Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 23:21

Sonja89 schreef:
Mooi verslag woepsie! Wat ik doe met grazen is het touw met mijn hand 'vastzetten' op mijn heup (vaste positie). Zo bepaalt het paard als het ware zelf de druk, ook als die oploopt is dat dan een eigen keus. Misschien heb je er iets aan!

Vandaag heb ik het bij het lezen in 'Whole heart, whole horse' gehouden. Mooi boek! :)


Goeie tip, dank je wel!
Ik ga van het weekend, als ik m'n centjes binnen heb, het boek 'Paard is een Paard' en 'Een goed paard is nooit Lelijk' bestellen :).

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:43

Dat zijn leuke boeken met veel praktische tips en voorbeelden. Maar zoals ik hier een tijdje geleden al zei werkte Mark Rashid toen nog behoorlijk anders. Het is goed dat wel in je achterhoofd te houden. Maar zeker leuke boeken om te lezen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 23:53

jensvl schreef:
Dat zijn leuke boeken met veel praktische tips en voorbeelden. Maar zoals ik hier een tijdje geleden al zei werkte Mark Rashid toen nog behoorlijk anders. Het is goed dat wel in je achterhoofd te houden. Maar zeker leuke boeken om te lezen.


Duidelijk, dank je :)) ik kom er nu dus achter dat ik het eea door elkaar haal. Snap het ook niet zo goed. Samen met Paarden liegen Nooit is dit toch een kleine serie? Zelfde kaft enzo (paardenvacht) en dat was toch deel 1?

Wat zijn de nieuwere boeken dan?
Al vind ik het wel leuk om die drie boeken te lezen en te hebben omdat de kaft zo op elkaar lijkt :+ erg he


Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:11

Ik ben gestart met 'Paarden liegen nooit' en nu dus 'Whole heart, whole horse'. Dat zijn de boeken die zijn huidige werkwijze beschrijven, als ik het goed heb. Jens, welke kan ik hierna het beste lezen?

Het mooist vind ik de verhalen van toen hij jonger was en bij 'de oude man' hielp. Daar heeft hij zo veel basisprincipes geleerd.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:09

"Whole heart, whole horse" heb ik uit. Gaaf boek, met het stuk over de rechte lijn en het verhaal van the Black. De nieuwste staat in bestelling bij bol. Welke zou ik nu kunnen lezen? Heb je een tip, Jens?

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:31

Sonja89 schreef:
Wicky schreef:
Daarvoor heb je wel bepaalde technieken nodig en vertrouwen in jezelf en de goede uitkomst. Het is vooral dingen zo voorbereiden dat er maar een goed antwoord is. En open denken. Wees in dit proces vooral lief voor jezelf.


Als ik dit lees, krijg ik het al benauwd... Zo veel eisen die gesteld worden: technieken, vertrouwen, voorbereiding, open denken, lief zijn voor mezelf... Dat is mij op dit moment echt te abstract en too much.

Daarom ben ik juist blij met de boeken en denkwijze van MR (en Jens in dit topic): het is gebaseerd op eenvoudige principes en ik heb hiermee eindelijk een visie gevonden die écht bij mij past, daar twijfel ik niet aan. De omschakeling ernaartoe is -in mijn situatie- alleen moeilijk en het uiteindelijke effect voor mij nog onzeker en dáár raak ik overstuur van. Het heeft niets te maken met MR, Jens, of de pony's op zich. De timing van deze verandering valt alleen beroerd samen met mijn burn-out, want omschakelen kost focus en energie en die kan ik niet elke dag even goed opbrengen, waardoor mijn pony's het dan moeten 'ontgelden' (bijvoorbeeld door een tik als mijn geduld opraakt).

Enfin, ik ben erg blij met ieders bijdrage in dit waardevolle topic! _/-\o_


Mag ik je dan toch even gerust stellen: Daar krijgen je paarden echt geen trauma van hoor. Is dit voor jou wel de juiste tijd om het zo rigoureus om te gooien?
Waarom probeer je het niet langzaamaan te integreren in onderdelen van je training ipv alles in 1 keer? Doe de dingen die je oppakt consequent en laat de rest even bij het oude. Dat is ook duidelijk, rustig en consequent zijn maar dan op een haalbaar niveau. Dan gaat de weg naar je ultieme doel maar wat langer duren toch? Hoe was dat ook al weer met de reis net zo belangrijk is als de bestemming oid.
Voorop gesteld dat ik niet 100% overtuigd ben dat wat MR schrijft de énige manier is dus ik er misschien wat gekleurd in sta. Nogmaals: mijn jonkie aanbid mijn oudere- 80%- passief- leiderschap-paard ook. En daar krijgt hij echt wel eens een duw of hap van. Dat is nu eenmaal zijn referentiekader. Maar misschien moet je niet naar mij luisteren. Ik ben een beetje een vreemde eend hier. Vind het wel interessant maar ben ook licht sceptisch. :+
dwz; wel beter luisteren naar je paard, kleinere 'pogingen tot' zoeken als je iets probeert en creatiever zijn in oplossingen zoeken maar ben toch niet overtuigd dat daar nooit een meer fysiek ingrijpen bij mag horen.

Overigens wel grappig: in het boek horses neer lie gaat het op een gegeven moment over de paarden die moesten leren niet te rennen naar de schuur maar te stappen ivm voertijd. Mijn oude staleigenaar had een zelfde oplossing voor het trappen tegen de deur tijdens voertijd: trappen tegen de deur betekende dat de voerschep voor de stal neergezet werd, in het zicht van het paard en het paard even overgeslagen werd. Na een tijdje kwam ze terug, pakte de voerschep op en als het paard dan tegen de deur trapte herhaalde het riedeltje zich. Paard heeft noooooit meer tegen de deur getrapt zullen jullie begrijpen
Laatst bijgewerkt door pol013 op 26-01-17 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:37

Heb net a journey to softness uit. Dit is ook een mooi vervolg op "whole heart, whole horse. Gaat er nog meer over met hoe weinig je heel veel kan bereiken en ook vooral over het bereiken van softness.

Op het einde van het boek" whole heart, whole horse" wordt een stukje uitgelegd over het verschil tussen lightness en softness. Dat wordt duidelijker met het boek "a journey to softness".

Het is wel een minder praktisch boek, maar zeker ook heel interessant om te lezen.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:32

Pfff wow ik heb weer wat bijgelezen nu :D ga proberen straks ook wat meer te reageren op andere :) Maar ik verschoot wel even... denk je echt Jens dat het kan zijn dat het mij nooit gaat lukken om Cessie voor mij te winnen? :(

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:50

Die mogelijkheid is er. Maar zoals gezegd is dit het eerste paard dat ik tegenkom dat zo is. Het enige waar ik conclusies op kan baseren is dat ene verhaal in 1 van de boeken van MR. Dus dat is niet veel. Ik weet dat het met dat paard eigenlijk niet goed gekomen is. Maar zoals ik heb gezegd is dit paard nog wel een stuk minder erg als het paard in dat voorbeeld.

Dus het kan zijn dat het niet meer goed komt (toch niet met wat ik momenteel kan en ken). Maar ik denk ook dat de kans nog redelijk groot is dat het wel kan. Momenteel schat ik de kans dat het wel lukt groter in dan de kans dat het niet lukt. Maar ik wil je geen valse hoop geven. Dus ik ga niet garanderen dat het kan. De kans bestaat dat het niet lukt ook. En ik ben daar dan liever eerlijk over. Maar geef de hoop niet op. Het kan veel tijd kosten, maar het kan zeker goed komen. Ik ben benieuwd of er iets van verbetering op treed de komende weken. Houd dat goed bij, want op welke vlakken het verbeterd en verslechterd is van belang om erachter te komen wat nog kan helpen. Dus geef de moed niet op. Momenteel denk ik dat het op lange termijn mogelijk is. En als dat zo is en je paard besluit dat jij een goede leider kan zijn voor haar dan ga je hier wss het beste paard ooit aan over houden. Dus er valt veel te winnen en weinig te verliezen. Dus ondanks dat de kans inderdaad bestaat is het (in mijn ogen) de moeite waard om door te gaan.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:52

pol013 schreef:
Mag ik je dan toch even gerust stellen: Daar krijgen je paarden echt geen trauma van hoor. Is dit voor jou wel de juiste tijd om het zo rigoureus om te gooien?
Waarom probeer je het niet langzaamaan te integreren in onderdelen van je training ipv alles in 1 keer? Doe de dingen die je oppakt consequent en laat de rest even bij het oude.


De juiste tijd om alles om te gooien, misschien niet. Alles bij het oude laten is een nog slechter idee, dat zou nog veel meer frustratie opleveren, al is het maar omdat ik dan dingen doe waar ik zelf niet achter kan staan. Ik ben juist zo blij dat ik iets heb gevonden waar ik helemaal achter kan staan, nu de uitvoering nog. :D De denkwijze van MR probeer ik nu 'langzaam' te integreren door het bij kleine dingen te houden (wandelen), maar ook dat gaat de ene keer beter dan de andere. We gaan zien waar het schip strandt. Mooie anekdote over het trappen en de voerschep!

jensvl, dank voor de nieuwe leestip. Ik ga nu het laatste stukje van 'Whole heart, whole horse' lezen.

elisedcl, ik ben ontzettend benieuwd naar jouw vorderingen en hoop dat je hier wilt blijven schrijven over jouw ervaringen. :j

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:01

@pol13: inderdaad een mooie ervaring van het trappen bij voeren. Dat is een goede manier om in gedachte te houden.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:22

Net heb ik 'Whole heart, whole horse' uitgelezen. Gisteren zei ik iets in de trant van dat het een mooi boek is, maar dat dekt de lading totaal niet. Ook dit boek wil ik herlezen om alle informatie nog eens in me op te kunnen nemen en ik denk dat, om de denkwijze van MR te kunnen begrijpen, het eigenlijk noodzakelijk is dit boek te lezen. Ik begrijp nu nog iets beter wat het verschil is tussen deze visie en die van andere natural horsemanship methoden. Het verschil tussen lightness en softness is, voor zover ik nu kan zeggen, het missende stukje waar ik tot nu toe naar op zoek ben geweest. Confronterend is het boek ook, want ik realiseer me nu dat, voordat ik kan hopen op het kríjgen van vertrouwen, ik mezelf eerst volledig moet kunnen geven. En in tegenstelling tot mijn ervaringen tot nu toe, waarbij dat gepresenteerd werd in de vorm van 'leiderschap', weet ik nu dat het niet gaat om het gebruiken van de juiste opdrachten, correcties of technieken, maar om het geven van míjzelf. En het fijne aan het boek is dat het niet bij die abstracte uitspraak blijft, maar dat ik nu ook (ongeveer) weet hoe ik daarmee kan beginnen. En zo te lezen wordt dat idee nog verder uitgewerkt in 'A journey to softness', dus dat wordt zeker mijn volgende boek!

Oke, met dit alles én de laatste tips in mijn achterhoofd ga ik nu wat tijd doorbrengen met mijn jongens.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:13

Oke dan weet ik wat het volgende boek word haha

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 12:53

Ik ook, dank je Sonja :+ :D

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:02

jensvl schreef:
Die mogelijkheid is er. Maar zoals gezegd is dit het eerste paard dat ik tegenkom dat zo is. Het enige waar ik conclusies op kan baseren is dat ene verhaal in 1 van de boeken van MR. Dus dat is niet veel. Ik weet dat het met dat paard eigenlijk niet goed gekomen is. Maar zoals ik heb gezegd is dit paard nog wel een stuk minder erg als het paard in dat voorbeeld.

Dus het kan zijn dat het niet meer goed komt (toch niet met wat ik momenteel kan en ken). Maar ik denk ook dat de kans nog redelijk groot is dat het wel kan. Momenteel schat ik de kans dat het wel lukt groter in dan de kans dat het niet lukt. Maar ik wil je geen valse hoop geven. Dus ik ga niet garanderen dat het kan. De kans bestaat dat het niet lukt ook. En ik ben daar dan liever eerlijk over. Maar geef de hoop niet op. Het kan veel tijd kosten, maar het kan zeker goed komen. Ik ben benieuwd of er iets van verbetering op treed de komende weken. Houd dat goed bij, want op welke vlakken het verbeterd en verslechterd is van belang om erachter te komen wat nog kan helpen. Dus geef de moed niet op. Momenteel denk ik dat het op lange termijn mogelijk is. En als dat zo is en je paard besluit dat jij een goede leider kan zijn voor haar dan ga je hier wss het beste paard ooit aan over houden. Dus er valt veel te winnen en weinig te verliezen. Dus ondanks dat de kans inderdaad bestaat is het (in mijn ogen) de moeite waard om door te gaan.



En wat moet ik dan doen? Als het uiteindelijk niet lukt? Dat lijkt mij zo een enge gedachte... alsof ik dan al die tijd en geduld er heb ingestoken voor niks...

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:03

Ik heb altijd geleerd dat er geen enkel paard hopeloos verloren is... maar zo denkt MR er blijkbaar niet over?

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:11

Jij moet vooral doen wat jij wil. Zolang jij het de energie waard vindt en er op 1 of andere manier voldoening uit haalt maakt het toch niet uit als de hele wereld vindt dat je met het paard niks kan?

Ik heb zelf een blind paard staan, overgenomen met 1 blind oog & een boel "trauma's", vaak gedacht "waar ben ik aan begonnen, hier komt nooit iets van". Maar mijn gevoel zei dat het gewoon zo hoorde, en dat hij later volledig blind werd was jammer maar helaas. Het is geen rijpaard, ik kan er "niks" mee, maar hij is vrolijk & gelukkig en ik ben dat ook. Ik weet dat er veel mensen zijn die niet snappen dat je tijd & geld (volpension oa) in zo'n paard steekt, maar dat interesseert mij niet, ik kijk naar mijn paard en wat ik daarbij voel en zolang dat positief is gaan we ervoor ;)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:02

[***] schreef:
Jij moet vooral doen wat jij wil. Zolang jij het de energie waard vindt en er op 1 of andere manier voldoening uit haalt maakt het toch niet uit als de hele wereld vindt dat je met het paard niks kan?

Ik heb zelf een blind paard staan, overgenomen met 1 blind oog & een boel "trauma's", vaak gedacht "waar ben ik aan begonnen, hier komt nooit iets van". Maar mijn gevoel zei dat het gewoon zo hoorde, en dat hij later volledig blind werd was jammer maar helaas. Het is geen rijpaard, ik kan er "niks" mee, maar hij is vrolijk & gelukkig en ik ben dat ook. Ik weet dat er veel mensen zijn die niet snappen dat je tijd & geld (volpension oa) in zo'n paard steekt, maar dat interesseert mij niet, ik kijk naar mijn paard en wat ik daarbij voel en zolang dat positief is gaan we ervoor ;)


Nja maar dat is ook het moeilijke... Ik heb Cessie niet gekocht omdat ik een klik voelde, ik heb haar eerder gekocht omdat ik luisterde naar anderen... Pas op, ik zie die merrie doodgraag en ik heb er al zo ontzettend veel voor gedaan, maar ik heb ook echt al vaak gedacht haar weg te doen omdat ik echt dacht dat het gewoon niet het paard voor mij is... Ik heb ze altijd heel leuk gevonden, maar het was niet vanwege de zogezegde klik dat ik haar kochte... Maar wij zijn al van zover gekomen en ik denk niet dat ik het zou aankunnen om haar weg te doen. Ik hou van haar, echt met heel mijn hart. En ik weet dat ze heel goed bij mij staat dus we gaan blijve proberen om er samen te geraken en de klik kan zeker komen als ze zich wat meer begint open te stellen aan mij :) Straks ga ik nog eens gaan trainen met haar, ik zal een verslagje schrijven dan :)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:04

Ik werk echt met super veel liefde met haar, want wow wat zie ik haar graag. Dus ik hoop gwn echt dat alles goed komt... Ik heb echt het beste met haar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:14

Een klik is overschat in mijn ogen, die heb je zelden, wat is het ook eigenlijk? Ja, je zal je eerder aangetrokken voelen door het ene paard dan het andere? Maar waarom? Vaak is dat uiterlijk, beweging, soms karakter (maar dat kan je eigenlijk niet inschatten op een paar minuten tijd, en kan ook nog eens heel erg veranderen als paard uit z'n omgeving gaat), ... Een band zorg je zelf voor, en naar mijn mening kan dat met elk paard, al zal het met het ene paard makkelijker gaan dan met het andere, als je er zelf voor wil gaan komt het uiteindelijk allemaal goed :)

Ik had ook geen klik met de blinde, ik wilde hem "redden" (het hem geadopteerd) omdat ik hem kende van vroeger. Ik wist hoe hij het toen had (toen zag ik dat niet) en wilde hem nog een aantal jaar liefde geven. Hij wilde liefst zo ver mogelijk uit mijn buurt blijven. Sta je dan met je goede bedoelingen ;) Hij was met momenten ook echt gevaarlijk, een hoefsmid kon niet eens binnen een straal van 5 meter komen zonder dat hij volledig doordraaide, deed die dat toch dan was de kans om getrapt te worden zowat 99% .. Zelf ben ik ook een aantal keer getrapt en heb ik gedacht "waar ben ik aan begonnen, waar doe ik het voor". Maar als je hem nu ziet .. de lieveling van iedereen is het, en hij is zo enorm verandert dat mensen de verhalen uit het verleden amper geloven :P We hebben nu een enorme band en het is het liefste paard wat er bestaat (in tegenstelling tot dat ander geval wat ik heb staan :') maar daar hou ik ook van hoor ;) ). Dat had je een aantal jaar geleden ook niet gedacht ..

Gewoon kleine stapjes en als het ene goed gaat weer een stapje verder, niet teveel willen omdat het moet, maar gewoon zien wat kan en waar jullie je goed bij voelen, dan komt het zeker wel goed, maar het kan jaren duren en dat moet je ook willen natuurlijk ;)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:19

Ja tuurlijk wil ik dat :) we geven niet op he ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:24

elisedcl schreef:
Ik heb altijd geleerd dat er geen enkel paard hopeloos verloren is... maar zo denkt MR er blijkbaar niet over?

Er zijn zeldzaam paarden die niet goed kunnen worden ja. Maar dat wil niet zeggen dat je er geen band mee kan krijgen. Vergiftiging, inteelt, zware mishandeling en andere factoren KUNNEN ervoor zorgen dat de ontstane problemen niet opgelost geraken.

Maar wees voorlopig niet te bang over slechte uitkomsten. Geef je volledig voor je paard en blijf dat doen. Richt je op het positieve. Blijf het paard alle kansen geven. Richt je voorlopig op samen zijn en samen wandelingen maken. Doe dit veel. En ga voorlopig minder longeren (of zelfs niet). Implementeer de tips zo goed mogelijk en let goed op veranderingen de komende weken. Blijf positief ingesteld.
Met de veranderingen hoe klein ook hoop ik verder te kunnen werken over een paar weken (via dit forum of door nog eens langs te komen).

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:26

[***] schreef:
Een klik is overschat in mijn ogen, die heb je zelden, wat is het ook eigenlijk? Ja, je zal je eerder aangetrokken voelen door het ene paard dan het andere? Maar waarom? Vaak is dat uiterlijk, beweging, soms karakter (maar dat kan je eigenlijk niet inschatten op een paar minuten tijd, en kan ook nog eens heel erg veranderen als paard uit z'n omgeving gaat), ... Een band zorg je zelf voor, en naar mijn mening kan dat met elk paard, al zal het met het ene paard makkelijker gaan dan met het andere, als je er zelf voor wil gaan komt het uiteindelijk allemaal goed :)

Ik had ook geen klik met de blinde, ik wilde hem "redden" (het hem geadopteerd) omdat ik hem kende van vroeger. Ik wist hoe hij het toen had (toen zag ik dat niet) en wilde hem nog een aantal jaar liefde geven. Hij wilde liefst zo ver mogelijk uit mijn buurt blijven. Sta je dan met je goede bedoelingen ;) Hij was met momenten ook echt gevaarlijk, een hoefsmid kon niet eens binnen een straal van 5 meter komen zonder dat hij volledig doordraaide, deed die dat toch dan was de kans om getrapt te worden zowat 99% .. Zelf ben ik ook een aantal keer getrapt en heb ik gedacht "waar ben ik aan begonnen, waar doe ik het voor". Maar als je hem nu ziet .. de lieveling van iedereen is het, en hij is zo enorm verandert dat mensen de verhalen uit het verleden amper geloven :P We hebben nu een enorme band en het is het liefste paard wat er bestaat (in tegenstelling tot dat ander geval wat ik heb staan :') maar daar hou ik ook van hoor ;) ). Dat had je een aantal jaar geleden ook niet gedacht ..

Gewoon kleine stapjes en als het ene goed gaat weer een stapje verder, niet teveel willen omdat het moet, maar gewoon zien wat kan en waar jullie je goed bij voelen, dan komt het zeker wel goed, maar het kan jaren duren en dat moet je ook willen natuurlijk ;)


Dat is mooi uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:28

Ik heb trouwens nog even zitten teruglezen en volgens mij heeft die van jou heel veel vergelijking met die van mij (niet de blinde, dat is een sok :P maar de andere ;) ). Weet nu niet of er wat van stond, maar ken je haar verleden? Is ze opgegroeid in een kudde? Samengestaan met andere paarden etc.?

Die van mij stampt zelden, maar is wel een bijter en een "charger". En dat bijten gebeurt ook gewoon als je in een piste rijdt en het andere paard passeert hem te kortbij naar zijn zin. Hij kan ook echt aanvallen als het hem niet zint, oren plat, mond open en dan gaat hij (mensen, paarden, honden, geiten, eenden, ganzen, alles ;) ). Ik zeg er ook altijd van dat hij het gelukkigst is als hij gewoon zijn eigen leven kan leiden, hij heeft niks of niemand nodig, hij trekt z'n plan wel. Heeft niks met andere paarden en mensen moeten voor hem ook niet. Wil hij links dan gaat hij links, wil jij wat anders kan je echt "ruzie" verwachten. Hoe vaak ik in het begin gewoon passagier geweest ben met rijden, hij deed eigenlijk wat hij wilde... Groot ego, heel groot ego. Toch maar een klein hartje...

Misschien zit er niet zo heel veel verschil tussen onze paarden, enige verschil is dat ik hem ondertussen 10 jaar ken en jij nog maar sinds kort die van jou hebt ;)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:30

jensvl schreef:
elisedcl schreef:
Ik heb altijd geleerd dat er geen enkel paard hopeloos verloren is... maar zo denkt MR er blijkbaar niet over?

Er zijn zeldzaam paarden die niet goed kunnen worden ja. Maar dat wil niet zeggen dat je er geen band mee kan krijgen. Vergiftiging, inteelt, zware mishandeling en andere factoren KUNNEN ervoor zorgen dat de ontstane problemen niet opgelost geraken.

Maar wees voorlopig niet te bang over slechte uitkomsten. Geef je volledig voor je paard en blijf dat doen. Richt je op het positieve. Blijf het paard alle kansen geven. Richt je voorlopig op samen zijn en samen wandelingen maken. Doe dit veel. En ga voorlopig minder longeren (of zelfs niet). Implementeer de tips zo goed mogelijk en let goed op veranderingen de komende weken. Blijf positief ingesteld.
Met de veranderingen hoe klein ook hoop ik verder te kunnen werken over een paar weken (via dit forum of door nog eens langs te komen).


Waarom niet longeren? Ik moet ze echt wel beweging kunnen geven want ze moet haar conditie terug krijgen. het rijden met haar gaat nog niet goed genoeg om dit al te veel te doen. Er moet eerst vanop de grond nog veel gebeuren...