[FOTO]Feedback gevraagd! Hoe maak ik het speciale plaatje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

[FOTO]Feedback gevraagd! Hoe maak ik het speciale plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 14:45

Heehoi allemaal.

Ik ben nu sinds 1 jaar ongeveer bezig met het fotograferen van paarden, modellen, etc.
Daarvoor vond ik fotografie zeker interessant, maar waren de vlinders in de tuin de gebruikelijke modellen.
Voorheen vond ik het erg spannend een model te vragen, wat als ik niet goed genoeg ben?

Enfin: sinds een (dik) jaar durf ik dat wel, en ik zou nu graag een aantal recente foto's laten zien.
Het is logisch dat iedere fotograaf op zoek is om het ''speciale'' plaatje te maken.
De foto's die ik hieronder plaats ben ik echt wel trots op/tevreden over, maar ik heb niet het gevoel gehad van: yes, dit is HET speciale plaatje.

Ik hoor wel vaker dat m'n foto's mooi zijn, en dat is ontzettend lief, maar zelf heb ik het gevoel niet mee te kunnen met ''anderen'' met de stijl die ik nu heb (terwijl ik dit wel graag wil leren).
Soms denk ik: ach dat komt omdat de mensen die deze lieve complimenten zeggen geen verstand van fotografie hebben, en soms denk ik: misschien is geen foto voor mij ''speciaal'' omdat ik ze zelf gemaakt heb en de weg naar eindresultaat ken? Ik vind het een beetje moeilijk om uit te leggen.

Ik zou dus graag horen over mijn foto's, wat ik anders had moeten doen om wél dat speciale plaatje te maken.

De foto's zijn van mijn twee meest recente shoots. De paardenfoto's zijn ''gewoon'' paardenfoto's, en de foto's met de personen erop is een kleine selectie van een shoot voor een koppel wat 25 jaar getrouwd was. (dat dus bijvoorbeeld! Ik weet dan niet goed hoe ik ''normale'' familieplaatjes specialer moet maken)

ps. zelfs als je er volgens jezelf ''geen'' verstand van hebt, maar denkt een tip te hebben! Alle feedback is heel welkom!

[1]
Afbeelding
[2]
Afbeelding
[3]
Afbeelding
[4]
Afbeelding
[5]
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Warboel op 25-01-17 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Feedback gevraagd! Hoe maak ik het speciale plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:03

Ik vind je familie foto's juist prachtig! Mooi belicht en mooie DOF. Helder en fijne kleuren. :)

Foto 2 lijkt scheef genomen...wellicht opzettelijk maar ik vind dat nou net storen. :P

En hoezo wil je meegaan met de andere fotografen? Ik vind je stijl mooi en lekker eigen en dat zou ik zo houden. :j

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:05

Deze selectie foto's vind ik allemaal erg goed gelukt. Daarbij springen 2 en 4 er bij mij extra uit.

Foto 2 omdat ik het qua belichting een beetje een sprookje vind. De kleuren zijn mooi, het licht filtert prachtig door de bomen en de gecondenseerde adem van het paard geeft daar gelijk een gevoel bij.

Waarom is 1 dan 'minder?'
Moeilijk uit te leggen, misschien is het de blik van de amazone die naar beneden lijkt te kijken, de bomen die een beetje naar links lijken te hellen en ineens valt de brede, bonte en opvallende neusriem van het paard heel erg op. Het had alweer een sterkere foto geweest als de amazone vastberaden naar voren keek, de neusriem minder de aandacht trok en je bijvoorbeeld ook weer die adem op de foto zag. Dan creëer je een soort 'verhaal'.

Foto 4 is ontzettend gaaf, omdat het net lijkt of ze met z'n vieren midden op het water staan. Door de zachtgele achtergrond springt het onderwerp je in het oog. Echt heel bijzonder, waarschijnlijk zal iedereen die bij deze famillie op bezoek komt zeggen "nouja, net alsof ze op water staan! :wow:"

De 'normale familieplaatjes' specialer maken is lastig, vaak gaat het om het schieten van korte momenten. Laat mensen elkaar iets vertellen - een leuke herinnering van elkaar of kijk of je een beetje kan inspelen om familliebanden (sommige famillie's hebben wel eens zo'n 'gekke oom' en als je anderen daardoor aan het lachen krijgt door hem er uit te pikken op een grappige manier dan krijg je hele spontane momentjes.)

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 15:07

Bellatrix schreef:
Ik vind je familie foto's juist prachtig! Mooi belicht en mooie DOF. Helder en fijne kleuren. :)

Foto 2 lijkt scheef genomen...wellicht opzettelijk maar ik vind dat nou net storen. :P

En hoezo wil je meegaan met de andere fotografen? Ik vind je stijl mooi en lekker eigen en dat zou ik zo houden. :j


Het was een beetje berg achtig en vond het moeilijk de horizon te vinden. Heb daarom maar naar de benen van het paard gekeken om hem zo ''recht'' mogelijk te trekken. Of bedoel je iets anders?

En wat ik bedoel met meegaan met andere fotografen: ik heb bij andere fotografen wél vaak dat WAUW gevoel, en dat heb ik bij mijzelf niet, snap je?
Niet per se een bepaalde stijl over nemen, maar wel het wauw gevoel op mijn eigen foto's krijgen. :9

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 15:10

Sicayes schreef:
Deze selectie foto's vind ik allemaal erg goed gelukt. Daarbij springen 2 en 4 er bij mij extra uit.

Foto 2 omdat ik het qua belichting een beetje een sprookje vind. De kleuren zijn mooi, het licht filtert prachtig door de bomen en de gecondenseerde adem van het paard geeft daar gelijk een gevoel bij.

Waarom is 1 dan 'minder?'
Moeilijk uit te leggen, misschien is het de blik van de amazone die naar beneden lijkt te kijken, de bomen die een beetje naar links lijken te hellen en ineens valt de brede, bonte en opvallende neusriem van het paard heel erg op. Het had alweer een sterkere foto geweest als de amazone vastberaden naar voren keek, de neusriem minder de aandacht trok en je bijvoorbeeld ook weer die adem op de foto zag. Dan creëer je een soort 'verhaal'.

Foto 4 is ontzettend gaaf, omdat het net lijkt of ze met z'n vieren midden op het water staan. Door de zachtgele achtergrond springt het onderwerp je in het oog. Echt heel bijzonder, waarschijnlijk zal iedereen die bij deze famillie op bezoek komt zeggen "nouja, net alsof ze op water staan! :wow:"

De 'normale familieplaatjes' specialer maken is lastig, vaak gaat het om het schieten van korte momenten. Laat mensen elkaar iets vertellen - een leuke herinnering van elkaar of kijk of je een beetje kan inspelen om familliebanden (sommige famillie's hebben wel eens zo'n 'gekke oom' en als je anderen daardoor aan het lachen krijgt door hem er uit te pikken op een grappige manier dan krijg je hele spontane momentjes.)


Bedankt voor de feedback en tips!
Over foto 4: ze staan op het ijs. :')

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:01

Ik hou van speciale plaatjes dus ik reageer graag :D

1. De horizon is wat scheef. Daarbij is het een winters plaatje waarbij er geen kleur in de achtergrond zit. Dit maakt het al moeilijk om sfeer toe te voegen. Wat je wél had kunnen doen, is een andere locatie kiezen. Je mist nu het effect van scherptediepte omdat het model vlak voor de bomen rijd. Op de foto hieronder heb je een pad dat weg loopt in de verte, waardoor je afstand hebt, en dus minder scherptediepte. En dat is een effect wat je wilt! Ik denk dat als je haar op het open veld (wat ik achter haar lijk te zien) had gefotografeerd, waarbij je heel laag was gaan zitten mét tegenlicht, dat je een heel mooi plaatje had gehad.

2. Het zal door de berg komen maar ook hier lijkt hij weer wat scheef! Ik vind dit helemaal geen verkeerde foto. De houding van het paard is misschien niet ideaal, en ik zie de ruiter ook niet zo goed. Het gaat natuurlijk om haar en haar paard, dus ik denk dat ik deze foto mooier had gevonden als hij nog iets meer gecropt of ingezoomd was. Met inzoomen had je ook weer minder scherptediepte kunnen creëren. Verticaal zou dit beeld het ook goed doen denk ik. Het licht heb je in elk geval prachtig vast gelegd.

3 & 4: Ja, het punt met familie foto's is dat ze bijna omnogelijk zijn :') Wat Sicayes al zegt is een goeie, laat het spontaan lijken. Laat ze lopen, elkaar aankijken, in groepjes staan, of weet ik wat. Op een rijtje en in de camera kijken gaat niet beter worden dan je foto nu al is :D En overigens vind ik dit echt meer dan prima beelden, die je uitstekend kunt afleveren aan klanten. Sommige beelden zijn nou eenmaal niet zo speciaal te krijgen.

5: Je standpunt is exact hetzelfde als van de vorige foto's. Je kunt met portretten zoals loveshoots hele mooie standpunten aannemen. Als je kiest voor een 50mm, kun je echt om ze heen lopen en focussen op de details. Blijf dus niet staan, maar loop echt om ze heen! Ik weet niet of dit de bedoeling is, maar even een foto om te illustreren:

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8 ... e=5907D58E

Bij deze foto sta ik dus een beetje schuin, waarbij ik focus op de vrouw maar toch nog een deel van de man ook in beeld neem. Als je dichterbij staat kun je ook nog beter spelen met scherptediepte.

Ik had ook altijd heel veel moeite met het spannend maken van dit soort foto's. Maar sinds een jaartje ben ik bezig om interessantere composities en standpunten te kiezen, en voor mij werkt dit heel erg goed!

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 17:18

Marit schreef:
Ik hou van speciale plaatjes dus ik reageer graag :D

1. De horizon is wat scheef. Daarbij is het een winters plaatje waarbij er geen kleur in de achtergrond zit. Dit maakt het al moeilijk om sfeer toe te voegen. Wat je wél had kunnen doen, is een andere locatie kiezen. Je mist nu het effect van scherptediepte omdat het model vlak voor de bomen rijd. Op de foto hieronder heb je een pad dat weg loopt in de verte, waardoor je afstand hebt, en dus minder scherptediepte. En dat is een effect wat je wilt! Ik denk dat als je haar op het open veld (wat ik achter haar lijk te zien) had gefotografeerd, waarbij je heel laag was gaan zitten mét tegenlicht, dat je een heel mooi plaatje had gehad.

2. Het zal door de berg komen maar ook hier lijkt hij weer wat scheef! Ik vind dit helemaal geen verkeerde foto. De houding van het paard is misschien niet ideaal, en ik zie de ruiter ook niet zo goed. Het gaat natuurlijk om haar en haar paard, dus ik denk dat ik deze foto mooier had gevonden als hij nog iets meer gecropt of ingezoomd was. Met inzoomen had je ook weer minder scherptediepte kunnen creëren. Verticaal zou dit beeld het ook goed doen denk ik. Het licht heb je in elk geval prachtig vast gelegd.

3 & 4: Ja, het punt met familie foto's is dat ze bijna omnogelijk zijn :') Wat Sicayes al zegt is een goeie, laat het spontaan lijken. Laat ze lopen, elkaar aankijken, in groepjes staan, of weet ik wat. Op een rijtje en in de camera kijken gaat niet beter worden dan je foto nu al is :D En overigens vind ik dit echt meer dan prima beelden, die je uitstekend kunt afleveren aan klanten. Sommige beelden zijn nou eenmaal niet zo speciaal te krijgen.

5: Je standpunt is exact hetzelfde als van de vorige foto's. Je kunt met portretten zoals loveshoots hele mooie standpunten aannemen. Als je kiest voor een 50mm, kun je echt om ze heen lopen en focussen op de details. Blijf dus niet staan, maar loop echt om ze heen! Ik weet niet of dit de bedoeling is, maar even een foto om te illustreren:

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8 ... e=5907D58E

Bij deze foto sta ik dus een beetje schuin, waarbij ik focus op de vrouw maar toch nog een deel van de man ook in beeld neem. Als je dichterbij staat kun je ook nog beter spelen met scherptediepte.

Ik had ook altijd heel veel moeite met het spannend maken van dit soort foto's. Maar sinds een jaartje ben ik bezig om interessantere composities en standpunten te kiezen, en voor mij werkt dit heel erg goed!



Bedankt voor de feedback!

1. Het veld erachter was een hei met heel veel prikkels en hoge struiken, het was er ook erg heuvelachtig en dit was eigenlijk het enige vlakke stuk waar geen harde zon doorheen kwam die van zo'n lichtvlekken op een wit paard maken. Maar evengoed fijne tips, dankjewel!

2. Deze shoot was een portfolio shoot, dus ik wilde eens wat nieuwe dingen proberen. Ik ben altijd een beetje bang geweest voor ''totaalplaatjes'', omdat de scherptediepte dan inderdaad groter is dan bij een in gezoomd plaatje. (dus je ziet alles en moet goed naar je achtergrond kijken) Dit wilde ik graag oefenen bij deze foto. Misschien was het slim geweest dat erbij te vermelden :o .
Wat wel een hele fijne tip is, is dat ik meer naar het model moet kijken. Hoe staat het en hoe is de houding? Daar ben ik op het moment van shooten inderdaad veel te weinig mee bezig. Goeie, bedankt!!

5. Dankjewel, ik vind het nog heel spannend om zo dichtbij te komen. Ik kies bij zulke portretten dus al vaak mijn 70-200 zodat ik lekker op een afstand zit <<) .
Maar dit is zeker een tip die ik eens in een portfolio shoot mee neem!


Echt ontzettend bedankt!

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FOTO]Feedback gevraagd! Hoe maak ik het speciale plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:42

Haha ja dichtbij komen is echt iets wat je moet oefenen, maar wat ik altijd doe is ze gewoon een opdracht geven. Zeg bijvoorbeeld van 'Knuffel elkaar maar lekker en je mag gewoon kletsen!'
Intussen sta jij eerst wat verder weg, en dan roep je 'Ik kom even wat dichtbij hoor, maar ga maar gewoon door!'
En dan ga je wat dichtbij en maak je daar wat plaatjes. Vervolgens loop je gewoon rustig om ze heen, terwijl zij hun eigen ding doen.

Als je je koppeltje op hun gemak weet te stellen, kun je er met je neus ongeveer tussen gaan zitten en dan heb je nog een leuke foto :D

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:00

borstnoot schreef:
Bedankt voor de feedback en tips!
Over foto 4: ze staan op het ijs. :')


Nou dan staan ze dus inderdaad letterlijk op het water. :') hahaha grappig want het lijkt weer niet op ijs als ik zo kijk.

Goeie tips van Marit ook, die ik zelf ook graag meeneem want ik wil ook graag minder standaard foto's maken :=

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [FOTO]Feedback gevraagd! Hoe maak ik het speciale plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:09

Ik vind het eigenlijk hele fijne foto's om naar te kijken. Die op het ijs vind ik echt heel gaaf. 1 vind ik iets minder, om dezelfde redenen die al genoemd zijn. Zeker geen slechte foto en degene voor wie je ze maakt zal er ongetwijfeld blij mee zijn, maar zelf zoek je naar iets 'meer' / aparts? Dat vind ik zelf ook het lastige, sommige foto's zijn gewoon goed, maar daar mis je zelf iets in.

Ik ben heel benieuwd naar het volgende topic!