Onverklaarbare maagzweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 23:25

Hi Bokkers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Mijn paard heeft last van onverklaarbare maagzweren of "onzichtbare" stress. Bo staat op onbeperkt ruwvoer en krijgt geen medicijnen (nu wel gastrogard ivm maagzweren). Ze komt ongv 5u per dag uit stal in de winter en in de zomer langer.

Bo heeft af en toe stress, bijvoorbeeld als er andere paarden uit ons rijtje eerst uit stal worden gehaald of als ze alleen staat. Echter wordt er door stalgenoten hier heel veel rekening mee gehouden en gebeurt dit slechts sporadisch. Ook omdat de 5 paarden uit ons rijtje samen een buitenzet groepje zijn. Tijdens het longeren en rijden wilt ze nog wel eens stres opbouwen als ze een paard langs hoort lopen. Dit gebeurt als ze alleen in de bak is maar ook als er een of meerdere paarden in de bak aanwezig zijn.

We hebben ivm de terugkerende maagzweren het bloed laten onderzoeken. Er is zelfs bloed naar Duitsland gestuurd voor onderzoek. Alle waardes zijn helemaal goed. We kregen zelfs de opmerking dat zulke goede waardes maar weinig voorkomen. Ondanks dit heeft ze dus alsnog last van maagzweren.

Zijn hier mensen die in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten en wellicht een oorzaak of oplossing weten?

Alvast bedankt! Ook namens Bo :)


bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:45

Wat vervelend voor je.

Herkenbaar probleem. Hier de 4e maagzweer.

Is er een scopie gemaakt?

Heb ik zelf ook (nog) niet laten doen omdat ik het onderzoek als zeer belastend zie. Maar ik vraag me af of er niet beschadiging in de maag zit. M'n paard heeft een keer zo'n plastic spuit opgegeten. Misschien heeft dat zijn maag beschadigd.

Of is er misschien nog een 'verborgen' factor die bijdraagd aan een maagzweer. Bijvoorbeeld brokken op de nuchtere maag? Of toch ergens een tijdsspanne zonder toegang tot ruwvoer. Of niet onbeperkt toegang tot water.

Verder kan het ook zo zijn dat hij niet meest voorkomende zweren heeft in het bovenste gedeelte van de maag, maar dat er sprake is van een verstoring in de aanmaak van maagzuur in de onderste helft van de maag. Zou ook nog kunnen. In dat geval zal je paard (waarschijnlijk) levenslang medicatie nodig hebben. Geen idee trouwens hoe je daar zicht op kan krijgen. Maar dat weet een dierenarts vast wel :-)

En natuurlijk de preventieve maatregelen: Ekygard (duur), Lecithine (goedkoper). Deze producten bevatten een stof die een laagje om de maag leggen. In Ekygard zit pectine. Dat zit ook in bietenpulp, maar dan moet je best veel geven. Ben zelf nu aan t experimenteren met lecithine.
Dergelijke preventieve maatregelen zijn waarschijnlijk ook levenslang.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:49

Wat voor een soort ruwvoer en krachtvoer krijgt je paard?
Hoe is de hele sfeer op stal. Kan voor ons als mens best oke zijn, maar sommige paarden zijn mega gevoelig voor prikkels.

Volledig gediplomeerd instructrice met een grote passie voor Working Equitation

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:52

Train je je paard nooit met lege maag? Of maak je langdurig ritten zonder ruwvoer tussendoor?

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:30

Remark schreef:
Bo heeft af en toe stress, bijvoorbeeld als er andere paarden uit ons rijtje eerst uit stal worden gehaald of als ze alleen staat. Echter wordt er door stalgenoten hier heel veel rekening mee gehouden en gebeurt dit slechts sporadisch. Ook omdat de 5 paarden uit ons rijtje samen een buitenzet groepje zijn. Tijdens het longeren en rijden wilt ze nog wel eens stres opbouwen als ze een paard langs hoort lopen. Dit gebeurt als ze alleen in de bak is maar ook als er een of meerdere paarden in de bak aanwezig zijn.

Zijn hier mensen die in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten en wellicht een oorzaak of oplossing weten?

Alvast bedankt! Ook namens Bo :)

Mijn eerste indruk is dat je paard totaal niet stressbestendig is en daar is op te trainen. Paarden zijn het hele vluchtdier verhaal even ter zijde vooral gewoonte dieren. Hoe vaster de routines en het hele ritme van de dag is, hoe moeilijker het voor een aantal dieren wordt als daar van afgeweken (moet) worden. Daarnaast kan dit dier ook als ik het zo lees niet even 2-5 min. zonder paarden in het zicht rustig blijven. Ga dus aan het werk, zowel met routine omgooien als tijdens het rijden/trainen onverwachte zaken er tussen gooien. Laat je jas/deken maar ergens in de bak liggen, wat pionnen/balkje, etc. verzin wat en zorg dat ze er mee om leert gaan.

Je hebt haar al helemaal door de molen gehaald, fysieke oorzaak lijkt mij dan vrij sterk met hoe veel moeite ze heeft met kleine veranderingen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 07:07

Gastro plus voeren als krachtvoer, extra magnesiumchelaat als supplement doen hier wonderen.

Ik kreeg als tip in het maagzweren topic dat een half uur voor het rijden een eetlepel natriumbicarbonaat (zuiveringszout ) helpt tegen opspattend maagzuur. Maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... carbonaat/ niet anders dan gaviscon bij mensen.

In gastro plus zit ook natriumbicarbonaat toegevoegd.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 07:19

Je paard komt 5 uur per dag uit zijn stal (in de zomer langer) dat = 19 uur op stal en dat is best lang. Het ene paard gaat er beter mee om dan het andere. Opgesloten zijn is voor geen enkel dier (of mens) leuk. Misschien kun je eens kijken of je iets aan de huisvesting kan veranderen. Lastig,dat snap ik. Succes.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 08:21

Bij onze pony werden de onverklaarbare maagzweren veroorzaakt Door PPID/Cushing. Deze ziekte zorgt voor een verhoogde cortisolspiegel.
Cortisol is een stresshormoon. Heeft lang geduurd voordat we daar achter waren, omdat de pony pas 9 jaar was.

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 08:52

Op het 'maagzweer, ervaringen' forum is hier al veel over geschreven. Misschien daarop kijken?

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 09:39

Iedereen bedankt voor de tips en het mee denken! Ik zal zometeen in mijn pauze alles beantwoorden.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 14:26

bonny123 schreef:
Wat vervelend voor je.

Herkenbaar probleem. Hier de 4e maagzweer.

Is er een scopie gemaakt?

Heb ik zelf ook (nog) niet laten doen omdat ik het onderzoek als zeer belastend zie. Maar ik vraag me af of er niet beschadiging in de maag zit. M'n paard heeft een keer zo'n plastic spuit opgegeten. Misschien heeft dat zijn maag beschadigd.

Of is er misschien nog een 'verborgen' factor die bijdraagd aan een maagzweer. Bijvoorbeeld brokken op de nuchtere maag? Of toch ergens een tijdsspanne zonder toegang tot ruwvoer. Of niet onbeperkt toegang tot water.

Verder kan het ook zo zijn dat hij niet meest voorkomende zweren heeft in het bovenste gedeelte van de maag, maar dat er sprake is van een verstoring in de aanmaak van maagzuur in de onderste helft van de maag. Zou ook nog kunnen. In dat geval zal je paard (waarschijnlijk) levenslang medicatie nodig hebben. Geen idee trouwens hoe je daar zicht op kan krijgen. Maar dat weet een dierenarts vast wel :-)

En natuurlijk de preventieve maatregelen: Ekygard (duur), Lecithine (goedkoper). Deze producten bevatten een stof die een laagje om de maag leggen. In Ekygard zit pectine. Dat zit ook in bietenpulp, maar dan moet je best veel geven. Ben zelf nu aan t experimenteren met lecithine.
Dergelijke preventieve maatregelen zijn waarschijnlijk ook levenslang.


Oei vervelend zeg!

Vorig jaar heeft ze in de kliniek in utrecht gestaan ivm verstoppinngs en gaskoliek. Toen ze na 7 dagen naar huis mocht bleek later op de dag dat het weer niet goed zat. Bij een scopie zagen ze dus dat ze onder de maagzweren zat. Of dat boven of onder is of overal zou ik niet meer weten, maar kan ik wel navragen!

Ik zal haar dagschema even uitschrijven:

7.30 handje speciale politiepaarden museli met bijna geen suiker
8.00 hooinet waar ze 2u mee doet
10.00 paddock (zonder water en hooi)
12.00 naar binnen vanuit paddock, nieuw hooinet en kwart muesli
14.00 a 15.00 paddock (zonder water en hooi)
16.00 a 17.00 naar binnen en nieuw hooi en kwart muesli
17.30 rijden of longe of vrij, daarna subli seniores priores (bietenpulp)
20.30 a 21.00 hooi op
22.00 handje muesli en nieuw hooinet (ongv 3u)
01.00 hooi op

Ze gaat dus per dag 2 blokken van 2u naar buiten. Soms gaat ze savonds nog een uurtje extra. Volgens de kliniek mag ze maximaal 3u zonder ruwvoer. Snachts redden wij dit dus niet. Kliniek weet hier van en vindt dat niet onacceptabel.

We rijden of longeren haar nooit met een lege maag. Ze heeft altijd minimaal 20 minuten hooi gegeten (tijdens poetsen en opzadelen).

Ekygard en Lecithine heb ik nog nooit van gehoord. Ik ga het eens opzoeken! Ze heeft een tijd maagcompositum van de groene os gehad maar ze kreeg alsnog maagzweren.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 14:34

Japeloup schreef:
Wat voor een soort ruwvoer en krachtvoer krijgt je paard?
Hoe is de hele sfeer op stal. Kan voor ons als mens best oke zijn, maar sommige paarden zijn mega gevoelig voor prikkels.


Ze krijgt heel erg droog kuil, neigt vaak naar hooi. Textuur en natheid/zuurheid wisselt wel regelmatig. Daarnaast krijgt ze suikerarme muesli die ook aan politiepaarden gevoerd wordt en seniores priores van subli.

Er heerst een rustige sfeer op stal. Geen drukke paarden, ook in de paddocks over het algemeen heel rustig. Ik heb Bo ook nog nooit zien rennen in de paddock. Op de wei wel soms.

Wel staat ze in het gedeelte van de stal waar de spuit-, poets-, en hoefsmidplaats is. Ik heb niet het idee dat ze hier last van heeft maar ga er wel beter op letten en aan stalgenootjes rondvragen.

Rizette schreef:
Train je je paard nooit met lege maag? Of maak je langdurig ritten zonder ruwvoer tussendoor?


Nee we trainen haar nooit met lege maag en maken ook geen lange ritten. Ze mag ipc 3u zonder hooi maar zit eigenlijk nooit langer dan 2u zonder hooi.

Wat wel jammer is dat de stalhouder altijd eerst krachtvoer (dus muesli) voert en daarna pas hooi. Sochtends en savonds krijgt ze dat dus op een 'lege' maag.

LoveBodin

Berichten: 4351
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:38

Ze staat 's nachts dus wel zonder hooi.
Is het een mogelijkheid om die tijd te verkorten? Ipv 6,5 uur zonder hooi nogmaar 2 of 3 (of liever geen) uur zonder hooi?
Kan door bv door groter hooinet, of berg op de grond in combinatie met het hooinet.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Himawari

Berichten: 268
Geregistreerd: 29-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:40

Maagzweren kunnen soms ook door een bacterie veroorzaakt worden (zoals bij de mens), hier is wel nog niet veel onderzoek naar gedaan bij paarden. Maar ik denk wel dat er biopten van letsels kunnen genomen worden.

De plaats van de maagzweer (op het squameus of op het glandulair epitheel) kan wel wat verhelderen over de eventuele oorzaak van de zweer.

Je paard krijgt geen NSAID's?

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:42

Misschien dat een slowfeeder kan helpen om de nachtelijke uren door te komen. Ik zou proberen om haar meer weidegang te geven en wellicht een stal op een rustigere plek in de gang.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.


Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:30

Ik zou als eerste organiseren dat ze op stal nooit zonder hooi staat.
Snachts gebruik maken van een of twee volle slowfeeders. Zodat in de ochtend haar krachtvoer nooit op een lege maag komt. Wellicht ook wat luzerne of ander gras bij de muesli in 1 voeren?

Ps: en de stalhouder om 16/17.00 seniores priores laten voeren wat jij klaargezet hebt, en dan zélf krachtvoer voeren. (Wellicht een goed idee om de stalhouder in de ochtend ook seniores priores te laten voeren)

Niet banketstaaf maar poetsen.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 17:02

tamary schreef:
Mijn eerste indruk is dat je paard totaal niet stressbestendig is en daar is op te trainen. Paarden zijn het hele vluchtdier verhaal even ter zijde vooral gewoonte dieren. Hoe vaster de routines en het hele ritme van de dag is, hoe moeilijker het voor een aantal dieren wordt als daar van afgeweken (moet) worden. Daarnaast kan dit dier ook als ik het zo lees niet even 2-5 min. zonder paarden in het zicht rustig blijven. Ga dus aan het werk, zowel met routine omgooien als tijdens het rijden/trainen onverwachte zaken er tussen gooien. Laat je jas/deken maar ergens in de bak liggen, wat pionnen/balkje, etc. verzin wat en zorg dat ze er mee om leert gaan.

Je hebt haar al helemaal door de molen gehaald, fysieke oorzaak lijkt mij dan vrij sterk met hoe veel moeite ze heeft met kleine veranderingen.


Mijn paard is opzich in bepaalde opzichten wel stressbestendig, bijvoorbeeld mee geweest naar zo'n millitaire demonstratie op jet strand, niet bang voor verkeer ed. Ook kan ze in sommige situsties wel zonder paarden in zicht. Bijv. tijdens het rijden alleen is er niks aan de hand (tot dat ze een ander paard hoort). Ook kan ze prima alleen in de paddock worden gezet (tenzij ze samen met paarden uit haar groepje staat en die binnen worden gehaald).

Toevallig hebben we de laatste tijd regelmatig cavaletties en balkjes in de bak en longeerbak gelegd om overheen te lopen. Ik zou evt ook wel eens andere voorwerpen neer kunnen zetten. Jassen en dekens kijkt ze niet van op of om.

Wel vind ik dat je een interessant punt hebt mbt de 'vaste' routine. We proberen een zo stabiel mogelijke routine voor haar te creeren omdat wij denken dat is fijn voor ze omdat het gewoontedieren zijn. Maar inderdaad misschien is dat wel helemaal niet zo fijn voor ze.

We hebben hiervoor onder andere op stal wennekers gestaan. Hier had ze in de winter helemaal geen vaste routine (voeren ging wel op vaste tijden). In die tijd (2,5 jaar) hebben wij nooit een dierenarts hoeven bellen. Jammergenoeg kwam ze daar in de winter weinig haar stal uit. Ze stond toen fanatieker in training. Echter zou ze toen ook al maagzweren gehad kunnen hebben. We hebben het tot vorig jaar ook nooit gemerkt. Bijv. nooit zien gapen en nooit zien happen of stampen naar haar buik terwijl ze dus wel degelijk onder de zweren zat.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 18:24

janouk schreef:
Gastro plus voeren als krachtvoer, extra magnesiumchelaat als supplement doen hier wonderen.

Ik kreeg als tip in het maagzweren topic dat een half uur voor het rijden een eetlepel natriumbicarbonaat (zuiveringszout ) helpt tegen opspattend maagzuur. Maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... carbonaat/ niet anders dan gaviscon bij mensen.

In gastro plus zit ook natriumbicarbonaat toegevoegd.


Bedankt voor je tips! Gastroplus ken ik niet. Is dat een muesli of brok?

En magnesiumchelaat is dat zoiets als gewone magnesium? Volgens haar bloedwaardes heeft ze geen magnesium te kort of overschot. Dus ik ben bang dat als ik extra bijvoer de waardes 'scheef' trekken.

Natiumcarbonaat ga ik eens opzoeken!


HippoLogic schreef:
Je paard komt 5 uur per dag uit zijn stal (in de zomer langer) dat = 19 uur op stal en dat is best lang. Het ene paard gaat er beter mee om dan het andere. Opgesloten zijn is voor geen enkel dier (of mens) leuk. Misschien kun je eens kijken of je iets aan de huisvesting kan veranderen. Lastig,dat snap ik. Succes.


Bo heeft hier voor op een stal gestaan waar ze in de winter van 8 tot 4 buiten stond. Hier had ze dus ook last van maagzweren (terwijl ze hier ook onbeperkt ruwvoer had). Wel had ze hier regelmatig stress op stal tijdens voerbeurten omdat de zijkanten van haar stal niet dicht waren.

Ik deel je gedachte dat een paard zo min mogelijk in stal moet staan! Echter merk ik aan Bo regelmatig dat ze het na een tijdje zat is. Bijv. ook zomers op de wei als je langs loopt.


Niello schreef:
Bij onze pony werden de onverklaarbare maagzweren veroorzaakt Door PPID/Cushing. Deze ziekte zorgt voor een verhoogde cortisolspiegel.
Cortisol is een stresshormoon. Heeft lang geduurd voordat we daar achter waren, omdat de pony pas 9 jaar was.


Jeetje heftig! Zou Cushing in een uitgebreide bloedtest naar boven komen? Bo heeft naast de maagzweren geen andere klachten oid.


henshem schreef:
Op het 'maagzweer, ervaringen' forum is hier al veel over geschreven. Misschien daarop kijken?


Bedankt voor de tip! Ik ga het opzoeken en doorlezen.

Lovanhaagen
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:42

Remark schreef:
janouk schreef:
Gastro plus voeren als krachtvoer, extra magnesiumchelaat als supplement doen hier wonderen.

Ik kreeg als tip in het maagzweren topic dat een half uur voor het rijden een eetlepel natriumbicarbonaat (zuiveringszout ) helpt tegen opspattend maagzuur. Maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... carbonaat/ niet anders dan gaviscon bij mensen.

In gastro plus zit ook natriumbicarbonaat toegevoegd.


Bedankt voor je tips! Gastroplus ken ik niet. Is dat een muesli of brok?

En magnesiumchelaat is dat zoiets als gewone magnesium? Volgens haar bloedwaardes heeft ze geen magnesium te kort of overschot. Dus ik ben bang dat als ik extra bijvoer de waardes 'scheef' trekken.

Natiumcarbonaat ga ik eens opzoeken!


HippoLogic schreef:
Je paard komt 5 uur per dag uit zijn stal (in de zomer langer) dat = 19 uur op stal en dat is best lang. Het ene paard gaat er beter mee om dan het andere. Opgesloten zijn is voor geen enkel dier (of mens) leuk. Misschien kun je eens kijken of je iets aan de huisvesting kan veranderen. Lastig,dat snap ik. Succes.


Bo heeft hier voor op een stal gestaan waar ze in de winter van 8 tot 4 buiten stond. Hier had ze dus ook last van maagzweren (terwijl ze hier ook onbeperkt ruwvoer had). Wel had ze hier regelmatig stress op stal tijdens voerbeurten omdat de zijkanten van haar stal niet dicht waren.

Ik deel je gedachte dat een paard zo min mogelijk in stal moet staan! Echter merk ik aan Bo regelmatig dat ze het na een tijdje zat is. Bijv. ook zomers op de wei als je langs loopt.


Niello schreef:
Bij onze pony werden de onverklaarbare maagzweren veroorzaakt Door PPID/Cushing. Deze ziekte zorgt voor een verhoogde cortisolspiegel.
Cortisol is een stresshormoon. Heeft lang geduurd voordat we daar achter waren, omdat de pony pas 9 jaar was.


Jeetje heftig! Zou Cushing in een uitgebreide bloedtest naar boven komen? Bo heeft naast de maagzweren geen andere klachten oid.


henshem schreef:
Op het 'maagzweer, ervaringen' forum is hier al veel over geschreven. Misschien daarop kijken?


Bedankt voor de tip! Ik ga het opzoeken en doorlezen.


Stress, krachtvoer, niet genoeg kauwen doordat ze met het eten van krachtvoer niet genoeg kauwen zorgt ervoor dat er te weinig speeksel wordt aangemaakt en de maagzuursappen te sterk blijven en er een maagzweer optreed. De meest paarden hebben echter een maagzweer die nooit meer hersteld. Ruwvoer en enkel wat natuurlijke supplementen zullen ervoor zorgen dat een paard na een paar jaar weer een gezonden en sterke maagwand kan opbouwen die het maagzuur kan weerstaan. Dit kan niet met een middeltje opgelost worden in een paar weken of maanden tijd en heeft minimaal 2 jaar nidig voordat de maag en de darmen zichzelf weer kunnen herstellen.
weg met dat krachtvoer en enkel ruwvoer geven zoals gras, hooi of luzerne.
Door stress eet een paard vaak te snel zonder te kauwen, zeker als er voernijd is en ze snel moeten eten. Resultaat, een hele hoop maagzuur, want bij iedere slikbeweging wordt er maagzuur aangemaakt, eigenlijk 24 uur per dag dus.
De paardenmaag is maar tot ongeveer de helft aan hoogte tegen dit zuur bestand. Hoger in de maag is de wand meestal dun of verstoord. Als het paard dus gaat liggen, of rollen, maar ook bij het rijden of trainen, zullen de maagzuursappen tot boven die maag grens komen en dat bijt. Verzet zal optreden terwijl het dier gewoon erge pijn heeft.
Hooi zorgt ervoor dat het paard erg veel moet kauwen en veel speeksel nodig heeft om te kunnen slikken. Veel speeksel verdund de sappen en zo krijgt hij na jaren weer een gezonde maagwand.
Geef je krachtvoer of andere vormen van rommel, dan zal dit alleen maar een negatief effect hebben op de maagzuurproductie en de verbinding die moet plaatsvinden tussen de sappen en de voeding. Veel krachtvoersoorten laten zich niet binden of verdunnen door maagzuur en gaan zo onbehandeld en gevaarlijk de darmen in, waar ze opnieuw schade aanbrengen. Maag en darmgassen is het gevolg en een vorm van koliek ligt op de loer.

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:50

Hier ook een merrie die gevoelig is voor maagzweren zei krijgt onbeperkt hooi maar toch blijft ze er gevoelig voor omdat ze een enorme binnenvetter is. Wat hier goed helpt is fiberforce van cavalor met luzerne en idd de ekygard of pronutrin brokjes

Lovanhaagen
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:55

Remark schreef:
Hi Bokkers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Mijn paard heeft last van onverklaarbare maagzweren of "onzichtbare" stress. Bo staat op onbeperkt ruwvoer en krijgt geen medicijnen (nu wel gastrogard ivm maagzweren). Ze komt ongv 5u per dag uit stal in de winter en in de zomer langer.

Bo heeft af en toe stress, bijvoorbeeld als er andere paarden uit ons rijtje eerst uit stal worden gehaald of als ze alleen staat. Echter wordt er door stalgenoten hier heel veel rekening mee gehouden en gebeurt dit slechts sporadisch. Ook omdat de 5 paarden uit ons rijtje samen een buitenzet groepje zijn. Tijdens het longeren en rijden wilt ze nog wel eens stres opbouwen als ze een paard langs hoort lopen. Dit gebeurt als ze alleen in de bak is maar ook als er een of meerdere paarden in de bak aanwezig zijn.

We hebben ivm de terugkerende maagzweren het bloed laten onderzoeken. Er is zelfs bloed naar Duitsland gestuurd voor onderzoek. Alle waardes zijn helemaal goed. We kregen zelfs de opmerking dat zulke goede waardes maar weinig voorkomen. Ondanks dit heeft ze dus alsnog last van maagzweren.

Zijn hier mensen die in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten en wellicht een oorzaak of oplossing weten?

Alvast bedankt! Ook namens Bo :)

Veel meer buiten proberen te zetten om te beginnen. Als een paard 19 uur per dag in een hokje moet staan de hele winter, dan is het logisch dat er iets heel ongezonds aan de hand is in zijn lichaam. Probeer zelf eens 19 uur in het toilet te staan gedurende maanden achtereen en als je eruit mag dat je dan meteen de sportschool in moet en er iemand op je rug gaat zitten. Probeer eens 1 uur per dag in je toilet te gaan staan, een week lang.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:58

Wat voor muesli geef je precies? Wat zijn de gehaltes?
Ook in seniores priores zit aardig wat zetmeel in. Kan je daarvoor niet gewoon bietenpulp geven? Bietenpulp met een vitaminekorrel moet genoeg zijn voor een paard. Wil je extra energie kan je bijvoorbeeld olie gaan bijvoeren.
Ik zou er toch voor zorgen dat ze gewoon onbeperkt ruwvoer kan eten en daarbij dus voer geven met minimaal suikergehalte. Je kan evt. een maagsupplement bijvoeren. Bijv. natrium of maagcompositum van de groene os.

Maar je stalmanagement op 1 hebben is wel het allerbelangrijkste en ik denk dat je paard veel te weinig buiten komt. Maar als het op jouw stal niet mogelijk is om langer buiten te zijn( en met ruwvoer! ) blijf je bezig.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:03

Ik denk eerder dat die uren 's nachts zonder hooi de crux van het probleem zijn... Voor gezonde paarden wordt al niet geadviseerd om meer dan vier uur te laten vasten, laat staan voor een paard dat gevoelig is voor maagzweren.

Is het niet mogelijk om een groot slowfeedernet aan te schaffen zodat het paard de gehele nacht kan eten?

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 19:22

LoveBodin schreef:
Ze staat 's nachts dus wel zonder hooi.
Is het een mogelijkheid om die tijd te verkorten? Ipv 6,5 uur zonder hooi nogmaar 2 of 3 (of liever geen) uur zonder hooi?
Kan door bv door groter hooinet, of berg op de grond in combinatie met het hooinet.


Dat klopt. Bo krijgt haar hooi in grote hooinetten met kleine mazen, ik zal eens kijken hoeveel KG er in gaat. Veel is het in ieder geval wel!

Jammergenoeg kan er geen hooi op de grond worden gegooid omdat ze op zaagsel staat en we bang zijn dat ze dit opeet.

We zouden kunnen kijken of we eventueel 2 hooinetten op kunnen hangen voor de nacht. Vraag me echter af of de stalbaas daar blij van wordt. Er worden namelijk al best wat uitzonderingen voor Bo gemaakt.


Himawari schreef:
Maagzweren kunnen soms ook door een bacterie veroorzaakt worden (zoals bij de mens), hier is wel nog niet veel onderzoek naar gedaan bij paarden. Maar ik denk wel dat er biopten van letsels kunnen genomen worden.

De plaats van de maagzweer (op het squameus of op het glandulair epitheel) kan wel wat verhelderen over de eventuele oorzaak van de zweer.

Je paard krijgt geen NSAID's?


Goed om te weten! Dit is iets wat met de kliniek in utrecht besproken kan worden. Ik zal ook navragen waar de zweren precies zaten.

Wat zijn NSAID's?

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:31

Het dagschema ziet er -vind ik- prima uitzien. Je paard blijft max 2 uur zonder eten. S nachts geen eten is inderdaad geen probleem.
Wat ik nog kan bedenken:
- de maagzweren zijn nooit/of amper weggeweest. Mogelijk is langer gebruik van omeprazol nodig. En tijdens het genezingsproces NIET rijden.
- de maagzweren zullen nooit weggaan en zijn preventieve maatregel altijd nodig. Bijvoorbeeld Ekygard of Pronutrin.

Misschien nog één dingetje, maar kan me niet voorstellen dat dat zoveel invloed heeft, je paard heeft het wel druk met binnen-buiten-binnen-buiten-binnen. Dat kan misschien wat onrustig zijn. Maar ja als in de paddock hooi niet mogelijk is, is dit wel een hele goed dagschema.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lyanne_sanne, Trendiction, xTammyy en 88 bezoekers