Ervaringen melktest strips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 11:09

Hoi!

Mijn knappe merrie is medio/eind mei uitgerekend van haar 4e veulen.
Nou heb ik een brede ervaring binnen de fokkerij en met de geboorte an sich dus daar maak ik me geen zorgen over.
Het is echter het eerste veulen van deze merrie bij mij en ik heb haar op een pensionstal staan op 10 km van mijn huis.
Rond de uitgerekende datum zal ze 24/7 buiten staan, alleen met buurpaarden of met haar shetlandvriendje samen dat is nog even te bekijken.
Mijn stalbaas checkt natuurlijk meerdere keren per dag, evenals toevallig aanwezige stalgenoten en ikzelf ben er rond die periode ook 2 x daags.
Voorgaande veulens heeft ze zelfstandig in de kudde gekregen en dit is altijd goed gegaan.
Ik zou er wel ontzettend graag bij willen zijn en ben me daarom aan het oriënteren qua geboortebewaking.
Het meldsysteem voor aan het halster is en goede optie maar, ook (of in combinatie met) melktest strips wekken mijn nieuwsgierigheid.
Zijn er bokkers die dit (al langer) gebruiken/hebben gebruikt bij hun merrie's?
Hoe nauwkeurig zijn de meetresultaten?
Is er een bepaald merk/verkooppunt het meest betrouwbaar?

Ik ben benieuwd!


LisaGentle
Berichten: 56
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:52

Ik volg dit topic even, ik ben hier toevallig net steeds naar aan het googlen :)

Gentle & Femmely <3

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:54

Kijk even in het dikke buiken topic. Daar staan links naar Ali express waar je voor minder dan 2 Euro strips kunt kopen.
Ik ga het dit jaar voor het eerst proberen, maar ik zie bij anderen dat het wel goed werkte.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:55

ik heb ze vroig jaar gebruikt. Een heel goedkoop setje met een hele ruime schaalverdeling maar je kon echt heel goed zien dat de PH waarde veranderde toen de kleine eraan kwam. Was een setje van iets van 4 euro geloof ik dus je kan je goedkoop uitleven met melk testen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Mitxa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Raamsdonk

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:59

Ik heb aquariumstrips gebruikt die ik nog over had :')

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:05

Hier vorig jaar ook gebruikt, en was er zeer tevreden over. Klopt ook toen de ph daalde.
Aquarium strips heb ik ook geprobeerd maar die geven niet zo'n goed duidelijk beeld als de andere strips.

Als je niet bij stal woont zou ik niet kiezen voor alleen een halsteralarm. Want geheid dat je gaat midden in de nacht alarm krijgen, en dan is het toe kunnen kijken via een camera wel erg handig.

Hier vond ze het soms grappig om wel 10x per nacht een alarm te geven (afgesteld op de minst snelle meldingen), en dat al zeker een maand van te voren.
Levert wel weer leuke plaatjes op als je dan via de camera in stal kijkt en madam lag als een gestrande walvis te snurken
Afbeelding

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

LisaGentle
Berichten: 56
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:53

Marsu schreef:
Kijk even in het dikke buiken topic. Daar staan links naar Ali express waar je voor minder dan 2 Euro strips kunt kopen.
Ik ga het dit jaar voor het eerst proberen, maar ik zie bij anderen dat het wel goed werkte.


Weet je toevallig op welke pagina die links ongeveer staan? Want het zijn er inmiddels 373 :0

Gentle & Femmely <3

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:57

Halsteralarm is prachtig, tenzij je merrie staand bevalt....
Die van mij heeft 3 keer vals alarm gegeven (dat vond ik niet erg, vroeg ik de staleigenaresse even te kijken). Maar op het moment supreme bleef ze staan :-)
Dus ik zou voor beide opties tegelijk gaan voor de zekerheid.

~Turbohoof Solutions ~

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:20


https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 17:52

Dank voor de reacties, hoor graag meer ervaringen met name van fokkers die echt meerdere merries monitoren op deze manier! In mijn zoektocht via Google kwam ik idd ook de standaard PH testen tegen voor een paar Euro, iig iets om te onthouden!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:22

ik heb de afgelopen 2 jaar melktesten gebruikt. Heb meerdere merries die bevallen en bij de een werkt het super, bij de ander minder, maar ze geven allemaal wel een daling aan.
1 van de merries begon heel langzaam te dalen en heeft een week op het midden van de strip gezeten voor ze verder daalde. 1 van de merries daalt in 1 dag van de hoogst te meten naar de laagst en bevalt dan ook :) en 1 merrie daalt maar een beetje voor ze veulent.
Dit jaar ga ik kijken of ze het alledrie weer op deze zelfde manier doen

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:33

Ik gebruik al een paar jaar het halsteralarm en heb nooit een geboorte gemist ermee. Wel dat het er al uitlag tegen dat ik er was,maar dan net en mocht er iets niet vlot gegaan zijn was ik er zeker op tijd bij.
Ook gebruik ik al een jaar of drie melkstrips en ze geven allemaal een daling aan. Dat kan echter ook zeer snel gaan dat je meerdere keren per dag moet testen.
Verder sinds vorig jaar camerabewaking er nog eens bij en nu is het helemaal top! Ik zie het vaak aankomen van ver op die manier en wacht het alarm niet af.
Ook handig om alle valse alarmen op te vangen,dat je even kunt kijken of het menens is of niet.

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:38

Ik gebruik ze ook al jaren, bij een merrie en een ph rond de 6 weet ik dat ze binnen een dag of 3 bevalt, dus die controleer ik vooral de laatste dagen meer dan, die is gewoon erg duidelijk, andere merrie die ik heb doet alles in heel korte tijd, als bij haar de ph daalt dan is er ook al melk en dan weet je ook genoeg, maar dit kan om een uur of 12 s nachts ook beginnen en dan heb je om 6 u je veulen, dus die mis ik wel eens ;), dit jaar een jonge merrie die voor het eerst moet dus het is weer even afwachten wanneer die moet.
de strips zijn eigelijk gewoon lakmoespapier, let goed op de schaalverdeling. tussen 7.5 en 4 vind ik het belangrijkste, dat je daar gewoon goede verschillen kunt zien.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Jillzie
Berichten: 103
Geregistreerd: 17-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:41

Werken de strips ook als de merrie nog geen vol uier heeft? Mijn merries krijgen vaak pas in de nacht van de bevalling een vol uier.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:15

Jahoor.

Mijn maiden merrie had niet veel uier. Toch had ik een daling van de melk tot zelfs 6/5.5.
Het veulen zat er dus aan te komen volgens de test. Wat niet strookte met haar uier.
Echter pas in de namiddag is het uier ineens erg gaan veranderen en in de vooravond is het veulen ook gewoon geboren. Door de melkstrips 's morgens wist ik al dat ik erg alert moest zijn. :j


Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:33

Er moet alleen wel melk zijn om te testen ;)

Maar alleen op melkstrips zou ik niet doen, het is zo ontzettend belangrijk dat er iemand bij is.
Dat ze eerder al in de kudde is bevallen is mooi, maar is geen garantie dat het nu ook weer goed gaat natuurlijk.
Ik zou alles in het werk stellen om er bij te kunnen zijn en dan niet alleen omdat het leuk is, maar vooral om bij bepaalde situaties in te kunnen grijpen een bevalling kan zo snel mis gaan.

Bij mij staat ze onder camera, met halsteralarm en melkstrips en nog ben ik er niet gerust op.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:39

Ik ga hierin met Silly mee.
Ondanks dat ik de strips gebruikte en mijn merrie eerder ook zelfstandig is bevallen in de kudde had ze ook een halster alarm om en een camera op stal (via internet dus kon thuis/onderweg kijken).

Ze deed het eindelijk netjes via het boekje door eerst te gaan kegelen, maar dat was echt op het allerlaatste moment. Om 19.30 1 klein mini harspuntje op 1 speen, om 21.00 aan 1 speen een mini drupje melk.
Even naar huis gegaan om warme kleding te gaan halen (ze stond lekker relaxt hooi te eten en toonde geen enkel voorteken). Om 22.30 terug op stal, en de melk liep eruit.
Rond 1.00 lag het veulen ernaast. We hebben wel moeten helpen bij de schouders.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:33

Ik heb naast de strips ook halsteralarm en camera ;) Alleen de strips vertrouw ik ook niet

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 13:41

Camera is geen optie gezien ik haar niet op stal wil hebben, halster alarm, melkstrips en tekenen die merrie zelf vertoond zullen dus leidend zijn. Dank iig voor reacties!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:01

Met halsteralarm en strips zal het ook wel lukken inderdaad. Zo deed ik het vroeger ook.
Alleen nu met de camera er ook nog bij lukt het mij vaak om er al bij te zijn voor dat de uitdrijving zelfs plaatsvindt.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:10

Ik lees even mee mijn merrie is ook medio/ eind mei uitgeteld. Merrie die drachtig is heb ik nog niet zo lang ze heeft in het verleden al meerdere veulens gehad maar het blijft spannend. Nu lijken me de melkstrips wel een handige graadmeter.
Ik heb in het verleden een merrie gehad die alle tekenen had om te werpen maar niet werpte uier, hars, zachte banden iedere keer ging liggen om te persen en niet door zette) diverse keren de da gebeld en iedere keer zei de da gewoon geduld hebben duurt niet lang meer.. uiteindelijk heeft de da haar gespoten om haar bevalling op te wekken (was toen al bijna een maand "over tijd").

Jillzie
Berichten: 103
Geregistreerd: 17-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:41

Kan iemand mij vertellen welke ph strips goed zijn? Ik heb nu onderstaande besteld. Of moet ik andere hebben.


Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Ervaringen melktest strips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:42

Zie geplaatste links in dit topic

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:43

Jillzie schreef:
Kan iemand mij vertellen welke ph strips goed zijn? Ik heb nu onderstaande besteld. Of moet ik andere hebben.


[ [url=m/6YQkIh.png]Afbeelding[/url] ]

Zie de linkjes hierboven ?!

Deze hebben te grote stappen !

If it's not Icelandic, it's just a Horse

IJslanderstal frá Þyrnihofi

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:33

Deze zijn inderdaad niet goed!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 53 bezoekers