Wanneer je paard met pensioen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 17:31

Hallo allemaal,

Aangezien mijn merrie de jongste niet meer is, ben ik de laatste tijd veel aan het denken over het met pensioen laten gaan van je paard.

Wanneer zou jij je paard met pensioen laten gaan? Welke leeftijd? Waarom? Welke redenen wel of niet?

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky



Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:32

Ik zou daar geen leeftijd op durven plakken maar eerder kijken of het paard fysiek nog in orde is en nog plezier heeft in het werk dat hij/zij moet doen. :) Geen plezier meer is stoppen, indien het fysiek nog haalbaar is en paard nog enthousiast is zou ik nog wel (in bepaalde mate) werken :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:35

Als het paard nog in goede conditie is zou ik op de leeftijd van 25 daar over beginnen nadenken. Maar ondertussen niet meer fanatiek liggen doen, gewoon rustig uitbollen. En hoe gezonder en fitter je paard is, hoe langer je over dat proces kan doen in mijn ogen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 17:35

Laurievc schreef:
Ik zou daar geen leeftijd op durven plakken maar eerder kijken of het paard fysiek nog in orde is en nog plezier heeft in het werk dat hij/zij moet doen. :) Geen plezier meer is stoppen, indien het fysiek nog haalbaar is en paard nog enthousiast is zou ik nog wel (in bepaalde mate) werken :)

En wat zie jij onder in bepaalde mate werken?

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:36

Wandelen, licht werk. Niet meer wekelijks springen etc.. Is kwestie van je paard te kennen. Ken er bv nog die op hun 21 vaak op wedstrijd springen. Evengoed die op 21 al enkele jaren op pensioen staan :)

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 17:37

Heleennn schreef:
Als het paard nog in goede conditie is zou ik op de leeftijd van 25 daar over beginnen nadenken. Maar ondertussen niet meer fanatiek liggen doen, gewoon rustig uitbollen. En hoe gezonder en fitter je paard is, hoe langer je over dat proces kan doen in mijn ogen.

Die van mij is nu 25,sinds nog geen jaar blind aan 1 kant door ongeluk en heeft PPID. Dat is ook de reden dat het mij aardig bezig houdt de laatste tijd. Ze vindt het zelf nog geweldig om te werken, alleen niet in de makkelijke zin.
Een b-proefje vindt ze echt niets aan, maar het hogere werk dan begint ze echt weer te lopen!

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:43

Ach kijk, prima inschatting dus! Gewoon doen waar je paard nog blij van wordt! Zolang ze geen week moet herstellen van de training die je doet met haar kan dat gewoon. En je hoeft ook niet elke dag te rijden, misschien 3 keer per week even een rondje oefenen in de bak? En de rest wat buitenrijden of gewoon op de weide laten staan.

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:44

Yanaa schreef:
Heleennn schreef:
Als het paard nog in goede conditie is zou ik op de leeftijd van 25 daar over beginnen nadenken. Maar ondertussen niet meer fanatiek liggen doen, gewoon rustig uitbollen. En hoe gezonder en fitter je paard is, hoe langer je over dat proces kan doen in mijn ogen.

Die van mij is nu 25,sinds nog geen jaar blind aan 1 kant door ongeluk en heeft PPID. Dat is ook de reden dat het mij aardig bezig houdt de laatste tijd. Ze vindt het zelf nog geweldig om te werken, alleen niet in de makkelijke zin.
Een b-proefje vindt ze echt niets aan, maar het hogere werk dan begint ze echt weer te lopen!


Zolang je paard daar zin in heeft en het aankan, gewoon blijven doen denk ik, op het moment dat je paard kwaaltjes krijgt die gerelateerd zijn aan t werk is het duidelijk tijd om af te bouwen. Maar zolang een paard het wil en kan... Rust roest

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:47

Ik heb er zelfs eentje gekend van 35+ die nog wedstrijden liep.

Als ik naar die van mij kijk, 21, zie ik dat ze echt klaar is. Wandelen doen we nog af en toe, rijden kon ik sowieso al niet meer.

Dus: Kijk naar je paard. Kan hij mee, wíl hij mee, dan kun je hem nog laten doen, maar pas je ook wel wat aan, aan de leeftijd. En 25+ paard laat je geen heel parcour meer springen naar mijn mening...

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Stacey82
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-01-17

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:41

Jij kent je paard het beste. Voor mensen wordt bepaald tot wanneer ze moeten werken maar voor een paard is dat niet zo. Als eigenaar is het jou taak om te weten dat ze haar tijd gehad heeft.

Marije_jiplover

Berichten: 25305
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:44

Mijn 29 jarige is met actief pensioen gegaan toen hij 22 was.
Toen mocht hij stoppen met manegewerk.
Maar ook nu nog is hij meer dan alleen weideversiering.
Hij gaat nog steeds 2-3 keer per week mee naar het bos en is nog kinderknuffelpony en lespony voor zijn bijrijdstertje van 8 en van mijn neefjes van 7 en 9.
Vorig jaar nog mee op vakantie naar Texel geweest.
Dus tja, wat versta je onder pensioen?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:46

De mijne is 16 en na ziekte al op pensioen. Als ik hem gedurende een jaar langzaam aan op bouw, zou hij nog terug aan het werk kunnen. Hij heeft echter nooit graag gewerkt en ik heb hier een jonkie staan waar ik volgend jaar rustig aan mee aan de slag kan, dus hij mag op,pensioen blijven.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:47

Wat is pensioen?
Zolang mijn paard in de benen kan blijven gaat ze niet met pensioen. Als ze niet meer kan wandelen, dan ga ik me afvragen of mijn paard nog een paardwaardig bestaan heeft.
Op een gegeven moment kruip je er niet meer op, maar ik rij nu ook bijna niet, haha!

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:18

Ik heb daar over nagedacht, mijn pony wordt in mei 17 en is nog topfit.
Zolang hij het leuk vind mag hij lekker aan de bak.
Ook voor de wagen, als hj met een lichtere wagen het leuk vind om op pad te gaan, en dan daarna geen pijn heeft mag het.
Liever met een supplement actief, als zonder achter de geraniums.
Eerder vond ik pijnstillers de grens, maar ik slik ze zelf ook en ben absoluut niet ongelukkig op mijn ene tramadol per dag.
Daar weet ik dus nog niet van wat ik er van vind, maar dan moet hij wel superblij en vrolijk zijn, en niet alsnog duidelijk pijn hebben.
Gelukkig is meneer heel duidelijk, als iets niet lekker zit doet hij het ook mooi niet dus dat is een fijne graadmeter voor als hij oud is. :)
Voorlopig stuitert hij nog heerlijk soepel door het leven.. En zo moet dat nog 10 jaar zijn vind ik. :)

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:44

In mijn ogen heb je verschillende soorten 'pensioen' bij paarden. Ik vind een wedstrijdpensioen terecht wanneer je merkt dat je paard het plezier verliest en wanneer hij ook qua scores achteruit gaat vergeleken met wat hij altijd kon. Maar ik zou een paard pas helemaal op pensioen, als in niet meer op rijden, laten gaan wanneer hij echt geen plezier meer heeft in het rijden en wanneer ik zou merken dat hij meer moeite krijgt met lopen. Vanaf een jaar of 25 zou ik sowieso rustiger aan gaan doen, ook wanneer het paard nog wel veel aanbied. Gewoon niet te gek meer doen, niet 3x per week springen oid.

Maar de eigenaar kent het paard het beste. Kwestie van gevoel. Sommige paarden zijn op hun 16e al wel aan pensioen toe, terwijl andere paarden van in de 30 soms nog op wedstrijd lopen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:48

Wat versta je onder pensioen? Helemaal 'stilzetten?'
Mijn ex verzorgpony is intussen 30. En maakt nog altijd een stap rondje met haar huidige verzorgster.
Want daar geniet ze nog zo van! Beestje is altijd vrolijk en moet je voor zichzelf beschermen. Dat koppie blijft jong, maar het lichaam helaas niet.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:55

Mijn oudje is met 19 met pensioen gegaan voor het hogere werk. Hij heeft vorig jaar winter een half jaar stil gestaan ivm een abces in zijn been, waardoor hij enorm was afgevallen en weinig meer kon. Vanaf mei weer heel langzaam gaan opbouwen aan de longe, nu longeer ik hem 3x pw intensief en hij heeft steeds meer spieren. Hij is nu 25 en ik hoop er in het voorjaar weer op te klimmen. Ik schat dat hij dan nog tot M niveau kan dressuren ongeveer. Echt verzamelen is te zwaar, maar wat zijgangetjes houden hem soepel.

Ik merk vooral dat ik meer herstelrijd en opbouwtijd moet inbouwen. Dus nu 3x pw werken, max 30min. Verder af en toe er lekker buitenritje hartstikke leuk!

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:15

Ik ben gestopt toen mijn paard 25 of 26 jaar was. Hij was toen nog fit, maar ik vond het genoeg. Zijn opvolger was klaar om het stokje over te nemen. Een enkele keer heb ik nog wel een rondje bos gestapt zonder zadel en hoofdstel, maar niet meer echt gereden. Hij heeft nog jaren geleefd als fitte bejaarde op de wei met mijn andere paarden. Omdat ik mijn andere paard klaar stoomde als rijpaard heb ik de een op kunnen bouwen en de andere af kunnen bouwen. Dat ging dus heel geleidelijk.

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:20

Mijn pony wordt aankomend jaar alweer 23 en we rijden nog fanatiek wedstrijden in de klasse Z1 en trainen voor het Z2.

Mijn osteopaat raden aan om maximaal 1 keer in de 2 maanden op wedstrijd te gaan maar ik merk dat dat te weinig voor mijn pony is. Wedstrijden vind hij echt geweldig om te zien en hij merkt ook wanneer je voor een wedstrijd traint in de week van te voren.

Ik heb nu wel gemerkt, dit was vorig jaar ook gebeurd. Door het verschil ineens van +10 graden naar 0 of er onder, dat zijn rug ineens vastzit en hierdoor loopt hij licht kreupel. vorig jaar wisten we niet waardoor dat kwam dus pas na een maand kwam de osteopaat, hierdoor zijn we bijna 4 maanden uit de rug geweest.

Dit jaar gebeurde het weer, direct de osteopaat gebeld en binnen een week liep hij weer goed.

...

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:36

Wat versta jij onder pensioen?
Mijn 28 jarige is sinds deze zomer met pensioen. Wat inhoudt dat ik er niet meer op ga en van stal verandert ben. Van luxe grote manege/pensionstal naar een doe hetzelf stal. Hij kan nu veel meer naar buiten. Maar ik wandel nog wel elke dag met hem.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:44

Er is geen leeftijd voor....elk paard is anders. Ik ken een paard is nu geloof ik 39 en heeft nog regelmatig een ritje.
Mijn paard was 23...ik merkte dat rijden lastiger werd dus afstanden werden minder...daarna dagen minder. Uiteindelijk 1x pw en verder aan hand wandelen. Zo nu en dan ff lkr rennen in de bak. Ik denk dat je het zelf aanvoelt...jij kent je paard beter dan een ander. Al blijft het lastig...tis toch weer een periode wat je af gaat sluiten.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:57

Die van mij is nu 22. Ze wordt gewoon gereden en op wedstrijd uitgebracht. Vanaf volgend jaar gaat ze met wedstrijd pensioen. Puur omdat ik het dan mooi vind geweest. Maar verder zal ik haar gewoon nog 2 keer per week rijden en 2 keer per week longeren. Zodra ze aangeeft dat ze niet meer wil mag ze minder gaan doen.

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:09

Mijn merrie was 27 en liep nog 12 uur in de week met gemak :=
Wij hadden haar met pensioen gestuurd omdat ze een soort black outs kreeg onverklaarbaar tijdens het rijden, en dus met kinderen vol op de grond terecht kwam.
Dit is toen het keerpunt geweest en is toen per direct met pensioen gegaan.
Verder 100% in orde in lichaam en geest, en nu al bijna een maand of 10 volledig black out free, dus ze wordt inmiddels weer langzaam aan opgepakt dmv longeren wat ze helemaal wowie vind :+
dit gebeurt trouwens op haar pensioenplekje, ik wil haar niet meer als lespony inzetten ivm de risico's.

binnenkort gaat ze weer onder het zadel onder zware begeleiding van een dierenarts, maar we gokken dat dit prima zal gaan. Wanneer ze ooit echt volledig met pensioen gaat geen idee, dat past ook totaal niet bij haar karakter, het is een echte werker en verder volledig ok nog. Dus wie weet werkt ze nog op haar 30ste straks :D

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

juval

Berichten: 13187
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:07

rust roest :) ....
mijn pony is nu 25 en nog lang niet toe aan pensioen.. ze heeft nog veel plezier in de buitenritjes en springlessen.. zolang ze het leuk vindt blijft ze dat lekker doen.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wanneer je paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:16

Ik heb een 21 jarige die nog vooruit gaat in de training en dus nog gewoon volop aan de bak mag. Geen idee wanneer die met pensioen gaat. Ik heb inmiddels geleerd dat er geen leeftijd aan te hangen is. Ik had bij deze echt gedacht dat hij bij 16 al oud zou zijn...Niet dus.
Ik denk dat de aandacht verdelen tussen hem en zijn opvolger uiteindelijk voor een soort pre pensioen gaat zorgen maar hem stilzetten durf ik niet zomaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers