Zadel huren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
zadelhuren
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-01-17

Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-17 18:22

Hallo bokkers,

Ik loop al enig tijd met een ideetje in mijn hoofd maar omdat ik online niet genoeg informatie vind vraag ik jullie.

Elke keer als ik een jong paard inrijd loop ik tegen het zadelprobleem aan. Ik heb om het half jaar een ander zadel nodig. Oude zadel verkoop ik meestal met veel verlies en het zadel dat ik weer koop is het net niet omdat ik door dat gewissel niet de hoofprijs wil betalen. Dat het goed ligt en zit is het belangrijkst op dat moment. De uitstraling en merk is bijzaak op dat moment voor mij.

Daarom kwam het volgende idee omhoog. Wat als er een bedrijf bestond waarbij je zadels kan huren? Je huurt een zadel (op advies) dat je vervolgens door de zadelmaker verder kan laten nakijken/passend maken.
Natuurlijk pak ik het idee op deze manier wel heel ruim op maar ik als ik dit hier ga uitbreiden krijgen we een discussie en ik wil slechts weten hoe jullie hiertegen over staan. .
Het zou heel fijn zijn de volgende vragen voor mij te beantwoorden zodat ik verder kan onderzoeken of niet ;)

1. zou je erover nadenken om een zadel te huren als het om korte periode gaat (-1jaar)?
2. zo ja, wat zou je er dan per maand voor over hebben? Zo nee, waarom niet?
3. is voor jou het merk zadel belangrijk of staat de pasvorm en zit voorop?
4. zou je bij het huren van een zadel akkoord gaan met een beperkt keuze in zadelmakers om het zadel verder aan te passen.
5. zou je de mogelijkheid willen tot overgaan op koop als het zadel blijvend goed ligt?
5. tips en advies?


Heel erg bedankt!

Groetjes
Bianca


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:51

Zoals jij het ziet lijkt dit me niet doenbaar... Er zullen zadels "verdwijnen" of kapotgaan.
Wat wel mogelijk zou zijn is een soort "passend zadel service" ism een zadelmaker: bij aankoop van een zadel kun je voor een extra service kiezen (met bv maandelijkse bijdrage). Als het zadel niet meer past, komt de zadelpasser met een aanpassing of een ander zadel, deze kosten worden dan opgevangen door de restwaarde van zadel 1 en je reeds betaalde maandelijkse bijdragen dus de plotse uitgaven worden gespreid en je hoeft zelf zadel 1 niet te verkopen. Vanzelfsprekend zouden dit geen nieuwe zadels zijn maar jonge tweedehandsje van kwaliteitsmerken. Dus geen echte huur maar eerder een lease met service-/ vervangingscontract.

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:16

Er zijn al bedrijven waar je je zadel kan huren! Ik huur momenteel een zadel bij van Rijs. Dit omdat mijn paard onbespierd en mager bij mij kwam. De aankoop prijs van het zadel beslist de huurprijs. Voor mij is dit echt een uitkomst. Je kan het zadel ook overkopen met max 3 maanden huur aftrek van de prijs.
Van te voren heb ik een contract getekend en hebben ze fotos van de staat en bestaande "schade" van het zadel gemaakt ( ik huur een 2de hands )
Hopelijk heb je hier iets aan.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:30

1. zou je erover nadenken om een zadel te huren als het om korte periode gaat (-1jaar)?
Het ligt er aan, een jaar zou ik te veel vinden.
Als ik een jong paard heb, moet ik soms (alleen al door verandering van bouw) tot wel 3 x in een jaar wisselen met een zadel (door pasvorm van boom)
Met een ouder paard, zou ik best een zadel willen leasen.
Wel met een correct contract, waar in staat: Voor hoe lang, de prijs, en wat te doen als??

2. zo ja, wat zou je er dan per maand voor over hebben? Zo nee, waarom niet?
Welke merken voer je?
Voor een NIEUWE wintec of thorowgood voor een jaar huren, 50 euro per maand? Met een waarborg (tussen de 40 en 50% van aankoopsprijs) van 250 euro. Deze krijg klant aan eind van het jaar weer terug, wanneer het zadel in goede staat verkeerd (Nergens stuk, lichte gebruikssporen.)
Voor tweedehands 125 euro waarborg en zelfde geldvraag.
Voor een zadel van 1500 euro, zou ik dan ook rustig een vraagprijs van 100-125 euro per maand vragen.
En een waarborg van 500 - 750 euro. (mits het echt om nieuw gaat natuurlijk)

3. is voor jou het merk zadel belangrijk of staat de pasvorm en zit voorop?
Merk boeit mij niet, het moet én op mijn paard passen en onder mijn bips.
Zo huurde ik een zadel van de manege (die beter paste dan mijn eigen, eigenlijk lag dit zadel gewoon goed!) voor 4 euro per x. Óf 20 euro per week. Maar ja, ik reed maar 2 x per week, dus kan een weeklease niet uit. Geen idee wat voor merk het was, kon mij ook niet schelen. Paard liep goed, en ik zat lekker.

4. zou je bij het huren van een zadel akkoord gaan met een beperkt keuze in zadelmakers om het zadel verder aan te passen.
Ja. Maar alleen als ik ook duidelijke referenties mag plaatsen.

5. zou je de mogelijkheid willen tot overgaan op koop als het zadel blijvend goed ligt?
Ja, maar niet de hoofdprijs (mits nieuw) natuurlijk.
Als ik een thorowgood huur, voor een half jaar, Nieuwprijs 600 euro, betaal ik er geen 600 euro voor.
Wél 450 euro. Daarnaast heb ik er ook 300 euro voor betaald, waardoor jij als verhuurder 750 euro binnen zal krijgen.

5. tips en advies?
Zoek ook advies op voor echte contracten. Niet dat je straks zonder zadel zit.
Want daar zit jij niet op te wachten.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:32

Hoe doen andere mensen die paarden inrijden dat dan. Een kennis van mij rijdt proffesioneel in, zij gebruikt daarbij altijd haar eigen zadel.. Volgens mij doet iedereen dat zo...

Bejaarde bokkers weten meer


maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:36

mrie schreef:
Hoe doen andere mensen die paarden inrijden dat dan. Een kennis van mij rijdt proffesioneel in, zij gebruikt daarbij altijd haar eigen zadel.. Volgens mij doet iedereen dat zo...



:=
Niet elk zadel kan op elk paard.

Zou ik als eigenaar niet blij van worden.
Je zou maar een gevoelig paard treffen die er een "trauma" aan over houdt.

:= Mij niet gezien.

Daarbij, inrijden is stap een. Doorrijden en ontwikkelen is twee

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:41

Zitten wij te wachten op wat jij zou doen dan? Je levert geen bijdrage in het topic en hebt het over jezelf...

Bejaarde bokkers weten meer

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:42

@ Marie: ik gebruik ook mijn eigen zadel, heb er ondertussen rond de 30 liggen en er is er eigenlijk altijd wel eentje die goed ligt en nergens knelt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:45

Ik denk dat er al een goede oplossing is voor het probleem dat jij beschrijft: namelijk een (goed) boomloos zadel

mrie schreef:
Zitten wij te wachten op wat jij zou doen dan? Je levert geen bijdrage in het topic en hebt het over jezelf...


Verkeerde been uit bed gestapt ofzo? :=
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 23-01-17 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:55

maximuss schreef:
@ Marie: ik gebruik ook mijn eigen zadel, heb er ondertussen rond de 30 liggen en er is er eigenlijk altijd wel eentje die goed ligt en nergens knelt.



Marie, wauw!! Eet een stukje chocolade ofzo. Wat bén je tocht vriendelijk :')

JIJ vraagt en ik geef antwoord. Als je dit niet aan staat, vraag dan niet??

Nee, het is niet mijn topic, maar moet dat dan? NOPE

IK zou er niet blij van worden als de inrijdster langs zou komen, met máár één zadel. :roll: :=

Geen bijdrage aan dit topic? :') jou vraag anders ook niet? _O-

Afijn.... :evaw: Ik geniet wél van mijn chocolade, mocht je dit af vragen.

Maximuss...
Kijk.. dat is een ander verhaal.
Maar ook die zadels moeten eerst allemaal aangeschaft worden.
30 zadels zijn een hoop kapitaaltje bij elkaar.

Ik kan mij dan voorstellen dat je dan één (nieuw of tweedehands) huurt.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:15

@ Mrie: mijn excuses voor Marie, autocorrect is niet mijn beste vriend...

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:24

Ik zou je dan ook willen aanraden goeie 2e hands zadel te kopen met een goed merk, dus geen goedkope merken. De goeie merken behouden 2e hands hun 2 waarde wel

Zo kocht ik mijn euroriding titan voor 700 en kreeg ik er bij inruil nog 900 voor..

De echte a-merken verlies je de eerste jaren op. Daarna blijven ze in goeie staat dezelfde waarde wel redelijk behouden

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

JudithGigiJarig

Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:13

1. zou je erover nadenken om een zadel te huren als het om korte periode gaat (-1jaar)?
Hoewel ik niet zo van het huren en leasen ben, lijkt mij dit heel handig als ik inderdaad paarden zadelmak zou maken :j
2. zo ja, wat zou je er dan per maand voor over hebben? Zo nee, waarom niet?
Afhankelijk van het merk, kwaliteit en staat van het zadel. Voor een fatsoenlijk zadel zou ik toch een 50-100 euro per maand uitgeven denk ik :)
3. is voor jou het merk zadel belangrijk of staat de pasvorm en zit voorop?
De pasvorm en zit staan natuurlijk voorop, maar ik moet toegeven dat ik eerder naar een goed merk toe neig dan een goedkoop minder goed bekend merk.
4. zou je bij het huren van een zadel akkoord gaan met een beperkt keuze in zadelmakers om het zadel verder aan te passen.
Als ik weet dat er gegarandeerde kwaliteit is wel!
5. zou je de mogelijkheid willen tot overgaan op koop als het zadel blijvend goed ligt?
Ook afhankelijk van de staat en hoe goed het zadel nu is. Als student zou ik ja zeggen :')
5. tips en advies?
Duidelijke contracten! Iets van een borgprijs zou zeker niet moeten ontbreken imo

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:17

Ik ben helemaal niet vriendelijk, ik ben bipolair... Dat kan ook, daardoor heb ik soms niet in de gaten hoe wat ik schrijf overkomt.

Bejaarde bokkers weten meer

Anoniem

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:51


Anoniem

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:54

Ik vind het trouwens een erg goed idee, mits het kwaliteitsvolle zadels zijn (dus niet van die opgereden manegezadels...) en ze echt regelmatig door de zadelmaker in kwestie ook grondig gecontroleerd worden, als service.

Voor een jong paard in de groei of een oud paard waarvan de rug steeds dieper zakt kan het zeker werken.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:05

Als mijn zadel niet past, grijp ik terug op mijn semiboomloze star trekk, stukje verder trainen, sparen en dan met een weer redelijk stabiel in vorm paard kijken of het een nieuwe 2e hands wordt of dat de oude weer goed ligt.

Ik zou met een beroep als het jouwe op zoek gaan naar een paar zadels die veel vergeven qua vorm (zoals inderdaad semiboomloos) aangevuld met een goede pad/dekje. Tot 5-6 jaar veranderd er door de groei nog zo veel dat je bezig blijft anders. Je wil dus een paar zadels die genoeg ruimte geven om spieren te kweken er onder, 1 maat te groot is op te vangen en dus niet erg, als de boomvorm maar past en daar zijn niet zo heel veel verschillende van. Zadels als wintec en thorowgood hebben ook wel modellen met verwisselbare kopijzers.

Elke keer je training moeten stilzetten omdat zadel niet meer past is geen oplossing. Allround inzetbaar alternatief scheelt je een heleboel tijd en door niet passen voor te zijn wil je paard ook blijven werken ipv elke keer weer terug moeten bewijzen dat die beweging geen zeer doet.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:13

Meerdere ruitersportzaken hebben deze regeling al en sommige custom made zadelmerken bieden ook de mogelijkheid eerst zadels te huren en wanneer je paard uitgegroeid is dan wordt van je geacht een nieuw zadel af te nemen.

Maandelijks huren voor bijv 50 euro is toch 600 per jaar, had je begin van het jaar een tweedehands passend zadel gekocht en moet je die eind van het jaar weer verkopen verlies je niet snel meer dan 600 euro. Dus voor lange termijn vind ik het geen voordelige oplossing indien je na de huurtijd geen korting krijgt op afname van een zadel bijv.

[o]

zadelhuren
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-01-17

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 16:03

Dag Robin,

Heb de advertentie gezien. Wilde het alleen iets uitgebreider aanpakken. 'Gewoon 'zadels verhuren vind ik iets te simpel aangezien ik er ook in moet investeren. Ik dacht oa aan een totaal service pakket zodat de paarden eigenaar een goed zadel kan gebruiken en ik een goed zadel terug krijg na afloop..

zadelhuren
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-01-17

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 16:03

Voor iedereen: fijn dat jullie bereid zijn jullie mening te geven! Word zeer gewaardeerd

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:10

Ik zou geen zadel huren. Er zijn best wel zadels te koop onder €100 om paardlief ff te laten wennen, en daarna koop ik een goed passend zadel. Dan wordt huren al snel te duur.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Babootje

Berichten: 26209
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:19

JudArthos schreef:
Afhankelijk van het merk, kwaliteit en staat van het zadel. Voor een fatsoenlijk zadel zou ik toch een 50-100 euro per maand uitgeven denk ik :)


100 vind ik al wel teveel. Heb je een jaar een zadel nodig zit je al op 1200 en daar koop je een goede 2e hands voor.

Het idee van Maximuss vind ik wel goed, maar volgens mij heeft Custom al een soortgelijke garantie, dat het zadel wat je koopt altijd aanpasbaar is.

Zo'n verhuursysteem is voor zo'n zadelmaker als Van Rijs te doen; die heeft al zoveel 2e hands liggen dat verhuren hem in ieder geval iets oplevert.
Ik denk dat het qua werk, investering in zadels etc etc niet de moeite is als je met zoiets moet beginnen.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:23

mijn zadel voor mijn jonkie zou passen tot het hogere dresuurwerk (Z ongeveer) we zijn nog geen B gestart en ik begin al mijn twijfels te te krijgen... helaas momenteel niet 400euro liggen voor een nieuw zadel. als er wat mett beessie is betalen mijn ouders, maar tuig is mijn verantwoordelijkheid...
1.dusja voor mij zou huur ideaal zijn,
2.merk boeit niet alst maar een goed zadel is
3.en de prijs afhankelijk van de kwaliteit van het zadel, een zadel van 500 euro wil ik geen 50 per maand betalen, want het zadel gaat langer mee dan de 10 maanden die ik er mee rij
uh
4.als het zadel maar past
5.ja ik denk het wel maar zoals dat er nu uitziet gebeurt dit niet

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Babootje

Berichten: 26209
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:29

bettyvn schreef:
mijn zadel voor mijn jonkie zou passen tot het hogere dresuurwerk (Z ongeveer) we zijn nog geen B gestart en ik begin al mijn twijfels te te krijgen...


Wie heeft jouw dat wijsgemaakt?
Ik stond met mijn jonkie met 3 maanden in het werk alweer bij de zadelmaker. Inmiddels is hij 4 en heb ik de boom 2 x moeten laten verbreden. Dat is nu vrees ik de laatste keer geweest en zal hij over een half jaar tot een jaar denk ik wel aan een nieuw zadel toe zijn.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Zadel huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:47

toen wassie al 4 maanden ohz, en al 5, en geen slungel meer. hij word dit jaar al 6 dus we verwachte niet al te gekke dingen meer, dus toen mijn zadelmaakster zei datt nog wel 1 a 2 jaar goed zou liggen geloofde ik haar wel ja. dit is zijn 2e zadel overigens.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annahiltlady en 50 bezoekers