Pony is niet zichzelf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Pony is niet zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:37

Hoi
Ik zit een beetje met een probleem..
Mijn pony begon sinds ik naar een andere stal ben gegaan opeens iedereen te bijten en heeft nergens meer zin in terwijl ze zo graag voor je werkt!
Nu dacht ik dat het aan de stal lag omdat het kuil heel slecht is en ik denk dat ze niet genoeg energie uit dat eten kan halen..
Nu zei iemand tegen me kan je niet bloedprikken maar ik weet dus niet wat ik moet doen omdat het begon toen ik van stal wisselde

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:38

Hoe lang staat je pony al op de nieuwe stal?
Is het misschien nog een kwestie van wennen aan zijn nieuwe stal?

En zo niet, dan moet je eens een gesprek aan gaan met de eigenaar van de stal, of er eventueel nieuw voer kan komen. En je kan aan andere eigenaren vragen of ze hetzelfde ervaren?
Laatst bijgewerkt door Jellybeans op 23-01-17 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:38

Jellybeans schreef:
Hoe lang staat je pony al op de nieuwe stal?
Is het misschien nog een kwestie van wennen aan zijn nieuwe stal?


Zij staat er nu 4 maanden..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:40

Wat is er allemaal veranderd nu op deze stal? Meer binnen of buiten?
Je zegt slecht kuil wat kreeg je pony hiervoor? Hooi, voordroog? Staat je pony nu misschien op een drukkere stal en heeft die misschien meer behoefte aan rust.

EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:42

Tigra_ schreef:
Wat is er allemaal veranderd nu op deze stal? Meer binnen of buiten?
Je zegt slecht kuil wat kreeg je pony hiervoor? Hooi, voordroog? Staat je pony nu misschien op een drukkere stal en heeft die misschien meer behoefte aan rust.


Ze stond eerst zomers 24/7 buiten en swinters van de ochtend tot avond.. nu maar 2,5 uur..
Het kuil is meer nat stro om het zo te zeggen hiervoor kreeg ze ook gewoon kuil maar veel beter en veel meer..
Rust kan Idd wel.. ze komt van een boerderij en sta nu op een redelijk grote pensionstal..

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony is niet zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:44

Ze geeft duidelijk aan dat deze stal niet werkt voor haar...van 24/7 buiten naar bijna 22 uur binnen is nogal een verschil. En daar slecht kuil bij...ik zou naar een andere stal/ wei gaan kijken met meer weidegang en betere kwaliteit ruwvoer.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:46

Zo zonde dat je van stal veranderd bent!
Als ik jou was zou ik terug gaan of een betere plek zoeken. Een paard dat 22 uur op stal staat geef ik groot gelijk zich zo te gaan gedragen.
Waarom ben je er weg gegaan?

EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:48

Amado schreef:
Zo zonde dat je van stal veranderd bent!
Als ik jou was zou ik terug gaan of een betere plek zoeken. Een paard dat 22 uur op stal staat geef ik groot gelijk zich zo te gaan gedragen.
Waarom ben je er weg gegaan?

Het was voor mij 40 min fietsen.. wat ik opzich wel voor over had alleen het was bij de oude eigenaren en we hadden zo afgesproken dat ze mij 3 A 4 maand zouden helpen met haar en alles over haar zouden leren..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:49

EvaLuna16 schreef:
Tigra_ schreef:
Wat is er allemaal veranderd nu op deze stal? Meer binnen of buiten?
Je zegt slecht kuil wat kreeg je pony hiervoor? Hooi, voordroog? Staat je pony nu misschien op een drukkere stal en heeft die misschien meer behoefte aan rust.


Ze stond eerst zomers 24/7 buiten en swinters van de ochtend tot avond.. nu maar 2,5 uur..
Het kuil is meer nat stro om het zo te zeggen hiervoor kreeg ze ook gewoon kuil maar veel beter en veel meer..
Rust kan Idd wel.. ze komt van een boerderij en sta nu op een redelijk grote pensionstal..


Wat is de reden dat je veranderd bent? En is er een optie om terug te gaan of wat anders te zoeken? Dit past waarschijnlijk toch niet bij je paard. En slecht kuil is voor mij sowieso al een reden om te vertrekken ook omdat ze blijkbaar ook nog niet veel krijgen. Je paard is er toch best op achteruit gegaan zo te lezen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:50

Pony geeft inderdaad aan dat dit geen goede stal voor haar is. Als de sodemieter een betere stal zoeken! Nat kuil is niet geschikt voor paarden. En maar 2,5 uur buiten komen kan al helemáál niet, ik vind dat een vorm van dierenmishandeling.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:50

Je paard geeft waarschijnlijk aan dat dit niet voor haar werkt. Snel op zoek naar iets anders dus :j

EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:52

GamblersCup schreef:
Pony geeft inderdaad aan dat dit geen goede stal voor haar is. Als de sodemieter een betere stal zoeken! Nat kuil is niet geschikt voor paarden. En maar 2,5 uur buiten komen kan al helemáál niet, ik vind dat een vorm van dierenmishandeling.


Is het eig ook..
Om het nog erger te maken heb ik zelfs verhalen gehoord dat de eigenaren paarden slaan..
Zeker weten doe ik t niet.. maar ze is wel opeens iedereen gaan bijten

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:52

Je hebt een pony die jou heel veel kan leren. Ze maakt jou op hele heldere manier duidelijk dat de situatie zoals deze nu is, niet voor haar werkt.

Als ik even opsom:
ze staat ontzettend veel binnen
ze krijgt minder eten
het eten zelf is veel slechter

Wat ligt er in jouw vermogen om de omstandigheden van je pony zodanig te veranderen dat ze weer blij wordt?

Mijn paard ging ook ineens bijten op een vorige pensionstal. Op die stal daarna en onze huidige stal heeft hij nog niet eens een poging gedaan tot. Ook hij liet duidelijk merken het er niet naar zijn zin te hebben

EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:54

Rocamor schreef:
Je hebt een pony die jou heel veel kan leren. Ze maakt jou op hele heldere manier duidelijk dat de situatie zoals deze nu is, niet voor haar werkt.

Als ik even opsom:
ze staat ontzettend veel binnen
ze krijgt minder eten
het eten zelf is veel slechter

Wat ligt er in jouw vermogen om de omstandigheden van je pony zodanig te veranderen dat ze weer blij wordt?

Haar verplaatsen..
Maar ik ben bang dat als ik haar verplaats ze zo blijft doen..

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Pony is niet zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:58

dat snap ik, maar haar laten staan op deze stal en verwachten dat je pony gaat veranderen, dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Wat heeft je pony in jouw ogen sowieso nodig om weer blij te worden?

EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:01

Rocamor schreef:
dat snap ik, maar haar laten staan op deze stal en verwachten dat je pony gaat veranderen, dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Wat heeft je pony in jouw ogen sowieso nodig om weer blij te worden?


Minder mensen die d'r aanraken ze is zo eenkennig en iedereen raakt haar hier aan..
Wat meer vrijheid naar buiten etc..

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Pony is niet zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:06

Dan weet je dus waar je naar moet zoeken.

En niet te grote pensionstal, waar de paarden ruim voldoende hooi krijgen. Waar ze gedurende genoeg uren buiten de box komen, of eventueel een soort van PP. En op fietsafstand voor jou.

Als je ergens gaat kijken, ga eens gewoon een tijd in of bij de stal staan. Hoe reageren de paarden. Hoe reageren de mensen? Hoe voelt het voor jou?

EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:10

Rocamor schreef:
Dan weet je dus waar je naar moet zoeken.

En niet te grote pensionstal, waar de paarden ruim voldoende hooi krijgen. Waar ze gedurende genoeg uren buiten de box komen, of eventueel een soort van PP. En op fietsafstand voor jou.

Als je ergens gaat kijken, ga eens gewoon een tijd in of bij de stal staan. Hoe reageren de paarden. Hoe reageren de mensen? Hoe voelt het voor jou?

Dankje!

EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Re: Pony is niet zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:26

Maar jullie raden aan gwn van stal te wisselen ?? Geen bloedprikken ofzo

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Pony is niet zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:31

Zeker weten!
Bedenk wel dat het een hele verandering is geweest voor je paard.
Was ze eerst ook zo in haar gedrag? Op de oude stalling?

EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:36

Laura_x_ schreef:
Zeker weten!
Bedenk wel dat het een hele verandering is geweest voor je paard.
Was ze eerst ook zo in haar gedrag? Op de oude stalling?

Nee wel altijd wat eenkennig maar ze wou alles voor je doen beet nooit..
Beet nooit tijdens aansingelen nu wel..
Zadelpasser/fysio al geweest..
Je krijgt d'r amper 10 passen in galop.
En ze staat altijd met d'r kont tegen het hek dus ik kriebel altijd op d'r kont zovan ben er weer en wou ze gisteren gwn tegen de staldeur trappen..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:38

Precies wegwezen daar...en snel.
Je weet pas of ze dat gedrag houd als je haar verplaatst hebt en weer even heeft kunnen wennen. Maar de kans is heel heel heel groot dat ze dan weer meer zichzelf wordt. Waar op letten bij het zoeken naar andere stal: Wat voor voer, Hoeveel buiten (niet tevreden zijn met een antwoord als "iedere dag" want dat kan ook elke dag tien minuten zijn). Hoeveel paarden op hoeveel wei, Hoe gaan de eigenaren met paarden om, wat is hun ervaring met paarden, waarom hebben ze die, wat vinden ze leuk.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:40

Die laatste zin van je komt op mij over als: "ik probeer rust te vinden in mijn hok, door alles stress buiten de deur te houden. Komt er nog eentje in MIJN aura --> Klabammmmm: LAAT .... MIJ.... MET..... RUSTTTTTT"

EvaLuna16
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:42

Rocamor schreef:
Die laatste zin van je komt op mij over als: "ik probeer rust te vinden in mijn hok, door alles stress buiten de deur te houden. Komt er nog eentje in MIJN aura --> Klabammmmm: LAAT .... MIJ.... MET..... RUSTTTTTT"

Neehoor Haha.. deed ze op vorige stal ook en vind ze heerlijk als ik dat doe dus schrok beetje dat ze wou trappen..

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:43

Zit zeker niet lekker in haar vel, denk dat het van de voeding komt.
Onze pony hadden we een tijdje geleden in een grote wei gedaan omdat het al oktober was en er toch niet meer zoveel voeding in gras zit.
Nou dat hebben we geweten, de o zo lieve pony veranderde in een aantal weken tijd in een draakje, niet meer laten pakken, kont toe keren in de box.
Snuiven en schrikkerig op van alles en nog wat etc.
Haar niet meer in de wei gedaan en gewoon weer hooi en wat muesli voeren en na 3 dagen was ze zichzelf weer.
Dus ja ik denk echt dat het de voeding is, misschien kun je met bloedprikken zien wat je pony nu teveel of te weinig krijgt?

Ze staat nu overdag weer in de bak en soms een uurtje in de wei maar niet meer hele dagen.
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 23-01-17 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt