twijfels of co ouderschap wel werkt

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 10:12

ik zit hier met mijn hart in mijn keel, ruim een jaar hebben we nu al co-ouderschap. 5 dagen bij mij en 5 dagen bij mijn ex.
Onze dochter is 5.

Toen we net uit elkaar gingen was ze alleen bij mij, mijn ex werd meteen opgenomen bij de GGZ dagbesteding. Erg uit balans. Daarna zijn we naar 3 dagen om en om gegaan, dit was te druk en te veel gewissel. maar hij kon echt niet zonder haar, daarom niet langer eerst.

in de vakantie hebben we om de week gedaan, dat was een stuk rustiger, maar vonden we beide tergend lang duren voor ze weer terug kwam. nu om de 5 dagen, leek goed te gaan.

maar zoals eerder vermeld, mijn ex is niet stabiel.
hij loopt (gelukkig) nog steeds bij de GGZ. daar hebben ze vastgesteld dat hij een persoonlijkheids stoornis heeft (borderline of narcisme. of een beetje van beide) en een alcohol verslaving.

Dit alles stelt mij niet gerust, ik weet hoe explosief hij kan zijn, en wat een domme dingen hij in zijn uitbarstingen kan zeggen, en ik weet ook dat je hem niet kunt geloven op zijn blauwe ogen.

tot voor kort ging het goed met mijn dochtertje, al was mijn ex overtuigd van niet, want nu "groeit ze op als 2 verschillende personen" in mijn ogen hoeft dat niet met co-ouderschap. bij mij kan ze gewoon haar eigen persoontje zijn.

nu sinds vorige week heeft ze elke nacht in bed geplast, en ze mocht uit logeren bij haar nichtje, eenmaal bedtijd heb ik haar weer opgehaald want ze moest heel erg huilen en wilde bij mij zijn, het was ook haar laatste nachtje bij mij.

Mijn ex heeft gezegd dat hij het moeilijk vind om consequent te zijn, ze slaapt altijd bij hem samen in bed, en voor het slapen gaan wil hij altijd met haar praten over haar gevoel.

alarmbellen bij mij, want ik weet hoe hij "praat over gevoelens" hij weet de meest vrolijke mensen depressief te krijgen. graven en graven tot je wel echt gaat denken dat er iets mis is met je.

bovendien wil de GGZ dat hij een afkick programma gaat volgen om van de drank af te komen. Tegen mij zegt hij dat als zij bij hem is, hij max. 1 biertje drinkt.
op facebook stond een foto met een vriend en de tekst "biertjes tijd! " en die twee hebben binnen een uur een krat leeg.
hij gaf laatst aan dat hij (in zijn eigen tijd, zonder onze dochter) per ongeluk 20 halve liters had opgedronken ipv. 1

Ik wil zo graag dat co-ouderschap goed gaat, maar ik denk dat dat meisje hier aan onderdoor gaat. misschien zie ik spoken vanwege mijn verleden met hem.

we staan op goede voet, maar zodra ik mijn zorgen uit wuift hij het weg, hij wil alleen met haar naar een psycholoog. en eerst leek me dat niet verstandig, omdat ze dan nog makkelijker wat aangepraat werd, terwijl het goed ging met haar.

lang verhaal.
ik zie graag een objectieve kijk op mijn verhaal.
maar als ik zou kiezen voor bij mij, en 1x in de twee weken bij hem krijgt dat nog wel een staartje. hij gaat dat niet accepteren.

I Survived because the fire within, burned brighter than the fire around me.
*~ Duende ~* Frederiksborger ras (moravitas_devoto op Instagram )


Goof

Berichten: 28612
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:18

Lastig verhaal.
Een objectieve reactie ga je niet krijgen, want dit is enkel jouw kant van het verhaal. De kant van je ex is waarschijnlijk heel anders.
Mijn objectieve mening is dat een vader net zoveel recht heeft op zijn kind als een moeder. Maar als je je zoveel zorgen maakt snap ik wel dat je daar niet enthousiast over bent.
Waarom is het een probleem als hij eens (te) veel drinkt als zijn dochter er niet is? Als hij zegt hooguit 1 biertje te drinken als je dochter er wel is, zul je dat toch moeten aannemen.
Het lijkt mij belangrijk dat hij gewoon goede begeleiding heeft.

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:18

jeetje ik wordt al bang van dat stukje: praten over gevoelens..
ik denk dan dat kind is 5 jaar, laat der ook kind zijn...

persoonlijk zou ik er voor zorgen dat mijn kind niet zoveel bij de vader was.

ONDERSCHRIFTLOOS

Kimbers

Berichten: 5098
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:21

Pfoe.. ik weet wel dat mijn dochter haar vader alleen onder begeleiding zou mogen zien als hij alcoholist is. Dat in combinatie met borderline.. nee, mijn dochter zou er nog geen dag alleen mogen zijn.

Hij zorgt eerst maar dat hij zichzelf op orde heeft voordat hij weer voor zijn kind mag zorgen.

Goof, een alcoholist geloven over zijn werkelijke drankgebruik? Lijkt me niet..

Anoniem

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:22

Ik ben geen ouder dus kan je verder niet zo veel advies geven behalve zeggen dat ik het gevoel begrijp en dat ik waarschijnlijk ook voor een andere regeling zou gaan.

Wil je wel meegeven dat met zijn geschiedenis en huidige situatie je het echt wel gaat winnen als het uiteindelijk wel een 'staartje krijgt' in de rechterlijke vorm. Hij is alcoholist en heeft ook nog eens een persoonlijkheidsstoornis..

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:26

Ik zou het helemaal geen raar idee vinden dat je begeleiding gaat zoeken voor je kind als in een kinderpsycholoog... maar dan wel dat jullie beide als ouders daar in betrokken worden.
Het is als kind al best wat als je ouders gescheiden leven... maar vader heeft duidelijk een grotere rugzak en je dochtertje moet inderdaad gewoon zichzelf kunnen zijn... denk dat je veel hebt aan een derde volwassene die de ontwikkeling van je dochter als eerste prioriteit heeft.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:28

Emmaa_ schreef:
Wil je wel meegeven dat met zijn geschiedenis en huidige situatie je het echt wel gaat winnen als het uiteindelijk wel een 'staartje krijgt' in de rechterlijke vorm. Hij is alcoholist en heeft ook nog eens een persoonlijkheidsstoornis..

Maar er is opzich sprake van dat ze op goede voet met elkaar staan. Waarom dat willen verpesten door iets te 'winnen'?

Je kan wel tegen de man zeggen dat hij geen gevoelensgesprekken mag voeren, maar controleren kun je niet. Een meisje van 5 leren te zeggen dat ze zulke gesprekken niet wil... gaat hem waarschijnlijk ook niet worden. Lastige situatie -O-

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:29

Dit is een heel belangrijke tijd voor je dochter. Vanaf nu gaat ze veel meer herinneren en dinges die nu gebeurd kan de rest voor der leven bepalen.

Maak zeker dat ze weet dat als er iets gebeurd dat ze je alles kan vertellen(zonder dat je laat zien dat je op hem bos wordt, anders gaat ze niks meer vertellen). Je moet haar en vertrouwen dat ze dat ook gaat doen. Maar als je alarmbellen zien in haar gedraag zou ik direct actie nemen.

Als ggz wil dat ie afkickt zou ik me afvragen waarom ze niet iemand soms bij hebt als ze bij der vader is.

Blog over Mr.Grumpy(mijn paard), reviews, collecties, gewoon alles over paarden. http://www.thatgrumpyhorse.com

Xanthippe

Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:32

Ik ben niet van mening dat een kind evenveel bij vader of moeder moet zijn. Zéker niet als dat schadelijk zou kunnen zijn, zoals wanneer er alcoholmisbruik in het spel blijkt te zijn. Nu zegt hij wel dat hij maar 1 biertje drinkt als je dochter daar is, en dat zal je toch moeten aannemen, tot blijkt dat dat niet het geval is.
Zolang er geen concrete aanwijzingen zijn dat het de verkeerde kan op gaat, lijkt het mij niet logisch om je dochtertje meer bij jou te houden. Hoewel ik je moedergevoel wel kan volgen natuurlijk. Maar je kan in zo'n situatiet niet op voorhand beslissingen gebeuren op dingen die niet gebeurd zijn.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:01

Kimbers schreef:
Pfoe.. ik weet wel dat mijn dochter haar vader alleen onder begeleiding zou mogen zien als hij alcoholist is. Dat in combinatie met borderline.. nee, mijn dochter zou er nog geen dag alleen mogen zijn.

Hij zorgt eerst maar dat hij zichzelf op orde heeft voordat hij weer voor zijn kind mag zorgen.

Goof, een alcoholist geloven over zijn werkelijke drankgebruik? Lijkt me niet..


Precies dit. Ik krijg echt jeuk van bovenstaand verhaal, arm kindje :(:)
GGZ stelt echt geen afkick-traject voor als het gaat om een keer een drankje teveel. Verslaving zet je niet aan en uit, dat is geen part-time ding. Ik geloof dus ook echt niet dat als het GGZ spreekt van een 'alcoholverslaving' hij het maar bij 1 biertje houdt als je dochtertje er is..


Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:13

Als je vijf dagen op een biertje kan dan kan je dat die andere vijf ook. En ook ik krijg de kriebels van het verhaal.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:23

Wat lastig ts.

Voor kinderen zijn beide puders even lief en belangrijk. Haar bij hem weghouden gaat ze jou ook niet in dank afnemen. Het is ook overduidelijk dat hij wel van haar houdt.

Maar ik snap je zorgen volledig en zou niet weten wat ik zou doen.

Ik denk dat een psycholoog voor haar zo slecht nog niet is. Iemand die inhrijpt wanneer dat moet. En inderdaad zorg er voor dat je dochter jou volledig vertrouwt. Zodat ze jou verteld wat er gebeurd.

Daarnaast zou ik voor jezelf vaststellen wat voor jou de drempel is. Wanneer zeg je dat het genoeg is en hij haar niet meer mag zien.

Be your best self

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:54

pff als ik naar mezelf kijk. Praten over gevoelens vlak voor het slapen zorgt ervoor dat ik de hele nacht wakker lig. Zou voor een jong kind niet echt anders zijn gok ik.

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:45

Het kind vertoont verstoord gedrag, de man is door het ggz gediagnosticeerd met een alcohol verslaving, die heeft hij die 5 dagen dat zij bij hem is ook, en een persoonlijkheidsstoornis waarvoor hij in behandeling is. Ik zou dit genoeg vinden om in te grijpen, de goede relatie met je ex komt wel weer wanneer hij zelf wat helderder in het leven staat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:54

Als het mijn dochter was ging ik eens bij een advocaat informatie over mijn mogelijkheden inwinnen. :o
Het is niet gezegd dat ik daar ook echt wat mee zou doen trouwens, maar ik zou wel willen weten wat mijn opties zijn mocht ik er toch achter komen dat er dingen mis gaan.

En vergis je niet in hoe loyaal kinderen kunnen zijn en hoeveel geheimpjes ze kunnen bewaren, zelfs als een ouder ze kwetst.
Mijn stiefdochter durfde pas toen ze bij ons kwam wonen echt te vertellen wat haar moeder haar allemaal geflikt heeft. :(:)

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:55

Hij zal maar eens 'per ongeluk' met haar in de auto stappen nadat hij 'per ongeluk' 20 bier ipv 1 op heeft. Grijp in TS.

VogeltjeM

Berichten: 3728
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:58

Als ik jou was zou ik hierover contact opnemen met het CJG van je gemeente. Zij kunnen je hierin professioneel adviseren. Je kunt daar met alle vragen of dilemma's rondom je kind terecht, klein of groot.

Mijn mening: het klinkt niet als een gezonde situatie voor je dochter. Verre van. Echter "zomaar" benoemen dat je de regeling wilt aanpassen lijkt me hierin ook niet ideaal, gezien de problematiek van je ex. Ik zou dus, als ik in jouw schuitje zat, onafhankelijk en objectief advies inwinnen bij een professional.

Instagram: lusitano_roux

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:41

Wellicht een goed idee om naar je huisarts te gaan en dit te bespreken over je dochter, de situatie en plotseling in bed plassen.

Niet banketstaaf maar poetsen.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 16:02

hi bedankt allemaal voor de reacties...

Ik schrik een beetje van hoe erg er gereageerd wordt op het feit dat hij alcohollist is.
de horror die ik met hem meegemaakt heb als partner, daar was de alcohol het minst slechte van.
dat is een heel ander verhaal, hij is niet boos, dwingend en veeleisend naar ons dochtertje toe.

@Goof . ik geef je helemaal gelijk, het kind heeft altijd evenveel recht op beide ouders. en wat hij drinkt zonder haar, maakt me echt niets uit. Om op goede voet met hem te kunnen staan moet ik op persoonlijk vlak écht afstand hebben, hij wil juist dat ik mij om hem bekommer. Zo zegt hij soms halve dingen, en dan "maar daar praten we niet over via de app" zodat ik met vraagtekens en ongerustheid blijf zitten.

ik geloof echter niet dat hij maar 1 biertje drinkt als zij er is.


@Evelijn. Ik zou dat wel willen, gemoedelijk en rustig, iemand anders die er naar kan kijken inderdaad, maar waar begint zoiets?

@Sunrise, hij heeft gelukkig geen auto!

@vogeltjeM inderdaad, maar wederom, wat voor een professional stap je dan naar toe..

ik ben meerdere malen bij de huisarts geweest, daar zit een psycholoog waar je dus op korte termijn heen kan, ik heb dit gedaan om een dossier bij te houden. Hij wilde toen nog geen hulp, hij is meerdere keren doorgedraaid tegen mij, en heeft voor me gestaan en gezegd, ik sluit je gewoon op, dan blijf je tenminste hier.

zucht... als ik dit allemaal typ.. is het me wel duidelijk. ik ben gewoon bang voor het "staartje" en ik ben enkel bezig met damage controle voor mijn dochtertje. Ik wil zó graag dat het gewoon goed kan gaan. Maar Schema therapie schijnt ook vrij heftig te zijn, die mensen moeten helemaal opnieuw leren om van kind naar volwassen gevoelens te gaan.

van die psycholoog bij de huisarts kreeg ik sterk de indruk dat hij me vond miepen. Zo'n boze ex die haar kind bij de vader weg wil houden / halen.

Ik wil het beste voor mijn dochter... en ik heb altijd geloofd, dat co-ouderschap super is.

ik voel me alleen meer als een clown die bordjes op stokjes probeert te laten draaien.

I Survived because the fire within, burned brighter than the fire around me.
*~ Duende ~* Frederiksborger ras (moravitas_devoto op Instagram )

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:19

Co-ouderschap werkt vooral goed als beide ouders eenzelfde stijl van opvoeden hanteren en er onderling vertrouwen is. Dat lijkt hier niet het geval te zijn, maar zoals iemand eerder al zei: we horen hier alleen jouw kant.

Als jij je zorgen maakt over de alcoholverslaving, moet je je afvragen of, als jullie nog samen zouden zijn, je hem zou vertrouwen met je kind. Of zou je dan toch steeds zorgen om erbij te zijn?

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Anoniem

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:26

Neem een mediator in de hand, die kan dit wellicht in geode banen leiden zonder dat er meteen rechterlijke consequenties aan zitten.
Ik zou haar ook niet zonder toezicht bij hem laten. OF hij borderline of narcist is, beide stoornissen kunnen een kind heel veel narigheid opleveren, dus ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Incl alcohol dan ook nog, ook dat is geen gezond gegeven.

En dat hij haar nodig heeft is leuk en aardig, maar laat hij dan maar eerst zijn hoofd op orde krijgen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:29

Dat hij haar nodig heeft is ondergeschikt aan wat zij nodig heeft: een goed opvoedingsklimaat.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:31

Er gaan toch wel wat alarmbellen bij me af, TS.

Extreme verlatingsangst en daarmee om proberen te gaan door mensen te manipuleren en controleren (dreigen jou op te sluiten), extreme depressies en verslavingen, 'volwassen' zorgen delen met je dochtertje.. Dat lijkt me ongezond voor de meeste mensen om afhankelijk van te zijn, dus zeker voor (jonge) kinderen. Vergeet niet, kinderen voelen zich vaak erg verantwoordelijk naar de ouders, proberen het hen naar de zin te maken, en zullen nooit (hardop) zeggen dat naar papa gaan heel stressvol is en dat ze er niet prettig voelt maar constant op papa moet 'letten' en voor hem moet zorgen. Daar hoeven geen klappen voor te vallen: ook emotionele manipulatie kan heel schadelijk zijn ("Jij laat papa niet alleen hè, zoals mama? Ander gaat papa dood en is dat jouw schuld" hoeft niet eens hardop gezegd te worden, maar kan je dochtertje wel oppikken en voelen).

Ik lees dat je vindt dat anderen heftig en extreem reageren op je verhaal. Misschien komt dat ook wel omdat ons referentie-kader heel verschillend is. Voor sommigen is een volwassene met verslavings-, persoonlijkheids- en depressie-problematiek als opvoeder die 1 op 1 is met een kind heel erg 'over de grens', maar ik snap dat dit heel anders kan voelen als je iemand persoonlijk kent en dus niet enkel de stoornissen ziet, maar ook de persoon. :j Natuurlijk is iemand meer dan zijn of haar stoornissen en problemen. Natuurlijk zou het fijn zijn als je dochtertje onbekommerd zonder begeleiding bij haar vader zou kunnen zijn (die een hele lieve en betrokken vader kan zijn!). Maar ik denk toch dat er eens goed gekeken moet worden, al dan niet met een professional, wat de mogelijkheden zijn om contact optimaal te houden zonder dat hij verantwoordelijk is voor haar 1 op 1, want op dit moment is dat wellicht niet verantwoord (en zoals gezegd, ook door je ex, kinderen kunnen inderdaad heel goed "twee personen" spelen en "mooi weer" spelen terwijl ze eigenlijk te veel bezig zijn met "volwassen" problemen en zorgen). Een kinderpsycholoog kan ook uitvinden wat je dochtertje voelt/hoeveel er omgaat in haar hoofdje zonder het je dochtertje rechtstreeks te vragen of onder druk te zetten met het gevoel dat ze "partij" moet kiezen.

Veel sterkte in elk geval, supervervelend dat jullie allemaal in zo'n nare situatie zitten :(:)
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 20-01-17 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:33

Trouwens, waarom heeft ze een week lang in bed geplast?

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: twijfels of co ouderschap wel werkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 16:48

@Ygritte, precies jou bovenstaande stukje, precies dat, spijker op de kop, met de hamer, zoiets.

ik heb dat geprobeerd duidelijk te maken bij de huisarts, maar "er is geen bewijs" nee.. ik maak me er alleen ongelooflijk veel zorgen om.
ik merkte weleens dat ze super hyper en nep blij, duidelijke grimas. of juist mega moe weer terug bij kwam.

maarja, "kan van alles zijn"

en @Joolien De huisarts zegt, kijk maar even aan, kan ook van de afgelopen drukke maanden zijn geweest kerst en oud en nieuw.

ik ben er niks op gerust. maar ik ga inderdaad op zoek naar een professional die onze situatie kan bekijken. ik denk ook niet dat hij zoveel voor een kind moet zorgen nu, eerst zijn eigen oliebol op orde.

I Survived because the fire within, burned brighter than the fire around me.
*~ Duende ~* Frederiksborger ras (moravitas_devoto op Instagram )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Googlebot, meintje, Ookami, Paardje02, rien10, Sababber, SentiBot, thirteenn, Vaiqua en 62 bezoekers