soms een drukplek te zien achter haar schoft, (vooral rechts). Ze is net naar de tandarts geweest en dus denk ik dat ze echt last heeft van het zadel. Ik was sowieso al van plan om de zadelmaker weer even langs te laten komen maar ik vraag me af of dat nu slim is aangezien ze niet in haar normale bespiering zit. Aan de andere kant zal ze als het zadel niet goed zit ook niet de goede bespiering ontwikkelen.

Ik zal sowieso eerst nog weer even het springzadel proberen om te kijken of het daarmee ook zo is, maar wat is verder nu slim?

EU-Macoemba: dressuur B+11, L1+1, springen B+21, L+0, SGW B+4, kerstmuts +0


xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Na spierafname zadel niet meer passend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:21

Mijn paard deed precies hetzelfde na een paar maanden stil te hebben gestaan,hij had ook geen spieren meer. Bij hem zat de drukplek vooral links. De zadelmaker is erbij geweest en het lag niet aan het zadel. Mijn paard was scheef in zijn bespiering (de paar spiertjes die hij nog had dan) en tijdens het rijden maakte hij zichzelf scheef om zo toch 'gelijk' te belasten. Hierdoor kwam de drukplek bij zijn schoft. Is overgegaan toen hij meer spieren kreeg. Ik zou je zadel iig laten checken, als het nu wat te smal is kan je zadelmaker kijken of het misschien op te lossen is met een bontje o.i.d.?

listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:36

Hier precies hetzelfde na een lange blessure, opbouwen en hij kreeg rugklachten....niet gek als al zijn bespiering weg is gevallen.
Toen Arno Brandt laten komen en zadel aangepast en samen een plan gemaakt naarmate zijn bespiering weer toeneemt (Hij is nu 3 x aangepast sindsdien)

Tevens rijd ik nu met een Action gelpad om de druk te verdelen en het net wat fijner te maken voor zijn rug.
Hij gaat nu weer als een speer vooruit, evenals zijn bespiering.

Ik zou dit zeker serieus nemen, je paard geeft het ook aan en je ziet zelf een drukplek.
Langer zo doorrijden geeft zeker een rugblessure en dan ben je nog verder van huis....

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 20:44

Marieke, dat zou natuurlijk ook heel goed mee kunnen spelen, ze is inderdaad ook vooral sterk op rechts, maar of dat nou dan komt doordat ze scheef in de bespiering zit of dat het door het zadel komt. Ik denk dat het zadel er in ieder geval een grote rol in speelt, het was namelijk bij de eerste keren er op minder erg dan nu en ik ben zelf juist altijd bezig met rechtrichten. Dat het zadel te smal is denk ik eigenlijk niet, ik zou dan eerder te breed denken, ook omdat ze al een wijde boom heeft en dat zou ik bij haar ook niet zo snel zeggen...

Dit is haar (foto's van deze week)
Afbeelding

En dit is waar de drukplek zit:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ponycrosserr op 26-01-17 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

EU-Macoemba: dressuur B+11, L1+1, springen B+21, L+0, SGW B+4, kerstmuts +0


ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 20:50

@Listiglistje, ik ga in ieder geval eerst nog even met het springzadel proberen en als dat goed gaat dan wacht ik daar nog even mee zodat ze eerst weer wat bespiering opbouwt. Als het daarmee ook niet goed gaat dan haal ik inderdaad de zadelmaker er zo snel mogelijk bij, anders wordt het natuurlijk alleen maar erger en bouwt ze alsnog haar normale bespiering niet op.

Haar bespiering is zoals je op de foto's kan zien ook niet dramatisch, maar wel een stuk minder dan dat het was.

EU-Macoemba: dressuur B+11, L1+1, springen B+21, L+0, SGW B+4, kerstmuts +0

Padoertje
Berichten: 1515
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:55

Waarschijnlijk een combinatie van weggevallen bespiering en scheefheid van het paard. Mijn zadel is in augustus nog nagekeken en lag super. In oktober een blessure en sinds vorige week weer de training mogen oppakken. Zadel (Albion) ligt als een krant en klappert nu zelfs iets aan de achterkant. Voorlopig een bontje eronder en dan opnieuw laten aanmeten als het paard weer iets meer in de spieren zit.

Als je nu al drukplekken hebt, dan moet je zeker niet te lang wachten met nakijken van het zadel of een bontje of pad gebruiken als dat mogelijk is. Als je paard scheef is, dan is het logisch dat je aan 1 zijkant sneller drukplekken of vochtophopingen hebt. Probeer zo recht mogelijk in het zadel te zitten en laat je niet naar 1 kant gooien. Dat scheelt ook al enorm.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.
Binnenkort weer twee fijne 3 jarigen klaar om iemand heel gelukkig mee te maken!

ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

Re: Na spierafname zadel niet meer passend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 21:08

Bedankt @Padoertje, ik zal morgen even longeren en dan zaterdag even kijken met springzadel, als het niet goed gaat laat ik zo snel mogelijk een zadelmaker komen. Met bontjes en zo ben ik ook wat voorzichtig want als het al strak ligt zal het daarmee alleen maar strakker worden toch?

EU-Macoemba: dressuur B+11, L1+1, springen B+21, L+0, SGW B+4, kerstmuts +0

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:31

Afbeelding
Ik bedoelde ook zadel te breed i.p.v. te smal :j
Dit was de drukplek bij mijn paard trouwens.

ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 22:00

Ooh oke, dankje :o
Even zaterdag afwachten, ik hoop dat het met het springzadel goed is.

EU-Macoemba: dressuur B+11, L1+1, springen B+21, L+0, SGW B+4, kerstmuts +0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers