Problemen op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Problemen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 19:29

Hoi,

Ik heb vandaag mijn tweede wedstrijd gehad en liep hierbij tegen een paar problemen aan.

1. De jury hokjes
Vorige wedstrijd was dit probleem er ook en ik vraag me af hoe ik dit kan trainen want nergens anders waar wij rijden staan die jury hokjes. In de ring wilt hij niet normaal langs de jury hokjes rijden, hij bouwt heel veel spanning op en loopt over zijn binnen schouder weg. Ook al neem ik stelling en druk ik mijn binnen been er nog meer tegen aan hij blijft weg lopen. Hoe kan ik dit voorkomen? Hierdoor kan ik namelijk niet goed de hoeken rijden in de ring en dit is ook meteen probleem nummer 2

2. De hoeken mooi door rijden
Door de spanning die Donner opbouwt in de ring lukt het mij niet om de hoeken te rijden. Dit was te merken toen we in de galop zaten op een volte en in een hoek weer terug moesten naar draf. Hij pakt hierbij het bit wat vast en loopt over de binnenschouder weg. Hierdoor kan ik hem pas veel later terug nemen in draf. Hoe kan ik dit trainen? In de bakken waar wij rijden loopt hij wel normaal de hoeken door en kan ik hem netjes terug rijden.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben hoe ik het kan trainen of op wedstrijd beter kan voorbereiden. Door deze 2 problemen mis ik gewoon de punten om winst te kunnen halen doordat je de volgende onderdelen weer te laat pakt

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Problemen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:37

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Als hij niet langs de juryhokjes wil, zijn er waarschijnlijk wel meer dingen die hij een beetje spannend vind en waar hij liever niet langs gaat. Zet thuis plantenbakken langs de kant van de bak, hang dekens en vlaggen over de rand, probeer te gaan rijden op een locatie waar vaak wedstrijden zijn en de juryhokjes altijd staan zodat je langer dan 5 min de tijd hebt om hem eraan te laten wennen.

Wat betreft de hoeken, die spanning ontstaat meestal al voor je proef begint. Voel je bij het rondrijden van de ring voor je proef dat hij naar binnen komt, maak een kleine volte in de hoek en zet hem weer om je binnenbeen. Verder ook thuis heel consequent verder oefenen want doorgaans zijn het de dingen die thuis nog net niet 100% bevestigd zijn, je paard soms stiekem nog een beetje moeilijk vind of waar jij zelf per ongeluk net niet consequent genoeg in bent, die op wedstrijd ineens voor problemen zorgen.

Kortom goed werken aan je basistraining en heel veel km's maken op concours.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 20:20

0000 schreef:
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Als hij niet langs de juryhokjes wil, zijn er waarschijnlijk wel meer dingen die hij een beetje spannend vind en waar hij liever niet langs gaat. Zet thuis plantenbakken langs de kant van de bak, hang dekens en vlaggen over de rand, probeer te gaan rijden op een locatie waar vaak wedstrijden zijn en de juryhokjes altijd staan zodat je langer dan 5 min de tijd hebt om hem eraan te laten wennen.

Wat betreft de hoeken, die spanning ontstaat meestal al voor je proef begint. Voel je bij het rondrijden van de ring voor je proef dat hij naar binnen komt, maak een kleine volte in de hoek en zet hem weer om je binnenbeen. Verder ook thuis heel consequent verder oefenen want doorgaans zijn het de dingen die thuis nog net niet 100% bevestigd zijn, je paard soms stiekem nog een beetje moeilijk vind of waar jij zelf per ongeluk net niet consequent genoeg in bent, die op wedstrijd ineens voor problemen zorgen.

Kortom goed werken aan je basistraining en heel veel km's maken op concours.


We hebben zelf op stal geen bak en daar rijd ik (in de winter niet) in de wei. Verder hebben we dus geen plaats waar jury hokjes zijn dus dat is lastig.

De spanning had hij tijdens het losrijden niet. Toen ik de ring in ging en een rondje ging rijden om vervolgens bij de jury te stoppen om mijn naam te zeggen kwam de spanning al. Toen dus nog een volte daar gereden en toen kreeg hij nog meer spanning. Ik had niet meer tijd om de ring door te rijden aangezien ik al moest beginnen

Bedankt voor je reactie! Ik ga er aan werken ;)

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Problemen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:28

Maar waarom neem je wel de moeite om op wedstrijd te gaan op een locatie, maar diezelfde moeite neem je niet om met je paard op locatie te gaan trainen om hem voor te bereiden op die wedstrijd? Er zijn locaties genoeg waar je door de week of in het weekend gewoon kan gaan rijden, echter moet je er dan wel de tijd in willen steken....Ik heb thuis ook geen juryhok staan, maar als een paard het echt spannend zou vinden gaat hij eerst eens iedere week mee naar les, gaan we een keer rijden op de manege in de buurt, gaan we eens rijden op een locatie waar ook wedstrijden gehouden worden etc. Kortom ik steek er tijd en moeite in om te zorgen dat hij zich op zijn gemak gaat voelen op vreemd terrein en rond voor hem vreemde objecten. Dat is net zo goed onderdeel van je voorbereiding als het trainen, het vlechten van je paard, het poetsen van je tuig etc...

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:45

0000 schreef:
Als hij niet langs de juryhokjes wil, zijn er waarschijnlijk wel meer dingen die hij een beetje spannend vind en waar hij liever niet langs gaat. Zet thuis plantenbakken langs de kant van de bak, hang dekens en vlaggen over de rand,

Mee eens.

Het gaat er ook niet om dat je pony aan juryhokjes went, want dan wil hij in het buitenseizoen niet langs de juryauto. Hij moet wennen aan ongewone dingen en vertrouwen in jou krijgen. Zoek voor wat inspiratie eens op "schriktraining".

Veel succes :)

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: Problemen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 20:52

Echter is het niet mijn eigen pony. Ik train 3x in de week waarvan 1x per week op de locatie is als waar ik ook wedstrijd heb. Hij heeft met iemand anders al wel iets hoger in de dressuur gelopen (M1) en is hij in de zomer makkelijker dan in de winter geeft de eigenaar aan. Maar op deze locatie kan ik niet met de jury hokjes oefenen omdat ik niet in die bak rijd maar in de bak waar je ook moet losrijden. Ik zou eens opzoeken voor schriktraining maar het is niet dat hij 'schrikt' maar teveel spanning opbouwt en het 'eng' vind.

Bedankt!

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:01

Als ik het goed begrijp is je trainingslocatie van 1x in de week dus ook de wedstrijd locatie. Is het dan niet te bespreken dat je een keer/paar keer dat juryhokje vraagt. Zodat je die in de losrijbaan kan zetten tijdens het rijden. Anders als alternatief zo'n hokje namaken en daarmee oefenen.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 21:06

Moonlight17 schreef:
Als ik het goed begrijp is je trainingslocatie van 1x in de week dus ook de wedstrijd locatie. Is het dan niet te bespreken dat je een keer/paar keer dat juryhokje vraagt. Zodat je die in de losrijbaan kan zetten tijdens het rijden. Anders als alternatief zo'n hokje namaken en daarmee oefenen.


Ja dat klopt inderdaad. Maar hier zijn altijd evenementen waarvan wij de rijbaan 'huren' om met onze rijvereniging te lessen. De hokjes worden dus telkens in een opslag gezet. Ik ga eens opzoeken hoe ik ermee kan oefenen bedankt!

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Re: Problemen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:28

Is het misschien een idee om een oefendressuur te rijden? Of een keer HC starten? Ik heb dat eens gedaan met een paard die alles ook erg spannend vond, en omdat ik ook wel last had van spanning op wedstrijd ging niet heel lekker samen. Ik ben daardoor een keer HC gestart op een manege waarvan zeker wist dat ze ook juryhokjes/vlaggen/bloembakken zouden hebben. Omdat ik wist dat er niets van de punten afhing, had ik minder spanning en kon ik voor mijn gevoel beter rijden. Ik heb de proef vreselijk verknald (2 keer een extra volte gereden langs het juryhokje), maar sindsdien had mijn paard niet meer zo veel spanning bij de hokjes als eerst! Bij mij heeft dat in ieder geval geholpen, misschien bij jou ook?

Verder ben ik het ook absoluut eens dat kilometers maken het antwoord is waarschijnlijk. Oefenen, oefenen, oefenen. Hij raakt er vanzelf aan gewend! ;)

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 22:30

Queen123 schreef:
Is het misschien een idee om een oefendressuur te rijden? Of een keer HC starten? Ik heb dat eens gedaan met een paard die alles ook erg spannend vond, en omdat ik ook wel last had van spanning op wedstrijd ging niet heel lekker samen. Ik ben daardoor een keer HC gestart op een manege waarvan zeker wist dat ze ook juryhokjes/vlaggen/bloembakken zouden hebben. Omdat ik wist dat er niets van de punten afhing, had ik minder spanning en kon ik voor mijn gevoel beter rijden. Ik heb de proef vreselijk verknald (2 keer een extra volte gereden langs het juryhokje), maar sindsdien had mijn paard niet meer zo veel spanning bij de hokjes als eerst! Bij mij heeft dat in ieder geval geholpen, misschien bij jou ook?

Verder ben ik het ook absoluut eens dat kilometers maken het antwoord is waarschijnlijk. Oefenen, oefenen, oefenen. Hij raakt er vanzelf aan gewend! ;)


Oefendressuur hebben we nu 1x gereden. Dit omdat het voor mij de 2x een wedstrijd was en ik nooit officieel was gestart en toen hadden we 182 maar was ik veel te gespannen en Donner rustig. Wat is HC als ik vragen mag? Misschien wel handig om nog eens een oefen dressuur ook tussendoor mee te nemen i.p.v alleen maar officieel ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Problemen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:17

HC staat voor hors concours, buiten mededinging. Je rijdt dan gewoon mee maar omdat je niet kunt winnen heb je ook niets te verliezen. Dit zorgt vaak voor meer ontspanning bij de ruiter.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:50

Hij zal moeten wennen aan vreemde voorwerpen, maar ik vermoed dat hij vooral anders reageert in de proef, omdat je als ruiter dan ook anders reageert.
Dat overkomt iedereen hoor. Tijdens het losrijden corrigeer je wanneer het, moet, maar in de proef wil je vooral netjes rijden en ben je meer gespannen. En dus reageert je paard anders omdat jij anders reageert.
Kortom, lekker oefenen. Die punten komen wel als jullie beide meer ervaring opdoen.

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: Problemen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:57

Probeer idd hc te starten of gewoon vragen of je tijdens een pauze even de ring in mag voordat je hc gaat starten en dan gewoon de eerste paar keer afwenden voordat hij spanning opbouwt voor de hokjes en dan steeds iets verder rijden en dichter naar de hokjes toe.

robbie88

Berichten: 2086
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Problemen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 00:08

Als je pony al m1 heeft gelopen heeft hij al veel gezien, en pakt hij waarschijnlijk jou spanning op om zo te reageren.
start eens buiten mededingen of op een oefenwedstrijdje. blijf rijden zoals met losrijden

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 13:51

senna21 schreef:
Hij zal moeten wennen aan vreemde voorwerpen, maar ik vermoed dat hij vooral anders reageert in de proef, omdat je als ruiter dan ook anders reageert.
Dat overkomt iedereen hoor. Tijdens het losrijden corrigeer je wanneer het, moet, maar in de proef wil je vooral netjes rijden en ben je meer gespannen. En dus reageert je paard anders omdat jij anders reageert.
Kortom, lekker oefenen. Die punten komen wel als jullie beide meer ervaring opdoen.


Dankjewel! Dit kan ook zeker wel kloppen wat je zegt. Ik ga het eens overleggen. Zoals vandaag heb ik getraind ook in de hoeken waar hij spanning opbouwt (in een andere binnenbak) en uiteindelijk liep hij 100% ontspannen en lukte alles :)


robbie88 schreef:
Als je pony al m1 heeft gelopen heeft hij al veel gezien, en pakt hij waarschijnlijk jou spanning op om zo te reageren.
start eens buiten mededingen of op een oefenwedstrijdje. blijf rijden zoals met losrijden


Dit klopt ook zeker. Maar laatste keer dat hij op wedstrijd is geweest is dan al wel zo'n 3 jaar geleden vanwege redenen ;)

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Problemen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:53

Ik zou zeggen; heeeeeel veel kilometers maken!

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:09

veertje99 schreef:
Queen123 schreef:
Is het misschien een idee om een oefendressuur te rijden? Of een keer HC starten? Ik heb dat eens gedaan met een paard die alles ook erg spannend vond, en omdat ik ook wel last had van spanning op wedstrijd ging niet heel lekker samen. Ik ben daardoor een keer HC gestart op een manege waarvan zeker wist dat ze ook juryhokjes/vlaggen/bloembakken zouden hebben. Omdat ik wist dat er niets van de punten afhing, had ik minder spanning en kon ik voor mijn gevoel beter rijden. Ik heb de proef vreselijk verknald (2 keer een extra volte gereden langs het juryhokje), maar sindsdien had mijn paard niet meer zo veel spanning bij de hokjes als eerst! Bij mij heeft dat in ieder geval geholpen, misschien bij jou ook?

Verder ben ik het ook absoluut eens dat kilometers maken het antwoord is waarschijnlijk. Oefenen, oefenen, oefenen. Hij raakt er vanzelf aan gewend! ;)


Oefendressuur hebben we nu 1x gereden. Dit omdat het voor mij de 2x een wedstrijd was en ik nooit officieel was gestart en toen hadden we 182 maar was ik veel te gespannen en Donner rustig. Wat is HC als ik vragen mag? Misschien wel handig om nog eens een oefen dressuur ook tussendoor mee te nemen i.p.v alleen maar officieel ;)

HC is Hors Concours. Je start dan gewoon je proef, alsof het een echte wedstrijd is. Je rijdt gewoon mee tijdens een officiële wedstrijd en je wordt ook gewoon beoordeeld. De punten tellen echter niet mee en je score telt ook niet in het klassement. Omdat er dan eigenlijk niets te verliezen valt, zorgt dat (vaak) voor wat meer ontspanning bij de ruiter. :) Oefendressuur is zeker aan te raden.

Succes!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Problemen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:13

De oplossing is heel vaak gaan. Lekker veel kilometers maken. Het klinkt namelijk alsof het paard de spanning van jou overneemt. Hij heeft namelijk al vaker wedstrijden gelopen bij iemand anders en diegene lukt het dus wel om hem langs het juryhokje te krijgen.

michelle4684
Berichten: 107
Geregistreerd: 23-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:57

Je zou ook ergens waar standaard een juryhokje in de bak staat kunnen gaan huren (ik weet niet of de mogelijkheid er is maar bij mij wel haha) :j

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:09

Dit:

veertje99 schreef:
De spanning had hij tijdens het losrijden niet. Toen ik de ring in ging en een rondje ging rijden om vervolgens bij de jury te stoppen om mijn naam te zeggen kwam de spanning al.


In combinatie met dit:

veertje99 schreef:
Hij heeft met iemand anders al wel iets hoger in de dressuur gelopen (M1)


Geeft mij de indruk dat deze pony jouw spanning overneemt en een beetje een loopje met jou neemt.
Jij bent nog niet zo ervaren en probeert oorzaken te zoeken voor zijn gedrag (wat héél eerlijk is van je +:)+ ) maar ik denk dat je het eigenlijk moeilijker maakt dan het eigenlijk is :)

Ik heb eigenlijk 2 tips uit 'eigen' ervaring:
- 1: in je training de spannende dingen opzoeken en zorgen dat je hem overtuigt dat het allemaal geen reden is om te schrikken. Eigenlijk moet je een beetje nuchterder/stoerder gaan rijden. Als jij overtuigender rijdt zal hij minder focussen op de enge dingen.
Ik reed zelf een super gevoelige, snel gestresste merrie en thuis was 1 hoek altijd eng. Daar reed ik dan lekker een beetje omheen en kon dan héérlijk rijden. Maar: dat was het probleem ontwijken in plaats van oplossen ;) Op ons debuut stond in elke hoek van de ring een kliko...we hebben de hoefslag niet eens aangeraakt geloof ik _O-
Toen thuis leren de spanning af te laten vloeien in de enge hoek. Dat was eigenlijk na een week al een stuk beter. 2e wedstrijd in de zelfde bak een maand later 2 nette proeven en 2x winst :)

-2: Niet te gecontroleerd willen rijden. Je komt op mij over als iemand die vrij veel waarde hecht aan winst halen en een nette proef rijden. Je komt de ring binnen en vanaf dan ga je súper goed je best doen, letten op de hoeken, nette figuren rijden etc etc. Die spanning voelt je paard en vanaf dan sluit hij zich af. Eigenlijk moet je altijd, elke hoek netjes doorrijden. Elk figuur, ook tijdens het losrijden moet je plannen. Dus niet zomaar wat rondjes rijden want hij voelt zo ontspannen. Als het dan in de ring ineens 'moet' krijg je spanning.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 15:31

MariekeS_ schreef:
Dit:

veertje99 schreef:
De spanning had hij tijdens het losrijden niet. Toen ik de ring in ging en een rondje ging rijden om vervolgens bij de jury te stoppen om mijn naam te zeggen kwam de spanning al.


In combinatie met dit:

veertje99 schreef:
Hij heeft met iemand anders al wel iets hoger in de dressuur gelopen (M1)


Geeft mij de indruk dat deze pony jouw spanning overneemt en een beetje een loopje met jou neemt.
Jij bent nog niet zo ervaren en probeert oorzaken te zoeken voor zijn gedrag (wat héél eerlijk is van je +:)+ ) maar ik denk dat je het eigenlijk moeilijker maakt dan het eigenlijk is :)

Ik heb eigenlijk 2 tips uit 'eigen' ervaring:
- 1: in je training de spannende dingen opzoeken en zorgen dat je hem overtuigt dat het allemaal geen reden is om te schrikken. Eigenlijk moet je een beetje nuchterder/stoerder gaan rijden. Als jij overtuigender rijdt zal hij minder focussen op de enge dingen.
Ik reed zelf een super gevoelige, snel gestresste merrie en thuis was 1 hoek altijd eng. Daar reed ik dan lekker een beetje omheen en kon dan héérlijk rijden. Maar: dat was het probleem ontwijken in plaats van oplossen ;) Op ons debuut stond in elke hoek van de ring een kliko...we hebben de hoefslag niet eens aangeraakt geloof ik _O-
Toen thuis leren de spanning af te laten vloeien in de enge hoek. Dat was eigenlijk na een week al een stuk beter. 2e wedstrijd in de zelfde bak een maand later 2 nette proeven en 2x winst :)

-2: Niet te gecontroleerd willen rijden. Je komt op mij over als iemand die vrij veel waarde hecht aan winst halen en een nette proef rijden. Je komt de ring binnen en vanaf dan ga je súper goed je best doen, letten op de hoeken, nette figuren rijden etc etc. Die spanning voelt je paard en vanaf dan sluit hij zich af. Eigenlijk moet je altijd, elke hoek netjes doorrijden. Elk figuur, ook tijdens het losrijden moet je plannen. Dus niet zomaar wat rondjes rijden want hij voelt zo ontspannen. Als het dan in de ring ineens 'moet' krijg je spanning.


Enorm bedankt voor alsnog een reactie! We hebben in februari weer wedstrijd gehad op dezelfde locatie met 209 ene 194,5 punten en niks geen spanning. Alles gaat steeds beter en we voelen elkaar meer aan dus ik was enorm blij dat hij zo fijn en mooi liep! Ook in de bak waar ik op zondag rijd heeft hij geen spanning meer helemaal achterin. Daar hangt een kastje wat een bepaald tik geluid heeft en daar bouwde hij altijd spanning op. Tijdens het instappen gewoon daar op de volte gebleven en ook daar in de draf geweest daarna de rest van de hoefslag volgen en sindsdien heeft hij ook daar geen spanning meer *\o/*

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:36

Aha, haha, ik zie inderdaad dat het topic weer omhoog gekomen was door de reactie van degene voor mij. Ik had de data niet echt bekeken.

Maar kijk, dat zijn nog eens super punten en progressie!! Hartstikke knap, gefeliciteerd +:)+

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 15:49

MariekeS_ schreef:
Aha, haha, ik zie inderdaad dat het topic weer omhoog gekomen was door de reactie van degene voor mij. Ik had de data niet echt bekeken.

Maar kijk, dat zijn nog eens super punten en progressie!! Hartstikke knap, gefeliciteerd +:)+


Haha maakt niet uit. Heb ik ook wel eens dat ik ergens op wil reageren maar het topic al aardig oud is :P

Dankjewel! Ben er ook enorm trots op! Een 1e en 5e plaats had ik ermee bereikt :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:56

veertje99 schreef:
Een 1e en 5e plaats had ik ermee bereikt :j

Van harte, goed gedaan :)