Vermagerde Ruin! Help!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Vermagerde Ruin! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 16:43

Hallo!
Ik heb thuis een ruin staan van 25 jaar oud.
sinds deze winter is hij sterk vermagerd en zit niet goed in zijn vel. we voeren hem elke dag slobber en hij krijgt voldoende hooi samen met mijn andere 2 pony's. tanden zijn nagekeken en geslepen dat heeft wel iets geholpen maar hij blijft heel dun. nu is er sinds kort een ander probleem opgedoken en dat is dat ik niet aan zijn rug of buik mag zitten, als ik dat doe dan ben ik een hap uit mijn arm kwijt...
hij kijkt erg somber uit zijn ogen en is niet meer de oude.
hij is niet van mijzelf maar van een man uit ons dorp die er niet meer naar omkeek. in ruil voor verzorging mogen wij zijn weiland iets verder hiervandaan gebruiken.

Heeft er iemand tips? of ervaringen?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Vermagerde Ruin! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:44

Ik verplaats dit topic naar Medisch waar het beter past.

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 16:45

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Medisch waar het beter past.


Prima! ik hoop echt op een oplossing!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:45

Wat voor slobber voer je hem en hoeveel ?
En waar is hij vermagerd ? Op de ribben of bovenlijn ?

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 16:47

Maris schreef:
Wat voor slobber voer je hem en hoeveel ?
En waar is hij vermagerd ? Op de ribben of bovenlijn ?


De standaard slobber. en vooral bij de ribben en rug is hij heel mager.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:48

Hoe zit hij in z'n haren? Zou hij wormen kunnen hebben? Persoonlijk zet ik ze altijd onder een deken in de winter als ze mager zijn. Hoeft er in ieder geval geen energie meer gebruikt te worden om warm te blijven.

Ik weet niet wat standaard slobber is, maar seniores priores van subli en/of bietenpulp zet vaak goed aan.

19marjo90

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:50

Bij mij hetzelfde. Hij krijgt nu onbeperkt hooi en 1kg seniores priores per dag. Hij is in een maand tijd ongeveer 30-40 kg aangekomen! SP is echt een aanrader!

Wanneer is hij voor het laatst ontwormd? Ik hoop dat de tips die je in dit topic krijgt helpen! Heel vervelend om je oude paard zo achteruit te zien gaan.

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 16:51

Nies_ schreef:
Hoe zit hij in z'n haren? Zou hij wormen kunnen hebben? Persoonlijk zet ik ze altijd onder een deken in de winter als ze mager zijn. Hoeft er in ieder geval geen energie meer gebruikt te worden om warm te blijven.

Ik weet niet wat standaard slobber is, maar seniores priores van subli en/of bietenpulp zet vaak goed aan.


Hij staat onder een deken. de slobber van hippostar. niet speciaal voor oudere paarden ofzo.
hij zit verder wel goed in het haar maar hij blijft maar dun..

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 16:52

19marjo90 schreef:
Bij mij hetzelfde. Hij krijgt nu onbeperkt hooi en 1kg seniores priores per dag. Hij is in een maand tijd ongeveer 30-40 kg aangekomen! SP is echt een aanrader!

Wanneer is hij voor het laatst ontwormd? Ik hoop dat de tips die je in dit topic krijgt helpen! Heel vervelend om je oude paard zo achteruit te zien gaan.


ja hij is niet van ons maar het is een schat van een paard en heel jammer om het zo te zien..
1 kilo? is dat niet heel veel? sorry ik heb nauwelijks ervaring met brokken en voer. de rest hier krijgt alleen ruwvoer.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:53

Al bloed geprikt op cushing ppid? Het ligt in de lijn der verwachtingen dat hij ppid ontwikkelt op zijn leeftijd. Met medicijnen heb je binnen een week weer een vrolijker paard die beter in zijn vel zit en weer op gewicht komt. Overleg het eens Met de Veearts
Laatst bijgewerkt door janouk op 24-01-17 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:53

En hij eet zijn hooi nog wel goed ? En ook voldoende hooi ?

Ipv gewone slobber ( op basis van granen ) kan je beter seniores priores van Subli gaan geven. Dat is een slobber op basis van bietenpulp en zet vaak heel goed aan. Die slobber mag je NOOIT ongeweekt geven ( pulp moet echt altijd geweekt worden , anders grote kans op slokdarmverstopping).

Bouw die seniores priores (sp) langzaam op, eerst eens naar 1 kilo ongeweekt per dag, maar waarschijnlijk moet je er nog meer van gaan voeren ( zo te lezen ). Die ene kilo ongeweekt wordt al heel veel, want er moet 3 keer zoveel water bij.

edit Hippostar heeft ook een slobber vergelijkbaar met seniores priores !

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:54

Speedibeet, biks en 18+ muesli is voor mijn opa op het moment de oplossing. Vooral de biks erbij zet echt aan merk ik de afgelopen weken. Voordeel van speedibeet vind ik dat het niet zo lang hoeft te weken. Hierdoor kunnen mijn stalgenootjes het ook even geven.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:54


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:56

diedepol14 schreef:
Hallo!
Ik heb thuis een ruin staan van 25 jaar oud.
sinds deze winter is hij sterk vermagerd en zit niet goed in zijn vel. we voeren hem elke dag slobber en hij krijgt voldoende hooi samen met mijn andere 2 pony's. tanden zijn nagekeken en geslepen dat heeft wel iets geholpen maar hij blijft heel dun. nu is er sinds kort een ander probleem opgedoken en dat is dat ik niet aan zijn rug of buik mag zitten, als ik dat doe dan ben ik een hap uit mijn arm kwijt...
hij kijkt erg somber uit zijn ogen en is niet meer de oude.
hij is niet van mijzelf maar van een man uit ons dorp die er niet meer naar omkeek. in ruil voor verzorging mogen wij zijn weiland iets verder hiervandaan gebruiken.

Heeft er iemand tips? of ervaringen?


Hij krijgt dus gewone hippostar slobber, hoeveel?
Hoeveel hooi eet hij, dat het er ligt en hij staat samen met anderen maakt het onduidelijk hoeveel hij nou echt eet.

Oudjes kan je beter beetje iets geven waar wat extra inzit, bv SP wat al genoemd wordt en dan beter dit te verdelen over de dag dan het in 1 x te geven en ook echt voldoende dus niet een handje of 2.

Uiteraard je paard na laten kijken door DA, want oudere paarden kunnen heel goed door medische mankementen anders dan het gebit vermageren en je zegt ook dat je hem niet overall mag aanraken wat altijd wel kon blijkbaar, dus nog een reden om hem keer goed na te laten kijken bloed te laten trekken en mestonderzoek er op los te laten. In tussen kan je hem ander voer gegen.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:56

Gewone slobber is een vervanging voor krachtvoer en je kan beter iets geven wat een vervanger/aanvulling voor ruwvoer. Seniores Priores is daar fijn voor, maar dat moet wel erg lang wellen. Speedibeet is een goed alternatief als je daar de gelegenheid niet voor hebt.

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 16:56

Oke heeel erg bedankt voor alle tips over de voeding! maar ik zoek alleen nog een oplossing voor het probleem dat ik niet aan zijn buik/rub mag zitten? iemand die daar ervaring mee heeft?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Vermagerde Ruin! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:57

Als dat iets van de laatste tijd is en je mocht het vroeger wel, dan zou ik hem na laten kijken door de dierenarts.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:59

Laten testen op PPID

lisselotje
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:59

veel ouwetjes hebben eiwit tekort, dat zijn de transporteurs van de koolhydraten. In merriebrok en veulenbrok zitten de meeste eiwitten...terwijl vaak in seniorenvoer weining eiwitten zitten...probee maar eens merriebrok te voeren, ik had met mijn paard van 30 daar veel resultaat van...

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:00

Maagzweren? Kijk even in het maagzweren topic.

diedepol14

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 17:00

Anoeska27 schreef:
Als dat iets van de laatste tijd is en je mocht het vroeger wel, dan zou ik hem na laten kijken door de dierenarts.


ik ken hem nu 2 jaar ongeveer en we hebben er een jaar geleden nog op gereden en toen konden we er alles mee.

hij is bij ons ook nog gechipt op 24 jarige leeftijd en daar heeft hij hele lange tijd last van gehad.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:02

Zo'n enorme verandering zou ik door de dierenarts laten bekijken. En zéker overgaan op beter voer voor zo'n ouwetje.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:03

Je hebt ook senioren slobber van masters.

Ook een fijn en betaalbaar merk en een goede dikmaker.

Denk dat dit paard zowiezo senioren slobber nodig heeft.

En niet 1 portie op een dag.
Misschien maar eens bv 2 geven op een dag.
En goede laten weken.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:06

Nou, fijn, je hebt tips genoeg !
En zeker de granenslobber vervangen door sp of hippostar senior mash of masters seniorenslobber. Maakt niet zoveel uit welke je hiervan kiest ( behalve de prijs ;) ) Speedibeet kan ook nog, maar vinden veel paarden minder lekker.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:13

mijn oudje was afgeschreven. Dierenarts zei: als ie nog verder vermagert slapen we hem in. Zonder discussie. Ik gaf al seniores priores. Kreeg allerlei adviezen, maar dacht: eiwitten moet ie hebben...ik geef nu dus 1 kg seniores priores en een half kg merriebrok per voerbeurt (2x per dag). Daarnaast bijna onbeperkt hooi. Ik gaf in de 1e fase overigens 1 kg seniores en 1 kg merrie. Maar goed...inmiddels geen rib meer te voelen (te dik dus zelfs haast).

Ontwormen is ook belangrijk...en slijmt ie ook veel uit zijn mond? Of gaapt ie? Kan nl. ook maagzweer zijn (maar ja..het kan heel veel zijn natuurlijk). Of dat ie vol zand zit..kan me voorstellen dat dat ook pijn gaat doen.

ow, en wat nog zou kunnen is seleniumtekort (selenium toch? weet vast iemand hier). Dat verklaart overigens niet dat je ineens niet meer aan zijn buik mag zitten.

Enfin..het kan dus veel zijn, dus zou toch zeker een dierenarts laten kijken.