Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 19:47

Aangezien breuken aan wervels het op 1 na vaakst voorkomen na een val van een paard dacht ik om het hier eens te vragen! Wellicht zijn er hier 'ervaringsdeskundigen' die goede tips hebben.

Ik ben op zoek naar tips (niet voor mijzelf trouwens!) welke kunnen helpen bij smetplekken onder een gipskorset.
Het korset is nodig na het oplopen van een wervelbreuk (L1) ten gevolge van een auto ongeluk. Het is pas 2 weken dat het korset aan is, maar de plekken zijn nu al best heftig en ze moet het korset nóg 4 weken dragen. Het gaat om 5 plekken (variërend van 6-8cm doorsnee) op verschillende moeilijk bereikbare plekken thv de ruggengraat, schouderbladen en ribben. Vandaag tijdens de controle wilden ze het gipskorset niet vervangen, omdat een nieuw korset ook weer drukplekken zou geven.

Tips als; meer zitten en/of op rug/zij liggen gaat niet. Ze kán niet langer dan een uur rechtop zitten en op haar zij en buik liggen is qua pijn helemaal nog niet haalbaar.

Iemand? :o?


chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 06:16

Misschien allergie tegen het gips? Wat zegt de dokter?

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

goldith

Berichten: 492
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:34

Wat ontzettend naar... Is een driepuntskorset of een Jewett-brace geen optie? Deze zijn afneembaar, dus je kunt kleding eronder wisselen. Misschien dat een dergelijk korset voor dat type breuk niet geschikt is, dat weet ik niet.
Sterkte en beterschap gewenst!

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:39

Zelf had ik vorig jaar de L3 gebroken maar ik had idd een afneembaar corset zodat ik er dunne hemdjes onder dragen kon...ik weet natuurlijk niet of dat bij deze breuk ook mogelijk is?

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 12:01

Ik heb zojuist even de doktersassistente gevraagd wat er aan te doen is. Ze had het over speciale pleisters, maar gaf ook aan dat de oorzaak (korset) nog altijd niet weg is en daarmee de klachten waarschijnlijk ook niet zullen verdwijnen.

Een 3 punts korset krijgt ze nog na periode. De arts zei gisteren dat ze het echt moest uithouden met dit korset. Schijnbaar is het een moeilijke en weinig voorkomende breuk en deze verouderde methode (gipskorset) geeft het beste resultaaf. Echter, dat gipskorset wordt tegen het onmenselijke aan. Ze kan niet meer slapen van de pijn aan de drukplekken :( . Ik hoop dat de huisarts vandaag toch nog kan komen en dat hij nog een wondermiddel heeft en anders moet het korset er toch maar af. Dit is echt niet te doen zo :(

Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:11

Kan je er niet scheurlinnen tussen doen?

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:16

Zit het alleen op/onder de randjes of ook dieper onder het gips?

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

BrankaZ

Berichten: 3846
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:25

Toen ik destijds een fractuur in T12 had kreeg ik een Hewitt-brace. Was daar erg blij mee want had al gezien wat een onding een gipscorset was.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

MerleSimone

Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:27

Er zijn inderdaad pleisters. Deze werken als een soort huid over de plekjes heen en zorgen dat er minder druk op komt. Kan even niet op de naam komen maar de doktersassistente weet dat vast.
Wellicht helpt dat in ieder geval tijdelijk tegen de pijn zodat ze weer kan slapen, want dit is natuurlijk heel naar :(:)

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 12:29

Scheurlinnen zegt me zo niks? We hebben wel vanalles mee gehad en er is daar ook wel wat tussen gestopt, maar hoe meer je er tussen stopt hoe groter de druk wordt... net als met een slecht passend zadel eigenlijk :+

@ chocobroodje, 2 plekken zitten op haar schouderbladen en 1 op haar ribben en daar kun je nog relatief makkelikk bij. 2 plekken zitten op het diepste punt precies op het strakste gedeelte van het korset. Je kunt er niet aan.

Gisteren hebben we haar op haar zij gelegd en met 2 man het korset omhoog getrokken zodat we pleisters konden plakken, maar het is haast onmogelijk. Wellicht iemand met hele fijne/dunne handen en vingers kan wellicht iets verder, maar op het strakste punt kun je het dus niet zien of voelen. Laat staan iets op smeren of plakken.

Je ruikt het daarentegen wel. Je ruikt echt afstervend weefsel zegmaar...

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 12:32

BrankaZ schreef:
Toen ik destijds een fractuur in T12 had kreeg ik een Hewitt-brace. Was daar erg blij mee want had al gezien wat een onding een gipscorset was.


Was jij geopereerd aan deze breuk?

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:14

Als het stinkt wordt het anders, dan denk ik dat je snel terug moet naar het ziekenhuis... Want er komt daar geen lucht bij en als het nu al zo is... Wat zegt de behandelend arts/gipsmeester. Ik zou echt even met hun gaan bellen..

Gips en zweet kan trouwens ook stinken maar niet zoals jij omschrijft, dat ruikt meer naar zweetvoeten zeg maar 8-)


Dais_ schreef:
Scheurlinnen zegt me zo niks? We hebben wel vanalles mee gehad en er is daar ook wel wat tussen gestopt, maar hoe meer je er tussen stopt hoe groter de druk wordt... net als met een slecht passend zadel eigenlijk :+

@ chocobroodje, 2 plekken zitten op haar schouderbladen en 1 op haar ribben en daar kun je nog relatief makkelikk bij. 2 plekken zitten op het diepste punt precies op het strakste gedeelte van het korset. Je kunt er niet aan.

Gisteren hebben we haar op haar zij gelegd en met 2 man het korset omhoog getrokken zodat we pleisters konden plakken, maar het is haast onmogelijk. Wellicht iemand met hele fijne/dunne handen en vingers kan wellicht iets verder, maar op het strakste punt kun je het dus niet zien of voelen. Laat staan iets op smeren of plakken.

Je ruikt het daarentegen wel. Je ruikt echt afstervend weefsel zegmaar...

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 13:27

De behandeld arts had geen tijd om in het korset te kijken. Die liep weg.
De gipsmeester heeft er wel naar gekeken en er een beetje met een washandje geprobeerd tussen te wroeten en toen zat er echt gele stinkende troep aan die washandjes en die lucht ruik je nu steeds.
Samen hebben we 2 pleisters er tussen gekregen, maar nu irriteert het precies naast die pleisters.


Zojuist de huisarts gebeld maar die wilde ook niet komen. We moesten maar terug naar de gipskamer.

Echt weer een typisch van het kastje naar de muur verhaal. Ze zijn vanaf 2 uur telefonisch weer bereikbaar dus dan zal ik wel weer een belronde doen. Zo frusterend dit.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:37

Nou huisarts heeft in die zin gelijk dat het korset de oorzaak is en daar kan hij gewoon niet veel mee. Gips meester en/of behandelend arts moet hier naar kijken... Ik zou er zelf denk ik op staan dat het korset tijdelijk wordt verwijderd, wonden verzorgen. Alle drukplekken proberen te verzachten en dan voorzichtig opnieuw in gipsen. Desnoods bij een ander ziekenhuis. Als ze bijven weigeren kun je ook eens de zorgverzekeraar bellen, die kunnen misschien nog helpen met een eventuele 2end opinion.

Hoe dan ook niet afwachten, dit valt niet mee na pas! 2 dagen gips. Echt dit hoort niet zo snel al zo hevig te gebeuren..

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 13:49

Het is 2 weken inmiddels, maar hoe dan ook zou het nog 4 weken aan moeten en dat zie ik echt niet goed komen.

In de gipskamer willen ze het niet vervangen onder het motto dat een nieuw korset ook drukplekken maakt.

Daarbij ziet ze het zelf ook niet zitten om een nieuwe aan te laten leggen (schijnt echt een marteling te zijn), maar geen idee wat we dan wel kunnen doen voor haar ;(

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:49

Zou inderdaad weer naar de gipskamer bellen en zeggen dat het onhoudbaar wordt. Ze zullen toch daar het korset er af moeten halen en dan de wonden/plekken verzorgen. Meestal hebben degene die in de gipskamer werken ook een opleiding gehad voor wondzorg(in het ziekenhuis waar ik werk tenminste wel).
Is niet echt wenselijk iemand zo door te laten gaan. Waarschijnlijk moet er iets van duoderm op daar heb je heel veel soorten van.
Pijn is vervelend van de plekken maar dat er gele prut aan het washandje zat vind ik zorgelijker dat wijst toch op een ontsteking. Gewoon op jullie strepen staan en eisen dat het beoordeeld wordt.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:52

Ah excuus ik las 2 dagen ;) maar dat neemt niet weg dat het wel zal moeten gaan gebeuren...

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

BrankaZ

Berichten: 3846
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:15

Dais_ schreef:
BrankaZ schreef:
Toen ik destijds een fractuur in T12 had kreeg ik een Hewitt-brace. Was daar erg blij mee want had al gezien wat een onding een gipscorset was.


Was jij geopereerd aan deze breuk?

Nee, was gelukkig niet nodig. Mogelijk omdat het een stabiele fractuur was.
Behandeling met die brace en pijnstillers en plat slapen. Na 6 weken brace heb ik fysiotherapie en mensendieck gekregen.

Dais_ schreef:
Het is 2 weken inmiddels, maar hoe dan ook zou het nog 4 weken aan moeten en dat zie ik echt niet goed komen.

In de gipskamer willen ze het niet vervangen onder het motto dat een nieuw korset ook drukplekken maakt.

Daarbij ziet ze het zelf ook niet zitten om een nieuwe aan te laten leggen (schijnt echt een marteling te zijn), maar geen idee wat we dan wel kunnen doen voor haar ;(

Op zich logisch argument, maar als de boel gaat smetten, ontsteken of afsterven lijkt me dat het corset misschien te strak zit. Dat moeten ze op de gipskamer onderzoeken.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:21

Qua verzorging kun je een paar magyltangen kopen om tot op die plekjes te geraken. En hou goed in de gaten dat ze geen koorts krijgt.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:58

Hé bah.. Ook ik zou toch weer naar de gipsmeester/behandelend arts gaan, het lijkt me toch ook niet de bedoeling dat ze nog 4 weken met smettende wondes moet zitten..

                                                                              alles is liefde

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:15

In elk geval op je strepen gaan staan en gewoonweg eisen dat er onderzocht wordt hoe groot en erg die wonden zijn...helemaal gezien de vieze geur van afsterving die onder het gips vandaan weg komt.

En anders een second opinion in een ander ziekenhuis? Niet alleen voor die stinkende wonden, maar ook om te kijken of er echt geen andere opties voor handen zijn bij deze breuk.
Want al na 2 weken er zo aan toe zijn en nog 4 weken moeten gaan klinkt ook als een grote martelgang om eerlijk te zijn.

Maar sowieso kan ze niet 4 weken met deze wonden blijven zitten, daar moet gewoonweg wat aan gedaan worden. Dat ze stinken naar afsterving is verre van normaal en gezond en ik vind het op zn zachtst gezegd erg verontrustend dat ze zelfs daar niet eens serieus naar hebben gekeken.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:16

Hoe gaat het met je vriendin TS?

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 20:17

chocobroodje schreef:
Hoe gaat het met je vriendin TS?

Hihi, ik heb nergens vermeld dat het om een vriendin gaat :o , al is ze wel mijn beste vriendin hoor ;) Het gaat om mijn moeder :).

Ik ben vanmiddag ruim een uur aan het bellen geweest. Nadat ik 100 x ben doorverbonden kreeg ik uiteindelijk te horen van de gipskamer dat ze het moeten overleggen met de behandeld arts, maar dat deze aan het opereren is in een ander ziekenhuis. Ze willen het eigenlijk nog niet eraf halen omdat de wervel nog steeds 'in kan zakken' en daardoor dus erg risicovol is. Ze zouden me vanavond nog bellen (al betwijfel ik het nu nog) en anders morgenochtend wanneer het korset er op zijn vroegst af zou mogen.... ;( Ik mocht het wel al proberen te ontsmetten en droog föhnen, maar ik kom er gewoon niet bij!

We hadden vanmiddag dus ook de huisarts gebeld, maar die wilde niet komen en zeiden dat we de gipskamer maar moesten bellen. Dat heb ik dus ook gedaan en daarna heb ik nogmaals gebeld naar de huisarts en is hij kon gelukkig nog komen kijken. Hij kon weinig zien (gaat ook gewoon niet!), maar zei ook dat we gewoon echt meer moesten drammen bij de gipsafdeling. Dit kon zo echt niet. Het moet er af om de wonden te behandelen. Hij zei ook dat ze eigenlijk geen pijnstilling zou mogen pakken tegen deze pijn/wonden. Er moet actie op ondernomen worden, niet onderdrukken.
Verder hebben we nog wel 2 andere plekken af kunnen plakken op haar schouderbladen, maar dat zijn niet de ergste plekken dus het gaf helaas weinig verbetering.

Ik hoop echt dat er morgen wat schot in de zaak komt!


maximuss schreef:
Qua verzorging kun je een paar magyltangen kopen om tot op die plekjes te geraken. En hou goed in de gaten dat ze geen koorts krijgt.

Dankjewel voor de tips!

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:21

Als de huisarts vind dat er iets aan gedaan moet worden, is het aan hem om even het ziekenhuis te bellen. Hij heeft waarschijnlijk meer te vertellen.

Het klinkt in ieder geval niet goed, hopelijk gaan ze snel wat aan doen, want zo nog vier weken door moeten is een ware marteling.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:38

Ja Quir wou ik net zeggen gewoon morgen aan de huisarts vragen of hij naar het ziekenhuis wil bellen. Daar luisteren ze helaas toch meer naar als dat jezelf belt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 11 bezoekers