Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 14:34

Hoi,

Ik heb twee shetlanders, een ruin van 9 jaar die redelijk wat arbeid verricht en een jaarling die in mei 2 wordt. Ze krijgen onbeperkt hooi en tweemaal daags metazoa superfit broxx+luzerne van metazoa met daarbij als supplement voor de darmwerking algae vitalis. De jaarling blieft nu sinds gisteravond de luzerne niet meer en daarbij laat hij dus ook zijn algae vitalis staan, terwijl ik dat juist voer voor hem, want dat heeft ervoor gezorgd dat hij niet meer flinterdun mest. Ze zijn 3 weken terug voor het laatst ontwormd, dus zijn mest was echt niet zo slecht vanwege de wormen. Maar hij heeft afgelopen nogal een slecht jaar gehad qua weerstand en aangezien de vitalis die ik sinds vorige week vrijdag voer aanslaat, blijf ik dat gewoon voeren. Alleen gooi ik het poeder dus door de brokjes en de luzerne en nu vreet hij het dus met lange tanden en laat hij ook de helft van de vitalis achter in zijn voerbak. En ik vraag me af waarom, want hij heeft er afgelopen maanden geen problemen mee gehad. Zou hij tanden aan het wisselen kunnen zijn? Of eet hij gewoon zoveel hooi nu dat hij gewoon vol zit, vandaag begonnen ze ook niet meteen aan de hooinetten toen ik ze bijvulde en gisteravond ook al niet. Ik ben nu dankzij hem echt wel een kwartier langer bezig met het voeren, want ze staan samen en anders steelt Alex zijn voer.

Dan nu mijn andere puntje, want binnenkort is de metazoa op en ze doen het er in principe prima op. Alleen is mijn andere shet zeer lui voor de kar, tenzij hij mee kan in de groep. Met colonne rijden houdt hij de anderen prima bij en is dan aan het eind van de les nog niet echt helemaal bekaf. Alleen van zichzelf gaat hij dus nooit zo hard lopen, ik zoek dus iets voor hem om hem meer pit te geven. Ik voer hem op werkdagen haver (150 tot 200 gram) bij 's ochtends en 's avonds wat meer luzerne. Verder krijgt hij op het moment nog foenegriek van de ej eigen merk bijgevoerd (10 gram per voerbeurt), maar daar ga ik volgende week mee stoppen en dat was vanwege het hoesten. Hij hoest nu niet meer. Ik start volgende maand met de lijnzaadolie vanwege het verharen bij beide pony's. Ik heb Alex ook al eens op de energy oil van liquihorse gehad, maar dat deed helemaal niks qua energie. Energie heeft hij wel, het gaat mij er meer om dat hij iets minder aan eigen belang doet voor de kar en daarom sloom gaat lopen zodat hij zo min mogelijk zweet. Het is een ijdeltuit eerste klas, dus meneer haat het om te zweten en als hij dan zonder andere pony's erbij loopt wil ik hem niet constant hoeven te zeggen dat ie wel ietsje harder kan lopen. Verder is het wel belangrijk om te vermelden dat hij zomereczeem heeft en ik dus voer zoek voor tijdens de zomer wat ik aan beide pony's kan geven en eventuele poeders en dergelijke voer ik wel apart, ze hebben namelijk elk een aparte voerbak. Ik zat om als vitamine brokje te geven al aan Vitalbix te denken, maar de metazoa voldoet op zich ook wel. Ik zoek voor Jorie iets waar hij wat van aankomt (hij is nu te schraal) en voor Alex iets wat hem pit geeft, zonder dat hij begint te jeuken.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:11

Fiberforce van cavalor en olie voor de energie?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:36

Ik had het ook, na dik een jaar luzerne vrat hij het ineens echt niet meer.
En ook hij krijgt het voor zijn poeders, maar kale luzerne wil hij ook niet.
Ik geef zijn poeders nu met een handje pavo speedibeet, bietenpulp dus.
Daar hoef je maar weinig van te geven om geweekt een lekker hapje te hebben, en dan kunnen ze niet om de poeders heen.
Eerst gaf ik een klein handje care for life erdoor voor de smaak maar daar trapte hij na een half jaar dus ook niet meer in.
Fiberforce vond mijn pony gewoon niet lekker, dat ging er slechter in als luzerne.

Algemeen krijgt mijn pony nu per dag 50 gram metazoa en een kleine kwart schep haverschilpellets gemixt met care4life.
De haverschilpellets en care4life is zo gemengd: 1 deel care 4 life, 2 delen pellets.
Dit krijgt hij verdeelt over twee voermomenten, en zijn supplementen met speedibeet krijgt hij als ik er ben vlak voor ik weg ga.
Zo krijgt hij toch 2x per dag een bakje waar een fatsoenlijke hoeveelheid in zit, zonder rotzooi en veel suiker erin.
Haverschilpellets is puur ruwvoer, daar zit niks in qua energie en de care4life is zo weinig, dat stelt niks voor.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-01-17 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:40

Geef je de gehakselde lucerne?
Metazoa heeft ook een lucernebrok, misschien is dat een idee?

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:40

Kale luzerne gaat er hier ook niet in. Rijkelijk opgelost in water met wat slobber erdoor gaat het er (nog) wel in

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:46

driebergen schreef:
Geef je de gehakselde lucerne?
Metazoa heeft ook een lucernebrok, misschien is dat een idee?

De vraag is of daar poeder aan wil plakken.
Dat vind ik het lastige, aan een brokje plakt het vaak voor geen meter.
Luzerne gehakselt is daar gewoon ideaal voor, tot ze het dus niet meer eten. :+

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:47

Hoi hoi, ja zeker herkenbaar dat ze de luzerne op den duur niet meer hoeven. Als het om de vitalis gaat, soms geven paarden zelf aan dat ze iets niet meer nodig hebben, dus wie weet is het tijd om te minderen. Metazoa is een prima product, maar die van mij (en ik hoor dat vaker) kreeg te weinig magnesium binnen. (Welsh A van 1.15m, dus wel wat vergelijkbaar). Ik ben hem toen even dieetmix van de Welkoop gaan voeren, maar hij krijgt nu al een tijdlang de Vitalbiks brokjes. Hij doet het er goed op, gaat niet jeuken (en van veel ander voer wel inderdaad) en voor erbij krijgt hij de slobber van Vitalbiks. En dat werkt dus echt super, ook voor poeders. Stalgenootje heeft een zeer kieskeurige pony en die eet bijna alles door die slobber. Dus ik denk dat dat een prima optie zou kunnen zijn.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 01:23

Oh, ja vergeten te vermelden dat alles wat nat is er ook echt absoluut niet ingaat bij de jaarling (echt zelfs bij lijnzaadolie over zijn voer voelt meneer het aan).Hij is nogal zinnig. Bij mij krijgen ze de metazoa met gehakseld luzerne en ik minder de luzerne nu al wat, morgen even met nog maar een klein handje luzerne proberen. De pony's staan amper een week op de vitalis en ik wil de jaarling er eigenlijk continue op hebben nu. Mest is al veel beter, maar nog steeds slechter dan van de andere pony.

Olie werkt niet voor meer energie bij Alex (had m met de energie op 40 ml staan en nog deed het niks), het ligt hem ook niet aan het energie niveau, maar meer aan de pit die de pony van nature heeft, ik zou hem dus wat scherper willen hebben. Maar dan loop ik dus met suikers en zetmeel tegen zijn zomereczeem aan. Alex krijgt nu per dag trouwens 60 gram metazoa, 20 gram fenegriek korrels en van de luzerne denk ik een halve kg ongeveer. Jorie(de jaarling) krijgt 50 gram metazoa, handje luzerne met daardoor algae vitalis. Algae vitalis is een kwart schep per keer van een schep van 20 microliter, dus ik weet niet hoeveel gram.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:41

Ik begrijp precies wat je bedoelt maar helaas kun je van een lada geen ferrari maken. Aard van het beestje. De mijne is net zo. Met andere paarden erbij is alles leuk, alleen stukken minder.

Overigens zijn er zat muesli's zonder veel suiker en zetmeel die je kunt voeren: vitalbix muesli+, subli dieetmix, cavalor fiberforce, pavo care4life, Marstall Vito en er zijn er nog meer.

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 02:28

ik voer altijd de grasmix van Hartog. Niet zo hard als de lucerne en de fosfor/calcium verhouding is veel beter. Mijn paarden eten het al jaren met veel smaak

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 08:32

Die grasmix bevat naar verhouding veel suiker en zetmeel. Iets wat ts juist niet wil ivm de zomereczeem,

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 14:40

Ja, IngridM, er is een heleboel. Daarom verdwaal ik er ook een beetje in, want welke is nu de beste om te voeren? Alleen wil hij trouwens nog wel werken in een bak, maar dan moet er geen afleiding zijn in de vorm van andere paarden of wat dan ook maar en dit is wel het geval in de groepsles en op buitenrit.

Verder heeft de pony die de luzerne niet meer blieft geen zomereczeem, maar wel gedeeltelijk dezelfde genen als mijn andere pony en aangezien ZE erfelijk is, houd ik hem uit voorzorg op voer waar weinig suikers inzitten. Want bij Alex is het echt getriggerd doordat we hem teveel suikers/eiwitten voerden, maar toen was ik zeg maar nog te jong om te snappen wat voor soort voer goed voor een shetlander is.
Ik ga vanavond alleen de brokjes en het poeder geven, het poeder smaakt nergens naar in principe, dus hopelijk krijgt hij er dan genoeg van binnen. Hij had vandaag alweer water bij de mest, dus het gaat wel minder nu hij minder vitalis binnenkrijgt.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:29

Ineke2 schreef:
Die grasmix bevat naar verhouding veel suiker en zetmeel. Iets wat ts juist niet wil ivm de zomereczeem,


Volgens mij wil ze alleen de brokjes en poeders erdoor voeren. Dus dan gaat het om enkele handjes. Er zit 11% suiker in. Niet meer als in hooi of gras dus, en daar krijgen ze veel meer van.

Ik voer mijne naar volle tevredenheid hartog grasmix bij in ieder geval en deze pony is erg gevoelig op suikers in het gras, maar de grasmix geeft geen enkel probleem.

Wat betreft krachtvoer: karakter kan je niet veranderen met voer. Hooguit iets verbeteren. Ik voer pavo topsport bij, dit is een sportmuesli waar je zeer weinig van voert. Maximaal 250 gram per 100 kg paard. Zeer laag in suikers en ook zetmeel is niet extreem hoog. En omdat je zo weinig voert geef je dus sowieso niet zo veel troep. Het is echt een aanvullende muesli wat je dus naast een ander (vitamine)brok geeft en ik merk echt positief verschil: meer looplust, losser in het lijf.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 13:37

Doet de grasmix dan ook iets voor de stevigheid van de mest, want Jorie zijn mest is helaas weer slapper nu hij geen luzerne meer krijgt. Wel eet hij het poeder van algae vitalis op zonder luzerne gelukkig. Het heeft ook geen smaak, nou ja, smaakt wat naar humus, dus daarom zal hij dat wel eten denk ik. Verder heb ik ze vandaag een plak stro naast hun hooi gegeven, voor als Jorie er behoefte aan heeft om stro te knabbelen. Ik zit voornamelijk ook met de lijnzaadolie, want tja de hoeveelheid brokjes is niet genoeg om olie overheen te gieten.

Pavo topsport klinkt goed, Suzanne. Dat kan ik wel gaan bijvoeren ipv de haver. In mijn hooi zit waarschijnlijk niet zo'n heel hoog gehalte aan eiwitten enz. Aangezien het onbemest kruidenhooi is, wel eerste snee overigens. Ik geef nu bij Alex de luzerne ook voor de eiwitten. Voer jij het Willem dagelijks, of alleen als hij werkt die dag?

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:02

Of het helpt tegen dunne mest weet ik niet, mijn pony heeft nooit diarree. Willem krijgt 's morgens een kwartje simpele onderhoudsbrok en 's avonds 250 gram topsport. Dit krijgt hij elke dag. Hij staat niet op het land en in de zomer slechts zeer beperkt.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:10

Ik heb de algae vitalis ook gevoerd ivm diarree, helaas hielp het bij mij niet zo goed.
Ik voer daily plus (ook soort lucerne mix), bietenpulp en een beetje fiberforce. De algae vitalis deed ik door de geweekte bietenpulp (speedibeet van pavo)en daarna mixte ik de daily plus en de fiberforce erdoorheen. Dit werd goed gegeten en door de vochtige pulp gaat de algae er ook goed in.

Misschien bij jou voerschema allen wat bietenpulp erbij doen om de algae te mixen?
Bietenpulp is suikerarm.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 15:14

Jorie blieft ook niks geen nat voer en Alex hoefde toen dat proefzakje speedibeet van pavo al niet en die is niet zo zinnig. Dus ik hoef bietenpulp denk ik niet te proberen. Bij mij helpt de algae wel, alleen nu valt de luzerne weg en die zorgde dus ook voor stevigheid. De algae gaat er overigens droog prima in ook zonder de luzerne.

Jelle, dan ga ik de topsport gewoon bestellen zodra mijn haver op is en dat is nu bijna. Ik ga hem dan eerst maar eens op 100 gram zetten op dagen dat hij voor de sulky komt, dan kan ik het altijd nog naar boven of naar onderen aanpassen. Alex staat nu ook niet op gras, van het zomer wel weer, maar wel maar max 4 uurtjes 's middags.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:39


Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Pony blieft luzerne niet meer+voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:35

Fiberforce van cavalor

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 07:22

Fennadev schreef:
Ja, IngridM, er is een heleboel. Daarom verdwaal ik er ook een beetje in, want welke is nu de beste om te voeren


De beste is waar je pony het goed op doet. Kwestie van proberen. Van care4life werd de mijne erg schrikkerig, de fiberforce moest hij niet, en zo kwam ik op subli dieetmix. Als deze op is ga ik de muesli+ van Vitalbix eens proberen.
Daar voer ik ook de vitamine van, en de luzerne en de olie.
Droge luzerne vind mijn shet ook niet geweldig maar ik meng het met alles dan lukt het wel. Ik vind het extra vezel stukje wel belangrijk.

Maar het blijft lastig om goed te voeren en wat vandaag werkt moeten ze morgen misschien opeens niet meer, eigenwijze shetties hahaha.