[VOLG] Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

[VOLG] Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 19:07

Hoi lieve bokkers!

Jullie kennen mij misschien wel van:
Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Hier kun je het proces van Amigo volgen van getraumatiseerd paardje tot mijn beste maatje! We zijn er nog lang niet en het juiste plekje is ook maar moeilijk om te vinden met zo een apart paardje... Wij moesten spontaan per direct vertrekken van het vorige plekje waar Amigo heeft gestaan (in het forum over Amigo staat meer over die plek).

Na weken al hopeloos zoeken naar een nieuwe plek kwam er nu extra druk op te staan omdat ik eigenlijk per direct weg moest. Nu kwam ik dus met geluk bij een ongeluk terecht bij een nieuwe plek, en dat leek wel een paradijs!!

24/7 buiten in een grote kudde van 20-25 paarden met enorm veel ruimte. Nooit meer hoeven te mesten, een binnenbak, spuitplaats, solarium, extra stallen indien nodig binnen en een kleine verwarmde kantine/zitplek. Vorige week zaterdagochtend ben ik gaan kijken en in de middag kon ik hem al verhuizen. Gelijk gedaan natuurlijk, want ik wilde weg.

Amigo staat tot maart waarschijnlijk naast de kudde met een hek ertussen om een beetje aan elkaar te kunnen wennen. Wanneer de wei toegankelijk is mag hij de kudde in! Omdat Amigo absoluut 0% dominantie heeft gaat hij hoe dan ook alles over zich heen krijgen in zo een grote groep. Ik ga alles bijhouden zodat iedereen die het interessant vindt Amigo kan volgen.

Week 1

Amigo heeft heel de week naast de kudde gestaan en overdag steeds een paar uurtjes in stal wanneer anderen paarden daar even los mochten staan. Ik gok max 6 uur per dag binnen en de rest van de dag buiten. Hij krijgt dan het verharde stuk en heel de binnenbak! Dit ging echt super goed, Amigo was zichzelf en heeft vaak bij het hek gestaan en contact met anderen paarden gezocht over het hek.

Hier staat Amigo:

Verharde deel buiten:
Afbeelding

En heerlijk de binnenbak voor zichzelf!
Afbeelding

Deze heerlijke paddock krijgt hij erbij als het ijs weg is!
Afbeelding


Dit is het gebied voor de hele kudde:
Naast Amigo:
Afbeelding

Binnen naast de rijbak een grote schuilstal!
Afbeelding

Paddock + grote rijbak om lekker te rennen en spelen:
Afbeelding

Nog een voerplaats vooraan het terrein:
Afbeelding

Paadje terug richting Amigo:
Afbeelding

Naar mijn mening is dit echt een paradijsje!! De mensen zijn allemaal heel aardig en ik heb het super erg naar mij zin! Nu hopen dat Amigo zijn plekje kan vinden binnen deze kudde!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: VOLG: Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:09

Wat een droomplek!!!

Hoop enorm dat hij het naar zijn zin krijgt!!!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: VOLG: Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:42

Mooie plek zeg! Ik volg.

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: VOLG: Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:04

Oh jaloers! Ik zou Buck ook wel op zo'n prachtplek willen zetten.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:31

Prachtig plekje! Ik volg jullie uiteraard ook <3

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 23:06

Even het gebied verkennen!

Omdat ik geen idee had waar ik nou eigenlijk was beland ben ik zondag met Amigo een grote ronde gaan lopen. Wat blijkt gewoon echt een super leuk rondje te zijn!! Wel een 'rondje' van goed anderhalf uur, wandelend. Met ongeveer 30 min (via de andere kant hoe wij liepen een uur) wandelen kom je aan bij de rivier waar allemaal strandjes zijn en veel ruimte om lekker te racen en dollen als je zou rijden! Nu rij ik natuurlijk niet op Amigo dus dat zit er voor mijn niet in.

Wel weet ik dat Amigo gek is op water, dus ik was gelijk super blij toen ik zag dat er plekken zijn waar je het water in kunt gaan! Alleen niet echt met deze temperaturen.... maar meneer dacht er natuurlijk anders over en liep vol overtuiging het water in! Dus achja als beestje er blij van wordt waarom ook niet? Daarna is die nog lekker gaan rollen in het zand, dus ik liep met een nat vies paard terug naar stal.. :P

Hop het water in!
Afbeelding

Nog 1 laatste keertje dan!


Ook stiekem even het solarium uit kunnen testen!
Afbeelding

Vaak kom ik ook nog steeds nieuwe mensen tegen op stal en iedereen zegt steeds tegen mij hoe lief ze Amigo vinden en dat ze het knap vinden dat hij nu zo is! Doet mij echt super goed want we werken er echt heel hard voor <3

Het geeft ook wel rust, want ik ben altijd bang dat mensen gemeen of te overhaast met hem om gaan. Wegjagen met een zweep is bijvoorbeeld heel makkelijk voor een ander, maar ik ben er juist keihard mee bezig om ervoor te zorgen dat hij daar niet meer bang voor hoeft te zijn. Nu is de sfeer heel gemoedelijk omdat de mensen die komen er echt voor hun paard zijn en niet omdat ze moeten mesten oid. Dus irritaties ben ik tot nu toe niet tegen gekomen, puur denk ik omdat niemand iets 'moet'.

pegaeenhoorn
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-01-17

Re: VOLG: Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:38

prachtige plek!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: VOLG: Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:03

Prachtige plek zeg! Mag ik vragen waar dat zit?

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 16:44

Amanda schreef:
Prachtige plek zeg! Mag ik vragen waar dat zit?

Naar mijn weten hebben ze geen naam website of Facebook pagina.. Maar dit zit in Gorinchem tegen de plaats Dalem aan!

Misschien wel leuk om zelf een Facebook pagina op den duur op te richten :D

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:09

YvonneAmigo schreef:
Amanda schreef:
Prachtige plek zeg! Mag ik vragen waar dat zit?

Naar mijn weten hebben ze geen naam website of Facebook pagina.. Maar dit zit in Gorinchem tegen de plaats Dalem aan!

Misschien wel leuk om zelf een Facebook pagina op den duur op te richten :D


Uit oude berichten op bokt/internet en een oude website nog van voor de hitactief haalde ik dat ze Pensionstal van den Berg heten ☺️ Maar niks recents kunnen vinden.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: VOLG: Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:34

Had al een tijd niet meer in je andere topic gekeken maar tjee zn blik is veel opener. Goed hoor! En mooie plek daar!!

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 10:32

EliseXJoelle schreef:
Uit oude berichten op bokt/internet en een oude website nog van voor de hitactief haalde ik dat ze Pensionstal van den Berg heten ☺️ Maar niks recents kunnen vinden.


Ja hiervoor was het inderdaad een dressuur stal maar nu alles omgegooid is kun je niks meer vinden. Hoeft natuurlijk ook niet als je altijd vol zit.. Of misschien zoeken we niet goed :P

@ Smileydees Jaa, hij is in de tijd dat ik het topic heb ook al zoo veel veranderd! Echt ongelofelijk als je kijkt waar hij vandaan moest komen!

karim18

Berichten: 114
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Alkmaar

Re: VOLG: Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:22

Wauw, wat bijzonder om te zien hoe hij is opgebloeid. Mooi zoals je het aanpakt, zoveel geduld en liefde. Respect <3

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: VOLG: Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 09:49

Omdat dit een volg-topic is, verplaats ik deze naar [PP] Paardenpraat.

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Re: [VOLG] Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:51

Wauw wat leuk! Heel veel plezier! Zo te zien lukt dat al aardig.
Maakt de 15 overuren in de week iets dragelijker hihi

Groetjes

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: [VOLG] Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 07:57

Ja nou echt wel! Voel me gelijk al stukken beter, vooral meer uitgerust hihi. Allen zo jammer dat ik niet op donderdag en vrijdag kan gaan :(

Vanavond komt de cast van de lion king naar the voice als gast artiest! Zeker waard om te kijken, is echt heel gaaf!!

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 12:47

Week 2

Het gaat goed met Amigo! Hij staat lekker veel buiten en echt maar 3 uurtjes max binnen. Er heeft ook 1 dag een ander paard bijgestaan die last heeft van een hoefzweer en dat ging heel erg goed samen. Helaas moest dat paardje weer terug de kudde in, jammer want ik vond het wel fijn dat hij niet alleen stond. Plus dan heeft hij een vriendje voor het moment dat hij de kudde in mag.

Hij staat heel de dag bij het hek naast de kudde om contact te zoeken met de andere paarden. Wat zeker wel een goed teken is. Ze kennen elkaars geur en daardoor hoop ik dat ze Amigo niet helemaal als nieuw zien en het achtervolgen dan enigszins mee zou vallen.

Ik ben ook weer begonnen met trainen en dat gaat ook heerlijk ontspannen. Wel nog een beetje wennen voor beide want ik moet mijn draai daar ook nog even kunnen vinden. Wel echt super super relax dat we een binnenbak hebben!!

Afbeelding

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: [VOLG] Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:45

Fijn gezicht zo, en idd jammer dat vriendje er niet bij mocht blijven staan. Hoop dat ie gauw bij de kudde kan en mag!
oftopic, wat een leuke baan heb je (lijkt me)

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 22:56

Week 3

Afgelopen vrijdag heeft de eigenaar van de stal Amigo in de kudde gezet. Ik kreeg opeens allemaal foto's van Amigo in de kudde en ze vertelde me dat ze dacht dat dit het juiste moment was. Liever had ik gehad dat ze het eerst even aan mij zou vragen voordat ze hem de kudde in zou zetten. Zelf had ik dan ook gezegd dat het goed was maar het gaat om het principe. Na een uurtje heeft ze Amigo weer apart gezet.

Dag later -afgelopen zaterdag- kwam de smid voor Amigo. Hoefjes weer mooi recht gezet en we kunnen er weer mee door voor een half jaar. Hij heeft echt hele goede hoeven dus dat is echt ideaal. Alleen een beetje bijschaven omdat hij een beetje naar links hangt en klaar :).

Na de smid Amigo zelf in de kudde gezet. Heel rustig en weinig conflicten. Hij zoekt het zelf ook absoluut niet op en gaat altijd liever een probleem uit de weg. Het belangrijkste is nu dat hij wel genoeg te eten krijgt.. Hij staat onder alle paarden dus iedereen mag hem wegsturen.

In de avond beestje weer apart gezet. Zondag vroeg weer terug om hem weer in de kudde te zetten. Toen ik in de avond aan de eigenaresse van stal vroeg of het nodig was om Amigo weer apart te zetten zei ze dat dat niet nodig was omdat hij heel de dag heeft kunnen eten. Oke, dan laat ik hem wel staan en kijken we maandag even.

Maandag was beestje inderdaad lekker aan het eten van een voerstation met een ander paardje. Geeft een goed gevoel! Hij was ook heel blij om mij te zien en liep gelijk met mij mee, absoluut niet bang of wantrouwig. Wordt ik ook heel blij van omdat Amigo zich vaak afsluit als het niet goed met hem gaat. Wel gelijk ging hij binnen van het hooi eten. Dus ik denk dat hij niet al te veel heeft kunnen eten.

Vandaag -dinsdag- was hij niet aan het eten toen ik aankwam. Zegt natuurlijk niks maar wel jammer. Gewoon weer lekker zichzelf en niks raars. Onder zijn deken ook weinig bijtplekjes te zien dus positief. Ik maak me wel nog steeds zorgen over of hij wel genoeg eet.. Ik houd hem voor nu gewoon heel goed in de gaten en anders zet ik hem weer apart om te kunnen eten.

Foto's die ik kreeg toen hij er voor het eerst in stond:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Deze kreeg ik zaterdag:

Afbeelding


Deze heb ik zondag zelf gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

tusje
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-10-16

Re: [VOLG] Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:16

Fijn dat het goed gaat in de kudde!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [VOLG] Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:24

Super zeg!

Anneloree

Berichten: 163
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [VOLG] Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:01

Hee ik ken die stal van toen het nog van Den Berg heette toen verzorgde ik daar paardjes :) ik ga jullie volgen ben na het lezen van allebei je verhalen benieuwd geworden hoe hij zich gaat ontwikkelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:17

Wat een prachtige plek heb je voor hem gevonden zeg, wauw! Wat fijn ook dat het zo goed gaat in de kudde.
Ik volg hier graag mee :j

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: [VOLG] Amigo zoekt zijn weg in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:46

Fijn dat het goed gaat! Kan me wel voorstellen dat je het in de gaten houdt vwb het voer. Maar zoals ik lees houd iedereen het wel een beetje in de gaten. Dan moet het goed komen toch?!

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 22:20

Nu net bij Amigo aangekomen. Weer heb ik hem niet zien eten, maar ja het is niet te controleren of hij wel genoeg kan eten... Nu heb ik het idee dat hij niet genoeg eet. Niet gek natuurlijk omdat hij er nog maar een paar dagen in staat.. Hij weet niet hoe snel hij met mij mee moet lopen om binnen hooi te eten.

Vanavond zet ik hem weer een keertje apart met eigen hooinet.

Afbeelding