Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 21:57

Hoi,

Kan iemand mij verder helpen ivm het volgende : ik kan een pony misschien kopen die jaren geleden hoefbevangen is geweest. Ik zou hem graag in de aangespannen sport op wedstrijdniveau willen uitbrengen. Denken jullie dat dit nog gaat?
Graag zoveel mogelijk info.

Groetjes

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:00

Afhankelijk van hoe ernstig de hoefbevangenheid was, de oorzaak en of het eenmaal was of vaker en hoe goed het genezen is.

Valt met zo weinig info niet veel over te zeggen.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:02

Dat zal aan de ernst liggen. Is het hoefbeen gekanteld (een beetje of juist veel). Loopt het paard nu goed op speciaal beslag (ook in de sport misschien?).

Hou er wel rekening mee dat het voerbeleid bij zo'n paard altijd heel uitgebalanceerd moet zijn om herhaling te voorkomen. Ze blijven er toch altijd wat gevoeliger voor.

Denk dat een röntgenfoto van de voeten uitkomst biedt om een juiste afweging te kunnen maken ;)

Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 22:03

Pony heeft slechts 1 keer hoefbevangen gestaan en in niet erge mate. Is volledig genezen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:04

Aan de hand van de info die jij hier nu geeft is het onmogelijk te zeggen want er zijn veel te veel verschillende factoren die hierbij van belang zijn.
Als je dit met enige zekerheid wil weten is het een noodzaak om foto's van beide voorvoeten te nemen, dan zie je perfect of het hoefbeen nog op zijn goede plaats zit, is dat niet zo dan is het wat wedstrijden zeker op hoger niveau gewoon onbegonnen werk. Uiteraard zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:13

Loopt de pony nu ook al aangespannen ?? En hoe loopt de pony normaal of een beetje met flap voeten . Wij hebben een pony voor onder het zadel en als die bij de smid is geweest loopt hij vaak een paar dagen niet lekker toen wel eens gevraagd of er ijzers onder konden of dat dat erg slecht was voor zijn voeten de smid heeft het toen afgeraden want die zei iedere keer als je er wat aan doet daar heeft hij last van . Dus mijn plan om hem voor het wagentje te zetten maar laten varen ☹️️☹️️ Nou heeft deze pony het wel erg te pakken gehad en dat terwijl hij nog in de groei was, maar ja combi shet welsh . Maar het blijft dan uitkijken

Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 22:22

Heeft aangespannen gelopen. Maar verder weet ik er niets van. Moet hem zelf nog gaan bekijken, helaas.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:07

Ik zou toch röntgenfoto's laten maken en een veearts laten keuren of ie nog geschikt is voor de sport, behalve de HB treffen ze misschien wel iets anders aan waardoor je mogelijk een kat in de zak koopt........

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:13

Er zijn genoeg paarden zonder bemerkingen te koop. Het is wel een risico als je intensief wilt gaan sporten ermee.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:32

Mijn paard is ook ooit hoefbevamngen geweest. Hij loopt nu (onder het zadel) L1 dressuur en BB springen. Ik merk er niks van.
ik zou zeggen ; als het weinig gevolgen heeft gehad en jij kunt dit ook in de toekomst (de kans op hoefbevangenheid) beperken.... waarom niet ?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 07:39

Het verschil tussen een paard onder het zadel en een paard voor de koets is dat een menpaard vaak op de harde weg wordt getraind en het wegoarcours is vaak over de harde weg. Dat vraagt een goede kwaliteit voeten.
Van de buitenkant is daar soms moeilijk iets van te zeggen. Je zal alle voeten moeten laten fotograferen en laten beoordelen door een veearts en een hoefsmid.
Bij de keuring vooral veel aandacht voor de gangen van het paard op het harde. En met bloedafname om pijnstilling uit te sluiten.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:07

Jeetje Janouk das idd ook nog een dingetje dat je moet uitsluiten dat hij niet op pijnstiller staat daar had ik niet bij nagedacht maar idd als onze pony het echt moeilijk heeft met zijn voeten krijgt hij ook wel is een klein beetje en dat doet hem dan echt goed . Moet wel zeggen dat hij bij ons echt helemaal niet op het gras komt want dat merk je ook gelijk dus ts je moet ook even bedenken hoe je hem wil gaan houden is er een paddock aanwezig staat hij daar dan niet alleen enzo . En ja ga ook mee met de rest er zijn genoeg gezonde pony's te koop waarom eentje waar je extra kosten aan gaat hebben . Je hebt hem als ik goed begrepen heb ook nog niet gezien niet gaan kijken dan want anders krijg je er een band mee

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:20

Maar de mensport kan ook dressuur/vaardigheid zijn en dan heb je niet met een wegparcours te maken.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:27

suikermeisje schreef:
Maar de mensport kan ook dressuur/vaardigheid zijn en dan heb je niet met een wegparcours te maken.


Een menpaard train je veel meer op de harde weg, ongeacht welke tak van sport.
Je kan met een koets niet in alle binnen- of buitenbakken terecht. :D veel ruiters vinden het lastig als er een koets meetraint in de dressuurbaan :+ we nemen met een tweespan in een 20 x 40 baan nu eenmaal meer ruimte in in een bak.
En niet elke manege bodem is geschikt om een koets goed rollend in te laten trekken. Een paard verzameling in draf of galop te vragen als de koets niet meerollen wil.


Maar ts goede betrouwbare menponys zijn niet gemakkelijk te vinden. Dus als deze pony geschikt is voor jouw dromen en eisen, dan zeker gaan kijken en proef rijden.
Maar met de veearts en hoefsmid goed de hoeven laten beoordelen. Niets is zeker, maar je kan een hoop uitsluiten. Dus röntgenfoto's oaten maken van alle hoeven. Ook achter.
Laatst bijgewerkt door janouk op 24-01-17 08:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:29

Ik heb een pony met gevoelige voeten (insuline resistentie), en ik zou een pony met tricky hoeven echt niemand aanraden. Het is altijd een extra zorg (en stress) qua voer, beweging, hoefonderhoud, algeheel beleid, etc. Als ik ooit weer overnieuw met een pony begin (deze heb ik inmiddels al bijna 24 jaar) zijn de hoeven in hoofdletters mijn prioriteit.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:37

Eens hoefbevangen geweest dan zal je goed moeten uitkijken met het voer en het gras.
Je zal hierin een balans moeten gaan zoeken.
Ik raad aan om wel foto' s te laten maken zo kun je zien of en hoeveel het hoefbeentje gekanteld is.

Het paard zal ook niet meer 24/7 op de wei kunnen in de zomer en je moet wel nagaan op dat ook mogelijk is op je stalling,

Nancy01
Berichten: 160
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 10:30

Bedankt voor alle reacties!
Ik zou hem later gaan gebruiken in de wedstrijdsport en vindt het eerlijk gezegd ook een beetje tricky om dit nog te doen gezien zijn voorgeschiedenis van hoefbevangenheid.
Ik bekijk het nog even.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:07

Mijn ex-bevangen merrie loopt nog heerlijk in de sport, tm ZZ nivo.

Ik zal niet zomaar een ex-bevangen pony kopen, maar het hoeft dus geen probleem zijn.

jael89

Berichten: 77
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:43

Ik heb net een pony gekocht die ooit hoefbevangen is geweest. Kwam aan het licht toen ik haar bij de keuring op de foto heb laten zetten. Eigenaren hebben nooit iets gemerkt.. Ze heeft een héél iets gekanteld hoefbeen, echt minimaal. Volgens de DA zou dat geen beperking zijn voor de sport (ik ga endurance met haar rijden), maar wel iets om rekening mee te houden mbt voeren/ management.
Mijn advies: laat haar, zoals anderen ook al zeggen, op de foto zetten, zodat je weet wat de schade is. De DA zou dan advies moeten kunnen geven wat wel/ niet kan.

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:58

jael89 schreef:
Ik heb net een pony gekocht die ooit hoefbevangen is geweest. Kwam aan het licht toen ik haar bij de keuring op de foto heb laten zetten. Eigenaren hebben nooit iets gemerkt.. Ze heeft een héél iets gekanteld hoefbeen, echt minimaal. Volgens de DA zou dat geen beperking zijn voor de sport (ik ga endurance met haar rijden), maar wel iets om rekening mee te houden mbt voeren/ management.
Mijn advies: laat haar, zoals anderen ook al zeggen, op de foto zetten, zodat je weet wat de schade is. De DA zou dan advies moeten kunnen geven wat wel/ niet kan.


Onze ex hoefbevangen pony krijg ik niet goed door de keuring tijdens endurance heen, want die blijft toch wat gevoelig op harde ondergrond. Dreunt toch door. Zachte ondergrond loopt hij als een zonnetje en maakt zijn kilometers wel, maar wedstrijden lukt echt niet.
Verder inderdaad een hoop management, ik ben dol op hem, maar als nieuw paard zou ik hem laten staan :oo

jael89

Berichten: 77
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:36

Ze hebben haar twee keer op de harde volte gezet (na de foto nog een keer om voor de zekerheid te controleren), maar liep elke keer super, dus ik denk dat dat wel goed komt! Heeft denk ik ook erg te maken met hoe erg ze bevangen zijn geweest :)

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:54

Nou nancy als hij gratis is kan je het doen, en pony dan op dieet ( extra magnesium voeren)en op hoefschoenen voor de koets en in het voorjaar juist extra veel laten werken zodat hij de suikers beter verbrand. Ik heb hier ook een die erg gevoelig is voor bevangenheid en die gaat begin maart weer op magnesium, het weiland wordt dan ook weer steeds kleiner gemaakt ( doe aan strip begrazing) want dan kan hij niet oeverloos de nieuwe sprietjes afgrazen. en vanaf half april krijgen ze er wat stro bij om wat te knabbelen te hebben.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:57

Ik zou het persoonlijk niet doen. Mijn paard was ook ooit hoefbevangen geweest. Ik heb nog met hem een tijdje wedstrijden kunnen rijden, maar uiteindelijk begon hij steeds slechter te lopen en heb ik besloten hem te laten inslapen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:17

Ik zou verder kijken maar als het echt DE pony is voor jou dan zou ik de pony uitgebreid laten onderzoeken door een door jou uitgekozen dierenarts/ kliniek en zeker niet afgaan op wat de huidige eigenaar en diens dierenarts je vertellen.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:24

Mijn paard is ruim 20 jaar geleden bevangen geweest, linksvoor kanteling rechtsvoor niet.
Heeft daarna in de Amateur en Open reining sport gelopen en Working Cowhorse.
Heeft er dus wat sport betreft nooit meer last van gehad.

Wat wel altijd blijft is de spanning en angst dat ze weer bevangen raken.... weiland, transport, voer... alles is een risico en je moet altijd overal op blijven letten!
Ze zeggen niet voor niks na een bevangen paard kijk je nooit meer onbevangen naar je paard.