Stang en Trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantine14
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: somewhere..

Stang en Trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 14:44

hey hey,
Ik zie regelmatig dat mensen vanaf M rijden met stang en trens.
waar is dat eigenlijk voor nodig als je paard gewoon netjes op trens loopt? en waarom vanaf de M.
Ik vind dat als je paard netjes loopt dat je er geen onnodige dingen bij hoeft te halen.

ik hoor graag antwoord op mijn vragen.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:58

Ditzelfde vraag ik mijzelf ook vaak af, mijn haflinger loopt ook nog gewoon op een simpel trensje in het Z. Ze reageert goed en snel op kleine hulpen en naar mijn mening totaal niet nodig. Pas als alles vlekkeloos bevestigd is wil ik er nog wel eens over nadenken..

Edit: typfout

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:02

jantine14 schreef:
hey hey,
Ik zie regelmatig dat mensen vanaf M rijden met stang en trens.
waar is dat eigenlijk voor nodig als je paard gewoon netjes op trens loopt? en waarom vanaf de M.
Ik vind dat als je paard netjes loopt dat je er geen onnodige dingen bij hoeft te halen.

ik hoor graag antwoord op mijn vragen.


S&T kan helpen je hulpen te verkleinen. Het gaat er niet om of hij niet kan lopen op alleen een trensje, maar om wat verfijnder werkt. Vanaf het M met s&t gaan oefenen vind ik niet zo vreemd, zo kan je je paard laten wennen en zelf ook verfijnen voordat je in het z met dubbel bit gaat starten.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:05

Ik liep in de training een aantal niveaus voor op de wedstrijden die ik reed. Dus toen ik M1 startte reed ik in de training al met stang en trens en reed ik op Z2/ZZL niveau. In die tijd was het nog verplicht om in het ZZL met S&T te starten en ook internationaal is het verplicht.
Mijn paarden liepen ook fijn op en trensje maar met S&T kon ik mijn hulpen nog meer verfijnen waardoor het een mooier beeld gaf. Deze paarden liepen overigens ook prima op S&T. Je moet er alleen wel mee om kunnen gaan.

jantine14
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 15:07

KPet schreef:
S&T kan helpen je hulpen te verkleinen. Het gaat er niet om of hij niet kan lopen op alleen een trensje, maar om wat verfijnder werkt. Vanaf het M met s&t gaan oefenen vind ik niet zo vreemd, zo kan je je paard laten wennen en zelf ook verfijnen voordat je in het z met dubbel bit gaat starten.


het 'verfijnen' van de hulpen wordt in de meeste gevallen fout gebruikt, dat is de reden waarom ik het eigenlijk raar vind dat de mensen durven te rijden met S&T. als je een paard in de mond trekt dan vind ik het zelf eerlijker als het via een minder zwaar bit wordt gedaan. (sowieso moet je niet trekken en prikken met sporen te gelijk)

Tazzey schreef:
Je moet er alleen wel mee om kunnen gaan.


en dat kunnen sommige mensen helaas ook niet. trekken + aan sporen met hun sporen en dat alleen
in de hoop dat het paardje mooi loopt. ik vind dat persoonlijk erg egoïstisch
Laatst bijgewerkt door Angela op 23-01-17 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Re: Stang en Trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:20

Ik vraag me dat ook al een tijdje af, er wordt altijd gezegd 'voor de verfijning', maar kan je jezelf als ruiter dan niet beter verfijnen in je hulpen in plaats van daar een stang voor te gebruiken? Als je jezelf en je paard op fijne hulpen traint met een gewoon bit (of zonder) dan zie ik niet in waarom je daar een stang voor nodig zou hebben.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:25

jantine14 schreef:
KPet schreef:
S&T kan helpen je hulpen te verkleinen. Het gaat er niet om of hij niet kan lopen op alleen een trensje, maar om wat verfijnder werkt. Vanaf het M met s&t gaan oefenen vind ik niet zo vreemd, zo kan je je paard laten wennen en zelf ook verfijnen voordat je in het z met dubbel bit gaat starten.


het 'verfijnen' van de hulpen wordt in de meeste gevallen fout gebruikt, dat is de reden waarom ik het eigenlijk raar vind dat de mensen durven te rijden met S&T. als je een paard in de mond trekt dan vind ik het zelf eerlijker als het via een minder zwaar bit wordt gedaan. (sowieso moet je niet trekken en prikken met sporen te gelijk)


Daar ben ik het ook mee eens, maar ik denk niet dat het alleen met s&t te maken heeft. Je uitgangspunt is trekken in de mond, dat is sowieso niet goed, of het nu met alleen een trensje of dubbel bit gedaan wordt. Ik zou zelfs voorzichtig durven beweren dat sommige mensen harder in de hand zijn met alleen een trensje. Hangt van het paard en de ruiter af natuurlijk, maargoed. Samenvattend: het probleem ligt niet bij de optoming, maar bij het gebruik ervan. Ook een trensje kan heel veel schade aanrichten.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:34

In feite wordt een hulp juist vergroot door een stang (hefboomeffect). Als je de zelfde hulp geeft op een bit met hefboom als op een bit zonder hefboom, komt hij op het bit met hefboom x aantal keer zo hard aan. Je hoeft dus een minder grote hulp te geven om hem even hard/duidelijk aan te laten komen. De ruiter maakt dus een kleinere hulp maar het paard krijgt een hardere hulp dan de ruiten geeft.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:53

Er zijn ruiters die een keurige Grand Prix proef op trens kunnen rijden - die stang is dus niet nodig.

Vroegah op het slagveld was die stang vast wel nodig. |(

....en het is een beetje dezelfde discussie als met bijvoorbeeld de slofteugel : jouw inwerkng van drie gram voelt voor het paard als 6 of 9 gram (en voor hen die met kilo's rijden gelden dezelfde rekensommetjes.... |( )

Wel is er een subtiel verschil : op een stang neemt het dier geen aanleuning, bochtenwerk gast er ook niet mee, en sommigen stellen dat je reflexmatig via de kinketting de kaken helpt ontspannen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:55

Pauww schreef:
Ik vraag me dat ook al een tijdje af, er wordt altijd gezegd 'voor de verfijning', maar kan je jezelf als ruiter dan niet beter verfijnen in je hulpen in plaats van daar een stang voor te gebruiken? Als je jezelf en je paard op fijne hulpen traint met een gewoon bit (of zonder) dan zie ik niet in waarom je daar een stang voor nodig zou hebben.


Laat ik het omdraaien: waarom vind je de stang zo'n probleem? Zelf heb ik ook gereden met dubbel bit (momenteel geen paard dat daarop loopt), maar piaffe kan ook op een trensje en paarden luisteren ook prima op een touwhalster. De toegevoegde waarde van dubbel bit ligt m bij mij in het sneller en makkelijker kunnen schakelen. En geloof me, ik ben er echt nog niet zo handig mee als sommige andere ruiters. Heb er pas eentje mee gereden, dus kan er vast nog meer uithalen. Ik ben altijd heel erg blij geweest met mijn trensje, maar het heeft echt toegevoegde waarde. Ik hoefde gewoon bijna niets meer te doen voor mijn gevoel. Het is net dat laatste stukje stabiliteit, snelheid van schakelen en voor mijn gevoel vriendelijkheid. Het is of er minder ruis op de lijn zit. En nogmaals, ik ben geen pro, ik kan er net mee omgaan, maar het beeld wordt vaak geschetst dat het zwaar is en een soort zwakte als je het niet op alleen een trensje kan. Zo zag ik het ook: waarom zou ik als t op trens ook lukt? Maar de communicatie met mijn paard verbeterde, ook als ik de volgende dag weer alleen op trens reed. Minder storingen, blijer paard. En misschien kan dat ook met dooroefenen op alleen een trensje, maar waarom zou je als je met deze toevoeging sneller betere communicatie hebt? Ik vind het erg belangrijk dat ze op een trensje kunnen lopen, maar ik zal in de toekomst minder lang wachten met de overstap naar dubbel bit.

Onthoud: het is een directer bit en daarom kan ie zwaarder worden. Het is niet andersom!


Horsies7 schreef:
In feite wordt een hulp juist vergroot door een stang (hefboomeffect). Als je de zelfde hulp geeft op een bit met hefboom als op een bit zonder hefboom, komt hij op het bit met hefboom x aantal keer zo hard aan. Je hoeft dus een minder grote hulp te geven om hem even hard/duidelijk aan te laten komen. De ruiter maakt dus een kleinere hulp maar het paard krijgt een hardere hulp dan de ruiten geeft.


Jij noemt ook harder. Het is sneller en directer, maar het bit zelf is alleen harder als de hand net zo hard is als bij een trens. Als je je hulpen verkleint, zoals het hoort, is de druk niet hoger dan een trensbit. Wel veel duidelijker en daar zit m t voordeel.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:31

Hefboomwerking is krachtiger dan het lijkt :) . Kijk maar naar een deurklink: als je met je vinger vlak bij het draaipunt duwt krijg je de deur amper tot niet open maar als je aan het einde duwt lukt dat wel.
Het líjkt soms misschien vriendelijker omdat de ruiter dus een kleinere hulp geeft (duwen aan het einde van de deurklink) maar de hulp komt dus veel harder aan dan de ruiter hem geeft (de deur gaat open). Bij een normale trens geef je een teugelhulp (duwen vlak bij/op het draaipunt) en de hulp komt even hard aan als dat de ruiter hem geeft (de deur gaat niet open).

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:39

KPet schreef:
Jij noemt ook harder. Het is sneller en directer, maar het bit zelf is alleen harder als de hand net zo hard is als bij een trens. Als je je hulpen verkleint, zoals het hoort, is de druk niet hoger dan een trensbit. Wel veel duidelijker en daar zit m t voordeel.
Ik vind juist de werking van de stang een stuk logger en trager dan van de trens. Dat is ook de reden waarom ik de meeste paarden die ik rijd gewoon op een trensje start. Voor sommige paarden kan stang en trens een aanvulling zijn of fijn zijn in een bepaalde fase van de training. Maar voor de meeste paarden is een trens meer dan goed genoeg.
Ik rijd mijn beide lichte tour paarden ook gewoon op een trensje.

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Re: Stang en Trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:44

Stang en trens is bedoeld als verfijning. Ik begrijp je punt wel, ik zie ook zeer regelmatig mensen rijden met deze optoming, waarvan ik de stang en trens niet echt als verfijning kan beschouwen... Maar voor mensen die er wél fijn mee kunnen rijden en waarvoor stang en trens wel echt als verfijning kan werken, vind ik het dan geen probleem.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:48

punk143 schreef:
Ditzelfde vraag ik mijzelf ook vaak af, mijn haflinger loopt ook nog gewoon op een simpel trensje in het Z. Ze reageert goed en snel op kleine hulpen en naar mijn mening totaal niet nodig. Pas als alles vlekkeloos bevestigd is wil ik er nog wel eens over nadenken..

Edit: typfout

Waarom zou je het wel overwegen als alles vlekkeloos bevestigd is? Voor de looks?

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:50

Een hele poos geleden was het verplicht om als je subtop wilde rijden on dan met stang en trens te rijden, toen ben ik in het z2 begonnen met stang en trens, om de overstap naar subtop te maken, nu is de verplichting eraf en rij ik alles op trens, heerlijk!

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:55

Pauww schreef:
Ik vraag me dat ook al een tijdje af, er wordt altijd gezegd 'voor de verfijning', maar kan je jezelf als ruiter dan niet beter verfijnen in je hulpen in plaats van daar een stang voor te gebruiken? Als je jezelf en je paard op fijne hulpen traint met een gewoon bit (of zonder) dan zie ik niet in waarom je daar een stang voor nodig zou hebben.


Heb je op het niveau gereden? Ik kon mijn hulpen prima verfijnen maar met stand en trens kun je nog iets subtieler zijn. Zo verfijnd kun je met enkel een trensje niet zijn.

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:58

Tazzey schreef:
Pauww schreef:
Ik vraag me dat ook al een tijdje af, er wordt altijd gezegd 'voor de verfijning', maar kan je jezelf als ruiter dan niet beter verfijnen in je hulpen in plaats van daar een stang voor te gebruiken? Als je jezelf en je paard op fijne hulpen traint met een gewoon bit (of zonder) dan zie ik niet in waarom je daar een stang voor nodig zou hebben.


Heb je op het niveau gereden? Ik kon mijn hulpen prima verfijnen maar met stand en trens kun je nog iets subtieler zijn. Zo verfijnd kun je met enkel een trensje niet zijn.


Echt wel....

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:01

Tazzey schreef:
Pauww schreef:
Ik vraag me dat ook al een tijdje af, er wordt altijd gezegd 'voor de verfijning', maar kan je jezelf als ruiter dan niet beter verfijnen in je hulpen in plaats van daar een stang voor te gebruiken? Als je jezelf en je paard op fijne hulpen traint met een gewoon bit (of zonder) dan zie ik niet in waarom je daar een stang voor nodig zou hebben.


Heb je op het niveau gereden? Ik kon mijn hulpen prima verfijnen maar met stand en trens kun je nog iets subtieler zijn. Zo verfijnd kun je met enkel een trensje niet zijn.
Op welke niveau heb jij gereden?

Ik vind juist dat je op trens nog veel meer kunt verfijnen.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Stang en Trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:05

Ik heb ZZL gestart en InterII in training gereden met verschillende paarden. Ik ga de discussie verlaten. Er wordt enkel ongefundeerd met het vingertje gewezen, een ieder die op stang en trens rijdt wordt bij voorbaat al gezien als onkundig en een potentiële dierenmishandelaar. En daar heb ik geen zin in, ik wil best bijdragen aan een discussie die met wederzijds respect wordt gevoerd en daar is deze er geen een van. Een antwoord als "Echt wel..." is niet gefundeerd en is een redelijke dooddoener voor een beschaafde discussie.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:11

Heleennn schreef:
punk143 schreef:
Ditzelfde vraag ik mijzelf ook vaak af, mijn haflinger loopt ook nog gewoon op een simpel trensje in het Z. Ze reageert goed en snel op kleine hulpen en naar mijn mening totaal niet nodig. Pas als alles vlekkeloos bevestigd is wil ik er nog wel eens over nadenken..

Edit: typfout

Waarom zou je het wel overwegen als alles vlekkeloos bevestigd is? Voor de looks?


Nee hoor, helemaal niet voor de looks. Ik vind het namelijk veel stoerder om mijn paard door de hogere klasses op een trensje te rijden :o waarom ik het wel overweeg wanneer alles bevestigd is? Een stang werkt als een hefboom en dus komen de hulpen veel sterker door, waarom zou ik als er geen bevestiging is op stang en trens gaan rijden en mijn paard nieuwe oefeningen leren waarvan de hulpen misschien wel 10 x zo hard doorkomen? Die link snap ik niet en zal ik denk ik ook nooit snappen. Ik zou hem dan willen gebruiken om extra te verfijnen wanneer alles goed bevestigd is en dan nog heeft mijn trens absoluut de voorkeur. Ik zie namelijk vaak genoeg dat er bijna alleen nog maar op stang en trens getraind wordt en de trens aan de kant gelegd wordt omdat het paard opeens "niet zo fijn meer loopt op een trensje"

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:12

Tazzey schreef:
Ik heb ZZL gestart en InterII in training gereden met verschillende paarden. Ik ga de discussie verlaten. Er wordt enkel ongefundeerd met het vingertje gewezen, een ieder die op stang en trens rijdt wordt bij voorbaat al gezien als onkundig en een potentiële dierenmishandelaar. En daar heb ik geen zin in, ik wil best bijdragen aan een discussie die met wederzijds respect wordt gevoerd en daar is deze er geen een van. Een antwoord als "Echt wel..." is niet gefundeerd en is een redelijke dooddoener voor een beschaafde discussie.


Dat is wat je er zelf van maakt, jammer dat je zo op je tenen getrapt bent.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Stang en Trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:20

Ik lees dat ook nergens terug.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:28

Punk143, daar heb je 100% gelijk in. Zie het bij veel jonge meiden. Er worden dan gretig foto's gepost op allerlei sociale media met s&t terwijl ze in werkelijkheid op concours nog niet de L uit zijn. Prima als je paard thuis al wel opgeleid is tot zz zwaar/subtop, maar dat is bij hen niet het geval. In mijn ogen wordt s&t gezien als iets dat 'verdiend' wordt, en niet een specifieke optoming met een specifiek doel. Dat is jammer, want er zijn tegenwoordig veel ruiters die denken dat ze s&t verdiend hebben.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:29

Het ene paard is het andere niet. Het ene paard zal in de hogere klassen fijner te rijden zijn met stang en trens, de andere zal juist op een trensje fijner te rijden zijn. Vanaf de Z word je geacht in staat te zijn om te weten wat voor jouw paard het beste werkt, prima toch.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:38

Heleennn schreef:
Punk143, daar heb je 100% gelijk in. Zie het bij veel jonge meiden. Er worden dan gretig foto's gepost op allerlei sociale media met s&t terwijl ze in werkelijkheid op concours nog niet de L uit zijn. Prima als je paard thuis al wel opgeleid is tot zz zwaar/subtop, maar dat is bij hen niet het geval. In mijn ogen wordt s&t gezien als iets dat 'verdiend' wordt, en niet een specifieke optoming met een specifiek doel. Dat is jammer, want er zijn tegenwoordig veel ruiters die denken dat ze s&t verdiend hebben.


Precies, zo denk ik er ook over. Vooral omdat ik veel hoor: mijn doel is om met stang en trens te rijden >;)