Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 10:33

Met deze vries wandel ik meestal met mijn paardjes. De bak is hobbelig, daar valt zeker niet in te rijden. Maar nou vraag ik mij af, zijn er mensen die op bevroren bosgrond rijden? Zijn daar risico's aan? Sowieso vind ik het wel lastig omdat de paardjes zoveel energie hebben doordat ze zelf ook voorzichtig lopen in de bevroren paddock. Hoe doen jullie dat?
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 22-01-17 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wandelen en rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:35

Ik rijd dan gewoon, kijk even hoe het paard loopt en eventueel blijf ik stappen.

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:39

Ik ga nu niet het bos in met de paarden. De bospaden zijn ongelijk en er ligt ijs.
Ik rijd nu op zandwegen langs de boerderijen. Deze zijn bevroren maar wel vlak. Stappen en een rustig drafje kan dan wel.

Hylanthe (Westenwind x Santano) B+2
https://www.instagram.com/Hylanthe/

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:45

Ik rij met dit weer gewoon lekker buiten. Gewoon stap en draf en heel soms een klein galopje. Maar mijn paard is niet anders gewend en weet zelf prima wat ze wel en niet kan. Als we een gladde brug over moeten, stap ik wel altijd af. Dat is makkelijker voor haar en beter voor mijn hart (ik haat bruggetjes en als ze dan ook nog eens loopt te glibberen ben ik geweest).
En tuurlijk zijn er risico's, maar die zijn er altijd natuurlijk. Je paard kan ook struikelen over een boomwortel. Maar als je gewoon normaal doet en luistert naar je paard en niet als een ongeleid projectiel door het bos schiet, zie ik er geen problemen in ;)


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:47

Ik doe het niet, een ongeluk zit in een klein hoekje ;)
Zelfs het braafste paard kan schrikken of uitglijden.
De vorst duurt nooit heel lang, dan maar even geen buitenritten

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:48

Een paard kan best wel wat hebben hoor. Let goed op wat je paard zelf aangeeft. Waar je voor moet uitkijken zijn echt gladde stukken en heel erg ongelijke stukken. Met ijzers heb je wat minder grip dan zonder, hoewel je in de juiste ijzers ook wel weer kalkoenen kunt draaien met anti slip puntjes.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:49

Ik ben gisteren nog het bos in geweest. Viel bij ons erg mee en de open vlakken waren door de zon al beter begaanbaar. Als ik zie dat er ijs ligt ga ik er wel omheen.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:16

Gisteren een rondje bos gedaan. Op vlakke stukken een rustig drafje kunnen doen maar verder veel gestapt omdat het toch behoorlijk ongelijk is en bevroren. Paard heeft overigens wel winterbeslag maar dat maakt voor de ongelijkheid natuurlijk niet uit.

Groetjes Jolanda

Marije_jiplover

Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:19

Bevroren grond rijd ik wel gewoon op, al moet je je route en tempo aanpassen aan hoe de paden er daadwerkelijk uitzien.
Als er echt ijsplaten liggen, tja, dan wordt het wat anders.
Gelukkig hebben wij vrij veel harde paden, die zijn mooi vlak en daar draaf ik ook als de grond bevroren is gewoon op.
Dat zijn ook de paden die ik in de sneeuw graag durf te pakken. Super genieten dan!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:21

Ik ben gisteren ook gewoon lekker het bos in geweest. Op de vlakke stukken gedraafd en gegalopeerd. En waar sneeuw en ijs ligt gewoon rustig gestapt, was echt heerlijk!

Mijn paard staat overigens wel zonder ijzers wat wel veel scheelt natuurlijk.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:22

Hangt van je paard af vind ik. Ik heb een handige pony
Zonder beslag met een heel voorspelbaar karakter die redt zich wel.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:28

Ja hoor, hier ook gisteren een heerlijk staprondje gemaakt door het bos, en ook draf was hier geen probleem geweest. Gewoon opletten met ijs.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:30

Bij ons geen ijs meer in het bos dus ik ga ook gewoon het bos in.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:59

Hier paard ijzers, geen sneeuwbeslag, en ga ook gewoon bos in.
Als het echt wit is, kan dit niet zo maar afgelopen week ging.
Sommige paden ook kunnen draven, andere waren goed uitkijken en slalommen.
Gelukkig dat fietspaden en wegen gestrooid zijn!

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:24

Nibbit schreef:
Ik doe het niet, een ongeluk zit in een klein hoekje ;)
Zelfs het braafste paard kan schrikken of uitglijden.
De vorst duurt nooit heel lang, dan maar even geen buitenritten


Wat een onzin...
Vanmiddag heerlijk buiten gereden. Waren voor mijn paard wel een aantal spannende dingen, maar ik was de maak-je-niet-druk-kikker ( a.k.a. koele kikker), dus er was na ca 7 seconden niets meer aan de hand.
En zo braaf is de mijne niet... :=

Beetje vertrouwen in jezelf en je paard, dan kom je overal. Kan zo nog dik 2 weken dit weer blijven!

It giet aon :+

Es war schön.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:27

Ik ben ook lekker het bos in gegaan hoor, geen probleem. Paard blij dat ie weer mee mocht, ik blij want het was heerlijk weer.

Het is hier dan nog wel dusdanig slecht en glad dat ik niet harder kan dan stap, maar dat geeft niks :D (alhoewel paardlief graag wat harder was gegaan :Y) )

edit: op gladde en ongelijke stukken mag die lekker zelf uitzoeken waar die loopt, teugels los en gaan. Als het echt niet kan merk ik dat snel genoeg en gaan we weer naar huis.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 23-01-17 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

I am because you were

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:28

Gewoon een beetje rustiger aan doen, en niet op ijs stappen. Heerlijk juist, om met dit mooie weer even de benen te strekken.

Anoniem

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:38

Vandaag naar het bos geweest met de honden en er waren echt overal ijsplekken.. maar als je het bij enkel stappen kan houden waarom niet :) hangt ook van bos tot bos af natuurlijk

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:44

Toevallig gisteren nog een bospaadje meegenomen met de buitenrit. Wilde daar een galopje of drafje doen, maar lagen te veel ijsstukken, dus gewoon maar rustig er tussendoor gestapt. Als ze er niet hadden gelegen had ik wel gedraafd en misschien nog een galopje gedaan.
Afbeelding

Verder rijd ik nu niet in de berm of op het zand, maar gewoon stappen en rustig drafje op het asfalt. Gaat ook prima :)

Frankenstein "Franco" KK (Glock's Voice x BMC Relevant) Dressuur B+13, L1+11, L2+20, M1+10, M2+12, Z1+4! <3

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:44

Door de sneeuw die hier nog steeds ligt, met daar een laagje ijs onder, zijn de bospaden hier niet alleen ongelijk en hard, maar ook op sommige stukken spekglad.
Ik ga nu om die reden niet rijden. Het zal veel stapwerk zijn en op de wagen is het sowieso al erg koud (je zit stil) en in stap ben je zelf helemaal minst actief.
Dus doen we het gewoon rustig aan, al heb ik van de week op eigen wei wel even met de slee rondjes gereden; is hij toch bezig en dat is iets wat ik in de zomer niet kan :+

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

RavenCat

Berichten: 54
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:02

Bij de stal waar ik nu rij wordt gewoon buiten gereden, de bak is net voor de vorst geegaliseerd, dat helpt wel. Buiten in het bos is een rustige westernjog op een onbeslagen paard dat het gewend is prima te doen. Op ijzers is het wel gladder natuurlijk. Ik vond het in het begin enger dan de paarden, en die spanning helpt natuurlijk niet mee, maar de paarden genieten er wel zichtbaar van. Als je paard buiten vast te been is aan de hand, lijkt het me een klein verschil om er op te rijden in stap.

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:51

Als de boven mooi vlak is zoals bovenstaande foto durf ik het wel aan om na een training lekker uit te stappen. Bij een gladde of ongelijke bodem zoek ik het risico niet op!


Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:04

Mijn paarden zijn super handig op verschillende ondergrond maar dat komt ook omdat ik ze altijd op verschillende ondergrond train. Ik vermijd ijs en zo'n opgevroren modder pad, maar harde grond of sneeuw houdt ons niet tegen. Stap, draf en galop word hier dus ook nog steeds gedaan.

Daarnaast komen de paarden nog steeds de hele dag buiten waar ook nog gewoon gerend en gespeeld wordt.

Zou een paard onzeker zijn in zijn lopen of liever niet draven dan zou ik daar rekening mee houden, maar geen van mijn paarden heeft dat ooit laten zien.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:19

Als de paden gewoon vlak zijn lijkt het me geen probleem. Een onregelmatige bevroren bodem kan pijnlijk zijn voor de zolen

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Fribi
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-09-14

Re: Rijden op bevroren (bos) ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:51

Wij zijn vandaag heerlijk naar het strand gegaan bij Oostvoorne. Aan het strand is de grond niet bevroren en kunnen de paarden lekker de benen strekken. Naar het bos gaan we niet, paard is onzeker op harde oneffen grond. Op asfalt gaat trouwens ook prima zonder ijzers, zolang het niet glad is tenminste.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers