Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:12

Waarom vragen jullie achterwaarts, aan de hand, met druk op de neus? :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:17

fransje23 schreef:
Waarom vragen jullie achterwaarts, aan de hand, met druk op de neus? :)


Ter voorbereiding op het rijden, waar je (in het begin) druk op de neus van het hoofdstel wellicht nodig zal hebben om achterwaarts te kunnen gaan. Het gaat hier dan om bitloos rijden. :)

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:23

Is het niet veel makkelijk, en zachter, om er in plaats van druk een stem of " klik" commando aan te koppelen?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:30

Vanmiddag weer naar m'n paardje geweest. Voor het eerst weer zonder bit gereden (Freestyle halster) en wat deed ze het braaf. En ik heb ook gelijk gecheckt hoe zij op neusdruk reageert, ik nam de teugels op en legde heel licht druk erop en met een paar seconden leunde ze al achterwaarts. Beloond en nogmaals opgenomen en een pasje achterwaarts gedaan.
Braaf paard, vrouwtje trots <3

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:37

Vandaag weer een inspirerende middag gehad met jensvl. Van tevoren had ik nagedacht over wat ik graag wilde oefenen met beide jongens:

Spuni - wijken voor de voorhand, dit oefenen we al een tijdje, maar blijft een lastige oefening waarbij Spuni vooruit wegstapt in plaats van zijwaarts. Daarnaast wilde ik graag samen met Spuni en Jens wandelen om samen te kijken naar de spanningsopbouw en hoe ik hiermee kan omgaan.

Jens heeft een tijdje met Spuni en het wijken gepuzzeld. Uiteindelijk bleek het de beste methode Spuni aan de voorkant te 'blokkeren' tot het kwartje valt. Leuk om zelf mee verder te gaan!
Het wandelen ging perfect, in die zin dat een landbouwwagen een paar keer passeerde en Spuni hierdoor genoeg energie opbouwde om een aantal keren omhoog en in het rond te springen - exact wat ik graag aan Jens wilde laten zien. ;) Ik heb geleerd deze uiting van energie niet te corrigeren en de spanning zoveel mogelijk in beweging te laten afvloeien, in plaats van verwachten dat hij stilstaat. Mijn eigen energie moet omlaag! Op de momenten dat Spuni alle kanten op wil om alles overal te bekijken (focus kwijt), ga ik als een pilaar stevig staan en laat hem tegen het uiteinde van het touw lopen, wacht tot hij me opzoekt. Het wandelen moet ik zeker niet gaan mijden en de afstand het liefst uitbreiden. Gelukkig hebben we daar een veilig en geschikt gebied voor, zonder verkeer of wandelaars.

Kees - achterwaarts voor druk op de neus, welke methode past het beste? Daarnaast ook een stukje wandelen om te kijken naar ons energielevel en te zien hoe ik mezelf op Kees kan afstemmen (en hij op mij).

Ook met Kees heeft Jens even gepuzzeld en mij daarna de handigste methode voor het achterwaarts geleerd, namelijk niet direct met mijn hand op zijn neus, maar met het touw achterwaarts vragen, terwijl ik zelf tegen zijn borstkas sta. Op die manier kan hij zijn hoofd rondslingeren wat hij wil zonder mij te raken en zonder dat hij zich kan losschudden van mijn hand. Ook hebben we kort geoefend met het voelen van intentie (gewichtsverplaatsing) en daarop release te geven (in deze fase).

Daarna een stukje gewandeld, waarbij Kees in het begin makkelijk meeging in onze energie, op een kleine uitnodiging draafde en galoppeerde. Op de terugweg was dat lastiger, misschien ook omdat de tweebeners intussen druk in gesprek waren geraakt. :P Focus en enthousiasme van mij dus!

Al met al weer een paar heel leerzame en leuke uurtjes. Thanks jensvl! :D

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:40

fransje23 schreef:
Is het niet veel makkelijk, en zachter, om er in plaats van druk een stem of " klik" commando aan te koppelen?


Dat kan in een bepaald stadium zeker, maar hoe wil je dat doen zonder aan te leren wat 'achterwaarts' inhoudt? De druk waarover hier gesproken wordt is eerder een aanraking en kan gecombineerd worden met een stemcommando, wat je wilt... In dit geval leren we het principe 'wijken voor druk' aan, wat je uiteindelijk toch nodig zult hebben met rijden (en in de omgang).

Marjolein, waaaaaauuuuw! Dat klinkt goed! Hoe was dat voorheen, als ik vragen mag? Of ging het altijd al op deze lichte manier?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:41

fransje23 schreef:
Is het niet veel makkelijk, en zachter, om er in plaats van druk een stem of " klik" commando aan te koppelen?


Je moet ergens een begin maken. Wijken voor druk is iets wat erbij hoort en wat paarden ook kennen van ondelinge communicatie. Stemcommando's werken ze zelf niet mee. Hoe wil jij een paard dit gaan aanleren? Die van mij gaan (meestal) op stemcommando, maar dat heb ik later aan het gedrag gekoppeld. Zou niet weten hoe ik dat van in het begin had moeten doen... Maar misschien heb jij nog handige tips natuurlijk ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:48

@fransje23:
Ik vind het zelf belangrijk dat een paard de basis kent van het wijken voor druk. Ten eerste omdat dit de basis is en ten tweede omdat het kan gebeuren dat er situaties ontstaan waarbij iemand anders dat jij het paard tijdelijk verzorgt oid. Het is dan toch handig dat een paard weet dat druk op de neus achterwaarts betekent.

Ik persoonlijk gebruik wel af en toe stemcommandos, maar meestal niet. Ik vind dat zelf niet zo leuk om zoveel op stem te doen (en paarden zijn ook niet bepaald vocaal).

Ik vind het aangenamer om op zo licht mogelijke druk te werken zonder mij te moeten vermoeien met veel praten voor de commando's. Bovendien vind ik het zelf makkelijker om op heel kleine hulpen te gaan rijden met fysieke hulpen. Een stemhulp is meer aan of uit. Fysieke hulpen zijn daarin eenvoudiger. Het aanspannen van de spieren, het bewegen van de ledematen, het raken van de haaruiteinden, het tanken van de huid en het zetten van lichte druk zijn stappen die volgen op energie opbouw. Met stemhulpen vind ik dat persoonlijk wat moeilijker.

Maar het is voornamelijk persoonlijke voorkeur.

En clicker om te communiceren lijkt me helemaal moeilijk. Bedoel je dan 1 click is gelijk aan vooruit, 2 gelijk aan achterwaarts? Of bedoel je de hulp van een clicker bij het leren van stemcommandos?

Ik ben niet tegen stemcommandos of clickertraining mits goed uitgevoerd, maar ik zie zelf gewoon meer mogelijkheden in het communiceren met lichte druk en lichaamstaal. Ik verbind meestal wel een stemcommando aan een hulp verderop in de training, maar dat is zeker niet als lichtste fase (eerder een van de latere fases.

Maar het is denk ik meer persoonlijke voorkeur dan iets anders.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:53

Marjolein_B schreef:
Vanmiddag weer naar m'n paardje geweest. Voor het eerst weer zonder bit gereden (Freestyle halster) en wat deed ze het braaf. En ik heb ook gelijk gecheckt hoe zij op neusdruk reageert, ik nam de teugels op en legde heel licht druk erop en met een paar seconden leunde ze al achterwaarts. Beloond en nogmaals opgenomen en een pasje achterwaarts gedaan.
Braaf paard, vrouwtje trots <3


Leuk om te lezen dat het goed lukt.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:55

Leuke updates trouwens weer allemaal, super om te lezen hoe ieder op z'n eigen manier met eigen dingetjes bezig is. Hier gaat alles gewoon zijn rustige gangetje. [***] is gisteren bekapt en hij deed het weer super, gaat steeds beter die pony, echt leuk om te zien <3 Zag dat er in het boek ook een stuk over "hoeven optillen" was, ben ik wel benieuwd naar, ben er bijna. Tot nu toe een super boek om te lezen, ookal punten van herkenning gehad (zoals dat paard wat onhandelbaar werd bij de stal omdat die op de omgeving reageerde.. zo heb ik er ook eentje.. of 2 maar die andere heeft een excuus ;) ).

Ik gebruik wel stemcommando's, maar met een blind paard is dat iets wat vanzelf groeit en voor het gemak dan bij de andere ook maar (en toen die voor de koets liep was het ook handig). Clickeren ben ik dan weer een ramp in, zie het goede er wel van, maar krijg het zelf niet klaar waardoor ik meer problemen maak dan er oorspronkelijk waren :+

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:13

Wijken voor druk kan ook bij de borst, snap vooral de druk op de neus niet.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:15

fransje23 schreef:
Wijken voor druk kan ook bij de borst, snap vooral de druk op de neus niet.


Persoonlijk wil ik dat graag aanleren i.v.m. achterwaarts wijken vanuit het zadel met een bitloos hoofdstel. Het doel is die druk op het hoofdstel niet meer nodig te hebben, maar in het begin zal dat waarschijnlijk wel zo zijn en dan is het handig als die hulp bekend is (aangezien de borstkas vanuit het zadel redelijk onbereikbaar is). Daarnaast draagt het bij aan het algehele principe van 'wijken voor druk', waar die druk ook gegeven wordt.

Toevoeging: je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen de druk op de borstkas te koppelen aan een stemcommando en dat commando vervolgens vanuit het zadel te geven. Dat is een persoonlijke voorkeur, de mijne gaat uit naar (lichte) druk ter voorbereiding op het achterwaarts gaan op spieraanspanning/energie. Dit vind ik zelf handiger dan op stemcommando rijden, maar is voor jou wellicht anders!

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:27

Sonja89 schreef:
Marjolein, waaaaaauuuuw! Dat klinkt goed! Hoe was dat voorheen, als ik vragen mag? Of ging het altijd al op deze lichte manier?


Ik heb hiervoor alleen op haar moeder (Hortense) gereden. Ik vond Belle altijd te klein voor me (hoewel anderen zeggen dat het best gaat) en Hortense is een slag groter. Maar Hortense had een blessure waardoor ze verplicht boxrust had, een lelijke wond op haar been waardoor ze niet mocht lopen. Ze heeft uiteindelijk twee maanden stil gestaan wat haar artrose in haar benen geen goed heeft gedaan. Toen ze eindelijk weer op de wei mocht, kon ze nauwelijks lopen. Inmiddels loopt ze weer redelijk maar ik heb besloten haar met pensioen te laten gaan.
Een van mijn goede voornemens voor 2017 was om Belle opnieuw te starten, (daarom ben ik ook erg benieuwd naar Mark's nieuwste boek...) We gaan heel rustig opbouwen, ze moet weer helemaal opnieuw spieren gaan opbouwen. De enige keren dat ze hiervoor bereden is, was samen met haar moeder op buitenritjes en dan liep ze er braaf achteraan. En nu ben ik met haar alleen bezig. Sinds ik me op haar concentreer is ze heel aanhankelijk geworden. Vroeger liep ze van me weg als ik haar wilde pakken, nu hinnikt ze als ze me ziet en komt direct aangelopen. Iedere keer bij haar is als een cadeautje :)

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:30

Maar geef je de druk dan zelf met je hand druk op de neus op via de teugels/lijn?

Ik merk dat je door het uitspreken van een commando , je wat je wilt ook beter voor ogen hebt en je lichaamstaal zich er ook op aanpast. Paard reageert waarschijnlijk vooral op die lichaamstaal , vooral in het begin. Kan vast ook zonder woorden maar ik ben nogal een vocaal type. :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:36

Marjolein, duidelijk! Wat leuk dat Belle zo aanhankelijk is geworden, mooi als paarden graag met je willen werken... In je profiel zie ik dat ze driekwart arabier is en een kwart IJslander, ben wel erg nieuwsgierig hoe dat eruitziet? :D

fransje23 schreef:
Maar geef je de druk dan zelf met je hand druk op de neus op via de teugels/lijn?


Beide, directe druk op de neus imiteert de neusriem. Maar vandaag heb ik gewerkt via druk op de lijn. :)

Fijn dat het gebruik van stemcommando's jou zo helpt in je lichaamstaal! Het is altijd zoeken naar de best passende manier per paard en per combinatie, denk ik. Tenminste, dat werkt zo bij mijn 2 jongens, die totaal verschillend zijn. :)

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:40

Sonja89 schreef:
Marjolein, duidelijk! Wat leuk dat Belle zo aanhankelijk is geworden, mooi als paarden graag met je willen werken... In je profiel zie ik dat ze driekwart arabier is en een kwart IJslander, ben wel erg nieuwsgierig hoe dat eruitziet? :D


Hortense is 3/4 Arab, 1/4 IJs. Zij is het paardje in mijn Avatar.
Belle is teruggekruisd met Arab dus wat rastypischer.
Ik ga kijken of ik een foto kan plaatsen.

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:46

Afbeelding

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:47

Sonja89 schreef:
Fijn dat het gebruik van stemcommando's jou zo helpt in je lichaamstaal! Het is altijd zoeken naar de best passende manier per paard en per combinatie, denk ik. Tenminste, dat werkt zo bij mijn 2 jongens, die totaal verschillend zijn. :)


Denk zeker dat het belangrijk is om een passende communicatiemethode te vinden :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:48

Moooooie paardjes en leuke honden ook! Ziet eruit als een heerlijke groep zo.

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:52

Sonja89 schreef:
Moooooie paardjes en leuke honden ook! Ziet eruit als een heerlijke groep zo.


Thanx :)

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:57

Potverdrie, nu zie ik dat bij Bol.com het boek Finding the missed path 4-6 weken levertijd heeft en het is nu € 5,- goedkoper dan op de wachtlijst. Ik heb m'n bestelling dus gecancelled. Dan kan ik 'm net zo goed bij Amazon bestellen, scheelt ook weer doorstuurkosten en -tijd met als ik 'm in NL bestel.

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:22

serieus???
En hoelang is de levertijd bij amazon?

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:47

Leverbaar vanaf 16 feb.

Het is niet de kunst om te krijgen wat je wilt maar om te willen wat je krijgt...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:50

Oké. Dan bestel ik het daar ook en annuleer bij bol.com. Merci voor de info

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:04

Woeiiiii wat ben ik weer blij en tevreden! Vanochtend niet geaarzeld en Spuni gepakt om de wandeling van gisteren te herhalen. Er reed een grote auto voorbij, kinderen kwamen langs en aaiden hem, daarna sloegen die kids met stokken op het ijs wat een apart geluid veroorzaakte... En wij hebben héérlijk gewandeld! :D Zelfs een stuk off road door de sneeuw gegaan, spannend want daar is het helemaal open, dus ruimte zat om capriolen uit te halen. Maar we hebben genoten, ook nog stukken gedraafd samen en na een paar keer oefenen, konden we keurig schouder aan schouder rennen. Wauw! <3

Dat dit allemaal mogelijk is zonder correcties of vervelende druk voelt als een overwinning op mijzelf.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 20 bezoekers