Feedback poster paardenwelzijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zollieee
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-04-15
Woonplaats: Amsterdam

Feedback poster paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 23:25

Hey allemaal!

Voor school maak ik een poster over het welzijn van een paard, en wat je moet doen om het welzijn goed te respecteren. Dit is mijn eerste versie, ik wil hem sowieso nog veranderen maar ik vroeg me af jullie misschien feedback hebben over de vorm of inhoud.
De doelgroep is iedereen (dus alle leeftijden maar ook met/zonder kennis van paarden).

Dit is de poster:
Afbeelding

Alvast enorm bedankt! :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Feedback poster paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:29

2 uur is een paar uur, dus dat is voldoende uit de box?

Vind hem vrij kinderlijk geschreven, waarmee ik denk dat het volwassenen niet zo aan zal spreken. Wel een grappig simpel maar duidelijk design.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:31

Ik vind de poster erg leuk opgezet :j.
Wel is de informatie voor 'niet paardenmensen' wel erg weinig. Wat is een paar uur per dag? Wat is gezondheid voor een paard?

Nu moet ik eerlijk gezegd ook toegeven dat ik niet weet hoe je al deze informatie moet verwerken in een poster

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:38

Ga eens uit van de vijf vrijheden van Brambell :
  • Vrij zijn van dorst, honger en ondervoeding.
  • Vrij zijn van fysiek en fysiologisch ongerief.
  • Vrij zijn van pijn, verwondingen en ziektes.
  • Vrij zijn om het normale gedrag te kunnen uitoefenen.
  • Vrij zijn van angst en chronische stress.

Lief doen tegen een paard kan gruwelijk verkeerd uitpakken naar beide kanten toe. Ga meer richting : Ik wil graag doen wat je vraagt, maar dan moet ik je opdracht wel begrijpen en kunnen uitvoeren.

Toegang tot genoeg en geschikt voer voor de hoeveelheid werk die ik doe.
Contact met andere paarden waarmee een wederzijdse vriendschap bestaat. (dat het ene paard een ander leuk vindt betekent niet dat dat altijd wederzijds is).

Veel vrije tijd om samen met andere paarden te spelen helpt mij om mij te concentreren op het werk tijdens het trainen met mijn mens.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:42

'paarden die ik lief vind', zou ik weglaten, te kinderachtig en lief? Ik weet niet of paarden dat van elkaar vinden. Mijn lomperd speelt graag met z'n even lompe vrienden, maar kroelt ook wel graag met de dominante merrie (als zij dat goed vindt) en vindt de pony's ook reuzeleuk om bij te staan. Maar of ie ze lief vindt?
En het laatste over dat een paard wil dat er lief tegen wordt gedaan is ook een beetje suffig, ik denk ook dat een paard meer nodig heeft dan dat. Sterker nog, als je alleen maar lief bent, denk ik dat het flink tegen je kan gaan werken. En nee, ik schop mijn paard echt z'n stal niet door, dat kan ik niet eens, maar hij moet wel beseffen dat ik zijn baas ben en dat bereik je niet met alleen maar lief. Eerlijk, consequent en duidelijk zijn levert meer op, denk ik.

Ah, wat Tamary zegt dus. Die doet dat dan wel weer een stuk korter dan ik. :+

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:42

Ik vind het een mooie poster! Vooral voor mensen die paarden niet kennen is het fijn als de info laag drempelig is! Wij hadden vroeger een soortgelijke magneet bij het konijnenvoer en die hangt nog steeds op de koelkast. Staat lekker simpel erop en door die magneet denk je elke dag nog even aan de konijntjes en om ze even extra goed te checken :-)

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Feedback poster paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:44

Ohja, wat is je doel eigenlijk? Want als je het op stal zou ophangen om mensen wat bij te brengen, dan zou er misschien nog iets bij kunnen over dat je een paard niet als eerste op/aan z'n hoofd moet benaderen (de meeste dan, de mijne is een vrijdoos en vindt het heerlijk, maar goed). Ik zie vaak dat mensen die niet veel met paarden hebben meteen op de neus of tussen de ogen willen aaien.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:50

Dreamybol schreef:
Ohja, wat is je doel eigenlijk? Want als je het op stal zou ophangen om mensen wat bij te brengen, dan zou er misschien nog iets bij kunnen over dat je een paard niet als eerste op/aan z'n hoofd moet benaderen (de meeste dan, de mijne is een vrijdoos en vindt het heerlijk, maar goed). Ik zie vaak dat mensen die niet veel met paarden hebben meteen op de neus of tussen de ogen willen aaien.


Dat is inderdaad een goede aanvulling! Iets van benader mij rustig en laat mij eerst met je kennismaken door op afstand even naar je te kijken/aan je te ruiken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:54

Pistasche schreef:
Dreamybol schreef:
Ohja, wat is je doel eigenlijk? Want als je het op stal zou ophangen om mensen wat bij te brengen, dan zou er misschien nog iets bij kunnen over dat je een paard niet als eerste op/aan z'n hoofd moet benaderen (de meeste dan, de mijne is een vrijdoos en vindt het heerlijk, maar goed). Ik zie vaak dat mensen die niet veel met paarden hebben meteen op de neus of tussen de ogen willen aaien.


Dat is inderdaad een goede aanvulling! Iets van benader mij rustig en laat mij eerst met je kennismaken door op afstand even naar je te kijken/aan je te ruiken.

Dat vind ik persoonlijk niet meer onder welzijn vallen maar onder omgang.
Van een minder taktvolle benadering zal een paard niet ongelukkig worden en als je al dergelijke dinven op moet gaan noemen op een poster ( geen suikerklontjes, streng maar rechtvaardig, zacht maar duidelijk, zachte plek om te liggen etc etc) kom je denk ik papier te kort.

Zollieee
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-04-15
Woonplaats: Amsterdam

Re: Feedback poster paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 00:01

Hartstikke bedankt allemaal!

Hij is inderdaad erg kinderlijk, dit zal ik nog veranderen om het bereik van de poster groter te maken. Misschien wil ik hem ophangen op een manege voor gehandicapten, dan is dat taalgebruik misschien juist wel beter?

Ik ga zeker iets doen met de 5 vrijheden van Brambell, dan missen er wel echt nog een paar punten op de poster. Ik ga morgen meteen een nieuwe versie maken.

De benadering van een paard zat ik inderdaad ook nog aan te denken, maar dat vind ik denk ik ook meer onder omgang vallen dan onder welzijn. Misschien maak ik daar trouwens ook nog een poster over dus dan kan ik alsnog jullie ideeën erin verwerken.

Het doel van de poster ben ik nog niet helemaal over uit, persoonlijk vind ik het eigenlijk vooral handig als compact lijstje wat een paard nou eigenlijk allemaal nodig heeft om zich goed te voelen, ook omdat ik denk dat veel mensen zich dit niet goed realiseren.

Zou trouwens 'Ik wil met respect behandeld worden' dan beter zijn in plaats van 'Ik wil dat er lief tegen mij wordt gedaan'?

Nogmaals bedankt voor jullie input en feedback, dat helpt echt heel erg!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Feedback poster paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:17

Niet elke gehandicapte is ook kinderlijk hè? Tenzij je een manege hebt die specifiek voor kinderen is, zou ik daar dus mee oppassen met taalgebruik.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Feedback poster paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:29

Persoonlijk zou ik 'lief worden behandeld' veranderen in 'met respect worden behandeld en rustig benaderd' of iets in die strekking.

Zollieee
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-04-15
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 00:41

Dreamybol schreef:
Niet elke gehandicapte is ook kinderlijk hè? Tenzij je een manege hebt die specifiek voor kinderen is, zou ik daar dus mee oppassen met taalgebruik.

Nee klopt inderdaad, maar er lopen wel voornamelijk verstandelijk beperkten (ook volwassenen overigens) rond op deze manege, dus dan denk ik dat makkelijker maar wel kinderlijk misschien meer mensen zal bereiken dan moeilijker maar niet kinderlijk.


fleurtjeuh schreef:
Persoonlijk zou ik 'lief worden behandeld' veranderen in 'met respect worden behandeld en rustig benaderd' of iets in die strekking.

Ja dat is inderdaad beter!

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:45

Leuke opdracht!

Iets andere insteek, maar misschien heb je aan deze poster ook wel wat voor inspiratie:
Afbeelding

Vind de tekeningen die je erbij hebt wel superduidelijk :j

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:46

Naast alle feedback die je al hebt:
Ik vind de vormgeving echt absoluut prachtig. Rustig, heel duidelijk en mooi!!
Je hebt echt in heel rustige lijnen/plaatjes echt heel veel informatie gestopt. Dikke complimenten!

Probeer dat in je wijzigingen vast te houden, zou jammer zijn als het met toevoegingen 'drukker' / optisch minder aantrekkelijk wordt.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Feedback poster paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:44

Omdat het gaat om een opdracht voor school verplaats ik je topic naar School Studie Werk (STW).

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Feedback poster paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:53

Oh en denk wel goed naar over je doelgroep. ..alle mensen is gewoon niet te doen en dan krijg je nooit iets krachtig en wat werkbaar is. Je hebt het hier al over ophangen in maneges en dan heb je al iets meer doelgroep. Dus maakt echt een keuze voor doelgroep daar wordt de poster alleen maar beter van.

Zollieee
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-04-15
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 21:02

Ik heb de poster veranderd en mijn doelgroep aangepast: (jong)volwassenen, met en zonder kennis van paarden.

Dit is de nieuwe versie:
Afbeelding

Wat vinden jullie van deze?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:19

Ziet er goed uit +:)+ .

Maar ik zou het krachtvoer weghalen want wat is genoeg krachtvoer. Ik zie hier paarden die kilo's krijgen en maar een half uurtje werken of helemaal niet.
Veel paarden kunnen ook prima zonder krachtvoer. Basis is hooi en water en als een paard dat heeft is het in principe genoeg om van te kunnen leven.

Ik zou een paar uur veranderen in Min 6 uur vrije beweging.

En de tekst tussen haakjes bij stalling.
Toegang tot een ruime schone stal of een vrije uitloop/ uitloopgebied.

Zo houd je het kort en bondig.

Gezondheid:
Vrijstelling en verzorging bij verwondingen,pijn en ziektens?
Paarden zijn soms niet vrij van deze dingen en hebben daarbij verzorging nodig, dat vergeten mensen wel eens -O-

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Feedback poster paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:25

Contact met andere paarden.... GOED!
Beweging: net als cowgirl: Minimaal zes uur vrije beweging.
Gezondheid: veilig, stressloos en zorg op maat.
Fourage: Op maat (zoals met krachtvoer, kun je niet onbeperkt geven.)
Respect: GOED! misschien mag het ook zo: Respect voor elkaar, maar wel duidelijkheid.
Stalling: Fris, toegankelijk en op maat.

Maar das mijn idee.

Zollieee
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-04-15
Woonplaats: Amsterdam

Re: Feedback poster paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 00:55

Ik heb jullie reacties verwerkt in de poster! Echt enorm bedankt!!