Paard struikelt soms

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
welmoedz

Berichten: 1555
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 07:58

Hoi Allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik mijn eigen paard en ik merkte aan het begin dat hij regelmatig struikelde. Ik dacht samen met mijn instructrices dat het vooral lag aan dat hij veel op zijn voorhand liep. Dit klopte ook aangezien het struikelen helemaal was afgenomen toen we meer op zijn achterhand gingen trainen. Echter 2 maanden geleden in het bos waren we gewoon aan het stappen totdat hij opeens onderuitging. Ik lag eraf en zag dat er wel een boomwortel over het pad ging waardoor hij wss gestruikeld was. Ook merk ik, zodra we in een andere bak rijden dan thuis (een hele goede binnenbak met vlakke bodem) dat hij sneller struikelt. Ik lees veel op internet dat het evt kan liggen aan het zadel maar die is helemaal nagekeken. Ook is hij 2x nagekeken door de osteopaat en die vond ook niks. Hij heeft wel hele slechte hoeven gehad maar sinds we hem op ijzers hebben gaat dit helemaal goed. Verder loopt hij nooit onregelmatig. Herkennen jullie dit/wat kun je hier het beste aan doen?

:)



Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:03

Mijn paard struikelde ook regelmatig en liep wat korter voor. Was ook niet kreupel. Na uit verdoven door de dierenarts kwamen we er achter dat ze last had van hoefkatrol ontsteking. Ze ingespoten en een speciaal ijzer en nu heeft ze nergens last meer van.
Zou gewoon een dierenarts laten komen om hem na te laten kijken.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:28

Idd hoefkatrol geeft deze klachten ook. Ik zou m laten onderzoeken, als je er op tijd bij bent kan je er vaak nog veel aan doen. Maar genezen doet het niet en het is een begin van slijtage

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:40

Denk dat als dr ijzers er af gaan en hij beter bekapt zal worden hij minder zal gaan struikelen. Heeft toch vaak te maken met hoefbeslag/ manier van bekappen

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:44

Maartje1990 schreef:
Denk dat als dr ijzers er af gaan en hij beter bekapt zal worden hij minder zal gaan struikelen. Heeft toch vaak te maken met hoefbeslag/ manier van bekappen


Hier heb ik nou altijd zo een moeite mee... Je hebt geeneens beeld hoe het dier op z'n voeten staat en wat voor beslag eronder ligt, ga geen diagnose stellen op aannames, daar worden zulke stomme beslissingen door gemaakt.
Laat t aan een veearts over( het liefst een goede paarden arts)

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:44

Mijn paard heeft ook een periode gehad dat hij begon met struikelen. Bij hem bleek de manier van bekappen de oorzaak en is het probleem met juist bekappen opgelost.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:51

knollentuin schreef:
Maartje1990 schreef:
Denk dat als dr ijzers er af gaan en hij beter bekapt zal worden hij minder zal gaan struikelen. Heeft toch vaak te maken met hoefbeslag/ manier van bekappen


Hier heb ik nou altijd zo een moeite mee... Je hebt geeneens beeld hoe het dier op z'n voeten staat en wat voor beslag eronder ligt, ga geen diagnose stellen op aannames, daar worden zulke stomme beslissingen door gemaakt.
Laat t aan een veearts over( het liefst een goede paarden arts)


Ik stel nergen een diagnose. Er staat zelfs "ik denk" en "vaak". Ik zeg nergens dat het dit zeker is ofdat dit altijd de oorzaak is. Maar acht de kans wel groot ja.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:55

Ik verplaats je topic van MD naar Beweging En Hoefverzorging waar het beter past.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:16

Mijn paard struikelt heel veel, dit komt door zijn artrose.(hij is wel al 28)
Hij kan hierdoor niet goed meer afwikkelen waardoor hij vaker struikelt. Goed op tijd beslaan en speciaal beslag helpt bij hem enorm.Je zou kunnen kijken of er op een foto wellicht artrose te zien is....
ik geef ook toe.... hij is tevens kampioen niet-opletten-en-op-je-bek-gaan...

welmoedz

Berichten: 1555
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 09:26

Super bedankt allemaal al voor het meedenken! Zijn hoeven waren juist enorm slecht zonder ijzers. Veel afgebrokkeld en kort, hij had ook wld in voorhoeven. Nu sinds 4 maanden ijzers voor wat enorm goed gaat en sinds 2 maanden ook achter. Instructrice zegt dat hij daardoor ook beter loopt. Alleen valt het mij dus op dat zodra je op een andere bodem rijd dan onze bodem in de bak dan struikelt hij een stuk vaker (niet op t harde overigens). Ik dacht eerst dat het luiheid is maar begin mij toch zorgen te maken over atrose oid. Iid de dierenarts maar raadplegen..

:)

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:28

Is het paard, ook röntgenologisch, gekeurd bij aankoop? Want hoefkatrolontsteking (HKO) kan inderdaad een oorzaak zijn, zoals hierboven al genoemd wordt.

Voordat je nou helemaal in de stress schiet, ik heb ook zo’n strompelaar. Die heb ik als 2-jarige gekocht en inmiddels is hij 29 jaar en galoppeert hij nog steeds bokkend door de wei. Bij hem komt het dus niet door HKO, maar omdat hij iets platvoeten heeft, in combinatie met meer bezig zijn met zijn omgeving dan met waar hij zijn voeten neerzet.

Goed bekappen en, indien op ijzers, beslag met voldoende opzet helpt. Vraag anders volgende keer je smid het voorijzer nog iets meer opzet te geven, zodat je paard makkelijker kan afrollen.
En tijdens het rijden bij de les houden, dus ook in het bos dressuurmatig rijden. In aanleuning en aan het been houden.
Succes.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:31

Idd laat hem.voor de zekerheid nakijken, mankeert ie niks kan je met beslag aan de gang en kan je veearts meeadviseren over het hoe en wat. Ontdekken ze wel iets ben je er op tijd bij en dat zal je meer tijd met je paard geven.
Ik zie te vaak mensen die eerst met voetstand en beslag gaan proberen en te laat naar een dierenarts stappen met alle gevolgen van dien. Voor mij is er maar een volgorde, eerst uitsluiten bij een dierenarts en dan een plan maken

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:32

Even laten checken door dierenarts. Ik ken veel voorbeelden van artrose wat zich op die manier uitte.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:54

Hier ook 2 paardeb met artrose hoor. Beidde blootsvoets. Beidde struikelen nooit. Ze worden gewoon dusdanig bekapt dat ze goed kunnen afwikkelen. Ik denkdat daar echt je (grootste) probleem zit, dat je paard dit niet goed (genoeg) kan. Afbrokkelen komt vrijwel altijd door te lange hoeven dusdan zou je vaker moeten bekappen.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

welmoedz

Berichten: 1555
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 10:34

Hij had al hele korte hoeven en toen brokkelde ze nog vanwege op de weg lopen en WLD. Nog een keer goed kijken naar beslag is altijd goed natuurlijk. Heb net een afspraak gemaakt, de dierenarts komt woensdag voor foto's dus ik ben benieuwd of daar wat uitkomt. Daarna nog eens goed naar beslag kijken.

Bij aankoop is hij alleen klinisch gekeurd
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 20-01-17 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

:)

xHereIsAnne

Berichten: 317
Geregistreerd: 10-02-15
Woonplaats: Riessen

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:39

Vriendin van mij heeft ook pony met artrose. Pony was toen nog maar net 4 jaar.. stond in franse stand, met behulp van ijzers staat ze goed en heeft ze er geen last van.

i want to run, i want to hide.
i want to tear down the walls, that hold me inside.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:49

Hier ook, pony van 24 met artrose. Struikelde geregeld en ben 1x met hem overkop gegaan hierdoor, dan ook besloten om niet meer te rijden. Mijn tip, laten controleren door dierenarts.

Everything will be alright.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:02

Heb je al eens bloed laten prikken op selenium? Als dat te laag is kunnen ze ook meer struikelen, pap in de benen krijgen, verzuring, etc. Ik spreek uit ervaring.
Omdat er tegenwoordig weinig tot geen selenium meer in de grond zit, zijn er steeds meer paarden die hier last van krijgen. Altijd de moeite waard om eens bloedonderzoek te doen.

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:06

Waarom zou je überhaupt denken dat een paard door luiheid struikelt. Alsof een vluchtdier graag op z'n bek gaat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:08

Afbrokkelen komt helemaal niet 'vrijwel altijd' door te lange hoeven. Het kan allerlei oorzaken hebben; stofwisseling, voersamenstelling, ziekte, genetisch bepaalde kwaliteit hoefhoorn, ondergrond waar het paard op gehouden wordt etcetera. Heel kort door de bocht dus om te stellen dat je afbrokkelen kunt oplossen door bekappen.
Het probleem van het struikelen kan te maken hebben met de brokkelende hoeven maar er ook volledig los van staan. Dat kan alleen een dierenarts na gedegen onderzoek vaststellen, en geen bokker op basis van een summier verhaal van een andere bokker.
Verstandig ts dat je de DA foto's laat maken. Daarna kun je, mocht er geen ernstig probleem naar voren komen, samen met dierenarts, hoefsmid en instructeur verder kijken.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:08

Hoe oud is je paard?

Mijn paard heb ik zadelmak gemaakt met 4,5, en struikelde in het begin ook enorm. Zo erg dattie bijna op ze snuit ging soms wel 3x per volte. Hij liep daarna nonchalant verder. Hij is regelmatig niet rad geweest (kliniek kon niks vinden, we gaan nu maar uit ban groeipijnen). Maar sinds hij volgroeider en sterker wordt struikelt hij eigenlijk nooit. Ja een enkele keer vergeet ie een been maar ik struikel ook wel eens. Misschien raakt hij in een andere bak wat meer afgeleid en is hij de coordinatie soms kwijt.

Sterker maken, balken lopen zodat hij beter leert ze benen te gebruiken en evt sprongetjes :j

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Bay

Berichten: 243
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard struikelt soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:17

Super dat je hem laat nakijken door de dierenarts! Ik duim voor je dat het iets is wat makkelijk op te lossen valt.
Mijn paard struikelde ook regelmatig en nadat wij een keer samen over de kop zijn gegaan op een buitenrit hebben we haar laten nakijken. Diagnose: lichte artrose in haar hoefgewricht. Sinds ze behandeld is voor de ontsteking heeft zij niet meer gestruikeld en loopt ze zelfs 10x ontspannender en fijner dan voorheen!

“Books to the ceiling, books to the sky,
My pile of books is a mile high.
How I love them! How I need them!
I'll have a long beard by the time I read them.” - Arnold Lobel

rien10
Berichten: 14409
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:26

knollentuin schreef:
Maartje1990 schreef:
Denk dat als dr ijzers er af gaan en hij beter bekapt zal worden hij minder zal gaan struikelen. Heeft toch vaak te maken met hoefbeslag/ manier van bekappen


Hier heb ik nou altijd zo een moeite mee... Je hebt geeneens beeld hoe het dier op z'n voeten staat en wat voor beslag eronder ligt, ga geen diagnose stellen op aannames, daar worden zulke stomme beslissingen door gemaakt.
Laat t aan een veearts over( het liefst een goede paarden arts)


Die van mij juist op ijzers gezet vanwege het struikelen. En ja hoor, dat hielp. Veel minder struikelen. Dus ja, het heeft inderdaad soms (en laat aub een deskundige dat uitzoeken) met de voeten/stand te maken. En in dit geval dus op ijzers gezet.

welmoedz

Berichten: 1555
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 11:28

Fijne berichten allemaal :) erg blij dat jullie meedenken! Wat dus opvalt is dat hij totaal niet kreupel is maar dus wel eens struikelt. Toen ik 1x in een zware bak reed tijdens wedstrijd struikelde hij 2 x in galop en verder dus vooral op buitenrit. Het is een Haflinger en soms wel een lompe donder maar iid struikelen doen ze niet omdat ze het zo leuk vinden..

:)

rien10
Berichten: 14409
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:29

Terug on topic. TS, wat wij gedaan hebben; pony op ijzers gezet. Verder met rijden goed opletten dat hij niet boven zijn tempo gereden wordt. Hij moet tijd hebben om zijn pas af te maken. We merken ook dat als hij niet geconcentreerd op zijn werk is, dus bijvoorbeeld met los stappen, waslijn teugel, kijkt om zich heen (He, een trekker! He, paarden in het land. He, daar loopt iemand met een plastic zakje.) dat hij dan vaker struikelt. Pakken we het werk op dan is het nagenoeg verdwenen. Behalve als de bodem slecht is, vooral bij een te harde bodem, struikelt hij nog wel eens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers