Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 20:10

Ik verbaasde mij vandaag weer ernstig toen ik las '
Hoe komt het dat mensen anno 2017 het hebben van een chronische ziekte nog steeds onderschatten en vergelijken met zoiets als een griep? Waarom zijn mensen jaloers op mensen met een chronische ziekte omdat ze zogenaamd voorgetrokken zouden worden in het leven?.
.'

Ik vraag me eigenlijk af waar zoveel onwetendheid anno 2017 nou toch vandaan komt?
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 18-01-17 22:10, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Privé communicatie verwijderd. + nieuwe OP

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:17

Oh praat me er niet van. Ik heb fibromyalgie in combinatie met CVS. Hoe vaak ik wel niet begrepen wordt als ik iets niet kan. Als ik een drukke dag heb moet ik echt ff rustig aan doen de dagen erna.
Ik weet s;ochtends nooit hoe mijn dag is. Maar pijn en moe heb ik altijd last van.

soms krijg ik dan te horen, ja ik ben ook wel eens moe....of ja ik ben nu ook ziek en ga toch ook door?

Ik ga er vaak niet eens meer op in. Heeft geen zin

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 20:18

Ik kan er echt zo kwaad om worden. En dan klagen dat zieke mensen vaak iets extra's krijgen. Ik denk dat zieke mensen graag al die extraatjes zouden ruilen voor een sterke gezondheid.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:20

Oh absoluut!! Als je kijk wat ik allemaal niet meer kan......nou dat ruil ik graag hoor.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:21

Wij hadden opmijn vorige stal een stalapp. Daar zat iemand in die uitgezaaide huidkanker hadden en helaas ondertussen overleden is, ze was nog maar 30 jaar. Destijds had een andere stalgenoot griep, die bleef maar zeuren over hoe zielig en ziek ze wel niet was en wanneer het nou eens overging. Echt zo ondoordacht...De echt zieke stalgenoot had graag griep gehad ipv kanker...

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:25

Minder slecht staat er? Vergelijking gaat volledig mank overigens. Neemt niet weg dat je van (echte) griep wel doodziek kunt zijn. Mijn buurvrouw is er twee weken geleden aan overleden. Oud, dat wel.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:26

Vala schreef:
Wij hadden opmijn vorige stal een stalapp. Daar zat iemand in die uitgezaaide huidkanker hadden en helaas ondertussen overleden is, ze was nog maar 30 jaar. Destijds had een andere stalgenoot griep, die bleef maar zeuren over hoe zielig en ziek ze wel niet was en wanneer het nou eens overging. Echt zo ondoordacht...De echt zieke stalgenoot had graag griep gehad ipv kanker...


Griep is vervelend...zit er nu ook tegenaan te hikken, maar vergeleken een terminale ziekte is het niets!
Die terminale zieke stalgenoot zal ook wel gedacht hebben bij de zeurende stalgenoot over griep...

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:30

Ik ben niet chronisch ziek maar heb wel rest/blijvende klachten van oa de operatie die ik heb gehad in 2013 aan de cyste die op mijn hersenstam zit. Zo merk ik ook veel onbegrip voor het feit dat ik niet alles meer kan en dat ik na een aantal intensieve dagen echt de tijd moet nemen om bij te komen omdat ik anders meer last krijg van uitvallende ledematen en onuitstaanbare hoofdpijn buiten de hoofdpijn die ik helaas al dagelijk heb.

Maar nu heb ik iemand in mijn naaste omgeving die al niet meer kan functioneren bij een snotneus en dat iedereen laat weten, of je het nu wel of niet wil horen.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:37

Ach, je moet er zelf mee zitten om te beseffen wat het is denk ik. Het onbegrip is groot, zelfs van personen van wie je verwacht dat ze toch meer inzicht zouden moeten hebben. Zelfs mijn kiné/osteo zei me laatst: "maar je kan toch alles!". Jaja, heel eventjes en erg gedoseerd... Zoals hierboven vermeld, zien mensen niet dat je erg moet inboeten omdat je toch die ene activiteit mee gedaan hebt. Of dat je je de ganse dag in je sokken moet houden omdat je 's avonds een etentje hebt. Of dat je moet kiezen tussen een half uurtje paardrijden of even in de tuin werken. Oh ja, ik les elke week een half uur ... nadat ik een batterij pijnstillers en ontstekingsremmers heb genomen... En zo kan ik nog even doorgaan.
Ik zou zo graag 's ochtends mijn ogen openen zonder dat het eerste wat ik voel, pijn is .... Chronisch ziek zijn is psychisch erg belastend, en dan moet je jezelf precies nog elke dag verdedigen.
Voor zij die een oordeel vellen denk ik dan maar: "het mens-dom is niet slimmer".

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:39

Ik denk dat wanneer jijzelf niet chronisch ziek bent het ook niet kunt begrijpen hoe verwoestend het kan zijn.

Ikzelf ben al 8 jaar chronisch ziek. Niemand uit mijn directe omgeving die aan mij kan zien wanneer ik last heb van deze ziekte. Alleen mijn partner, mijn ouders en broers en zus kunnen het zien. Maar sinds kort manifesteert het zich op een manier waarbij het dagelijks een grote last word en ik mijn baan waarvoor ik heb gestudeerd en mijn nieuwste studie heb moeten opgeven. Voor veel mensen uit mijn omgeving is dit moeilijk te begrijpen. Want ik zie er nooit ziek uit en bleef wanneer ik iets anders had vaak doorlopen.

Maar wat men naast de fysieke kant ook slecht begrijpt is het mentale aspect wat komt kijken bij chronische ziekte. Het beperken van de dagelijkse dingen die een ander wel kan of wanneer je dingen niet meer kan maar voorheen wel kan een grote aanslag op de mentale gezondheid zijn.

In mijn geval beperkt het zowel mijn fysieke als mentale kunnen. Voorheen leerde ik vrij makkelijk HBO niveau en was ik wel gecoördineerd met mijn handen. Maar de chronische ziekte die ik bezit zorgt ervoor dat ik het concentratievermogen van een aardappel heb met vlagen en trillende handen. Daardoor kan ik het beroep waarvoor ik gestudeerd hebt niet meer doen. En ook niet meer aan een studie beginnen waarbij ik de gehele dag in een klaslokaal moet zitten. Ik vind het verschrikkelijk dat ik de wetenschap bezit dat ik dingen makkelijker begreep of dingen die ik eerst wel begreep en nu niet meer. Voor mij is dit mentaal ook een grote aanslag die ik niet goed kwijt kan. Men bergijpt dit immers vaak maar slecht. Ik kan mij inbeelden dan iemand met een fysieke beperkingen door chronische ziekte zich ook zo zal voelen.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:40

Ik zou het erg raar vinden als we voor mensen met griep ook maar extra uitjes ofzo moeten gaan organiseren, als je ziet hoeveel mensen er in een jaar griep hebben en hoeveel er daarvan gewoon weer beter worden.
Denk dat de mensen die chronisch ziek zijn heel graag zouden ruilen met iemand die 'slechts' de griep heeft.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:46

Ik werd op school ook nooit begrepen, klasgenoten moesten mij altijd hebben met poedersuiker opmerkingen over waarom ik er nooit was. En het klonk af en toe zelfs bijna als jaloezie, omdat zij wel elke dag naar school moesten (kunnen).

Koia

Berichten: 583
Geregistreerd: 07-05-10
Woonplaats: Hoogstraten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:47

sowieso mensen met een griepje die denken dat ze op sterven liggen.. of überhaupt over elk virusje een fb status moeten maken. Vind dat zo aandachtsvragerig overkomen altijd. Dacht dat alleen mannen daar last van hadden (beruchte man-flu) maar veel vrouwen kunnen er ook wat van..
Vind de vergelijking virus met chronische ziekte echt not done en kwetsend bovendien.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 20:48

Chasingmood schreef:
Ik werd op school ook nooit begrepen, klasgenoten moesten mij altijd hebben met poedersuiker opmerkingen over waarom ik er nooit was. En het klonk af en toe zelfs bijna als jaloezie, omdat zij wel elke dag naar school moesten (kunnen).


Ja dit klinkt ook jaloers, waarom chronisch zieken 'meer' krijgen. Heel raar. Heel veel sterkte Chasingmood!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:48

Tja sommige mensen denken alleen aan hun eigen, kunnen ze zich niet inleven aan andere. En zeker niet hoe hun zeurderige opmerkingen een ander hard kunnen raken.

Ik ben dit zelf ook al diverse keren tegen gekomen.
* Mijn moeder zat al anderhalf jaar aan de chemo toen mijn vader plotseling overleed aan de gevolgen van hart falen. Sorry dat was bij mij even een druppel te veel (mede omdat het niet zeker was of mijn moeder dit gevecht zou gaan winnen) toen iemand liep te klagen dat ze verkouden was al een tijdje. Ik heb toen heel wijselijk mijn mond gehouden. Maar toen daarna van dezelfde persoon de vraag kwam of mijn moeder nu wel doorging met de chemo ben ik weg gelopen. Ik was boos dat wil je niet weten, als ik was blijven staan had ik niet voor mezelf ingestaan.

Soms kunnen mensen idd erg lomp reageren op dingen van andere omdat het niet zichtbaar is. Maar dan heb je ook nog de groep die vind dat wat hun hebben altijd erger is dan van een ander.
Soms kan dan niet mijn mond houden, word me niet altijd in dank afgenomen :=
Zelf ben ik 2x aan mijn rug geopereerd en zit wat ijzerwerk in. Tja was dit of uiteindelijk een dwarslaesie (had dus niet zoveel keuze hihi).
Laatst zei iemand (die bovenstaande weet) dat ze zo'n zere rug had dat ik me daar geen voorstelling van kon maken.
Inwendig ging ik in een deuk, want aan de andere kant kan ik niet voelen wat hun voelen.
Maar zo'n flapuit als ik zo ben zegt weer "nee daar kan ik me ook geen voorstelling van maken".
Mmmmm was ook weer niet het goede antwoord, wat ik mocht er niet mee spotten. Ik had immers zelf ook last van mijn rug.
uhhhh ja dus, jij zegt toch dat ik me er geen voorstelling van kan maken?
Nee was nog steeds niet goed wat ik zei. Want haar rug deed echt zeer.
Die miste denk ik even de clou

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:48

Moet werkelijk alles een wedstrijd worden?
Wie is er haten hardst ziek? Wie mag er klagen? Wie niet?

Onlangs zat ik bij de dokter met meerdere problemen en zei dat ik eigenlijk niet mag klagen want er zijn mensen die nog erger ziek zijn dan ik.
Mijn dokter zei dat je daar niet naar moet zien en dat ieder het recht heeft om zich slecht te voelen met de bijbehorende gedachtes en bedenkingen. Mijn situatie is erg voor mij en niemand heeft daarop te
beoordelen of je mag klagen of niet.

En meet bepaald ikzelf ook niet.

Vond dat wel mooi gezegd.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-01-17 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:48

Ik heb chronische maagklachten wat ook vaak word onderschat. Een middenrifbreuk. Zonder medicatie ga ik dood van de pijn, slik 80mg omeprazol per dag en nog heb ik er regelmatig last van. Maar een griep kan ook ontzettend klote zijn... he voelt je lamlendig, uitgeblust, futloos. Kan begrijpen dat het poedersuiker is maar je kan nooit pijn met pijn vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:50

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-22 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:50

Ik vind hem ook vrij pijnlijk ja..
Ik ben chronisch ziek en begrijp echt niet hoe je dit met elkaar kunt vergelijken, begrijpen ze dan echt niet dat je leven dan compleet op zijn gat valt? Je bent er niet na een paar weken vanaf, het is levenslang 24/7 pijn.

Helaas komen zulke opmerkingen vrij vaak voor maar ik kan er ook keer op keer kwaad om worden.

Ik heb er zelfs op school last van gehad, de kleine dingetjes die ik dan toch deed moest ik maar geheim gaan houden omdat ik anders een bak commentaar kreeg.. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die het wel begrijpen dus daar richt ik me maar op :) Ik ben sowieso echt niet ongelukkig maar sommige dingen blijven gewoon steken, het is niks om jaloers op te zijn of om ook te willen. Je krijgt niet lekker extra vrij, je hebt nooit meer vrij. Ik zou zo graag willen weten hoe het is om pijnvrij te leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:53

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:53

Oké, je hebt een griepje. oliebol voor je, 2 weken wellicht ziek en niet kunnen werken en dan vervolgens weer rustig opbouwen en aan het werk. Misschien nog een naslepende verkoudheid, maar met een neusspray kan je zo de weg weer op.

Ik heb dagelijks pijn, elke ochtend dat ik wakker wordt. Elke avond als ik naar bed ga. Had zelf laatst nog een gesprek met m'n moeder, over of zij dit nou ook zo voelt. En haar antwoord was nee, dat was zo schokkend voor mij. Want ik vind dit al zo normaal, wat niet zo hoort te zijn. Kan zelfs me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst pijnvrij was.
Ik kan niet zomaar een avond doorhalen of weggaan, kan wel, maar dan moet ik daar minimaal twee dagen weer van bijkomen. Zulke dingen kan niet meer spontaan en moeten ingepland worden.
Mensen met een griepje kunnen zich weer daarna gedragen anar hun leeftijd en de dingen doen die ze leuk vinden. Ik voel me soms een tachtig jarige met wallen die net zo hangen als oude vrouwen hun boobies ( :') , zelfspot werkt soms nu eenmaal haha). Met energie van 0.

Dus hou op mensen met constant klagen als je ziek bent. Het is oliebol, je bent even uit de roulatie, maar daarna ben je weer gezond. Ik zou daar alles voor over hebben. Stop met zeuren, miepen, piepen en klagen. Want blijkbaar voelt iemand zich dan achtergesteld op de zieke, want die krijgen dan iets minder. Stel je niet aan zeg ik dan altijd, je hebt een goed lichaam. Hou je mond, de meeste willen die extras niet hebben.

Hopelijk leren mensen hier van, anders vind ik je echt een baksteen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:55

Hier ook chronisch vermoeid. Ik heb mij maar neergelegd bij de opmerkingen dat andere ook moe zijn. Of bv na de afgelopen feestdagen de opmerkingen, ach ja iedereen is moe van die dagen. Euhhh ja zal wel, maar niet zoals wij chronische zieken...

Ik besteed geen energie meer aan dat soort opmerkingen. Kan mijn energie veel beter investeren, zoals in mijn knappe beestjes. :D

Van mij mogen mensen trouwens best klagen dat ze ziek zijn hoor. Griep hebben is hoe dan ook erg vervelend.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:02

Ik had een heel lange tekst getikt maar eigenlijk kan ik het inmiddels wel kort opschrijven. Ik ben dus ook chronisch ziek, en ja ik zou dolgraag ruilen met iemand die een griep heeft, al is het een zware griep waarbij het er aan alle kanten uit spuit... graag joh!

Verder denk ik bij de meeste opmerkingen iets dat ongeveer in het verlengde van het onderschrift van Lieveli valt. Meestal reageer ik niet eens op zulke mensen, gewoon omdraaien en weglopen. Lalala I can't hear you.

Trouwens, of het nu wel of niet in een app besproken is, dit zijn 'gewoon' dingen die je als chronisch zieke regelmatig tegen komt. Mijn reactie is dus naar niemand persoonlijk gericht, maar naar 'iedereen' die zulke uitspraken doet over chronisch zieken.

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:13

magicmist schreef:
Jammer dat iets wat in onze besloten groep wordt gezet hier ineens verschijnt.
Een mening is een mening. Discussie mag.maar respecteer elkaar.
Zelf ben ik ok chronisch ziek. Maar begrijp ook mensen die griep hebben of anders tijdelijk zich slecht voelen.


Dit dus. Ondanks dat ik zelf chronisch ziek ben, kan ik me wel voorstellen dat mensen met een griepje zich erg ziek voelen. Empathie ofzo heet dat.

Ik denk dat het best vreemd is om iemand te veroordelen op het feit dat hij/zij aangeeft dat hij ziek is. En ik vind het helemaal erg dat je dan bij jezelf denkt, ach ik ben ook ziek.
Ik doel erop dat ze niet weten hoe het is om chronisch ziek te zijn. En dat zullen ze hoogstwaarschijnlijk ook nooit weten, dus moet je dat ook niet verwachten..
Leven en laten leven.

En tot die tijd. Zeg ik altijd maar: 'wat naar dat je ziek bent. Kan ik iets voor je doen?' en dat meen ik dan oprecht.
Laatst bijgewerkt door uggy op 17-01-17 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:15

Ieder beleeft zijn of haar ziek zijn op hun eigen manier. Voor een 'gezond' persoon voelt griep alsof je 'dood' gaat en een chronisch zieke wil graag ruilen. Ik ben er van overtuigd dat je voor niemand kan bepalen hoe diegene zich mag voelen.
Ik ben zelf chronisch ziek (spierziekte) en ja heb elke minuut van de dag pijn en moet alles bij zetten om de dag door te komen. Maar als iemand anders het zwaarder heeft door een griepje heb ik daar alle begrip voor. Mensen die niet chronisch ziek zijn kunnen zich niet voorstellen hoe het voelt.
Dus dit soort opmerkingen zijn ergens logisch en ik kan me er persoonlijk totaal niet druk om maken.
Laat elkaar gewoon in hun waarde, de 1 beleeft dingen gewoon anders dan de ander.