Wat zouden jullie doen? Bevroren ondergrond.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Wat zouden jullie doen? Bevroren ondergrond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 23:20

Hoi Allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen. Mijn paarden ( 12 en 8 jaar, beide met pensioen ivm aangeboren afwijking/blessure) staan normaal gesproken van 6.00 tot 22.00 buiten, in de winter is dit in de bak, zomers op de wei. Echter heeft mijn merrie afgelopen weekend ( voor de vorst uit ) gek gedaan en een dik been opgelopen. Ze loopt ook gevoelig. Vermoed een pees, da komt scannen zodra het wat dunner is. Ik heb haar afgelopen dagen gewoon in een bevroren ( vlakke ) bak buiten laten lopen samen met haar maatje. Alleen nu zit ik met het volgende probleem, morgen komen ze langs de bak bomen versnipperen. Ik ben dus bang dat ze gek gaan doen op de bevroren ondergrond en dat ze straks helemaal kreupel staat. Andere optie is dat ze morgen dagje op stal blijven ( met onbeperkt ruwvoer) en dat ik haar sochtends en savonds aan de hand stap. Maarja ik voel me zo vreselijk schuldig als ze heel de dag op stal staat...

Wat zouden jullie doen?

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wat zouden jullie doen? Bevroren ondergrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:24

Ik zou die ene dag binnen laten staan. Een dag is heus geen ramp, zorg wel dat ze inderdaad gewoon genoeg lopen aan de hand, anders doen ze de dag nadien alsnog gek.


Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:24

Dag op stal laten en 2x aan de hand stappen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:27

Ze zijn ook niet de hele tijd die bomen aan het versnipperen ... ik neem aan dat ze rond 16 uur vast klaar zijn en dan kunnen ze toch weer naar buiten tot 22 uur. Zou ze ook mooi op stal zetten met ruwvoer en een keertje wandelen.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:28

Joh die ene dag binnen.. :) zou zeker het risico van buiten niet nemen nu ze met dat been staat.

Jester_

Berichten: 12256
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Wat zouden jullie doen? Bevroren ondergrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:30

Voel je niet schuldig, je voelt je schuldiger als het nog erger wordt..

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 23:44

Evelijn schreef:
Ze zijn ook niet de hele tijd die bomen aan het versnipperen ... ik neem aan dat ze rond 16 uur vast klaar zijn en dan kunnen ze toch weer naar buiten tot 22 uur. Zou ze ook mooi op stal zetten met ruwvoer en een keertje wandelen.


Klopt indd. Ze zullen halverwege de middag wel klaar zijn. Probleem is alleen dat ik ivm werk sochtends vroeg de deur uitga en pas tegen 22.00 thuis ben. Merrie is nogal lastig dus heb ook niet iemand kunnen vinden die haar buiten durft te zetten haha.

Maar jullie hebben gelijk, dat ene dagje zal geen ramp zijn. Uiteraard word ze gewoon aan de hand gestapt en heeft ze heel de dag ruwvoer dus vervelen zal ze zich niet.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wat zouden jullie doen? Bevroren ondergrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:52

Ehm.. .als ze aan de hand gestapt wordt die dag, dan kan ze toch ook buitengezet worden als de versnipperaar weg is? Of begrijp ik het nu verkeerd?


Iedereen een Connemara!!


.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:59

Ik zou dr overigens wel met een maatje binnen zetten. Ik weet niet hoe jullie stallen in elkaar zitten, maar met een dag op stal is het wel fijn als ze niet helemaal alleen staat. Tegen de verveling

mala26

Berichten: 4984
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Wat zouden jullie doen? Bevroren ondergrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:07

Gewoon lekker binnen houden, ze gaan er echt niet dood van die ene dag binnen..
zeker niet als ze lekker ruwvoer heeft.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 07:54

Punz schreef:
Ehm.. .als ze aan de hand gestapt wordt die dag, dan kan ze toch ook buitengezet worden als de versnipperaar weg is? Of begrijp ik het nu verkeerd?



Ik heb haar vanmorgen voor ik naar m'n werk ging gestapt en stap haar als ik vanavond terug ben zelf weer.


Heb haar binnen gelaten, uiteraard met haar maatje ernaast en een berg ruwvoer.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Wat zouden jullie doen? Bevroren ondergrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:59

Op stal is dan idd het beste. Als ze in paniek gaat rennen, zich mistrapt en een been breekt... Dan liever keertje binnen

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wat zouden jullie doen? Bevroren ondergrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:16

Ik zou gezien de blessure gaan voor een dag op stal, en als het kan een stuk aan de hand gaan wandelen op straat.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:24

Ga je ook 's ochtends nr stal toe? Dan zou ik haar zo lang het kan even buiten zetten en anders aan de hand stappen. Dan vraag je een stalgenoot om nog ff 10 min met haar in de middag te stappen en dan morgen einde van de dag weer. Slowfeeder hooinet in stal hangen of genoeg ruwvoer en wat wilgentakken bv, klaar. Het is maar een dagje. De tijd dat je niet stapt, kan je haar ook ergens aan de buitenkant van de stal zetten of in de stal van je andere paard, deur open, lijn ervoor. Toch ff andere omgeving en prikkels. Als je dan weg gaat, moet gaan werken, zet je haar weer terug. Noem maar iets. En met drie keer eruit, blijft de doorbloeding ook op gang. :j

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Wat zouden jullie doen? Bevroren ondergrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:29

Je kan haar 's ochtend indderdaad er een lekker lange wandeling mee maken! En dan zet je haar op stal met onbeperkt ruwvoer zoals je al dacht! Ik denk dat ze aan het eind van de middag wel klaar zijn en dan kunnen ze misschien nog naar buiten? En hebben jullie een binnen bak? Anders kan je zo ook nog daar los gooien! Of in een paddock en je blijft er dan bij of je houd het in de gaten!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Wat zouden jullie doen? Bevroren ondergrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:10

Hoe is het gegaan?

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-17 23:47

Ik heb haar indd op stal gelaten met haar maatje ernaast. Savonds dat ik weer met haar kwam stappen was ze gewoon nog vrolijk dus heb me druk gemaakt om niks haha. Nu zijn ze gewoon weer lekker buiten geweest.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers