Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:21

Ik heb in mei mn tinker gekocht, en dacht dat voor haar een barefoot helemaal toppie zou zijn.
Ze had vrij veel last van over de schouder weglopen en dergelijke (ze was alleen zadelmak,nog niet doorgereden).
Ik heb deze week een dressuurzadel overgenomen van een stalgenoot. Gewoon voor erbij.

Van het een op het andere moment zijn alle problemen van het over de schouder lopen verdwenen!
Wat krijgen we nou was mijn eerste gedachte. Misschien toeval.
Eersgister met de barefoot; weer weglopen over de schouder.
Gister en vandaag met dresuurzadel; weg problemen.
Ik heb dus zeer sterk het idee dat die barefoots helemaal niet zo goed zijn als men beweerd!(of althans niet voor mijn paard!)
Herken je het over de schouder weglopen, en heb je ook last van balansproblemen net als wij, en heb je een barefoot zadel; ik zou eens even een testje doen!

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:24

tjah eerlijk is eerlijk de barefoot is ook niet voor iedereen, en dat vindt ik het vervelende want er zijn er zat hier die roepen dat de barefoot heilig is, maar niet iedereen zit goed, en dan krijg je er moet zo'n zadel toch wel last van, het eene paard is gevoeliger dan het ander en reageert anders.. bij sommige zal het wonderen doen, bij andere is het een groot drama..

barefoot is 'goed' maar niet voor iedereen!

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:24

Madonnamagic schreef:
Ik heb in mei mn tinker gekocht, en dacht dat voor haar een barefoot helemaal toppie zou zijn.
Ze had vrij veel last van over de schouder weglopen en dergelijke (ze was alleen zadelmak,nog niet doorgereden).
Ik heb deze week een dressuurzadel overgenomen van een stalgenoot. Gewoon voor erbij.

Van het een op het andere moment zijn alle problemen van het over de schouder lopen verdwenen!
Wat krijgen we nou was mijn eerste gedachte. Misschien toeval.
Eersgister met de barefoot; weer weglopen over de schouder.
Gister en vandaag met dresuurzadel; weg problemen.
Ik heb dus zeer sterk het idee dat die barefoots helemaal niet zo goed zijn als men beweerd!(of althans niet voor mijn paard!)
Herken je het over de schouder weglopen, en heb je ook last van balansproblemen net als wij, en heb je een barefoot zadel; ik zou eens even een testje doen!

Denk dat dit meer met je zit/houding te maken heeft dan met het 'slecht' zijn van een barefoot.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:24

niet elk barefoot zadel past op elk paard daarintegen, ook dat komt nauw met betrekking van het passen op je paard, bv pommel maat wel goed? soort /model zadel, paste die wel bij jou en het paard, had je een goede pad met goede inlagen etc etc

barefoot is zeker niet slecht

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:25

Wij rijden 6 dagen per week, wellicht is het zadel daar ook niet geschikt voor....

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:26

maakt niet uit ,doe ik bij toeren ook daar zitten dan wel beste lange km ritten bij.
je houd ervan of je houd er niet van , maar passen moet het bij jou en je paard , zei het boom of boomloos

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:27

Ik heb zelf een barefoot zadel en ik vind het perfect. Maar ik geloof ook niet dat er één zadel is dat heilig is voor alle paarden. Dus om het probleem in zijn algemeniteit nu op het zadel af te schuiven vind ik een beetje erg kort door de bocht. Dat het zadel voor jouw paard en/of jouw manier van rijden niet geschikt is dat kan ik geloven.

Ik ben in ieder geval blij dat je een zadel gevonden hebt dat goed bij jou en je paard past.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:27

Fortitude schreef:
Denk dat dit meer met je zit/houding te maken heeft dan met het 'slecht' zijn van een barefoot.

Volgens mijn instructrice heb ik juist een hele goede zit....

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:27

Fortitude schreef:
Denk dat dit meer met je zit/houding te maken heeft dan met het 'slecht' zijn van een barefoot.

Dat dus :j

Een barefoot geeft minder steun dan een boomzadel, waardoor je zelf beter op je houding moet letten en onafhankelijk moet leren zitten.
Als je het hebt over balansproblemen dan klinkt het alsof je zelf niet helemaal goed zit in het zadel, en daardoor misschien je paard uit balans brengt?

Ik heb gelukkig nooit problemen gehad met mijn barefoot. Mijn paarden lopen er heerlijk onder, en ik heb er zelf een geweldig stabiele en onafhankelijke zit van gekregen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:28

Wellicht zit je rechter in je nieuwe zadel, in een barefoot word je minder "vergeven" dus merkt je paard sneller dat je scheef zit.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:28

kan het niet te maken hebben met dat je paard met een barefoot,meer beweegruimte krijgt?en daarom wegloopt?

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:28

missanita84 schreef:
niet elk barefoot zadel past op elk paard daarintegen, ook dat komt nauw met betrekking van het passen op je paard, bv pommel maat wel goed? soort /model zadel, paste die wel bij jou en het paard, had je een goede pad met goede inlagen etc etc

barefoot is zeker niet slecht


Ik had elke maat pommel in huis. Heb telkens gewisseld naar mate ze meer spieren kreeg. Daar kon het dus ook niet aan liggen... Ik had een barefoot pad eronder, heb zelfs heavy duty inlages gehad.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:40

Azmay schreef:
Wellicht zit je rechter in je nieuwe zadel, in een barefoot word je minder "vergeven" dus merkt je paard sneller dat je scheef zit.

Ik denk dat dit inderdaad wel eens gewoon de reden kan zijn TS ;)

Ik persoonlijk ben anti-Barefoot... wat een k*tzadels! Zitten gewoon echt niet lekker voor mij. Dus het is niet dat ik barefoot wil "verdedigen" ofzo TS :')

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 17:49

en ik wil de barefoot niet afkraken. Ik heb er vooral buiten echt wel lol van gehad altijd, maar vind voor het dressuurwerk de barefoot geen optie meer...

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:51

Madonnamagic schreef:
en ik wil de barefoot niet afkraken.


Madonnamagic schreef:
Ik heb dus zeer sterk het idee dat die barefoots helemaal niet zo goed zijn als men beweerd!


Misschien dan toch iets anders verwoorden :+

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:59

Ik snap het nut zo van dit toppic niet eigenlijk. Niet elk zadel is voor iedereen geschikt, zo ook niet voor elk paard. Ik kan echt niet wegrijden op elk boomzadel, kan er hele vervelende klachten van krijgen. Maar mijn boomloosjes die ik heb kan ik uren mee weg rijden zonder klachten. Maar voor een ander zit het misschien wel prut. Dus barefoot is zeker wel zo goed als beweerd wordt, in combinatie met passend paard en ruiter.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:08

Ik had voor mijn Tinker ook een Barefoot gekocht en ze liet direct weten dat ze veel liever haar oude vertrouwde versleten zadel had. Echter op mijn andere paard past alleen maar boomloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:12

Dit is een beetje net zoiets als zeggen dat een KN-zadel slecht is omdat hij op mijn paard niet goed ligt en dus in het algemeen niet zo goed is als men beweert.
Beetje vreemd. :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-01-17 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:23

KoudbloedKim schreef:
Dit is een beetje net zoiets als zeggen dat een KN-zadel slecht is omdat hij op mijn paard niet goed ligt en dus in het algemeen niet zo goed is als men beweerd.
Beetje vreemd. :o


Grinnik ja precies. Of alleen maar het merk Deuber is goed omdat die mijn paard past en hij onder een niet passend ander merk over de schouder wegloopt. Beetje appels met peren vergelijken he ;) Anders zouden er niet zoveel merken zadels op de markt zijn en reed iedereen op een Kieffer }> (enne me loves Kieffer hoor, maar dat is dus ook voor lang niet iedereen zo).

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:29

Waarschijnlijk ligt het niet aan het zadel maar aan jouw balans en jou zit en dus hulpen.

Shar_Angel

Berichten: 615
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:41

Fortitude schreef:
Madonnamagic schreef:
Ik heb in mei mn tinker gekocht, en dacht dat voor haar een barefoot helemaal toppie zou zijn.
Ze had vrij veel last van over de schouder weglopen en dergelijke (ze was alleen zadelmak,nog niet doorgereden).
Ik heb deze week een dressuurzadel overgenomen van een stalgenoot. Gewoon voor erbij.

Van het een op het andere moment zijn alle problemen van het over de schouder lopen verdwenen!
Wat krijgen we nou was mijn eerste gedachte. Misschien toeval.
Eersgister met de barefoot; weer weglopen over de schouder.
Gister en vandaag met dresuurzadel; weg problemen.
Ik heb dus zeer sterk het idee dat die barefoots helemaal niet zo goed zijn als men beweerd!(of althans niet voor mijn paard!)
Herken je het over de schouder weglopen, en heb je ook last van balansproblemen net als wij, en heb je een barefoot zadel; ik zou eens even een testje doen!
dat dit meer met je zit/houding te maken heeft dan met het 'slecht' zijn van een barefoot.


Als het aan haar houding ligt waarom loopt het paard dan wel goed onder dressuurzadel?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:47

Ik lees hier dat een barefoot minder steun geeft.
Maar dat ligt toch ook wel aan het model.
Ik heb de london gehad, maar wow wat een dikke wrongen en de zitting was enorm diep.
Het zat als een heerlijke relaxte stoel met enorm veel steun aan alle kanten.
Het is dat mijn heupen het niet akkoord vonden op mijn toch al brede paard.

Nu kan ik me voorstellen dat de Cheyenne een stuk anders aanvoelt.
Maar om te stellen barefoot zit met minder steun, nou nee :)

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:54

Shar_Angel schreef:
Fortitude schreef:
dat dit meer met je zit/houding te maken heeft dan met het 'slecht' zijn van een barefoot.


Als het aan haar houding ligt waarom loopt het paard dan wel goed onder dressuurzadel?

Omdat daar een boom in zit, waardoor de zithulpen minder sterk door komen misschien? :)*

Voor mij zit een barefoot niet goed (te breed), maar dat maakt het nog geen slecht zadel :n

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:00

Vind het wel opvallend dat als het andersom was geweest, er niet zo vaak zou worden geöpperd zou worden dat het aan de houding van de ruiter zou kunnen liggen. :o

Ts Gelukkig heb je het dressuurzadel over genomen, omdat je paard nu fijner loopt *\o/*
Je paard zal ook wel blij met je zijn!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Er is iets vreemds gebeurd (van barefoot naar dresuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:04

In een dressuurzadel heb je als ruiter meer steun en komen je zit/gewichtshulpen minder sterk door naar het paard.
Het zou kunnen dat in jouw combi dit niet lekker loopt en jij meer belang hebt bij een boomzadel of een zadel wat jij meer steunt.
Barefoot zit bij mij ook niet prettig, ik ben overgestapt naar een ander soort boomloos waarbij ik wel vond wat ik zocht.
Mijn oud-stalgenoot dressuurt de sterren van de hemel met haar barefoot (mijn oude :D )
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Een zadel is een hulpmiddel, jij als ruiter zal toch het meeste werk moeten kunnen doen. Sommige zadels helpen je daarbij, andere laten je je fouten goed zien. :)