Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 11:08

bokt / de westkrant
Welzijn, Manege

Afbeelding
De Hollandsche Manege Foto: https://nl.wikipedia.org

De Hollandsche Manege wil een paddock maken op een binnenterrein naast de manege. Ze willen het stuk van 15 bij 35 meter gebruiken als rustruimte voor de paarden, maar de gemeente vindt dit niet passen in de bestemming van het terrein. De Hollandsche Manege stapt nu naar de rechter om toch een vergunning te krijgen om de paarden te laten rusten in de paddock. Ook GroenLinks heeft vragen gesteld over de weigering van de vergunning hiervoor door het stadsdeel.

De gemeente beroept zich op een wetsartikel dat gaat over de afstand die dierenverblijven moeten hebben tot woningen. Die moet 100 meter zijn. Paarden moeten uit het oogpunt van dierenwelzijn echter – los van hun ‘werk’ – vier uur per dag echt los kunnen lopen, zo betoogt eigenaar Vincent Valk van de manege. Dat staat in richtlijnen voor de paardenbranche om te voldoen aan de Wet op de Dieren. Nu zet Valk de dieren ’s nachts bij elkaar in de ‘bak’ van de manege.

De Hollandsche Manege wil de paarden van tien uur 's morgens tot vijf uur 's middags buiten laten lopen in groepjes van drie paarden. Volgens Valk heeft een buurman hierover geklaagd, omdat deze bang zou zijn voor stankoverlast en vliegen. Echter vind Valk die angst onterecht. Volgens hem wordt de paddock iedere dag schoongemaakt. “Wij zijn een van de schoonste maneges van het land, onze mestput wordt iedere week geleegd.”

Naast de paddock, moeten ook de stallen worden verbouwd uit diervriendelijkheidsoverwegingen. De manege heeft momenteel stands waar de paarden in vast staan, hiervoor in de plaats moeten boxen komen. De manege is hiervoor vorig jaar al ingekrompen van zestig naar 45 paarden om meer ruimte te maken voor de boxen. Mede doordat de Hollandsche Manege een monument is zijn er hoge kosten gemoeid bij de verbouwing. De manege huurt het pand van de gemeente en zou een tegemoetkoming in de kosten op prijs stellen. “We blijven onze prijzen verhogen, waardoor het voor veel mensen niet meer haalbaar is om te rijden. De gemeente ondersteunt allerlei sporten, maar niet de ruitersport,” zo beargumenteert Valk.

Om de paarden toch rust te gunnen wijkt Vincent Valk nu uit naar Andijk. Hij gaat daar in een dijkhuisje wonen met 1 hectare grond. De paarden zullen daar geregeld heen gaan. De zoon van Vincent Valk zal in de woning bij de manege gaan wonen.

video

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:12

1 hectare grond voor 45 paarden, per toerbeurt.
Een paddock van 15 bij 35 meter voor 45 paarden.
De beste man, respect voor zijn wil tot verandering, zou eens een nieuwe carrière moeten overwegen.
Schandálig dat dit nog mag in Nederland.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:13

Stands zijn toch allang al verboden?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:15

Wildgirl schreef:
1 hectare grond voor 45 paarden, per toerbeurt.
Een paddock van 15 bij 35 meter voor 45 paarden.
De beste man, respect voor zijn wil tot verandering, zou eens een nieuwe carrière moeten overwegen.
Schandálig dat dit nog mag in Nederland.

Jij zegt het, ik dacht het.
Hoe wil hij met die ene paddock zijn 45 paarden die 4 uur gaan geven?

Mooi dat het een monument is, laat het daar bij en ga de paarden totaal elders vestigen met een lap grond erbij. Dat is niet 1 hectare op 45 paarden.

Het wordt groot tijd dat er voor paardenbedrijven eens echte regels gaan komen, zoals in alle sectoren van de veehouderij ook is.

@Lizzyy, nee helaas niet.
Beetje normaal denkend mens zet ze daar al minstens 20 jaar niet in, maar deze manege moet er nu nog aan gaan sleutelen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:17

Alleen in Amsterdam.. Gewoon museum van maken en nieuwe locatie zoeken. Dit bedrijf op deze locatie is niet meer van deze tijd.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:20

Nieuwe stands zijn verboden, voor de oude geldt een overgangsregeling meende ik ;)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:25

Ik ben vaak likkebaardend langs het pand gelopen, het is zo waanzinnig mooi.
Ik hoop desondanks dat het hem lukt om de paarden te houden en te huisvesten en ruimte te geven.
Miscchien kan hij de buurman uitkopen :-)

Het zou echt jammer zijn, als het weg moet.
( ik wist overigens niet dat de paarden nog zo stonden )

Anoniem

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:26

er is 1 oplossing... Dicht die tent.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:37

Benieuwd hoe andere stallen in steden dat doen, zoals de Weense Rijschool. Ik denk ook dat van 60 naar 45 paarden inkrimpen een stap in de goede richting was, maar een te kleine. Misschien moeten ze het doen met 20. En dan per toerbeurt de helft in de wei in Andijk. Maar dan nog is het niet zoals het zou moeten zijn. Vier uur per dag los is te weinig imho.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:43

Er zijn 2 bakken geloof ik in de manege, daar gaan de paarden nu in de nacht in, maar past natuurlijk ook niet alle 45. Met een extra paddock en wei kunnen er nog meer paarden langere tijd los. Het zou beter zijn om heel de manege te verhuizen, maar het is in ieder geval weer een stap in de goede richting. Ik vraag me af of ze dan ook heel de nacht zonder hooi staan...
Behalve de stands zijn al die stallen aan vervanging toe. De vloer is ongelijk, het is er oud, donker en stoffig.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:47

Ik vraag me af of deze paarden überhaupt daglicht zien??
Kennelijk komen ze niet buiten en als ze los komen is dat in een binnenbak. Sneu verhaal.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:47

Wildgirl schreef:
1 hectare grond voor 45 paarden, per toerbeurt.
Een paddock van 15 bij 35 meter voor 45 paarden.
De beste man, respect voor zijn wil tot verandering, zou eens een nieuwe carrière moeten overwegen.
Schandálig dat dit nog mag in Nederland.

Ja en dan ook nog in groepjes van 3, dus dan staan toch nooit alle paarden de volle 4 uur buiten??! Of hij moet ze opstapelen... :roll:

Sluiten die manege. Het is een mooi pand, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:51

Goof schreef:
Ik vraag me af of deze paarden überhaupt daglicht zien??
Kennelijk komen ze niet buiten en als ze los komen is dat in een binnenbak. Sneu verhaal.

Ze kunnen in het park rijden, theoretisch gezien dan. Maar dat is zo ontiegelijk druk dat het eigenlijk niet kan.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:55

Ik hoop dat er daar in de gemeente mensen zijn die zich hard gaan maken om dit bedrijf GOED in werking te houden.
Misschien op een andere manier maar het is te jammer als het niet kan.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:58

Het is zo'n mooi, historisch gebouw, het zou wel jammer zijn als ze dat gaan verbouwen. Als ik het me goed herinner is de tweede bak buiten, met open wanden. Nog meer inkrimpen dan maar, ik dacht dat ze wel een aantal paardenboxen hadden, niet alleen stands. En inderdaad een deel op de wei laten en een groep op stal, en dat dan rouleren.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:33

A3a1 schreef:
Ik hoop dat er daar in de gemeente mensen zijn die zich hard gaan maken om dit bedrijf GOED in werking te houden.
Misschien op een andere manier maar het is te jammer als het niet kan.

Moet iets wel behouden blijven als het welzijn zo in het geding komt? De plek is eenvoudigweg niet geschikt voor paarden. Het pand kan toch ook behouden blijven als museum ;)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:37

Het wordt tijd dat amsterdam eens paal en perk stelt aan manege's in hun stadsgrenzen. Ik ken er minstens 3 waar (een deel van )de paarden gewoon nog steeds in stands staan (waarvan een heel erg is). Als er geen ruimte is voor boxen en welzijn moet het gewoon dicht.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:39

Veulen84 schreef:
Het wordt tijd dat amsterdam eens paal en perk stelt aan manege's in hun stadsgrenzen. Ik ken er minstens 3 waar (een deel van )de paarden gewoon nog steeds in stands staan (waarvan een heel erg is). Als er geen ruimte is voor boxen en welzijn moet het gewoon dicht.

Inderdaad!!!

Het wordt gewoon tijd dat er X vierkante meter droge paddock aanwezig moet zijn per paard.
Zo niet, dicht die handel.
Het moet eens klaar zijn met die opgehokte paarden.

En stands zijn zo van 19nul, dat er een bedrijf is dat die nog heeft is helemaal schandalig.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 19-01-17 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:41

swartbeessie schreef:
Benieuwd hoe andere stallen in steden dat doen, zoals de Weense Rijschool. Ik denk ook dat van 60 naar 45 paarden inkrimpen een stap in de goede richting was, maar een te kleine. Misschien moeten ze het doen met 20. En dan per toerbeurt de helft in de wei in Andijk. Maar dan nog is het niet zoals het zou moeten zijn. Vier uur per dag los is te weinig imho.


Hier rouleren ze! Ze hebben een trainingsstal buiten Wenen met heel veel land. Dus om de drie maanden wisselen de paarden om.

Ik denk eerlijk gezegd dat er een boel manegepaarden zijn die het slechter hebben, tenminste, in het randstad gebied. Er is nou eenmaal niet zoveel ruimte. Op deze manege komen ze tenminste nog snachts los te staan met z'n allen, en veel maneges die ik ken hebben hun paarden alleen in de zomer 'op vakantie' in de wei en los.

Dus goed dat die man er zo mee bezig is, lijkt mij :)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:48

Er zijn er die het slechter hebben. Dat klopt maar je moet ergens beginnen. Dus ik stel voor deze maar als eerste. Dit is niet meer van deze tijd. Prachtig gebouw. Mooi voor trouwerijen. Shows. Trainingen enz enz maar niet om paarden en pony's hun dagelijkse leven te laten leven. Met al die toeristen s het net ponypark slagharen.
En de mensen doen echt wel hun best om er het beste van te maken en lief voor de beesten te zijn. Maar er zijn meer verbeterpunten dan dat mensen hun best kunnen doen.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:01

Area51 schreef:
swartbeessie schreef:
Benieuwd hoe andere stallen in steden dat doen, zoals de Weense Rijschool.


Hier rouleren ze! Ze hebben een trainingsstal buiten Wenen met heel veel land. Dus om de drie maanden wisselen de paarden om.


Ah, dank voor je antwoord! Klinkt al aardig, al vind ik het nog steeds lastig.
Dieren leven in het moment, die kijken niet vooruit, en denken 'ach in de zomer krijgen we vakantie'. Die rationaliseren niet, zoals mensen.
Daarom denk ik dat het belangrijk is dat paarden iedere dag buiten komen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:05

ik heb er naast gewoond,die binnenplaats is echt piepklein....in het vondelpark er tegenover is vast wel ruimte om een mooie grote paddock te maken

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:11

Het is werkelijk een prachtig monumentaal pand, en voor mij hoeft deze ook absoluut niet weg, maar het is gewoon niet haalbaar om daar op een diervriendelijke manier paarden te houden :)

Vreselijk vind ik het als paarden nooit eens even lekker buiten kunnen staan :n :o !!! Helaas zijn er nog veel meer stallen, zeker hier in de randstad, waar sommige paarden gewoon 24/7 in hun hok staan!

Shar_Angel

Berichten: 615
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Zaandam

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:18

Geen manege meer van maken maar gewoon een rijvereniging/ponyclub ofzo met niet meer dan 10 paarden. kan het ook nog functioneren als museum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:19

Waarom huisvesten ze die paarden niet ergens anders? Het is een prachtig pand ja, dus waarom maken ze er geen museum van? Dit is toch ook niet fijn voor die beesten.