[SCH]Petrified

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

[SCH]Petrified

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 18:17

Ondanks dat het niet echt een standaard onderwerp is hier op UK heb ik toch besloten een topic te openen!
Het afgelopen weekend heb ik met mijn klasgenoten (derdejaars illustratie aan de Willem de Kooning Academie) geëxposeerd in WORM Rotterdam.

De opdracht was letterlijk "kies een onderwerp waar je graag dieper in zou willen duiken, en doe hier onderzoek naar".
Ik wist dus echt niet wat ik wilde :')
Uiteindelijk heb ik gekozen voor anatomische illustraties, omdat ik hierna misschien nog een Master of Scientific Illustration wil gaan doen en dit een goede manier leek om eens te kijken of dit wat voor mij is!

Ik ben dus begonnen met onderzoek naar anatomische illustraties en heb een beginnetje gemaakt aan een eigen anatomie "boek". Ik wil hier graag nog verder mee gaan en het uiteindelijk misschien ook echt wel als anatomieboek bundelen, maar daar moet ik nog even over nadenken. Ik ben in ieder geval begonnen met de drie extremen: romp, bovenste extremiteit (arm) en onderste extremiteit.
Ik heb ze geschilderd met gouache en verguldverf op 50x70 technisch tekenpapier.


Afbeelding

Petrified part 1: the Butterfly


Afbeelding

Petrified part 2: the Bouquet


Afbeelding

Petrified part 3: the Passionflower

Zoals jullie zien heb ik ze uiteindelijk gecombineerd met botanische illustraties. Ik heb me altijd enorm laten inspireren door de art nouveau/jugendstil kunststroming, en toen ik daar onderzoek naar deed kwam ik erachter dat daar voornamelijk langstelige, kruidachtige planten afgebeeld werden, deels ook mijn lievelingsbloemen <3 Het bleek een schot in de roos (pun intended :D ) want de docenten waren erg gecharmeerd van deze combinatie. Zelf ben ik het meest tevreden met de tweede :j
Ze worden in maart nog een keer geëxposeerd in Leiden, daar wil ik nog één of twee illustraties bij maken.

Oja ik heb echt m'n best gedaan met hoeken berekenen, verhoudingen onderzoeken en ribben tellen, maar er zitten toch nog wel wat foutjes in. Sorry voor alle dokters die ik hiermee voor het hoofd stoot :D

Zo hingen ze erbij tijdens de expo, we hadden helaas maar een meter per persoon dus naast elkaar pastte niet. Toch vond ik het zo boven elkaar ook wel wat hebben :) Ik heb expres er niet voor gekozen om ze in te lijsten, omdat ik ze een outline heb gegeven met verguldverf (zie je op de scan niet maar in het echie wel) en gespeeld had met verschillende texturen met gouache en vernis, waardoor ik bang was dat glas dat enorm afbreuk zou doen.


Afbeelding


Er zit natuurlijk een enorm onderzoeksproces aan vooraf, deze heb ik in 5 delen opgedeeld en die is hier te bekijken voor de geïnteresseerden: http://www.untitled-jpg.nl/author/desirecok/

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [SCH]Petrified

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:19

Wauw! Vind het echt wel wat hebben. Super mooi uitgewerkt ook!

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [SCH]Petrified

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:33

Cool! ik vind de romp het mooiste! :j
de arm wat minder omdat die heel erg wegvalt in de achtergrond kleur, en ook zie je erg goed de kwaststroken op de achtergrond

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [SCH]Petrified

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:54

Bijzonder gaaf! Ook ik trek het meeste naar de romp; ergens is het ook net een vaasje :D
De kwaststroken in de achtergrond vind ik wat minder, stiekem ben ik wel heel benieuwd hoe het er in het echt uit ziet - dat lijkt bij deze schilderijen veel verschil te maken als ik je zo hoor.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [SCH]Petrified

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:00

Gaaf zeg! Ik moet er nog een keer naar kijken :j
Ik vind de combi heel gewaagd, totaal contrast en toch past het bij elkaar gek genoeg.
*gaat nog een keer kijken*

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [SCH]Petrified

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:47

Ja die kwaststroken zijn zeker iets om mee te nemen de volgende keer :j Bij de blauwe is het al minder; die heb ik als laatste gemaakt :D
Ik had die groene en rode niet helemaal goed gemengd, dus dat kwam onwijs naar voren toen ik ze ging vernissen. Gouache is zo dusdanig "gevoelige" verf dat het wel echt gevernist moet worden, maar dat haalt de kleuren ook wat op zeg maar. Bij de laatste heb ik de verf beter en langer gemengd, waardoor dat al minder is :j

Met de kleur van de achtergrond van de arm ben ik het ook helemaal eens!
Ik ben af en toe zo enthousiast met beginnen dat ik de achtergrond al opzet voor ik überhaupt bedacht heb of die wel bij de rest gaat passen :+ Ook een leermomentje!

Thanks allemaal, leuk dat jullie de romp ook het beste vinden!
Als aanvulling wilde ik voor de expositie in maart ook nog "hoofd en nek" maken, dus dat wordt ook nog een hele uitdaging :+

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [SCH]Petrified

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:49

De arm is ook donkerder dan de rest. Met wat lichtere accenten, zoals bij de romp, zou je dat al ondervangen :j
Maar ik doe het je niet na hoor :D

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [SCH]Petrified

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:50

Ja heb je gelijk in, misschien dat ik dat nog aanpas :j kan wel over die vernis heen O:)