Leerkrachten die zich in mijn verhaal kunnen vinden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Leerkrachten die zich in mijn verhaal kunnen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:10

Hoi Bokt,

Ik worstel al een tijdje met mijn studiekeuze. Ik wil al sinds dat ik geslaagd ben van de middelbare school docent worden. Maar ik ben bang dat ik dat niet kan. Je hoort veel verhalen over de werkdruk in het onderwijs en daarom vraag ik me af of ik er wel geschikt voor zou zijn. Kun je dat van te voren eigenlijk wel inschatten?
Ik vroeg me af of er iemand is die zich in mij herkent. Ik ben gestopt met mijn tweede HBO opleiding en wil nu toch echt mijn droom om in het onderwijs te gaan werken najagen! Ik wil er alleen niet weer in het eerste jaar achter komen dat de opleiding niet bij me past.

Bedankt voor het lezen!

Nado
Berichten: 3350
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Leerkrachten die zich in mijn verhaal kunnen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:31

Ik denk dat je nooit helemaal van tevoren kan inschatten of een werkgebied echt perfect bij je past als je begint aan een studie. Je kunt wel uitsluiten dat er een grote mismatch is.

Waarom wil je docent (VO? PO?) worden? Wat trekt jou daarin aan? Je schrijft dat het je droom is, hoe zie jij de praktische invulling van deze droombaan? Wat weet je eigenlijk van het docentschap? Heb je al eens gekeken of je een dag of wat mee kan lopen op een school om de rol van de docent te ervaren? Heb je al een idee welk vak je zou willen geven?

Je schrijft heel algemeen dat je verhalen hoort over werkdruk. Ja, die is er. Maar die is er ook in andere werkgebieden. Verder zijn doorzettingsvermogen, discipline (denk aan 's avonds nakijken), humor, inlevingsvermogen, flexibiliteit, duidelijk kunnen en durven zijn en creativiteit belangrijke eigenschappen die je nodig hebt. Herken je jezelf daarin?

Als je duidelijker voor ogen hebt wat je precies wil gaan doen, waarom je dat wil gaan doen, wat je moet doen om dat te bereiken en een beter beeld hebt van wat het docentschap inhoudt, dan kan je veel gerichter met docenten gaan praten over de haalbaarheid van zowel de studie als het werkgebied.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:41

De werkdruk in het onderwijs is hoog, maar zoals hierboven al gezegd, dat is in meer vakgebieden zo. Assertiviteit en je eigen grenzen kennen en durven aangeven zijn hierbij belangrijk. Beginnende docenten in het VO (PO weet ik niet) hoeven het eerste jaar wel minder uren te maken en hebben vaak nog geen/niet zoveel taakuren. Daarnaast loop je tijdens je HBO dacht ik ook veel stage (ik heb zelf alleen een jaar 1e graads opleiding gedaan na mijn vakmaster en werkte toen al onbevoegd als docent, dus dat weet ik niet zeker, haha) dus dat geeft al de gelegenheid om een beetje te wennen.

In mijn ervaring moet doceren vooral bij je persoonlijkheid passen, dat scheelt enorm qua hoeveelheid stress. Om het even nogal zwart/wit te zeggen, je moet kunnen dealen met gemiddeld 6 lesuren op een dag opgesloten zitten in een slecht geventileerde ruimte met 30 energiezuigende levensvormen, om dan vervolgens vrij uitgeput nog toetsen te gaan maken/nakijken/administratie bijwerken/extra taken regelen/vergaderen. :Y) En je moet een beetje sterk in je schoenen staan, want leerlingen proberen je graag uit.

Daarentegen is het onderwijs onwijs dynamisch en zijn de meeste dagen een soort achtbaanrit, ik vind dat zelf erg fijn want ik verveel me snel, dus een kantoorbaan is niets voor mij. :Y) De interactie met leerlingen is soms zwaar maar vaak ook fantastisch, het klinkt supercheesy maar als docent kun je écht het verschil maken voor een kind. En daarnaast blijf je zelf ook jong en hip want je wordt altijd op de hoogte gehouden van de laatste memes en trends. :+

Goof

Berichten: 28768
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:42

De werkdruk is enorm. Ik ben soms (vaak) kapot. Echt kapot. Tegelijkrtijd geniet ik, want mijn pubers geven mij iedere dag plezier en lol.
Je kan vooraf echt niet inschatten hoe het zal zijn. Ik raad je aan eens een school (of meerdere) te benaderen met de vraag of je een dag mee mag lopen. Daar staat echt iedereen wel voor open.
In welke regio woon je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:44

Bedankt voor het meedenken en je reactie, ik zal wat duidelijker zijn. Ik heb al meegelopen (op scholen en bij de lerarenopleiding) ik had hier een goed gevoel bij alleen vind ik het lastig om echt ervoor te kiezen. Ik denk dat het komt omdat ik niet weer een misstap wil maken mbt studiekeuze.
Ik wil biologie gaan doen. Ik had het plan om eerst toegepaste biologie te gaan studeren (aan de has) en daarna de kopopleiding tot docent. Alleen kwam ik erachter dat dat helemaal niet kan. En omdat ik toch uiteindelijk docent wil worden is het ook raar om eerst een andere studie te gaan doen. Maar ik heb vooral het gevoel dat ik er niet klaar voor ben? Terwijl ik presentaties geven helemaal niet eng vind ofzo. Vind het lastig om in te schatten of het leraarschap bij me past, ook omdat ik best wel introvert bent en niet overloop van de energie en sta te springen voor zo'n klas. Het zit dus best wel lastig in elkaar

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:46

Er is niet één manier van lesgeven, iedere docent ontwikkelt een eigen stijl. Introvert zijn hoeft geen probleem te vormen, maar je moet wel durven doorpakken.

Heb je tijdens het meelopen als eens een proeflesje gegeven?

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:48

kun je niet een keer een dag of 3 van de gehele dag met een docent meelopen, dan ervaar je echt hoe het is, misschien kun je ook een klein iets uitleggen voor de klas en dan bedenken. Zie ik mezelf dit allemaal doen?

Het is ook een proces allemaal, bij elke opleiding en elk vak, daarom moet je er ook doorgaans 4 jaar voor studeren! Ik volg nu kopopleiding pedagogiek dus als je nog vragen hebt mag je altijd een pb sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:48

Ik heb nog geen proefles gegeven, alleen presentaties voor leeftijdsgenoten. Ik woon trouwens in Eindhoven

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:05

Je bent bij mij welkom om eens mee te lopen hoor, ik zit enigszins in de buurt (mocht je niets kunnen vinden). Geef overigens geen bio maar ak.

Tsja en werkdruk.. ik weet van mezelf dat ik met mijn energie en lijf momenteel geen fulltime baan in het onderwijs aankan, dus die heb ik dan ook niet. Ik wil uiteindelijk wel wat meer gaan werken, maar omdat ik mezelf de tijd wil geven om goed te wennen ben ik met een paar invaluren begonnen. Inmiddels werk ik precies een halve baan.
Dit zul je tijdens het lopen van je stages (over het algemeen zijn dat er 4) wel merken, en daarnaast dus een kwestie van grenzen aangeven.

Ook schreef je iets over introvert vs extravert. Als ik om mij heen kijk in de docentenkamer zie ik allerlei verschillende soorten mensen, zowel introvert als extravert, met allemaal een eigen manier van lesgeven. De een verschijnt in een compleet napoleon pak, de ander komt liever niet te vaak in de drukke docentenkamer. Allemaal prima, zolang je je er maar prettig bij voelt en goed functioneert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:51

Hier iemand die dan docent in het basisonderwijs is. Je zegt er niet klaar voor te zijn om voor de klas te staan, dat leer je tijdens je opleiding. Je zult niet meteen in je eentje hele dagen moeten gaan draaien, maar onder begeleiding van je stagebegeleider.
Als het je droom is zou ik het doen. Die werkdruk is er zeker, maar dat heb je bij elke baan wel.

Goof

Berichten: 28768
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:58

LidyK97 schreef:
Vind het lastig om in te schatten of het leraarschap bij me past, ook omdat ik best wel introvert bent en niet overloop van de energie en sta te springen voor zo'n klas. Het zit dus best wel lastig in elkaar


Dat zou geen probleem moeten zijn. Ik werk 4 dagen in de week en geef les aan klas 1,2 en 3 mavo. Hoeveel energie denk je dat ik heb om voor de klas te staan springen? :+ Niet, gewoon niet.
En dat geeft niet, want het is geen kleuteronderwijs (alhoewel.... >;) ) en je hoeft niet te stuiteren, springen en spelen. Wees jezelf en doe je ding. Ik ben juist een hele relaxte docent, niet te druk, niet te gestresst. Geniet van je vak.
Ik ben ook introvert en ook dat is prima. Ik ben open naar collega's en mijn leerlingen, maar ben niet te uitbundig, loop niet met mezelf te koop en wil niet overal de aandacht. Zodra ik thuiskom heb ik wel echt een rustmoment nodig (meestal zo tot de volgende ochtend als ik weer moet werken :') ).
Het is allemaal geen probleem, zolang je maar jezelf bent.

Als je al wat mee gelopen hebt en twijfelt zou ik bijna zeggen 'doe het niet'. Kennelijk heb je dan de roep niet zo om dit te doen.

Channn

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:13

Ik doe zelf een lerarenopleiding op het moment. En goh, ik herken me enorm in je verhaal! Voor aanvang van de opleiding, maar nu nog steeds af en toe.

Mijn ervaring tot dusver is dat het heel goed is om je twijfels en gevoelens uit te spreken. Op die manier ben ik er achtergekomen dat het merendeel van mijn klasgenoten het eigenlijk ook alleen maar heel spannend vindt allemaal. En dat geeft rust; je doet een opleiding, een proces, en niemand verwacht dat je vanaf moment één al je klassen perfect onder de duim hebt. Er gaan ook momenten komen waarop het niet zo loopt in je klas, maar dat maakt je niet meteen ongeschikt voor het beroep. Het leraarschap valt op gedragsniveau te leren, introvert of extrovert, zolang je het lef hebt om je uitdagingen onder ogen te komen. Het is een (vanuit je opleiding ondersteund) proces met een hoop zelfreflectie.

Het is zeker niet het makkelijkste beroep, maar wel een ontzettend leuk beroep. Toen ik jonger was wilde ik ook altijd al voor de klas en toen zag ik nog geen beren op de weg of redenen waarom ik het niet zou kunnen. Ik zou het enorm zonde hebben gevonden als ik uiteindelijk een andere opleiding had gekozen terwijl de droom er nog zat, puur door een stukje risicoaversie dat je ontwikkelt als je ouder wordt...

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Channn op 26-01-17 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:15

Goof schreef:
Als je al wat mee gelopen hebt en twijfelt zou ik bijna zeggen 'doe het niet'. Kennelijk heb je dan de roep niet zo om dit te doen.


Eens met Goof. Ik kreeg er juist energie van en vond (en vind) het juist geweldig. Kreeg er alleen maar meer zin in. :)

Ik zal later ook geen fulltime baan aankunnen, maar dat weet ik van mezelf en ik verkeer in de gelukkige omstandigheden om ook met een deeltijdbaan rond te kunnen komen.

Een presentatie geven aan klasgenoten is behoorlijk anders dan lesgeven aan 30 pubers die je uittesten.

Introvert zijn zie ik niet als een probleem, dat ben ik ook. Assertiviteit is wel een eigenschap die je moet hebben of ontwikkelen.

Ik ben persoonlijk trouwens ook erg blij met de paar jaar werkervaring in de financiële sector die ik heb opgedaan. Daar ben ik ook als persoon gegroeid wat nu van pas komt voor de klas. :)

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:37

Er is in mijn ogen een verschil tussen twijfelen of je het wel aan kan en twijfelen of je het wel leuk gaat vinden. In het eerste geval is het een vorm van twijfel die in mijn ogen volledig terecht is en die twijfel zou mij er niet snel van weerhouden om ergens voor te gaan. In het eerste jaar is het gros van de studenten écht nog niet klaar om als leraar voor de klas te staan; sterker nog, in het derde en vierde jaar word je hier nog in begeleid. Die opleiding is er om jou te leren hoe je voor de klas moet staan, assertief moet zijn, hoe je dingen moet overbrengen, enz. en er komt ook veel zelfreflectie bij kijken. Uiteindelijk krijg je zoveel inzicht in je eigen handelen dat je na vier jaar echt wel in staat bent om voor de klas te staan, maar zelf als je voor de klas staat leer je nog elke dag (is mij verteld..). Je hoeft niet dé perfecte leraar te zijn in het eerste jaar, het is een hele weg die je doorloopt om een goede (niet perfecte) leraar te worden.

Als dit dus je enige twijfel is zou ik zeggen dat je ervoor moet gaan. Als je ook twijfelt of je het wel leuk (genoeg) vindt dan zou ik er nog even heel goed over nadenken.

Overigens wordt het lesgeven tijdens de stages ook heel geleidelijk opgebouwd en begin je in het eerste jaar met observeren en een klein deel van de les invullen. Het is niet zo dat je in het eerste jaar meteen een complete les moet geven, voor moet bereiden, enz. Ik heb het ervaren alsof je heel erg aan het handje wordt genomen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:42

Nuray schreef:
Overigens wordt het lesgeven tijdens de stages ook heel geleidelijk opgebouwd en begin je in het eerste jaar met observeren en een klein deel van de les invullen. Het is niet zo dat je in het eerste jaar meteen een complete les moet geven, voor moet bereiden, enz. Ik heb het ervaren alsof je heel erg aan het handje wordt genomen.


Of zoals de stagecoördinator tijdens mijn eerste stage zei: 'van dat koekeloeren leer je geen lesgeven, dus jullie observeren voor jullie opdrachten en staan zoveel mogelijk voor de klas!'

De opdracht was 5 (of meer) lesactiviteiten waaronder een (deel van een) les geven, dat werden 20 volledige lessen en veel meer lesactiviteiten. Van studiegenoten hoorde ik ook dat ze veel meer lessen mochten (of moesten) geven met de begeleider als observator in de klas.

In mijn ogen ook veel effectiever en leuker dan eindeloos observeren.:D

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Leerkrachten die zich in mijn verhaal kunnen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:49

Het lijkt mij ook dat je van het doen meer leert, maar voor iemand die het in het begin nog wat spannend vind kan een tijdje observeren wellicht een prettige uitkomst bieden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:51

Het is inderdaad twijfelen of ik het wel kan en niet twijfelen of ik het leuk ga vinden. Maar het komt ook door mijn eerdere twee 'mislukte' pogingen voor een HBO opleiding. Dat doet ook wat voor je zelfvertrouwen, dan begin je niet meer zo snel ergens aan (want wat als het wéér niet lukt?!) Aan de andere kant heb ik heel helder waarom het niet is gelukt. Angst is indd geen goede raadgever. Vind het echt lastig!

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Re: Leerkrachten die zich in mijn verhaal kunnen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:06

Lastig!
Ik heb de PABO gedaan maar ben na het eerste jaar gestopt. Weliswaar heel anders dan lesgeven op het VO. Ik vond het wel leuk maar inderdaad heel vermoeiend en een hoge werkdruk. Waar ik tegenaan liep was dat als ik observeerde, gewoon mee keek, ik het heel leuk vond en het me echt aansprak. Als ik dan echter zelf voor de klas stond.. :+ Het is gewoon heel anders als je het zelf moet doen. Je moet echt heel assertief kunnen zijn. Het ziet er gemakkelijk uit als je anderen voor de klas ziet staan maar het is niet zo makkelijk als het lijkt.

Ik zou je aanraden om echt een keertje mee te lopen met iemand en dan het liefst, wel lastig maar als het mogelijk zou zijn, een stukje (+- halfuurtje) van de les over te nemen, zodat je ook echt kunt ervaren hoe het zelf is om voor de klas te staan. Is toch wel heel anders dan observeren. Dan word je wel gelijk in het diepe gegooid natuurlijk, maar op mijn opleiding werd ik dat ook, dus het moet kunnen haha. Studiekeuze is wel heel belangrijk en je wilt natuurlijk niet aan je 3e onafgemaakte studie beginnen dus zou nu alles doen om dat te voorkomen.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:09

Ik ben ook behoorlijk introvert, maar wel docent. En ja, dat levert soms moeilijkheden op. Maar je ontwikkelt inderdaad een eigen stijl die bij je past. Een extravert iemand krijgt net zo goed soms moeilijkheden vanwege zijn of haar karakter. Daar zou ik me dus niet zoveel zorgen over maken.

Maar de werkdruk, ja, die is gigantisch. Ik heb heel weinig tijd voor een sociaal leven; als ik thuis kom moet ik lessen voorbereiden, opdrachten nakijken, proefwerken plannen of nakijken, schema's maken, mailtjes sturen.. Om nog maar te zwijgen over de psychische druk, het is soms erg lastig om je baan niet mee naar huis te nemen. Zoals die ene leerling die zo hard zijn best doet maar door omstandigheden thuis (beide ouders zware drinkers) toch slecht blijft scoren. Of dat meisje dat opeens de laatste tijd zo ongelukkig lijkt en opeens op school kwam met krassen in haar arm. Of die jongen wier moeder is overleden en vandaag weer huilend in een hoekje van de aula zat.
Wat ik vooral ook zwaar vind zijn de hoge verwachtingen die aan alle kanten aan je trekken. Je leerlingen, de ouders, je leidinggevenden, je collega's. Je bent niet alleen docent, maar ook psycholoog, pedagoog, politie agent, opvoeder, schoonmaker (voornamelijk veel piemels verwijderen ;) ) etc. etc.

MAAR.

Daar krijg je ook ontzettend veel voor terug. Die ene mavo leerling die van huis uit niets meekrijgt aan cultuur, die komt vertellen dat hij uit zichzelf een serie over slavernij heeft gekeken. Of die leerling die verlegen bij je komt aan het eind van de les om je te vertellen dat ze je vak zo leuk vinden sinds jij ze les geeft. Of die leerling die je genoeg vertrouwt om over hun persoonlijke problemen te vertellen. Of die mavo leerling die eigenlijk geen reet zin heeft in een geschiedenis les, die voor jou toch keihard leert en gewoon een dikke 10 haalt in de toetsweek!

Het is een vak dat je echt moet liggen; als je hier geen voldoening uit kunt halen dan is het niet het vak voor jou. Ik weet dat dit nou niet een antwoord is waar je heel erg veel aan hebt, maar misschien kun je je spiegelen aan iets :)! Ik zou je aanraden een keer een dag mee te lopen, of zelfs een week of langer. En dan vooral ook lessen voorbereiden en draaien. Dat is echt het meest leerzaam, alhoewel ik pas echt goed doorhad hoe het allemaal werkt en wat er allemaal bij komt kijken toen ik voor het eerst alles zelf moest doen. Je zou welkom zijn om bij mij een keer een dagje mee te lopen hoor, hoewel ik geen biologie geef :)!

Anoniem

Re: Leerkrachten die zich in mijn verhaal kunnen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:20

Mooi verwoord Saar88!

Dat is die werkdruk het allemaal waard inderdaad :D

Supervixen

Berichten: 12827
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Leerkrachten die zich in mijn verhaal kunnen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:31

Ik werk al een jaar of 15 in het basisonderwijs en ja de werkdruk is hoog en je moet naar mijn idee veel te veel administreren. Ik zou echter nooit in een kantoor kunnen werken. Zelfs na 15 jaar maak ik altijd weer wat nieuws mee en kan ik nog echt genieten van de onbevangenheid van mijn groep 3 kinderen. Het proces van het leren lezen en de problemen die je daarbij tegenkomt blijf ik interessant vinden. Toch denk ik wel eens aan een andere baan vanwege de werkdruk, maar ook om gewoon eens iets heel anders te doen. Ook vind ik het frustrerend dat er vaak niet genoeg geld is om goede spullen aan te schaffen en loopt het ict gebeuren niet lekker bij ons, ook mede door te weinig geld. Het hele passend wijs gebeuren loopt ook uit op een fiasco, waar kinderen de dupe van zijn. En... je betaalt altijd de hoofdprijs als je op vakantie gaat.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:32

_O_ Saar

Het moeilijke en mooie van het beroep heb je prachtig verwoord!

silmitan
Berichten: 262
Geregistreerd: 16-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:34

Ik ben leerkracht in het speciaal onderwijs en werk met zeer moeilijk lerende pubers. Het is hard werken dat zal ik niet ontkennen en soms ben ik na een dag werken echt helemaal leeg.
Maar het is zooo leuk! Geen dag is hetzelfde. Vraag gewoon hier en daar of je een dag mee mag kijken. Je woont helaas ver weg, maar anders zou ik je van harte uitnodigen om eens langs te komen en sfeer te proeven.

Leerlingen uitdagen om het beste uit zichzelf te halen. Prachtige gesprekken kun je met ze hebben. Humor is een hele belangrijke tool! Ik ben zelf van nature een introverte persoonlijkheid, maar door dit werk heb ik mij daarin ontzettend kunnen ontwikkelen. Mede dankzij mijn leerlingen. Ja, ik leer ook van hen!

Anoniem

Re: Leerkrachten die zich in mijn verhaal kunnen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:39

Biologie is vreselijk lastig om werk in te vinden. Als je daar toch voor kiest, probeer dan 2 bevoegdheden in 1 studie te halen. Kies als tweede vak dan een tekortvak, zoals wiskunde, Duits, scheikunde of natuurkunde. Je zou ook biologie aan de universiteit kunnen gaan studeren, dan kan je daarna in 1 jaar je eerstegraads bevoegdheid halen. Dan heb je alweer wat meer te vertellen.

Goof

Berichten: 28768
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:43

Westernfreak schreef:
_O_ Saar

Het moeilijke en mooie van het beroep heb je prachtig verwoord!


Nou absoluut Saar! Heel goed verwoord.